Pratade med en vw-säljare idag som sa att de skulle få mer info imorgon, så förhoppningsvis är det snart på gång. Ska bli väldigt spännande att se var priserna landar, och ännu mer ifall det kommer mer info om kombi-varianten.
VW ID.7
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.7
Re: VW ID.7
Jag tycker mjukvaran och interiören i i4 känns betydligt lyxigare, mer genomtänkt och mycket modernare. För just mig är den även mer komfortabel både fram och bak (är 177 cm och har känslig rygg). Jag upplever den även som tystare.
Men framförallt är det körningen som skiljer sig åt. i4 låg riktigt fint på vägen medan jag upplever iX3 som vindkänslig och vinglig i högre farter, vilket förvärras av en väldigt lätt och "sladdrig" styrning. Min dotter har blivit åksjuk en enda gång i livet och det var på den första lite längre turen med iX3:an... I sportläget är det bättre, men inte bra. Då styvnar fjädringen till sig också, så man förlorar en del komfort. Att puttra omkring i låg fart i normalläget är den däremot bra på, och förbrukningen är förvånansvärt låg med tanke på biltyp och utseende.
Jag trivdes nog till och med bättre med min ID4 än med iX3:an, men det kan kanske delvis bero på att den var bättre utrustad. Jag hade iallafall tagit ID7 framför iX3 alla dagar i veckan (för att återgå till trådämnet).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.7
Lite lattjo att plus och max kostar lika mycket och att det är så lite skillnad mot den "bas"-utrustade. 61390 euro för Max och Plus eller 58790 för bas
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Intressant, mitt emellan ID4 och Buzz.
Men i Finland skiljer det ju över 20k euro mellan dem, dvs över 200k sek.
Här skiljer bara 60k sek.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.7
Omvandlar man priserna på ID4 i Finland enligt gällande euro-kurs blir det ungefär samma priser i Sverige men rimmar inte helt. Vet inte om det några större skillnader på ID4-versionerna mellan Sverige och Finland och/eller skatter:
Eur/Sek: 11,91 kr
ID4 Pro: 48 290 euro / omvandlat pris 575 134 kr - pris i Sverige 584 900 kr
ID4 GTX: 58 590 euro / omvandlat pris 697 807 kr - pris i Sverige 659 900 kr
Det rimmar, som sagt, inte helt men borde för ID7 innebära svenska priser enligt nedan:
ID7 Pro business: 58 790 euro / 700 189 kr
Plus & Max: 61 390 euro / 731 155 kr
Även om utrustningsgraden verkar vara hög redan på grundmodellen så ligger den lite för högt för min smak, hade gärna sett runt 600 000 kr.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.7
Kör inte VW fortfarande med rabatter? 5% har dom t.o.m. haft kluddat på broschyren det vill säga helt utan diskussion.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 13:34Omvandlar man priserna på ID4 i Finland enligt gällande euro-kurs blir det ungefär samma priser i Sverige men rimmar inte helt. Vet inte om det några större skillnader på ID4-versionerna mellan Sverige och Finland och/eller skatter:
Eur/Sek: 11,91 kr
ID4 Pro: 48 290 euro / omvandlat pris 575 134 kr - pris i Sverige 584 900 kr
ID4 GTX: 58 590 euro / omvandlat pris 697 807 kr - pris i Sverige 659 900 kr
Det rimmar, som sagt, inte helt men borde för ID7 innebära svenska priser enligt nedan:
ID7 Pro business: 58 790 euro / 700 189 kr
Plus & Max: 61 390 euro / 731 155 kr
Även om utrustningsgraden verkar vara hög redan på grundmodellen så ligger den lite för högt för min smak, hade gärna sett runt 600 000 kr.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.7
Även i Norge:
https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7.html
Från 549 900 NOK (utan moms va?)
Edit:
Även på tyska volkswagen från 56 995 euro.
https://www.volkswagen.de/de/modelle/id7.html
https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7.html
Från 549 900 NOK (utan moms va?)
Edit:
Även på tyska volkswagen från 56 995 euro.
https://www.volkswagen.de/de/modelle/id7.html
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
- rsk
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Re: VW ID.7
I Norge också mellan ID4 och Buzz.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 14:52Även i Norge:
https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7.html
Från 549 900 NOK (utan moms va?)
