Sida 8 av 12
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 04:25
av Dafro
martinot skrev:Airlift skrev:
Två saker behöver ordnas, primärt.
1. Sluta ockra vid offentlig laddning.
Då det är troligt att alla leverantörer av snabbladdning i dag går minus på affärerna så skulle jag nog inte kalla det för ocker.
Håller med, går nog bättre för tex ck mackarna som ligger vid ionity än ionity själva, dock sämre genomströmning av personer med elbilar men troligen fler som köper något.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 06:19
av Dinsdale
Det är svårt att få ett bra pris på snabbladdare pga effektavgiften. Laddar en bil en timme och sen kommer det inte nån mer bil och laddar den månaden kan den enda laddningen kosta 3000-4000 kronor eller mer enbart i effektavgift. Det blir mer än 50 spänn per kWh om man räknar 75kW snitteffekt under den timmen. Överföringsavgift och kostnad för elströmmen tillkommer, sen behövs ett påslag för servicekostnader och kanske vill man även göra vinst för att ha råd att driva stationen nästa månad också. Eller så får man subventionera laddarna med något annat. Bilförsäljning (Tesla, delvis Ionity) eller fossilbränsle, korv och glass (bensinmackar) eller varför inte en månadsavgift.
Det är ingen slump att alla "snabbladdare" äldre än något år marknadsförs som 50 kW DC men i praktiken bara ger 43 kW - gränsen för effektabonnemang är 63A, håller man sig under det fick man säkringsabonnemang och då betalade man förut ingen effektavgift. Då kostar första bilen samma per kWh som sista bilen.
Idag har många nätägare fasat ut säkringsabonnemangen till förmån för effektabonnemang plus att det är så långsamt med 50kW att det inte är något man vill använda på långresa om man kan slippa.
Det behövs en rejäl genomströmning av laddkunder innan man börjar komma ner på rimliga priser per kWh.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 06:42
av Dafro
Dinsdale skrev:Det är svårt att få ett bra pris på snabbladdare pga effektavgiften. Laddar en bil en timme och sen kommer det inte nån mer bil och laddar den månaden kan den enda laddningen kosta 3000-4000 kronor eller mer enbart i effektavgift. Det blir mer än 50 spänn per kWh om man räknar 75kW snitteffekt under den timmen. Överföringsavgift och kostnad för elströmmen tillkommer, sen behövs ett påslag för servicekostnader och kanske vill man även göra vinst för att ha råd att driva stationen nästa månad också. Eller så får man subventionera laddarna med något annat. Bilförsäljning (Tesla, delvis Ionity) eller fossilbränsle, korv och glass (bensinmackar) eller varför inte en månadsavgift.
Det är ingen slump att alla "snabbladdare" äldre än något år marknadsförs som 50 kW DC men i praktiken bara ger 43 kW - gränsen för effektabonnemang är 63A, håller man sig under det fick man säkringsabonnemang och då betalade man förut ingen effektavgift. Då kostar första bilen samma per kWh som sista bilen.
Idag har många nätägare fasat ut säkringsabonnemangen till förmån för effektabonnemang plus att det är så långsamt med 50kW att det inte är något man vill använda på långresa om man kan slippa.
Det behövs en rejäl genomströmning av laddkunder innan man börjar komma ner på rimliga priser per kWh.
Det förklarar de 43 kW vi fick på mer i Södertälje när alla 6 ionity var upptagna, varav en bil var ansluten men inte laddade, nu var detta med kollegans ID4 som inte verkar komma upp i mycket högre fart än ca 60 kW när man är över 40 så det gjorde ingen större skillnad, värre en bil som laddar lite snabbare. Men det är ju inte många bilar som behlver ionitys effekt.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 07:45
av mati
Bjelke skrev:Legato skrev:jonasl skrev:Behövs ingen ansökan eller anmälan efter 12 Juli.
Det kommer det ju rimligtvis behövas nu.
Lite konstigt faktiskt, för visst har dom inte preciserat hur det här ska gå till än?
Jag undrar bara hur många bilhandlare det är som på något vis försöker fiffla med beställningsdatumet. När det var första registreringsdag som gällde så var det inga konstigheter. Transportstyrelsen har det svart på vitt.
Men beställningsdatum? Jisses. Jag har förbokat en Model 3 2016. Och en ID3 för sisådär 3 år sedan eller nåt. Och en ID4 och en ID Buzz. Vill de så kan de säkert fixa till det så att det blir ett beställningsdatum av det.
Vem ska kontrollera det? Känns genomtänkt, som vanligt alltså.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 08:07
av chaffis75
mati skrev:Bjelke skrev:Legato skrev:jonasl skrev:Behövs ingen ansökan eller anmälan efter 12 Juli.
Det kommer det ju rimligtvis behövas nu.
Lite konstigt faktiskt, för visst har dom inte preciserat hur det här ska gå till än?
Jag undrar bara hur många bilhandlare det är som på något vis försöker fiffla med beställningsdatumet. När det var första registreringsdag som gällde så var det inga konstigheter. Transportstyrelsen har det svart på vitt.
