Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

iAkita skrev: 29 jun 2023 20:10
Jag har haft 10 olika boenden de senaste 20 åren, varav jag ägt 6. Personligen gillar jag det och jag drömmer mig alltid någon annanstans (även om det lugnat ner sig med åren), medan andra skulle tycka det var fasansfullt att flytta runt så mycket. Vilken personlighetstyp man är kanske även har betydelse för hur man resonerar kring tillgångar/sparande.
Oj! Det låter lite rastlöst i mina öron, men det är ju inget fel i att man kan göra som man själv önskar. Personligen så är jag alldeles för lat och bekväm för att orka flytta så ofta som vart annat/2 år i snitt.

Bor själv gärna snarare ca 10-20 år i taget på ett ställe innan jag flyttar.

Vi har bott 5-6 år i vårt nuvarande hus, och känner mig fortfarande "nyinflyttad". :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 23:37
-Bidrar till minskad skuldsättning.
-Bidrar till frihet då den som är i skuld inte är fri.
Mm mm
Håller som sagt inte alls med.

Med hyresrätter låser du in dig på en krympande nischmarknad på bostadsmarknaden, och kommer mitt i livet ha mycket svårt att ta steget ifrån hyresrättsmarknaden. Tvärt om är alltid mycket lättare. Därför är du friare och ha mer valfrihet med att ha kontroll över din egen bostad.

Med hyresrätter så ligger du mer i händerna på politikerna, och har ett större beroende till vad de hittar på. Klart med ofritt. Du är beroende av andra ägande, och inte ditt eget ägande.

Skulle säga att det är tvärt om med skulder; med livslång investering i egna bostäder så bygger du ett eget kapital. Du betalar in mer till ditt eget ägande, än att betala hyra till någon annan (som inte bygger på din egen förmögenhet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

Honkan skrev: 30 jun 2023 06:37
förut trodde jag på den svenska modellen men nu när vi tillåter att man bränner koraner utanför en Moske så inser man ju att Sverige havererat totalt
Tror du har fel där. Det har nog alltid varit tillåtet. I varje fall sedan vi blev en demokrati.

Är nog mer att yttrandefrihet inte gäller i alla värdens andra länder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Tror inte jag!

Den förhållandevis enkla analys som jag har gjort, i allt väsentligt utifrån de traditionella rättskällorna, leder mig till slutsatsen att det normalt utgör hets mot folkgrupp att bränna Koranen offentligt. Ett sådant agerande har inte skydd av yttrandefriheten i svensk grundlag eller av Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

Min bedömning är att dessa slutsatser är förhållandevis säkra, men för att få saken klarlagd anser jag att åtal bör väckas mot arrangören för någon eller flera av de sammankomster på senare tid där Koranen har bränts

Då detta kommer prövas nu så får vi se vad det blir , men en sak är säker och det är att vi svenskar tror att vi alltid har rätt sen att övriga människor på jorden tycker annorlunda de har nog fel såklart…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Banane »

Honkan skrev: 01 jul 2023 19:05
Tror inte jag!

Den förhållandevis enkla analys som jag har gjort, i allt väsentligt utifrån de traditionella rättskällorna, leder mig till slutsatsen att det normalt utgör hets mot folkgrupp att bränna Koranen offentligt. Ett sådant agerande har inte skydd av yttrandefriheten i svensk grundlag eller av Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

Min bedömning är att dessa slutsatser är förhållandevis säkra, men för att få saken klarlagd anser jag att åtal bör väckas mot arrangören för någon eller flera av de sammankomster på senare tid där Koranen har bränts

Då detta kommer prövas nu så får vi se vad det blir , men en sak är säker och det är att vi svenskar tror att vi alltid har rätt sen att övriga människor på jorden tycker annorlunda de har nog fel såklart…

Hade muslimerna kunnat hantera det med jämnmod så hade de inte tyckt det varit så roligt att bränna koraner.

Det är inget roligt att retas om ingen bryr sig helt enkelt.

Som det blivit nu så sätter ändå koranbränningarna fingret på en öm punkt. Det är inte demokratiskt att sätta eld på polisbilar och annat när någon gör något som man inte tycker om.

Folk talar om tolerans. Var är muslimernas tolerans? Jag själv struntar i om någon bränner svenska flaggan eller en bild på Jesus jävla Kristus. Men muslimer kan tydligen inte acceptera att andra inte delar deras tro. Det är faktiskt jävligt obehagligt. Vad kommer de göra om de får mer makt?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Du kan ju prova bränna en bibel framför en katolsk kyrka i Italien och se vad som händer ;)

Förstår inte varför man måste jävlas med andra oavsett om det gäller religion eller ej, kallas ju vanligt hyfs i min värld.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Banane »

Honkan skrev: 01 jul 2023 20:07
Du kan ju prova bränna en bibel framför en katolsk kyrka i Italien och se vad som händer ;)

Förstår inte varför man måste jävlas med andra oavsett om det gäller religion eller ej, kallas ju vanligt hyfs i min värld.

