Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av spacecoin »

Apropå infotainmentsystem

Apple lanserar ny Carplay idag

edit:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Apropå infotainmentsystem

Apple lanserar ny Carplay idag

edit:
Ja då kanske man inte behöver bry sig om infotainmentsystemet längre, så länge tillverkarna fixar att förvärma batteriet om man navigerar till en laddare i carplay. Men tyvärr säger de att "cars will start to be announced late next year" så det är ett bra tag kvar.
dfa
Inlägg: 434
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dfa »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Vad är det du ogillar med Audis system? Tycker den "nya' generationen som kom med e-tron är riktigt bra faktiskt.
Tycker det är för mycket menyer och allt är helskärmsläge utan lager, ganska gammaldags sätt att tänka på UI tycker jag, saker bör hamna som fönster ovanpå t.ex. navigationen. Sedan ogillar jag att man delar upp klimatkontroller till en egen skärm istället för att utnyttja en stor till allt.
Nu var det inte exakt detta som diskuterades, men jag gillar inte känslan av att behöva vrida huvudet och släppa vägen med blicken (i Teslan) när man skall ändra något som inte nås från ratten.
Föredrar faktiskt det som det är i Audin (efter att ha vant mig) när man kan styra väldigt mycket från ratten och ofta utan att ens alltid behöva titta bort, eller när man vill titta bort så finns det ett instrumetkluster rakt framför som man kan snegla på. Känns som om det blir mindre tid med ögonen från vägen och därmed känns det lite säkrare.

Det grafiska kan jag hålla med om att det är lite omodernt i Audi, men har inga större problem med det utan fördelarna med "Virtual cockpit" väger upp
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

dfa skrev:

Nu var det inte exakt detta som diskuterades, men jag gillar inte känslan av att behöva vrida huvudet och släppa vägen med blicken (i Teslan) när man skall ändra något som inte nås från ratten.
Föredrar faktiskt det som det är i Audin (efter att ha vant mig) när man kan styra väldigt mycket från ratten och ofta utan att ens alltid behöva titta bort, eller när man vill titta bort så finns det ett instrumetkluster rakt framför som man kan snegla på. Känns som om det blir mindre tid med ögonen från vägen och därmed känns det lite säkrare.

Det grafiska kan jag hålla med om att det är lite omodernt i Audi, men har inga större problem med det utan fördelarna med "Virtual cockpit" väger upp
Finns Teslor med skärm framför föraren om det är vad man vill ha, däremot skulle jag inte säga att titta ned åt höger tar längre tid än att titta nedåt. Tycker inte jag gjort så mycket mer än att styra farthållare eller musik från ratten ändå och det gör man oavsett. Men jag föredrar också skärm framför föraren om jag får välja allt annat lika.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

Hastighetsmätaren sitter ju högt upp i Model 3/Y = mindre ögonrörelse än att titta ner bakom ratten.

När jag körde etron reagerade jag på att displayen bakom ratten var vinklad typ 90 grader, inte lite uppåt som de brukar vara. Den pekade typ på bröstet på mig. Är rätt lång men ändå…

Förövrigt ang. nya Carplay. Får hoppas dom fixat så det inte strular lika ofta som nu. Kul annars när hastighetsmätaren och allt annat plötsligt slutar funka.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av tesla newbie »

Tycker Teslas röstkommandon funkar mycket bra, så det är mycket sällan man behöver använda skärmen under körning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
Tycker Teslas röstkommandon funkar mycket bra, så det är mycket sällan man behöver använda skärmen under körning.
Kör nästan alla navigering och liknande med röstkommandon. Fungerar riktigt bra, till skillnad från i vår Mercedes (som inte är sämst, men inte heller alls lika bra som Tesla). Har inte heller något problem med det även om jag har passagerare. Ingen som har stört sig på det. Tvärt om. Bra och trafiksäkrare att man behöver pilla mindre på skärmar/knappar (oavsett om på skärm eller fysiska knappar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Finns Teslor med skärm framför föraren om det är vad man vill ha, däremot skulle jag inte säga att titta ned åt höger tar längre tid än att titta nedåt. Tycker inte jag gjort så mycket mer än att styra farthållare eller musik från ratten ändå och det gör man oavsett. Men jag föredrar också skärm framför föraren om jag får välja allt annat lika.
Jo, jag vande mig efter 1-2 veckor. Som du påpekar så är det många bilar som har instrumentkluster som är svårare att se hastigheten på.

Klarar man dessutom att flytta blicken till sidospeglar och backspeglar, som kräver klart större blickförändring, så klarar man detta. Mer en mental vanefråga än något praktiskt problem.

Det enda som skulle kunna förbättra något är en head-up-display, och där har ju Tesla en nackdel att det inte finns ens som tillval. Skulle gärna sett ett sådant tillval, men klarar mig annars utmärkt utan i både Tesla och andra bilar som jag inte har det i.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1237
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Hertsh »

Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?

Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
MX LR (Raven) 2019
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Dafro »

Hertsh skrev:
Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?

Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Hertsh skrev:
Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?

Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.
IX är en jättefin bil (svärfar har en), men den är ju inte 6/7-sitsig och därmed ingen riktig konkurrent till X. (5-sits X är som bekant ingen storsäljare, personligen skulle jag valt Y framför X alla dagar i veckan om 5-sits räckte).