Men beställningsdatum? Jisses. Jag har förbokat en Model 3 2016. Och en ID3 för sisådär 3 år sedan eller nåt. Och en ID4 och en ID Buzz. Vill de så kan de säkert fixa till det så att det blir ett beställningsdatum av det.
Vem ska kontrollera det? Känns genomtänkt, som vanligt alltså.
Håller med.. Sen är frågan hur lång tid får de ta med leveransen, typ innan nästa sommar eller har man hela nästa år på sig? Ja vissa bilar har ju lång leveranstid.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 09:03
av jonasl
Beställningsdatum känns ju som det rimligaste för att det ska vara förutsägbart om man får någon bonus eller inte.
Samtidigt så känns det som att det är väldigt lätt att fiffla med som ni säger. Hade de varit ute i god tid skulle man kunna tänkt sig att beställningen ska registreras hos berörd myndighet när den görs.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 09:16
av RagWal
jonasl skrev:Beställningsdatum känns ju som det rimligaste för att det ska vara förutsägbart om man får någon bonus eller inte.
Samtidigt så känns det som att det är väldigt lätt att fiffla med som ni säger. Hade de varit ute i god tid skulle man kunna tänkt sig att beställningen ska registreras hos berörd myndighet när den görs.
Känns på många sätt som ett hastverk. Cowboyskott från höften igen. Inte alls seriöst i mina ögon.
Men vill visa handlingskraft men det mesta blir pannkaka utan sylt.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 09:20
av jonasl
RagWal skrev:
Känns på många sätt som ett hastverk. Cowboyskott från höften igen. Inte alls seriöst i mina ögon.
Men vill visa handlingskraft men det mesta blir pannkaka utan sylt.
Nej, det känns mest desperat för att spara in den utgiften så fort det går. Frågan är om det hade beställs så mycket fler bilar om det fått ta en månad.
Sen är jag skeptisk till hela upplägget från början. Tittar de aldrig på hur det går till i andra länder innan de gör såna här saker? Norge känns ju som en bra inspiration när det gäller hur man kan styra om bilköpen t.ex, klart mindre risk för fiffel så som det går till där.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 10:14
av mati
RagWal skrev:
Känns på många sätt som ett hastverk. Cowboyskott från höften igen. Inte alls seriöst i mina ögon.
Men vill visa handlingskraft men det mesta blir pannkaka utan sylt.
Det var väl en ren panikåtgärd så att folk inte springer och köper elbilar som de sedan kan få bonus för.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 15 nov 2022 12:37
av Leo
Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 01:09
av martinot
Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 02:45
av Lerumsexpressen
jonasl skrev:RagWal skrev:
Känns på många sätt som ett hastverk. Cowboyskott från höften igen. Inte alls seriöst i mina ögon.
Men vill visa handlingskraft men det mesta blir pannkaka utan sylt.
Nej, det känns mest desperat för att spara in den utgiften så fort det går. Frågan är om det hade beställs så mycket fler bilar om det fått ta en månad.
Sen är jag skeptisk till hela upplägget från början. Tittar de aldrig på hur det går till i andra länder innan de gör såna här saker? Norge känns ju som en bra inspiration när det gäller hur man kan styra om bilköpen t.ex, klart mindre risk för fiffel så som det går till där.
Norska systemet är inte bra för statskassan, de går ju miste om momsen. I Sverige får staten in momsen, ju dyrare bil desto mindre ”kostar” bonusen budgeten.
Nu kommer klimatomställningen och momsintäkterna minska.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 06:53
av Marsa
martinot skrev:Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
Frågan är väl hur mycket bonus som kommer utbetalas beroende på när bilen levereras...
2022: 70000
2023: 50000
2024: ????
Inte helt ovanligt med över ett års leveranstid, så ett antal bilar som beställdes innan bonusen togs bort kommer ju inte levereras innan 2024...
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 07:14
av mati
Jag frågade en VW-säljare igår, och visst går det teoretiskt att ändra beställningsdatumet retroaktivt.
- Men vi vågar inte pilla i systemet, sa han. Samtidigt erkände han att det garanterat finns mindre noggranna bilsäljare som inte har några som helst problem med att fuska.
Och fastän de hittills säger att förbokningar inte klassas som beställningsr så trodde han att den policyn kommer att ändras. Anledningen till att t.ex. VW hittills har sagt att en förbokning inte är bindande är ju att skydda kunden och sig själv. Men nu har ju förutsättningar ändrats totalt.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 07:25
av Bjelke
Marsa skrev:martinot skrev:Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
Frågan är väl hur mycket bonus som kommer utbetalas beroende på när bilen levereras...
2022: 70000
2023: 50000
2024: ????
Inte helt ovanligt med över ett års leveranstid, så ett antal bilar som beställdes innan bonusen togs bort kommer ju inte levereras innan 2024...
Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.

Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 07:33
av mati
Bjelke skrev:
Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.

Tror jag också. Räkna inte med att få 50 tusen. Pengarna behövs ju för att sänka bränslepriserna.

Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 07:35
av Gargamel
mati skrev:Bjelke skrev:
Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.

Tror jag också. Räkna inte med att få 50 tusen. Pengarna behövs ju för att sänka bränslepriserna.

Ja det är ju synd att man vill ha lägre bränslepris, för matprisernas ökning på 30-50% är ju bra.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 07:46
av mati
Gargamel skrev:mati skrev:Bjelke skrev:
Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.

Tror jag också. Räkna inte med att få 50 tusen. Pengarna behövs ju för att sänka bränslepriserna.

Ja det är ju synd att man vill ha lägre bränslepris, för matprisernas ökning på 30-50% är ju bra.
Det finns garanterat bättre sätt att sänka matpriserna än att spy ut mer avgaser i atmosfären. Dessutom tror jag inte en sekund på att ambitionen med sänkta bränslespriser är att få ner matpriserna. Det är enbart en populistisk åtgärd eftersom det är det som folk lägger märke till. Folk blir nöjda när bränslet blir billigare. Jag tror inte att de tänker längre än så.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 07:48
av flipmac
Marsa skrev:martinot skrev:Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
Frågan är väl hur mycket bonus som kommer utbetalas beroende på när bilen levereras...
2022: 70000
2023: 50000
2024: ????
Inte helt ovanligt med över ett års leveranstid, så ett antal bilar som beställdes innan bonusen togs bort kommer ju inte levereras innan 2024...
Inkluderat i beslutet i somras var det väl så att bonusen skulle upphöra efter 2023? Och det är det som nya regeringen nu håller fast med tillägger att bilen måste vara beställd senast 8 nov. Anledningen var just att minska kostnaderna för bonus-delen. Så jag tror de håller 50 000 hela 2023 för de som tar leverans och har beställt senast 8 nov. 2024 skulle jag nog inte ens våga drömma om.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 08:06
av Fredrik j
mati skrev:Gargamel skrev:mati skrev:Bjelke skrev:
Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.

Tror jag också. Räkna inte med att få 50 tusen. Pengarna behövs ju för att sänka bränslepriserna.