Vad har det med saken att göra? Jag tror dock inte det hade urartat på samma sätt.

Som sagt. Hade de accepterat att andra inte är muslimer och tagit det för vad det är så hade det självdött.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Dinsdale »

martinot skrev: 01 jul 2023 17:28
Alla vi andra i bekantskapskretsen som haft bostadsrätter har haft en stor värdeökning under 20-25 års tid, och har med ekonomisk relativ lätthet kunnat skaffa ca 200 kvm villa i attraktiva lägen på landet/kusten, men ändå inte längre än 15 mins bilväg till storstaden.

Inga av oss är rika eller födda med pengar, men självförsörjande på yrkesarbete och tjänar alla ungefär lika mycket tack vare utbildning och god karriär (säg mellan 50-80 papp i månaden).

Ändå är förutsättningarna så totalt olika mellan de av oss som valt hyresrättsvägen och de av oss som valt att äga våra bostäder själva från start. Skillnaden är enorm i praktiken. För de flesta av oss så är det nog ingen tvekan om vad som var rätt val.

Själv tar jag lärdom av detta, och kommer rekommendera vår dotter att så fort hon utbildat sig klart och slagit sig ner i någon stad med sitt första fasta jobb, direkt investera i en bostad och skippa hyresmarknaden (dock kan hon som sagt ställa sig i kö till hyresrätter centralt i olika städer, för att köra "pensionärstricket" som äldre bekanta gjort, som jag skrev om innan).
Historisk utveckling är ingen garanti för framtida utveckling.

Tiden du nämner, 20-25 års tid, innebär bara personer som köpte efter fastighetsbubblan på 90-talet. Tar du med de som köpte innan bubblan sprack, hittar du nog en och annan som fortfarande har kvar skulder från förlustaffärer eller kursade bostadsrättsföreningar.

Tittar man ännu längre tillbaka har vi haft en lång period av sjunkande räntor hela vägen ner till minus. Sjunker räntorna stiger tillgångspriserna. Nu kanske vi istället får en lång period av stigande räntor. Då borde tillgångspriserna över tid sjunka istället, och därmed är det inte säkert att tidigare generationers trick går att upprepa igen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av taliz »

martinot skrev: 01 jul 2023 17:28
Själv tar jag lärdom av detta, och kommer rekommendera vår dotter att så fort hon utbildat sig klart och slagit sig ner i någon stad med sitt första fasta jobb, direkt investera i en bostad och skippa hyresmarknaden (dock kan hon som sagt ställa sig i kö till hyresrätter centralt i olika städer, för att köra "pensionärstricket" som äldre bekanta gjort, som jag skrev om innan).

Bara för att det funkade för er betyder det ju inte nödvändigtvis att det kommer funka för henne.
Det är ingen naturlag att bostäder kommer öka i värde forever.
Tvärtom har det rent historiskt varit mkt bättre att placera pengarna på börsen(det är ingen naturlag det heller dock).

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

Honkan skrev: 01 jul 2023 19:05
Tror inte jag!

Den förhållandevis enkla analys som jag har gjort, i allt väsentligt utifrån de traditionella rättskällorna, leder mig till slutsatsen att det normalt utgör hets mot folkgrupp att bränna Koranen offentligt. Ett sådant agerande har inte skydd av yttrandefriheten i svensk grundlag eller av Europakonventionen om mänskliga rättigheter.
Men lagen om HMF är ju just en relativt ny lag, och inte någon som funnits historiskt i vår svenska demokrati?

Dessutom kritiserar den av många just för att stå i konflikt med yttrandefriheten. Om något, är är det tvärt emot vad du hävdar, lagen om HMF som minskat yttrandefriheten?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 01 jul 2023 22:32
martinot skrev: 01 jul 2023 17:28
Själv tar jag lärdom av detta, och kommer rekommendera vår dotter att så fort hon utbildat sig klart och slagit sig ner i någon stad med sitt första fasta jobb, direkt investera i en bostad och skippa hyresmarknaden (dock kan hon som sagt ställa sig i kö till hyresrätter centralt i olika städer, för att köra "pensionärstricket" som äldre bekanta gjort, som jag skrev om innan).

