Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
Håller med helt. Vill inte ha en till extra skärm bakom ratten (skyms oftast dessutom av ratt och händer). Saknar inte alls.
En bra HUD hade jag dock gärna betalat extra för.
Har aldrig haft en bil där ratten skymt instrumenten. Brukar ju saknas ekrar på övre halvan av just den anledningen. Skymmer inte högerarmen skärmen lika mycket i så fall?
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
Håller med helt. Vill inte ha en till extra skärm bakom ratten (skyms oftast dessutom av ratt och händer). Saknar inte alls.
En bra HUD hade jag dock gärna betalat extra för.
Har aldrig haft en bil där ratten skymt instrumenten. Brukar ju saknas ekrar på övre halvan av just den anledningen. Skymmer inte högerarmen skärmen lika mycket i så fall?
Har kört flera bilar där instrumentpanelen skymts av ratten. Givetvis är det olika mycket på olika bilar, och även olika mycket beroende på vilken höjd man föredrar att ha ratten i (som i sin tur beror på längd, och andra faktorer som körställning). Har nog aldrig kört någon bil där inte någon del av instrumentpanel skymts emellan varven.
Jo, just den allra vänster nederdel av Teslaskärmen skyms normalt av min högerhand. Men där är normalt ingen viktig information heller.
Det enda jag har problem med där är "bild-i-bild" för sidokamerorna som kommer upp när man använder blinkers. Den bilden är verkligen på ett o-optimalt ställe.
Men håller annars med iAkita och andra här i tråden; en bra HUD med viktig information som visas i blickfånget är ju vida överlägset bäst jämfört med alla skärmar. Man behöver inte vrida huvudet/blicken, varken ner eller till höger, och man behöver inte heller ställa om fokusavstånd på samma sätt.
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
Håller med helt. Vill inte ha en till extra skärm bakom ratten (skyms oftast dessutom av ratt och händer). Saknar inte alls.
En bra HUD hade jag dock gärna betalat extra för.
Har aldrig haft en bil där ratten skymt instrumenten. Brukar ju saknas ekrar på övre halvan av just den anledningen. Skymmer inte högerarmen skärmen lika mycket i så fall?
Har kört flera bilar där instrumentpanelen skymts av ratten. Givetvis är det olika mycket på olika bilar, och även olika mycket beroende på vilken höjd man föredrar att ha ratten i (som i sin tur beror på längd, och andra faktorer som körställning). Har nog aldrig kört någon bil där inte någon del av instrumentpanel skymts emellan varven.
Jo, just den allra vänster nederdel av Teslaskärmen skyms normalt av min högerhand. Men där är normalt ingen viktig information heller.
Det enda jag har problem med där är "bild-i-bild" för sidokamerorna som kommer upp när man använder blinkers. Den bilden är verkligen på ett o-optimalt ställe.
Men håller annars med iAkita och andra här i tråden; en bra HUD med viktig information som visas i blickfånget är ju vida överlägset bäst jämfört med alla skärmar. Man behöver inte vrida huvudet/blicken, varken ner eller till höger, och man behöver inte heller ställa om fokusavstånd på samma sätt.
Om man inte har polariserade solglasögon för då ser man inget, så ett kluster bakom ratten också är inte så dumt. Klart att ratten kan skymma något men man ser ju ändå det mesta om man inte kan tänka sig att anpassa ratten.
Har kört flera bilar där instrumentpanelen skymts av ratten. Givetvis är det olika mycket på olika bilar, och även olika mycket beroende på vilken höjd man föredrar att ha ratten i (som i sin tur beror på längd, och andra faktorer som körställning). Har nog aldrig kört någon bil där inte någon del av instrumentpanel skymts emellan varven.
Det beror säkert på hur lång man är. Jag är 1,95 och sitter gärna med lite böjda knän vilket ger att ratten behöver justeras långt upp. Jag önskar fler funktioner i instrumentklustret i min bil och färre i skärmen på mittkonsolen. Det mesta hade gått att styra med rattknappen och skärmen bakom ratten.
Jag gillar lösningen i Audi TT. Ingen stor påklistrad skärm i mitten utan allt visas i instrumentklustret. Temperaturen justeras med knapp/display infällda i luftutblåsen. Snyggt och elegant tycker jag.
Men det finns säkert några som får panik av att sitta i en sån här inredning…
Re: Model 3 Highland
Postat: 03 jun 2023 23:24
av taliz
Ja en liten tjocktv bakom ratten är inte kul.
Hade det på egolfen, går ju inte se nått på en så liten karta på det avståndet. Dessutom delvis dold av ratten.
Ja en liten tjocktv bakom ratten är inte kul.
Hade det på egolfen, går ju inte se nått på en så liten karta på det avståndet. Dessutom delvis dold av ratten.
