Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Lurkern

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Nu kan man argumentera för ett "gängkriminalitet" är en grav försköning av orsaken bakom de symptom vi ser i förorterna, och att kärnkraften inte direkt framhållits objektivt relativt vindkraften, tvärtom, samt att SVT pumpat uppenbara lögner innan, under, och efter att kärnkraften lades ned. Så jag skulle ge SVT en epic fail på bägge punkterna.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Muhlegg skrev:
LarsOJ skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Screenshot_20221027-162953_Twitter.jpg
Så han ska rädda mänskligheten vid köpet av Twitter? :roll:
Skälet till att jag köpte Twitter är att det är viktigt för civilisationens framtid att ha en gemensam digital mötesplats där ett brett spektrum av åsikter kan debatteras på ett sunt sätt, utan att leda till våld”, skrev han och fortsatte:

”Jag gjorde det inte för att det skulle vara lätt. Jag gjorde det inte för att tjäna mer pengar. Jag gjorde det för att försöka hjälpa mänskligheten som jag älskar.”
Min tolkning är att det i USA är så polariserat.
Tittar man på Fox News eller CNN, så är det väsenskild information.
Jag killgissar att Elon vill skapa en plattform som är nåt mittemellan.

Det är ju privata företag i USA som äger media,
och de har en agenda.

Blir intressant att se hur detta utvecklar sig.
Det är ett stort ansvar att äga Twitter.
Hur hanterar Elon censur, Trump och Covid19 exempelvis?
Detta kan bli bra, men det kan också misslyckas.
Och här i Sverige med statliga medier så är man oberoende och utan agenda? Dags att vakna nu!
Med tanke på att SVT i princip bara pratat om gängkriminalitet i invandrartäta områden och kärnkraft det senaste året så borde ju högern älska public service just nu. Jag föreslår att du läser den här om du på riktigt är intresserad av huruvida public service är partiskt eller inte. Om du bara vill få din magkänsla bekräftad behöver du inte lägga tid på det.

http://norden.diva-portal.org/smash/get ... TEXT01.pdf
Du kan ju läsa t.ex den här undersökningen om du vill få din magkänsla vederlagd.

https://naringslivets-medieinstitut.se/ ... 190611.pdf

Med 8 miljarder i budget kan man beställa undersökningar som gör att man får sitta kvar vid köttgrytorna.

Tycker du fördelningen av partisympatierna hos Public Service avspeglar befolkningen? Hur skulle du reagera om en stor majoritet var SD/KD istället för 0%. Tror du Public Service kollar partisympatier vid anställning?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Skärmavbild 2022-10-28 kl. 17.16.55.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Tror det blir fantastiskt kul på twitter, och spännande när folk möter helt andra verkligheter.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev:
Och här i Sverige med statliga medier så är man oberoende och utan agenda? Dags att vakna nu!
Bild
Vore intressant att veta hur partisympatierna ser ut inom svensk dagspress och på TV4...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Det där tårtbitsdiagrammet förklarar en hel del hur det kunde gå som det gick med vår elförsörjning. Folk tittar på SVT nyheter och tror att vad de ser och hör är sant.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

LarsOJ skrev:

Du kan ju läsa t.ex den här undersökningen om du vill få din magkänsla vederlagd.

Med 8 miljarder i budget kan man beställa undersökningar som gör att man får sitta kvar vid köttgrytorna.

Tycker du fördelningen av partisympatierna hos Public Service avspeglar befolkningen? Hur skulle du reagera om en stor majoritet var SD/KD istället för 0%. Tror du Public Service kollar partisympatier vid anställning?
Jag förstår inte, du kan väl inte seriöst jämföra Nordicoms sammanställning av de senaste decenniernas forskning med en liten undersökning utförd av Timbro?

Nej, jag tror inte public service kollar partisympatier hos sina anställda och självklart ska de inte göra det heller.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Figur 2. Tidningsägare, per marknadsandel i april 2019
Bild

Källa:
https://ju.se/portal/vertikals/blogs/jo ... naden.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Zalman3 skrev:

Public service ska vi vara rädda om!
Menar du: rädda för?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Muhlegg skrev:
LarsOJ skrev:

Jag förstår inte, du kan väl inte seriöst jämföra Nordicoms sammanställning av de senaste decenniernas forskning med en liten undersökning utförd av Timbro?