Bara för att det funkade för er betyder det ju inte nödvändigtvis att det kommer funka för henne.
Det är ingen naturlag att bostäder kommer öka i värde forever.
Tvärtom har det rent historiskt varit mkt bättre att placera pengarna på börsen(det är ingen naturlag det heller dock).
Intressant, för jag tänkte precis ta upp börsen som en analogi. Historiskt har det över tid ofta varit lönsamt att investera i både fastigheter och i börsen i snitt, och speciellt om man kikar över lång tid och långa perioder, men det finns självklart inga garantier för något av de.

Personligen kommer jag att fortsätta att investera i fastigheter och börsen, när jag tycker det är läge för det, och det är rätt objekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev: 01 jul 2023 19:05
Tror inte jag!

Den förhållandevis enkla analys som jag har gjort, i allt väsentligt utifrån de traditionella rättskällorna, leder mig till slutsatsen att det normalt utgör hets mot folkgrupp att bränna Koranen offentligt. Ett sådant agerande har inte skydd av yttrandefriheten i svensk grundlag eller av Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

Min bedömning är att dessa slutsatser är förhållandevis säkra, men för att få saken klarlagd anser jag att åtal bör väckas mot arrangören för någon eller flera av de sammankomster på senare tid där Koranen har bränts

Då detta kommer prövas nu så får vi se vad det blir , men en sak är säker och det är att vi svenskar tror att vi alltid har rätt sen att övriga människor på jorden tycker annorlunda de har nog fel såklart…
Jag är inte särskilt juridiskt kunnig, men har sett (och läst) några i media resonera om det här. Tycker konsensus verkar vara att det här inte skulle vara hets mot folkgrupp. Muslimer är liksom inte ngn enhetlig folkgrupp. Istället är de utövare av en religion. Och i Sverige får man rikta kritik mot religioner.

Sen tycker jag också att bränna koranen är en minst sagt ’tämligen trubbig form av kritikyttring’. Har ingen vidare koll på Paludan, men han verkar ju inte vara någon som jag skulle kunna tänka mig att rösta på under några som helst omständigheter. Och den här senaste irakiern har jag inte heller någon koll på.

Men med det sagt så tycker jag att ett rätt jättestort problem här är tillämpningen av juridik i Sverige. Tycker det är helt glasklart att sådana här eldningar av koranen kommer höja terrorhotet mot alla oss som bor i det här landet. Tyvärr så innefattar ju kollektivet muslimer även folk som IS, Al-Qaeda, Al-Shabaab, Boko Haram, Talibanerna samt regimerna i länder som Saudi, Iran och Afghanistan… Det innefattar även de som planerade terrorattentat mot Jyllandsposten och Lars Vilks. Och det innefattar även de som genomförde terrorattentaten mot Charlie Hebdo, Salman Rushdie och Malala Yousafzai. Och då har jag inte nämnt alla andra hundratals (?) islamistiska terrorattentat…

https://en.wikipedia.org/wiki/2010_Cope ... error_plot
https://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Hebdo_shooting
https://en.wikipedia.org/wiki/Stabbing_ ... an_Rushdie
https://en.wikipedia.org/wiki/Malala_Yousafzai

Någon som minns Taimour Abdulwhahab? Som jag minns det så var det ytterst, ytterst nära att den sprängladdning som han hade på sig fungerade. Och hade den gjort det, så hade det varit ca 80 döda och ca 200 svårt skadade mitt i julrusningen på Drottninggatan det året…

https://sv.wikipedia.org/wiki/Taimour_Abdulwahab

Att två stycken – vad de nu är för några – ska stå och elda koranen – är det verkligen värt att någon självmordsbombare dödar ca 80 människor och skadar ytterligare ca 200 svårt för resten av livet?...

Jag tycker INTE att det är värt det.

Således är det IMO minst sagt tragiskt att juridiken som den tillämpas i Sverige inte klarar av att ta hänsyn till allt det här. Istället fungerar den som en liten åttaåring som bara läser innantill i en skolbok…

Tre terrorattentat till som jag kom ihåg när jag skrivit klart det ovanstående:

https://en.wikipedia.org/wiki/November_ ... is_attacks
https://en.wikipedia.org/wiki/Manchester_Arena_bombing
https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Mumbai_attacks
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Banane »

SwedishAdvocate skrev: 02 jul 2023 08:48
Honkan skrev: 01 jul 2023 19:05
Tror inte jag!