Edit:
Även på tyska volkswagen från 56 995 euro.
https://www.volkswagen.de/de/modelle/id7.html
I Tyskland hittar jag inget pris på Buzz, säljer dom inte den där?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
Du har nog skrivit fel där.
"ID.7 Pro 210 kW (286 PS) 77 kWh 1-Gang-Automatik"
Dvs 82/77kwh-batteriet(samma som ID4/5).
Det ska ju komma en variant med 86kwh användbart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
Det handlar inte om utrustningsnivå? (Som du är inne på i sista stycket).iAkita skrev: ↑23 aug 2023 22:37Jag tycker mjukvaran och interiören i i4 känns betydligt lyxigare, mer genomtänkt och mycket modernare. För just mig är den även mer komfortabel både fram och bak (är 177 cm och har känslig rygg). Jag upplever den även som tystare.
Men framförallt är det körningen som skiljer sig åt. i4 låg riktigt fint på vägen medan jag upplever iX3 som vindkänslig och vinglig i högre farter, vilket förvärras av en väldigt lätt och "sladdrig" styrning. Min dotter har blivit åksjuk en enda gång i livet och det var på den första lite längre turen med iX3:an... I sportläget är det bättre, men inte bra. Då styvnar fjädringen till sig också, så man förlorar en del komfort. Att puttra omkring i låg fart i normalläget är den däremot bra på, och förbrukningen är förvånansvärt låg med tanke på biltyp och utseende.
Jag trivdes nog till och med bättre med min ID4 än med iX3:an, men det kan kanske delvis bero på att den var bättre utrustad. Jag hade iallafall tagit ID7 framför iX3 alla dagar i veckan (för att återgå till trådämnet).
Låter lite som SUV vs sedan/kombi.
Vindkänslighet är ju en klar nackdel med SUV, och det stör mig ibland också.
Men inte tillräckligt för att jag ska istället skulle välja att böja mig ner i ett lågt säte flera ggr/dag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5760
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Hur lång är du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
1,9. Men ökande åldern är nog ett större problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5760
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Så typ 3 cm längre än mig då.taliz skrev: ↑24 aug 2023 16:191,9. Men ökande åldern är nog ett större problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
Men 1000 år äldre! En vandrande kolbit.SwedishAdvocate skrev: ↑24 aug 2023 16:20Så typ 3 cm längre än mig då.taliz skrev: ↑24 aug 2023 16:191,9. Men ökande åldern är nog ett större problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
De svenska priserna börjar på 664900:- enligt återförsäljare jag pratat med, osäker på vilken utrustningsnivå det är jämfört med den som finns i tyska konfiguratorn.
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: VW ID.7
I november börjar VAG köra med samma modell som bl.a. Mercedes, dvs samma priser överallt och ÅF agerar bara ”leveransagent” åt Volkswagen Group Sverige.Fredrik j skrev: ↑24 aug 2023 13:54Kör inte VW fortfarande med rabatter? 5% har dom t.o.m. haft kluddat på broschyren det vill säga helt utan diskussion.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 13:34Omvandlar man priserna på ID4 i Finland enligt gällande euro-kurs blir det ungefär samma priser i Sverige men rimmar inte helt. Vet inte om det några större skillnader på ID4-versionerna mellan Sverige och Finland och/eller skatter:
Eur/Sek: 11,91 kr
ID4 Pro: 48 290 euro / omvandlat pris 575 134 kr - pris i Sverige 584 900 kr
ID4 GTX: 58 590 euro / omvandlat pris 697 807 kr - pris i Sverige 659 900 kr
Det rimmar, som sagt, inte helt men borde för ID7 innebära svenska priser enligt nedan:
ID7 Pro business: 58 790 euro / 700 189 kr
Plus & Max: 61 390 euro / 731 155 kr
Även om utrustningsgraden verkar vara hög redan på grundmodellen så ligger den lite för högt för min smak, hade gärna sett runt 600 000 kr.