Nej, jag tror inte public service kollar partisympatier hos sina anställda och självklart ska de inte göra det heller.
Jovisst de hade nog bara tur när de lyckades anställa 0% Sverigedemokrater och 52% Miljöpartister. Tror du på det själv?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Muhlegg skrev:
LarsOJ skrev:

Jovisst de hade nog bara tur när de lyckades anställa 0% Sverigedemokrater och 52% Miljöpartister. Tror du på det själv?
Hur många sverigedemokrater finns det som kan jobba som journalist? Ska dom kvoteras in eller vad är det man gapar efter egentligen?
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Muhlegg skrev:
LarsOJ skrev:

Hur många sverigedemokrater finns det som kan jobba som journalist? Ska dom kvoteras in eller vad är det man gapar efter egentligen?
Public Service (SR och SVT) har drygt 4000 anställda varav en bråkdel är journalister.

Det handlade om de kunde vara opartiska och representera allmänheten ”the public” med t.ex 52% Miljöpartister och 0% Sverigedemokrater och Kristdemokrater. Finns dessutom gott om journalister som röstar på SD men du hittar dom inte inom Public Service.
Dörren är stängd.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

slugger75 skrev:
Zalman3 skrev:

Jag tycker att Public service i Norden och BBC i England tillhör de bästa i världen.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Thierry Breton, EU-kommissionär ansvarig för den inre marknaden:
E4A59184-55DB-4BBC-9C76-4AE363305344.jpeg
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Zalman3 skrev:
slugger75 skrev:
Zalman3 skrev:

Jag tycker att Public service i Norden och BBC i England tillhör de bästa i världen.
Klart du gör ni kör ju samma agenda.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:

Public Service (SR och SVT) har drygt 4000 anställda varav en bråkdel är journalister.

Det handlade om de kunde vara opartiska och representera allmänheten ”the public” med t.ex 52% Miljöpartister och 0% Sverigedemokrater och Kristdemokrater. Finns dessutom gott om journalister som röstar på SD men du hittar dom inte inom Public Service.
Dörren är stängd.
OK, kan du tipsa om någon om jag vill vidga mina vyer? Mitt intryck av tidningar som profilerar sig som nationalistiska/konservativa är att de är mycket dåliga men jag kan ärligt erkänna att jag inte letat så mycket. Finns det någon du tror kan imponera på mig så lovar jag ge den en ärlig chans.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Muhlegg skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:

Dörren är stängd.
OK, kan du tipsa om någon om jag vill vidga mina vyer? Mitt intryck av tidningar som profilerar sig som nationalistiska/konservativa är att de är mycket dåliga men jag kan ärligt erkänna att jag inte letat så mycket. Finns det någon du tror kan imponera på mig så lovar jag ge den en ärlig chans.
Alltså SVT och SR är ju helt outstanding generellt och hela grundtanken med Public Service är ju genial. Men det är oerhört viktigt att arbetet inte får slagsida åt något politiskt håll. Då tappar man trovärdighet hos dom som inte känner igen sig i verkligheten som presenteras och föder alternativmedia.

Skälet till att Public Service klarar sig ganska bra i granskningar och undersökningar om partiskhet är att de helt enkelt undviker grävande undersökningar om för dem känsliga ämnen/personer och politiker. Om man inte skriver/säger något så kan man inte heller bli fälld i grenskningsnämnden.

Jag tror Public Service skulle må bra av att bantas rejält och hålla sig till en smal grunduppgift samtidigt som man på de politiska/nyhets redaktionerna rekryterar personal som representerar Sverige och inte Södermalm.

