Sida 8 av 9

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 06 jun 2022 20:23
av spacecoin
Apropå infotainmentsystem

Apple lanserar ny Carplay idag

edit:

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 06 jun 2022 23:23
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Apropå infotainmentsystem

Apple lanserar ny Carplay idag

edit:
Ja då kanske man inte behöver bry sig om infotainmentsystemet längre, så länge tillverkarna fixar att förvärma batteriet om man navigerar till en laddare i carplay. Men tyvärr säger de att "cars will start to be announced late next year" så det är ett bra tag kvar.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 07 jun 2022 10:19
av dfa
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Vad är det du ogillar med Audis system? Tycker den "nya' generationen som kom med e-tron är riktigt bra faktiskt.
Tycker det är för mycket menyer och allt är helskärmsläge utan lager, ganska gammaldags sätt att tänka på UI tycker jag, saker bör hamna som fönster ovanpå t.ex. navigationen. Sedan ogillar jag att man delar upp klimatkontroller till en egen skärm istället för att utnyttja en stor till allt.
Nu var det inte exakt detta som diskuterades, men jag gillar inte känslan av att behöva vrida huvudet och släppa vägen med blicken (i Teslan) när man skall ändra något som inte nås från ratten.
Föredrar faktiskt det som det är i Audin (efter att ha vant mig) när man kan styra väldigt mycket från ratten och ofta utan att ens alltid behöva titta bort, eller när man vill titta bort så finns det ett instrumetkluster rakt framför som man kan snegla på. Känns som om det blir mindre tid med ögonen från vägen och därmed känns det lite säkrare.

Det grafiska kan jag hålla med om att det är lite omodernt i Audi, men har inga större problem med det utan fördelarna med "Virtual cockpit" väger upp

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 07 jun 2022 10:35
av OfarligTesla
dfa skrev:

Nu var det inte exakt detta som diskuterades, men jag gillar inte känslan av att behöva vrida huvudet och släppa vägen med blicken (i Teslan) när man skall ändra något som inte nås från ratten.
Föredrar faktiskt det som det är i Audin (efter att ha vant mig) när man kan styra väldigt mycket från ratten och ofta utan att ens alltid behöva titta bort, eller när man vill titta bort så finns det ett instrumetkluster rakt framför som man kan snegla på. Känns som om det blir mindre tid med ögonen från vägen och därmed känns det lite säkrare.

Det grafiska kan jag hålla med om att det är lite omodernt i Audi, men har inga större problem med det utan fördelarna med "Virtual cockpit" väger upp
Finns Teslor med skärm framför föraren om det är vad man vill ha, däremot skulle jag inte säga att titta ned åt höger tar längre tid än att titta nedåt. Tycker inte jag gjort så mycket mer än att styra farthållare eller musik från ratten ändå och det gör man oavsett. Men jag föredrar också skärm framför föraren om jag får välja allt annat lika.

Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 07 jun 2022 10:55
av taliz
Hastighetsmätaren sitter ju högt upp i Model 3/Y = mindre ögonrörelse än att titta ner bakom ratten.

När jag körde etron reagerade jag på att displayen bakom ratten var vinklad typ 90 grader, inte lite uppåt som de brukar vara. Den pekade typ på bröstet på mig. Är rätt lång men ändå…

Förövrigt ang. nya Carplay. Får hoppas dom fixat så det inte strular lika ofta som nu. Kul annars när hastighetsmätaren och allt annat plötsligt slutar funka.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 07 jun 2022 10:56
av tesla newbie
Tycker Teslas röstkommandon funkar mycket bra, så det är mycket sällan man behöver använda skärmen under körning.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 07 jun 2022 11:22
av martinot
tesla newbie skrev:
Tycker Teslas röstkommandon funkar mycket bra, så det är mycket sällan man behöver använda skärmen under körning.
Kör nästan alla navigering och liknande med röstkommandon. Fungerar riktigt bra, till skillnad från i vår Mercedes (som inte är sämst, men inte heller alls lika bra som Tesla). Har inte heller något problem med det även om jag har passagerare. Ingen som har stört sig på det. Tvärt om. Bra och trafiksäkrare att man behöver pilla mindre på skärmar/knappar (oavsett om på skärm eller fysiska knappar).

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 07 jun 2022 11:27
av martinot
OfarligTesla skrev:
Finns Teslor med skärm framför föraren om det är vad man vill ha, däremot skulle jag inte säga att titta ned åt höger tar längre tid än att titta nedåt. Tycker inte jag gjort så mycket mer än att styra farthållare eller musik från ratten ändå och det gör man oavsett. Men jag föredrar också skärm framför föraren om jag får välja allt annat lika.
Jo, jag vande mig efter 1-2 veckor. Som du påpekar så är det många bilar som har instrumentkluster som är svårare att se hastigheten på.

Klarar man dessutom att flytta blicken till sidospeglar och backspeglar, som kräver klart större blickförändring, så klarar man detta. Mer en mental vanefråga än något praktiskt problem.

Det enda som skulle kunna förbättra något är en head-up-display, och där har ju Tesla en nackdel att det inte finns ens som tillval. Skulle gärna sett ett sådant tillval, men klarar mig annars utmärkt utan i både Tesla och andra bilar som jag inte har det i.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 jun 2022 20:40
av Hertsh
Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?

Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 05:47
av Dafro
Hertsh skrev:
Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?

Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 07:43
av Legato
Dafro skrev:
Hertsh skrev:
Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?

Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.
IX är en jättefin bil (svärfar har en), men den är ju inte 6/7-sitsig och därmed ingen riktig konkurrent till X. (5-sits X är som bekant ingen storsäljare, personligen skulle jag valt Y framför X alla dagar i veckan om 5-sits räckte).