Den förhållandevis enkla analys som jag har gjort, i allt väsentligt utifrån de traditionella rättskällorna, leder mig till slutsatsen att det normalt utgör hets mot folkgrupp att bränna Koranen offentligt. Ett sådant agerande har inte skydd av yttrandefriheten i svensk grundlag eller av Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

Min bedömning är att dessa slutsatser är förhållandevis säkra, men för att få saken klarlagd anser jag att åtal bör väckas mot arrangören för någon eller flera av de sammankomster på senare tid där Koranen har bränts

Då detta kommer prövas nu så får vi se vad det blir , men en sak är säker och det är att vi svenskar tror att vi alltid har rätt sen att övriga människor på jorden tycker annorlunda de har nog fel såklart…
Jag är inte särskilt juridiskt kunnig, men har sett (och läst) några i media resonera om det här. Tycker konsensus verkar vara att det här inte skulle vara hets mot folkgrupp. Muslimer är liksom inte ngn enhetlig folkgrupp. Istället är de utövare av en religion. Och i Sverige får man rikta kritik mot religioner.

Sen tycker jag också att bränna koranen är en minst sagt ’tämligen trubbig form av kritikyttring’. Har ingen vidare koll på Paludan, men han verkar ju inte vara någon som jag skulle kunna tänka mig att rösta på under några som helst omständigheter. Och den här senaste irakiern har jag inte heller någon koll på.

Men med det sagt så tycker jag att ett rätt jättestort problem här är tillämpningen av juridik i Sverige. Tycker det är helt glasklart att sådana här eldningar av koranen kommer höja terrorhotet mot all oss som bor i det här landet. Tyvärr så innefattar ju kollektivet muslimer även folk som IS, Al-Qaeda, Al-Shabaab, Boko Haram, Talibanerna samt regimerna i länder som Saudi, Iran och Afghanistan… Det innefattar även de som planerade terrorattentat mot Jyllandsposten och Lars Vilks. Och det innefattar även de som genomförde terrorattentaten mot Charlie Hebdo, Salman Rushdie och Malala Yousafzai. Och då har jag inte nämnt alla andra hundratals (?) islamistiska terrorattentat…

https://en.wikipedia.org/wiki/2010_Cope ... error_plot
https://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Hebdo_shooting
https://en.wikipedia.org/wiki/Stabbing_ ... an_Rushdie
https://en.wikipedia.org/wiki/Malala_Yousafzai

Någon som minns Taimour Abdulwhahab? Som jag minns det så var det ytterst, ytterst nära att den sprängladdning som han hade på sig fungerade. Och hade den gjort det, så hade det varit ca 80 döda och ca 200 svårt skadade mitt i julrusningen på Drottninggatan det året…

https://sv.wikipedia.org/wiki/Taimour_Abdulwahab

Att två stycken – vad de nu är för några – ska stå och elda koranen – är det verkligen värt att någon självmordsbombare dödar ca 80 människor och skadar ytterligare ca 200 svårt för resten av livet?...

Jag tycker INTE att det är värt det.

Således är det IMO minst sagt tragiskt att juridiken som den tillämpas i Sverige inte klarar av att ta hänsyn till allt det här. Istället fungerar den som en liten åttaåring som bara läser innantill i en skolbok…

Tre terrorattentat till som jag kom ihåg när jag skrivit klart det ovanstående:

https://en.wikipedia.org/wiki/November_ ... is_attacks
https://en.wikipedia.org/wiki/Manchester_Arena_bombing
https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Mumbai_attacks
Ironiskt nog blir det viktigt att tillåta koranbränningarna just för att strömningar och åsikter som dina blir allt vanligare. Att böja sig och anpassa lagstiftningen för våldsamma krafter kan aldrig vara rätt. Vilken lag ska vi ändra på nästa gång för att blidka dessa krafter?

Kan inte befolkningen i Mellanöstern förstå att en enstaka människa i Sverige inte är Sverige så är det deras problem. Alla de terrorhandlingar du listar har en sak gemensamt, minst, och det är att de inte utfördes i Sverige trots koranbränningarna. Antagligen har de också gemensamt att de utfördes av muslimer?