-
- Inlägg: 5760
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Prutfest fram tills november då med andra ord...OvePaHornet skrev: ↑24 aug 2023 16:44I november börjar VAG köra med samma modell som bl.a. Mercedes, dvs samma priser överallt och ÅF agerar bara ”leveransagent” åt Volkswagen Group Sverige.Fredrik j skrev: ↑24 aug 2023 13:54Kör inte VW fortfarande med rabatter? 5% har dom t.o.m. haft kluddat på broschyren det vill säga helt utan diskussion.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 13:34Omvandlar man priserna på ID4 i Finland enligt gällande euro-kurs blir det ungefär samma priser i Sverige men rimmar inte helt. Vet inte om det några större skillnader på ID4-versionerna mellan Sverige och Finland och/eller skatter:
Eur/Sek: 11,91 kr
ID4 Pro: 48 290 euro / omvandlat pris 575 134 kr - pris i Sverige 584 900 kr
ID4 GTX: 58 590 euro / omvandlat pris 697 807 kr - pris i Sverige 659 900 kr
Det rimmar, som sagt, inte helt men borde för ID7 innebära svenska priser enligt nedan:
ID7 Pro business: 58 790 euro / 700 189 kr
Plus & Max: 61 390 euro / 731 155 kr
Även om utrustningsgraden verkar vara hög redan på grundmodellen så ligger den lite för högt för min smak, hade gärna sett runt 600 000 kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: VW ID.7
ID.7 är en stark kandidat som nästa tjänstebil. Med tanke på våra Stockholm-zlotys (SEK) risiga värde får jag nöja mig med 77 kWh versionen. Kanske en Max? Får kolla in de svenska priserna i morgon då.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Re: VW ID.7
Jag trodde detta var i våras för ID-bilarna? De senaste offerterna jag fått har inte innehållit någon rabatt.OvePaHornet skrev: ↑24 aug 2023 16:44I november börjar VAG köra med samma modell som bl.a. Mercedes, dvs samma priser överallt och ÅF agerar bara ”leveransagent” åt Volkswagen Group Sverige.Fredrik j skrev: ↑24 aug 2023 13:54Kör inte VW fortfarande med rabatter? 5% har dom t.o.m. haft kluddat på broschyren det vill säga helt utan diskussion.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 13:34Omvandlar man priserna på ID4 i Finland enligt gällande euro-kurs blir det ungefär samma priser i Sverige men rimmar inte helt. Vet inte om det några större skillnader på ID4-versionerna mellan Sverige och Finland och/eller skatter:
Eur/Sek: 11,91 kr
ID4 Pro: 48 290 euro / omvandlat pris 575 134 kr - pris i Sverige 584 900 kr
ID4 GTX: 58 590 euro / omvandlat pris 697 807 kr - pris i Sverige 659 900 kr
Det rimmar, som sagt, inte helt men borde för ID7 innebära svenska priser enligt nedan:
ID7 Pro business: 58 790 euro / 700 189 kr
Plus & Max: 61 390 euro / 731 155 kr
Även om utrustningsgraden verkar vara hög redan på grundmodellen så ligger den lite för högt för min smak, hade gärna sett runt 600 000 kr.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.7
Ungefär som jag räknat med och inte allt för illa. Undra bara vad påslaget kommer bli för Pro S med det nya större batteriet? Jag behöver inte den extra räckvidden, men om förhandsuppgifterna stämmer så kommer det ha en mycket bättre laddkurva.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.7
Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.7
Jo, men Pro S laddar 10-80% på 25 minuter, Pro på ca 35 minuter. Betänk då att Pro S har större batteri, så genomsnittseffekten blir mycket högre. Alternativt kan man ladda samma mängd energi som man skulle gjort med en Pro och istället avbryta laddningen vid lägre SoC, och därmed befinna sig i en mer gynnsam del av laddkurvan under laddningen.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 18:08Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.7
Uppgifterna på VW:s hemsida i Finland är 28 minuter 5-80% för Pro (topp 175 kW).iAkita skrev: ↑24 aug 2023 18:18Jo, men Pro S laddar 10-80% på 25 minuter, Pro på ca 35 minuter. Betänk då att Pro S har större batteri, så genomsnittseffekten blir mycket högre. Alternativt kan man ladda samma mängd energi som man skulle gjort med en Pro och istället avbryta laddningen vid lägre SoC, och därmed befinna sig i en mer gynnsam del av laddkurvan under laddningen.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 18:08Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id7.html
Var har du fått 35 minuter från?
Personligen spelar det ingen roll med några minuter hit eller dit, Pro har ju redan bra räckvidd även om det självklart hade varit ännu bättre med Pro S men frågan hur mycket mer den kommer kosta.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)