Mig veterligen är det bara kommande EQS Suv som verkligen kan konkurrera.

Är man OK med kinesiska bilar finns Nio ES8 (för mig är den dock för törstig även om man hade accepterat kinesiskt). Tidigare sas det också att nya Xpeng G9 skulle komma som 6/7 sits men det verkar inte bli av.

Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 07:51
av Mickep
Hoppas att det blir fler som gör lika effektiv och snabbladdare bilar som tesla så priset blir mer en fråga om status märke och prestanda. (Dvs att mer humant prisatta fordon kommer med adekvata egenskaper).
Nu är de inte i samma liga.
Volvo c40 id5 ioniq5 ev6 tycker jag är bra bilar men är alldeles för törstiga.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 08:09
av Legato
Mickep skrev:
Hoppas att det blir fler som gör lika effektiv och snabbladdare bilar som tesla så priset blir mer en fråga om status märke och prestanda. (Dvs att mer humant prisatta fordon kommer med adekvata egenskaper).
Nu är de inte i samma liga.
Volvo c40 id5 ioniq5 ev6 tycker jag är bra bilar men är alldeles för törstiga.
Tja... Du skriver snabbladdande. Gällande det så är ju konkurrenterna förbi Tesla i många fall. Min e-tron är snabbare på resa än min X då den laddar så mycket snabbare.

Gällande förbrukning är nog Tesla fortfarande bäst överlag, men det finns många konkurrenter som åtminstone är nära. BMW, Kia och Hyundai tex... Är hittills imponerad över förbrukningen i min Cupra också, verkar snitta ca 1,5 kWh/mil med 20". Min trea drog 1,7-1,8 under samma förhållanden.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 08:23
av malmer
För egen del så är totalupplevelsen av kupén avgörande med att det är så stilrent (och inte massa knappar, reglage och miljarder kromade detaljer och kurvor och detaljer”).

Det känns som det inte finns någon riktig konkurrent på det området. De flesta andra försöker göra något som påminner om fossilbil helt i onödan. Enda som kommer nära är väl Ioniq 5, men deras infotainment känns gammalt.

Sen är det hela grejen med prestandaPå skärmen. Kan inte förstå att de alla kör med en cpu/gpu som gör att det inte är mjukt när man tex scrollar kartan.

Slutligen är det det här med uppdateringar. Är uppenbart att även om andra bilar har OTA så kommer dessa inte direkt uppdateras med helt nya versioner när de blir aningens äldre. En gammal Tesla känns ju ändå lite fräschare pga detta.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 08:39
av taliz
Legato skrev:
Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
ID Buzz?

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 08:46
av Legato
taliz skrev:
Legato skrev:
Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
ID Buzz?
Mja, men minibussar är något annat imo. Annars är ju även EQV en konkurrent till X, men det är den inte i min värld iaf.

Däremot kanske ID6 om den till slut kommer till Europa.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 08:56
av Fredrik j
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 09:00
av Legato
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 09:48
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Vad tror du är anledningen till att det finns så få, billiga, 7-sitsiga bilar på marknaden då?

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 10:40
av Legato
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Vad tror du är anledningen till att det finns så få, billiga, 7-sitsiga bilar på marknaden då?
Jag har, som jag skrev ovan, väldigt svårt att förstå det.

Mercedes verkar vara de enda som drar nytta av det, inte bara med EQS SUV, utan även med EQB där marknadsföringen uteslutande handlar om att den har plats för sju.

Är väl liknande läge som med kombi. Uppenbart att det finns en marknad men tillverkarna har varit sega på att anpassa sig.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 13:15
av ObscureEconomist
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 13:46
av MWall
ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.
På vår förskola/skola så kryllar det av såna där VW Touran med skjutdörr. Eller ja, kryllar och kryllar. Men helt ovanliga är de inte.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 13:53
av ObscureEconomist
Hur många av dessa kommer det 5 ungar ur då? För det är en billig bil med stort bagage annars om man fäller sätena.
Det verkar totalt finnas 230 stycken i hela västerbotten av alla årsmodeller, inte direkt någon siffra. Verkar gå en touran på 10-15 passat i hela sverige.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 14:09
av Maw
ObscureEconomist skrev:
Hur många av dessa kommer det 5 ungar ur då? För det är en billig bil med stort bagage annars om man fäller sätena.
Det verkar totalt finnas 230 stycken i hela västerbotten av alla årsmodeller, inte direkt någon siffra. Verkar gå en touran på 10-15 passat i hela sverige.
Det är inte jätteovanligt med 4 barn, jag har det t ex ::)

Men även familjer som har 2 eller 3 barn efterfrågar 7-sits för att kunna ta med fler personer än bara mamma, pappa, barn. Jag skulle tro att kanske 10-20% av familjerna på våra barns skolor har en 7-sits i familjen.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 14:38
av MWall
ObscureEconomist skrev:
Hur många av dessa kommer det 5 ungar ur då? För det är en billig bil med stort bagage annars om man fäller sätena.
Det verkar totalt finnas 230 stycken i hela västerbotten av alla årsmodeller, inte direkt någon siffra. Verkar gå en touran på 10-15 passat i hela sverige.

Touran är bara en modell. Finns ju andra i samma klass också. Tror inte alla har fem barn heller. Kan vara praktiskt även om man har färre barn.

Våra vänner hade en sån när barnen var mindre. De har tre barn, men ibland ville de ha med sig mormor som barnvakt när de åkte till fjällen osv. Då är det 6 personer plus packning helt plötsligt. Nu är barnen större och behovet av barnvakt mindre så nu är den bytt mot en sån där Kia Sorento hybrid som är så vanlig.