Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Postat: 06 jun 2022 20:23
Apropå infotainmentsystem
Apple lanserar ny Carplay idag
edit:
Apple lanserar ny Carplay idag
edit:
Ja då kanske man inte behöver bry sig om infotainmentsystemet längre, så länge tillverkarna fixar att förvärma batteriet om man navigerar till en laddare i carplay. Men tyvärr säger de att "cars will start to be announced late next year" så det är ett bra tag kvar.spacecoin skrev:Apropå infotainmentsystem
Apple lanserar ny Carplay idag
edit:
Nu var det inte exakt detta som diskuterades, men jag gillar inte känslan av att behöva vrida huvudet och släppa vägen med blicken (i Teslan) när man skall ändra något som inte nås från ratten.OfarligTesla skrev:Tycker det är för mycket menyer och allt är helskärmsläge utan lager, ganska gammaldags sätt att tänka på UI tycker jag, saker bör hamna som fönster ovanpå t.ex. navigationen. Sedan ogillar jag att man delar upp klimatkontroller till en egen skärm istället för att utnyttja en stor till allt.Legato skrev:
Vad är det du ogillar med Audis system? Tycker den "nya' generationen som kom med e-tron är riktigt bra faktiskt.
Finns Teslor med skärm framför föraren om det är vad man vill ha, däremot skulle jag inte säga att titta ned åt höger tar längre tid än att titta nedåt. Tycker inte jag gjort så mycket mer än att styra farthållare eller musik från ratten ändå och det gör man oavsett. Men jag föredrar också skärm framför föraren om jag får välja allt annat lika.dfa skrev:
Nu var det inte exakt detta som diskuterades, men jag gillar inte känslan av att behöva vrida huvudet och släppa vägen med blicken (i Teslan) när man skall ändra något som inte nås från ratten.
Föredrar faktiskt det som det är i Audin (efter att ha vant mig) när man kan styra väldigt mycket från ratten och ofta utan att ens alltid behöva titta bort, eller när man vill titta bort så finns det ett instrumetkluster rakt framför som man kan snegla på. Känns som om det blir mindre tid med ögonen från vägen och därmed känns det lite säkrare.
Det grafiska kan jag hålla med om att det är lite omodernt i Audi, men har inga större problem med det utan fördelarna med "Virtual cockpit" väger upp
Kör nästan alla navigering och liknande med röstkommandon. Fungerar riktigt bra, till skillnad från i vår Mercedes (som inte är sämst, men inte heller alls lika bra som Tesla). Har inte heller något problem med det även om jag har passagerare. Ingen som har stört sig på det. Tvärt om. Bra och trafiksäkrare att man behöver pilla mindre på skärmar/knappar (oavsett om på skärm eller fysiska knappar).tesla newbie skrev:Tycker Teslas röstkommandon funkar mycket bra, så det är mycket sällan man behöver använda skärmen under körning.
Jo, jag vande mig efter 1-2 veckor. Som du påpekar så är det många bilar som har instrumentkluster som är svårare att se hastigheten på.OfarligTesla skrev:Finns Teslor med skärm framför föraren om det är vad man vill ha, däremot skulle jag inte säga att titta ned åt höger tar längre tid än att titta nedåt. Tycker inte jag gjort så mycket mer än att styra farthållare eller musik från ratten ändå och det gör man oavsett. Men jag föredrar också skärm framför föraren om jag får välja allt annat lika.
Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.Hertsh skrev:Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?
Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
IX är en jättefin bil (svärfar har en), men den är ju inte 6/7-sitsig och därmed ingen riktig konkurrent till X. (5-sits X är som bekant ingen storsäljare, personligen skulle jag valt Y framför X alla dagar i veckan om 5-sits räckte).Dafro skrev:Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.Hertsh skrev:Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?
Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
Tja... Du skriver snabbladdande. Gällande det så är ju konkurrenterna förbi Tesla i många fall. Min e-tron är snabbare på resa än min X då den laddar så mycket snabbare.Mickep skrev:Hoppas att det blir fler som gör lika effektiv och snabbladdare bilar som tesla så priset blir mer en fråga om status märke och prestanda. (Dvs att mer humant prisatta fordon kommer med adekvata egenskaper).
Nu är de inte i samma liga.
Volvo c40 id5 ioniq5 ev6 tycker jag är bra bilar men är alldeles för törstiga.
ID Buzz?Legato skrev:Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Mja, men minibussar är något annat imo. Annars är ju även EQV en konkurrent till X, men det är den inte i min värld iaf.taliz skrev:ID Buzz?Legato skrev:Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?Legato skrev:Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...Fredrik j skrev:Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?Legato skrev:Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Vad tror du är anledningen till att det finns så få, billiga, 7-sitsiga bilar på marknaden då?Legato skrev:Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...Fredrik j skrev:Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?Legato skrev:Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Jag har, som jag skrev ovan, väldigt svårt att förstå det.Fredrik j skrev:Vad tror du är anledningen till att det finns så få, billiga, 7-sitsiga bilar på marknaden då?Legato skrev:Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...Fredrik j skrev:Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?Legato skrev:Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.Legato skrev:Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...Fredrik j skrev:Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?Legato skrev:Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
På vår förskola/skola så kryllar det av såna där VW Touran med skjutdörr. Eller ja, kryllar och kryllar. Men helt ovanliga är de inte.ObscureEconomist skrev:Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.Legato skrev:Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...Fredrik j skrev:Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?Legato skrev:Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det är inte jätteovanligt med 4 barn, jag har det t ex ::)ObscureEconomist skrev:Hur många av dessa kommer det 5 ungar ur då? För det är en billig bil med stort bagage annars om man fäller sätena.
Det verkar totalt finnas 230 stycken i hela västerbotten av alla årsmodeller, inte direkt någon siffra. Verkar gå en touran på 10-15 passat i hela sverige.
ObscureEconomist skrev:Hur många av dessa kommer det 5 ungar ur då? För det är en billig bil med stort bagage annars om man fäller sätena.
Det verkar totalt finnas 230 stycken i hela västerbotten av alla årsmodeller, inte direkt någon siffra. Verkar gå en touran på 10-15 passat i hela sverige.