Ja det är ju synd att man vill ha lägre bränslepris, för matprisernas ökning på 30-50% är ju bra.
Det finns garanterat bättre sätt att sänka matpriserna än att spy ut mer avgaser i atmosfären. Dessutom tror jag inte en sekund på att ambitionen med sänkta bränslespriser är att få ner matpriserna. Det är enbart en populistisk åtgärd eftersom det är det som folk lägger märke till. Folk blir nöjda när bränslet blir billigare. Jag tror inte att de tänker längre än så.
Bränslepriserna driver på inflationen. Att kompensera eldar på inflationen ännu mera.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 08:07
av chaffis75
Marsa skrev:martinot skrev:Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
Frågan är väl hur mycket bonus som kommer utbetalas beroende på när bilen levereras...
2022: 70000
2023: 50000
2024: ????
Inte helt ovanligt med över ett års leveranstid, så ett antal bilar som beställdes innan bonusen togs bort kommer ju inte levereras innan 2024...
Jo jag hade den frågan uppe lite tidigare i tråden.. Men jag håller med.. Helt ärligt känns de fakriskt rimligt att staten kan kräva bilen ska levereras under 2023, de är ändå 1 år och någon månad.. Jag kan tycka att här får fakriskt biltillverkarna ta ansvar istället.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 08:24
av mati
Fredrik j skrev:
Bränslepriserna driver på inflationen. Att kompensera eldar på inflationen ännu mera.
Ja. Samtidigt som det sprider helt fel signaler, både i landet och i världen. Sverige som redan har relativt låga utsläpp för att vara ett industriland, och som med relativt enkla medel kan sänka utsläppen ännu mer, väljer istället att öka utsläppen. Varför ska då andra länder som har svårare att sänka sina utsläpp göra det?
Vi har ju tidigare i många länders ögon varit någon form av förebild när det kommer till miljö och klimat. Befogat eller obefogat, det låter jag vara okommenterat. Men det är klart att det är en tydlig signal för omvärlden när före detta miljökramande Sverige plötsligt ändrar (eller snarare avskaffar) sin klimatpolitik.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 09:00
av martinot
Lerumsexpressen skrev:
Norska systemet är inte bra för statskassan, de går ju miste om momsen.
Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.
Samtidigt så har det skett med väldigt lite byråkrati, lite administration och tryggare säkerhet för köparna (precis tvärt emot den svenska modellen).
Lerumsexpressen skrev:
I Sverige får staten in momsen, ju dyrare bil desto mindre ”kostar” bonusen budgeten.
Detta är ju en orsak till varför införandet av taket på 700K förra året var rent hål i huvudet. Totalt kontraproduktivt, men var viktigare med symbolpolitik från S+MP.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 09:25
av backe
martinot skrev:Lerumsexpressen skrev:
Norska systemet är inte bra för statskassan, de går ju miste om momsen.
Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.
Samtidigt så har det skett med väldigt lite byråkrati, lite administration och tryggare säkerhet för köparna (precis tvärt emot den svenska modellen).
Lerumsexpressen skrev:
I Sverige får staten in momsen, ju dyrare bil desto mindre ”kostar” bonusen budgeten.
Detta är ju en orsak till varför införandet av taket på 700K förra året var rent hål i huvudet. Totalt kontraproduktivt, men var viktigare med symbolpolitik från S+MP.
Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.
Fördelen för Norge är att dom kan finansiera sin omställning med produktion och försäljning av olja.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 16 nov 2022 10:12
av Airlift
mati skrev:Fredrik j skrev:
Bränslepriserna driver på inflationen. Att kompensera eldar på inflationen ännu mera.
Ja. Samtidigt som det sprider helt fel signaler, både i landet och i världen. Sverige som redan har relativt låga utsläpp för att vara ett industriland, och som med relativt enkla medel kan sänka utsläppen ännu mer, väljer istället att öka utsläppen. Varför ska då andra länder som har svårare att sänka sina utsläpp göra det?
Vi har ju tidigare i många länders ögon varit någon form av förebild när det kommer till miljö och klimat. Befogat eller obefogat, det låter jag vara okommenterat. Men det är klart att det är en tydlig signal för omvärlden när före detta miljökramande Sverige plötsligt ändrar (eller snarare avskaffar) sin klimatpolitik.
Sverige höjer sina utsläpp med växling från stabil baskraft till volatil väderberoende kraft. Men då var det tydligen ok… ca 4,5ggr högre utsläpp av koldioxid. Knäpptyst.