Påminner om det gamla indianordspråket:
”Vit man göra stor brasa sitta långt borta. Röd man göra liten brasa sitta nära”…;)
.....
Jo, just den allra vänster nederdel av Teslaskärmen skyms normalt av min högerhand. Men där är normalt ingen viktig information heller.
Det enda jag har problem med där är "bild-i-bild" för sidokamerorna som kommer upp när man använder blinkers. Den bilden är verkligen på ett o-optimalt ställe.
....
Det går ju att flytta upp den bilden om man vill.
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 jun 2023 07:37
av Maw
Är Model 3 Highland == Teslas nya $25k car?
Jag börjar tro det och att "Model 2" är en tidningsanka
Det enda jag har problem med där är "bild-i-bild" för sidokamerorna som kommer upp när man använder blinkers. Den bilden är verkligen på ett o-optimalt ställe.
Du kan ju flytta den mellan ett antal olika ställen.
- Stå stilla med bilen och dra igång blinkersen.
- Håll inne med fingret på bild-i-bilden och dra den till någon av de andra två platserna som poppar upp.
Ja en liten tjocktv bakom ratten är inte kul.
Hade det på egolfen, går ju inte se nått på en så liten karta på det avståndet. Dessutom delvis dold av ratten.
Påminner om det gamla indianordspråket:
”Vit man göra stor brasa sitta långt borta. Röd man göra liten brasa sitta nära”…;)
Skärmen bakom ratten är ju både liten OCH långt borta.
Inte ens cybertruck har ju en skärm framför ratten. Där har man bara gjort en lite coolare ratt än vanligtvis. Tror det blir exakt samma, eller med den runda ratten med knappar som S/X har nu.
Det senaste jag hörde om Cybertrucken (för inte så länge sen) från Rob Maurer/Tesla Daily var att interiören i produktionsmodellen inte var spikad. Så som jag förstår det är det inte säkert att den kommer utan traditionellt instrumentkluster som i S/X. Och inte heller säkert att den inte skulle kunna gå att välja med en helt vanlig rund ratt.
Jaha, jag trodde det var i stort sett spikat nu. Det kommer ju inte vara en volymbil, så om det vore hyfsat okej att stoppa i instrumentskärm, vore det väl där.
Ja en liten tjocktv bakom ratten är inte kul.
Hade det på egolfen, går ju inte se nått på en så liten karta på det avståndet. Dessutom delvis dold av ratten.
Ja en liten tjocktv bakom ratten är inte kul.
Hade det på egolfen, går ju inte se nått på en så liten karta på det avståndet. Dessutom delvis dold av ratten.
Testat glasögon?
Sitter du med din mobil på 1m avstånd? Det gör inte jag iaf.. en så liten skärm vill man ha nära, utan ngt ivägen.
Tror det kommer bli en schysst uppgradering där man ändå lyssnat på kunderna fördelen att en del saker har ganska liten extra kostnad, jag hoppas på svart innertak och en mörk instrumentbräda, hade de varit smarta så skulle de släppa utbytbara paneler som man kan köpa i olika färger för att göra den personlig efteråt.
Bättre än inget men synd att de inte verkar vilja göra riktiga kylda stolar som så många andra amerikanska bilar. Alltså där man leder A/C luft till stolen.
Re: Model 3 Highland
Postat: 13 jun 2023 11:24
av taliz
Ryktades ju att de skulle gå över till att köpa stolar från tredjepart istället för att tillverka dem själva iom Highland.
I så fall kan det nog tänkas vara betydligt mer skillnader än bara ventilation.
Förhoppningsvis är de rymligare tex.
Re: Model 3 Highland
Postat: 13 jun 2023 11:57
av Airlift
En ofta förekommande konsekvens av ventilationen, är att sittdynan blir mindre formbar. Dvs det blir lite hårdare att sitta på. Åtminstone hos andra fabrikat.
Re: Model 3 Highland
Postat: 13 jun 2023 13:30
av HelectriC
Nu fattas bara att dom slänger in en HUD och aktiverar pixellamporna, så börjar vi snacka
Re: Model 3 Highland
Postat: 13 jun 2023 13:49
av SwedishAdvocate
Enligt Rob Maurer/Tesla Daily så finns det tydligen ett eller flera forum i Kina där det ryktas att Highland även kommer få en 'uppgraderad stereo' samt "ambient lighting".
Enligt Rob Maurer/Tesla Daily så finns det tydligen ett eller flera forum i Kina där det ryktas att Highland även kommer få en 'uppgraderad stereo' samt "ambient lighting".
Spola fram till 04:43 nedan:
Eller direkt på Twitter (samma video som i Reddit-tråden ovan på stolarna finns även i kommentarerna)