Mig veterligen är det bara kommande EQS Suv som verkligen kan konkurrera.

Är man OK med kinesiska bilar finns Nio ES8 (för mig är den dock för törstig även om man hade accepterat kinesiskt). Tidigare sas det också att nya Xpeng G9 skulle komma som 6/7 sits men det verkar inte bli av.

Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Mickep »

Hoppas att det blir fler som gör lika effektiv och snabbladdare bilar som tesla så priset blir mer en fråga om status märke och prestanda. (Dvs att mer humant prisatta fordon kommer med adekvata egenskaper).
Nu är de inte i samma liga.
Volvo c40 id5 ioniq5 ev6 tycker jag är bra bilar men är alldeles för törstiga.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Hoppas att det blir fler som gör lika effektiv och snabbladdare bilar som tesla så priset blir mer en fråga om status märke och prestanda. (Dvs att mer humant prisatta fordon kommer med adekvata egenskaper).
Nu är de inte i samma liga.
Volvo c40 id5 ioniq5 ev6 tycker jag är bra bilar men är alldeles för törstiga.
Tja... Du skriver snabbladdande. Gällande det så är ju konkurrenterna förbi Tesla i många fall. Min e-tron är snabbare på resa än min X då den laddar så mycket snabbare.

Gällande förbrukning är nog Tesla fortfarande bäst överlag, men det finns många konkurrenter som åtminstone är nära. BMW, Kia och Hyundai tex... Är hittills imponerad över förbrukningen i min Cupra också, verkar snitta ca 1,5 kWh/mil med 20". Min trea drog 1,7-1,8 under samma förhållanden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av malmer »

För egen del så är totalupplevelsen av kupén avgörande med att det är så stilrent (och inte massa knappar, reglage och miljarder kromade detaljer och kurvor och detaljer”).

Det känns som det inte finns någon riktig konkurrent på det området. De flesta andra försöker göra något som påminner om fossilbil helt i onödan. Enda som kommer nära är väl Ioniq 5, men deras infotainment känns gammalt.

Sen är det hela grejen med prestandaPå skärmen. Kan inte förstå att de alla kör med en cpu/gpu som gör att det inte är mjukt när man tex scrollar kartan.

Slutligen är det det här med uppdateringar. Är uppenbart att även om andra bilar har OTA så kommer dessa inte direkt uppdateras med helt nya versioner när de blir aningens äldre. En gammal Tesla känns ju ändå lite fräschare pga detta.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
ID Buzz?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
ID Buzz?
Mja, men minibussar är något annat imo. Annars är ju även EQV en konkurrent till X, men det är den inte i min värld iaf.

Däremot kanske ID6 om den till slut kommer till Europa.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Vad tror du är anledningen till att det finns så få, billiga, 7-sitsiga bilar på marknaden då?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Vad tror du är anledningen till att det finns så få, billiga, 7-sitsiga bilar på marknaden då?
Jag har, som jag skrev ovan, väldigt svårt att förstå det.

Mercedes verkar vara de enda som drar nytta av det, inte bara med EQS SUV, utan även med EQB där marknadsföringen uteslutande handlar om att den har plats för sju.

Är väl liknande läge som med kombi. Uppenbart att det finns en marknad men tillverkarna har varit sega på att anpassa sig.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.
På vår förskola/skola så kryllar det av såna där VW Touran med skjutdörr. Eller ja, kryllar och kryllar. Men helt ovanliga är de inte.
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av ObscureEconomist »

Hur många av dessa kommer det 5 ungar ur då? För det är en billig bil med stort bagage annars om man fäller sätena.
Det verkar totalt finnas 230 stycken i hela västerbotten av alla årsmodeller, inte direkt någon siffra. Verkar gå en touran på 10-15 passat i hela sverige.
BMW i4 M50 -22
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3390
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Maw »

ObscureEconomist skrev:
Hur många av dessa kommer det 5 ungar ur då? För det är en billig bil med stort bagage annars om man fäller sätena.
Det verkar totalt finnas 230 stycken i hela västerbotten av alla årsmodeller, inte direkt någon siffra. Verkar gå en touran på 10-15 passat i hela sverige.
Det är inte jätteovanligt med 4 barn, jag har det t ex ::)

Men även familjer som har 2 eller 3 barn efterfrågar 7-sits för att kunna ta med fler personer än bara mamma, pappa, barn. Jag skulle tro att kanske 10-20% av familjerna på våra barns skolor har en 7-sits i familjen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Hur många av dessa kommer det 5 ungar ur då? För det är en billig bil med stort bagage annars om man fäller sätena.
Det verkar totalt finnas 230 stycken i hela västerbotten av alla årsmodeller, inte direkt någon siffra. Verkar gå en touran på 10-15 passat i hela sverige.

Touran är bara en modell. Finns ju andra i samma klass också. Tror inte alla har fem barn heller. Kan vara praktiskt även om man har färre barn.

Våra vänner hade en sån när barnen var mindre. De har tre barn, men ibland ville de ha med sig mormor som barnvakt när de åkte till fjällen osv. Då är det 6 personer plus packning helt plötsligt. Nu är barnen större och behovet av barnvakt mindre så nu är den bytt mot en sån där Kia Sorento hybrid som är så vanlig.
Skriv svar