Du behöver inte försöka leta efter bra tidningar /media som profilerar sig som nationalistiska/konservativa eftersom det inte finns några. De beviljas inte presstöd i Sverige.
Så bara dynga som du sett redan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Men det är oerhört viktigt att arbetet inte får slagsida åt något politiskt håll. Då tappar man trovärdighet hos dom som inte känner igen sig i verkligheten som presenteras och föder alternativmedia.
Håller med om att det är viktigt att public service granskar makthavare och är opartiska.
Sanningen är att 2+2=4.
Säger då någon makthavare/politiker att 2+2=7.
Då är det viktigt att Public service säger att 2+2=4.
Och det är inte vinklat mot de som säger att 2+2=7.

Men ge ett exempel på vad SVT sagt som i stugorna uppfattats som vinklat?
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Zalman3 skrev:
Men det är oerhört viktigt att arbetet inte får slagsida åt något politiskt håll. Då tappar man trovärdighet hos dom som inte känner igen sig i verkligheten som presenteras och föder alternativmedia.
Håller med om att det är viktigt att public service granskar makthavare och är opartiska.
Sanningen är att 2+2=4.
Säger då någon makthavare/politiker att 2+2=7.
Då är det viktigt att Public service säger att 2+2=4.
Och det är inte vinklat mot de som säger att 2+2=7.

Men ge ett exempel på vad SVT sagt som i stugorna uppfattats som vinklat?
Jag säger att med nedanstående sammansättning på de 4000 medarbetarna så är det OMÖJLIGT att man inte blir partisk i sitt arbete.

Vinklingen består ofta i att INTE publicera nyheter och göra reportage. Inget du märker om du bara konsumerar Public Service.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag säger att med nedanstående sammansättning på de 4000 medarbetarna så är det OMÖJLIGT att man inte blir partisk i sitt arbete.
Jag har sökt och fått en massa jobb i mitt yrkesverksamma liv.
Dock har det aldrig hänt att de frågat efter vilket parti jag röstar på.
Arbetsgivaren har alltid varit intresserad av att få folk med den bästa kompetensen.

Eller menar du på allvar att SVT kvoterar in 50% miljöpartister?

Eller menar du att man ska kvotera in lågutbildade okvalificerade personer, för att det ska bli "rättvist"?
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Zalman3 skrev:
Arbetsgivaren har alltid varit intresserad av att få folk med den bästa kompetensen.

Eller menar du att man ska kvotera in lågutbildade okvalificerade personer, för att det ska bli "rättvist"?
Menar du att man är outbildad om man röstar på något annat än Miljöpartiet?

Alltså hur kan man få 52% av medarbetarna på en arbetsplats med 4000 personer att vara Miljöpartister och 0% KD/SD? Vi snackar ju om hundratals tekniker, snickare, fastighetsskötare osv.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LarsOJ skrev:
Zalman3 skrev:

Alltså hur kan man få 52% av medarbetarna på en arbetsplats med 4000 personer att vara Miljöpartister och 0% KD/SD? Vi snackar ju om hundratals tekniker, snickare, fastighetsskötare osv.
Hur har man överhuvudtaget taget fått fram denna information?
Känns tvivelaktigt om du frågar mig.
Har aldrig hört talas om att man på en arbetsplats kräver att 100% av personalen ska berätta vad de röstar på.
Och även om det är sant.
Vad har det för betydelse, har själv röstat på 4 olika partier genom åren.
Både blått och rött dessutom.
Så vid nästa val kanske det jobbar 50% KD partister på SVT.
Kommer du även då klaga på att SVT är vinklad?

EDIT:
Om jag inte minns fel så hade MP röstare högst andel Universitet/Högskoleutbildade.
Och S och SD lägst andel.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

SVT och övrig mainstream-media i Sverige, samt Twitter har haft en kraftig slagsida
åt vänster. Men nu svänger pendeln på sina håll. Förhoppningsvis når vi ett jämviktsläge.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mellan riksdagspartierna finns stora skillnader i andelen eftergymnasialt utbildade ledamöter. Miljöpartiet och Vänsterpartiet toppar listan över andelen högutbildade med 75 respektive 64 procent.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vissa tror att Elon vill ha en app för "allt".

Elon Musks plan efter köpet av Twitter: ”X – en app för allting”
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elon ... or-allting
Skriv svar