Samma sak med NATO och Erdogan. Strunta i Erdogan. Sluta svassa och fjäska. Då får vi aldrig hans respekt. Då kommer han fortsätta be om mer och mer. Säg bara att så här fungerar vårt samhälle, det är inget du kan påverka. Punkt.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Min text kommer till stora delar från chefsjuristen för justistiedepartementet som var det i tio år… får väl flytta till Finland där ett helt land verkar hålla med mig och enligt lag får man inte elda religösa skrifter :D

Nu går jag jag ur det här tragiska forumet :mrgreen: har bättre för mig på dagarna…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Fredrik j
Inlägg: 11066
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Fredrik j »

Om man vill bevara yttrandefriheten är ju koranbränningar kontraproduktivt. Sån leder bara till inskränkningar av riktig yttrandefrihet här samtidigt som vi hjälper religösa extremister att få genomslag.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av NiklasTesla »

Dinsdale skrev: 01 jul 2023 21:27
martinot skrev: 01 jul 2023 17:28
Alla vi andra i bekantskapskretsen som haft bostadsrätter har haft en stor värdeökning under 20-25 års tid, och har med ekonomisk relativ lätthet kunnat skaffa ca 200 kvm villa i attraktiva lägen på landet/kusten, men ändå inte längre än 15 mins bilväg till storstaden.

Inga av oss är rika eller födda med pengar, men självförsörjande på yrkesarbete och tjänar alla ungefär lika mycket tack vare utbildning och god karriär (säg mellan 50-80 papp i månaden).

Ändå är förutsättningarna så totalt olika mellan de av oss som valt hyresrättsvägen och de av oss som valt att äga våra bostäder själva från start. Skillnaden är enorm i praktiken. För de flesta av oss så är det nog ingen tvekan om vad som var rätt val.

Själv tar jag lärdom av detta, och kommer rekommendera vår dotter att så fort hon utbildat sig klart och slagit sig ner i någon stad med sitt första fasta jobb, direkt investera i en bostad och skippa hyresmarknaden (dock kan hon som sagt ställa sig i kö till hyresrätter centralt i olika städer, för att köra "pensionärstricket" som äldre bekanta gjort, som jag skrev om innan).
Historisk utveckling är ingen garanti för framtida utveckling.

Tiden du nämner, 20-25 års tid, innebär bara personer som köpte efter fastighetsbubblan på 90-talet. Tar du med de som köpte innan bubblan sprack, hittar du nog en och annan som fortfarande har kvar skulder från förlustaffärer eller kursade bostadsrättsföreningar.

Tittar man ännu längre tillbaka har vi haft en lång period av sjunkande räntor hela vägen ner till minus. Sjunker räntorna stiger tillgångspriserna. Nu kanske vi istället får en lång period av stigande räntor. Då borde tillgångspriserna över tid sjunka istället, och därmed är det inte säkert att tidigare generationers trick går att upprepa igen.
Precis.

Den som är i skuld är inte fri.

Nästa elbil jag köper vill jag skall vara billig och ha låg elförbrukning (gärna dock trevlig räckvidd och ok prestanda samt teknik) för att återgå till tråd samt MVH
bomauritz
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av bomauritz »

Här är milkostnaden för min nuvarande ICE (Skoda Kodiaq TDI 190), kostar knappt 24 kr mil inkl allt eller ca 3500 kr/mån, helt ok. Frågan om man kommer ner på det med en högre prissatt elbil, speciellt om priserna på marknaden fortsätter att dyka.

Men oavsett, på väg att byta till elbil, närmast ligger lätt beggad MYLR, Enyaq iV80x & E-tron 55. Alla med för- och nackdelar. Skodan lockar mest som helhet men är idiotdyr beggad. Hoppas det vänder med förbättrat förhållande tillgång/efterfrågan samt att Teslas framdundrande med kalasfina priser på nya bilar också påverkar begmarknanden på Enyaq.

Milkostnad Skoda Kodiaq TDI 190
Levererad februari 2019
Uträkning gjord juli 2023

Värdeminskning - ca 20k
Inöpspris ny: ca 340k
Säljvärde idag: ca 320k

Bränsle - ca 100k
Kört: knappt 8000 mil
Förbrukning: ca 0,63 l/mil
Medelpris diesel: ca 20 kr/liter
Driftkostnad bränsle: ca 12,5 kr/mil

Skatt & Malus - ca 25k
Skatt: 3500 kr/år
Malus: 7250 kr/år

Försäkring - ca 35k
Halvförsäkring 3 år: 6000 kr/år
Helförsäkring 2 år 10000 kr/år

Service - ca 8k
Serviceavtal 3 år: Ingick i inköpspriser
6000 mila: 8000 kr

Övrigt - ca 1k
AdBlue: 1000 kr

Räknar inte med:
Inga lån på bilen
Inga repearationer gjorda (men bromsbelägg kommer bytas snart för ca 3k)
Garagekostnad
Spolarvätska
Bilvård
Trängselavgift
Hundgaller
Däck (vinterdäck ingick i inköpspris, både sommar och vinter 6 mm kvar)

Totalkostnad ca 190k
4,5 år eller 54 mån: ca 3500 kr/mån
ca 24 kr/mil
Skriv svar