Sida 8 av 18

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 11 dec 2023 13:40
av Steppenwolf
För min del är det en sak som gör att jag inte kan rekommendera Tesla och som gör att jag ångrar mitt köp.

Visst finns det andra saker som inte är perfekta men jag är överlag nöjd med allt förutom vindrutetorkarna. Den irritation de skapar är svår att förstå - även för mig:-)

Men att inte kunna använda farthållaren när jag vill är obegriplig. Önskar att Tesla hade lagt in en helt statisk farthållare som inte är kopplad till vindrutetorkarna alls tills de löst detta.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 11 dec 2023 13:54
av Nikk
Steppenwolf skrev: 11 dec 2023 13:40
För min del är det en sak som gör att jag inte kan rekommendera Tesla och som gör att jag ångrar mitt köp.

Visst finns det andra saker som inte är perfekta men jag är överlag nöjd med allt förutom vindrutetorkarna. Den irritation de skapar är svår att förstå - även för mig:-)

Men att inte kunna använda farthållaren när jag vill är obegriplig. Önskar att Tesla hade lagt in en helt statisk farthållare som inte är kopplad till vindrutetorkarna alls tills de löst detta.
Instämmer, vindrutetorkarautomatiken är galet dålig. Har den nästan alltid avstängd och kör manuellt tryck. När det regnar mycket så funkar det bättre tack o lov...

Farthållaren använder jag nästan aldrig förutom när jag är nästan ensam på vägen eller när det är krypkörning. Den bromsar för tidigt och för slö i accelerationen efter inbromsning.

Helljusautomatiken har jag stängt av då jag känner mig obekväm att köra med helljus i tätbebyggelse samt att den slår av liiite för sent och på igen lite för sent... (en hyrbil av märket Peugeot hade överlägset bättre för 3 år sedan).

Trots detta och flera andra mindre bra egenskaper ångrar jag inte mitt köp.

Däremot är nu måttet rågat då Elon öppet visar sin goda vilja för idioten Alex Jones.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 09:18
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: 09 dec 2023 08:28
ANLI skrev: 08 dec 2023 21:39
Borttagande av USS med oskyddad kamera bak, slopande av radar, och ingen riktigt regnsensor visar tydligt att Tesla inte är anpassade för annat än sommarväder........
Helljusautomatiken är bra på annat blända av. I övrigt ej funkar den dåligt. Köra på helljus i stan känns inte optimalt......

Hjälper inte att Tesla har många bra egenskaper när man inte klarar av att leverera basfunktioner.
I dag köper de flesta Tesla M3 och Y för att de är billiga. Inte för hög tekniknivå.

Jag väntar på kommande BMW 3 serie elbil.
Tråkigt att så många premium elbilar är "tunga stridsvagnar"
Jag tror faktiskt en hel del köper 3 och Y för att de är roliga att köra. En anledning till det är ju just att de är helt unika i elbilsvärlden med att inte vara "tunga stridsvagnar".
Medhåll- Jag gillar att KÖRA bil så låg och lätt är bra

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 09:19
av Sportbilsentusiasten
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 09:25
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: 09 dec 2023 09:15
iAkita skrev: 09 dec 2023 08:57
Legato skrev: 09 dec 2023 08:50
LarsaR skrev: 09 dec 2023 08:45
Legato skrev: 09 dec 2023 08:30


Har ni kört Enyaq? Riktigt tråkig bil imo.

PS2/PS4 och BMW är alla mycket roligare val imo.
Inte ens suttit i någon av dom…. Provsatt i en ID 7 i några sekunder, den gav avsmak med alla knappar och spakar överallt. Får göra ett besök på BMW!
Ok! Går man på utseendet så kan jag hålla med om Enyaq, en av de snyggaste SUVarna imo. Men nej, köra så är den lika trist som ID4 imo.

Tror väldigt många som kör Tesla och funderar på alternativ ofta glömmer hur kul Teslorna är. Det finns andra kul bilar också som nyss nämnda PS2 och i4, men också en väldans massa sega... Var för någon månad sedan lite sugen på att gå tillbaka till E-Tron 55, men när jag körde en igen så påmindes jag om hur tråkig den är :roll:
LarsaR skrev: 09 dec 2023 08:45
Legato skrev: 09 dec 2023 08:30
LarsaR skrev: 06 dec 2023 09:20

Eftersom jag vill ha så lite Kinakoppling som möjligt och ogillar ID serien så är det väl Enyaq eller BMW som ligger närmast.
Har ni kört Enyaq? Riktigt tråkig bil imo.

PS2/PS4 och BMW är alla mycket roligare val imo.
Inte ens suttit i någon av dom…. Provsatt i en ID 7 i några sekunder, den gav avsmak med alla knappar och spakar överallt. Får göra ett besök på BMW! Edit: Testat en PS2, kände mig instängd, och för mig är det en Kinabil.
Vilka knappar och spakar? Är du säker på att det var en ID7 du provsatt? I vilket fall, BMW har fler så slösa inte din tid på att besöka dem om ID7 gav dig avsmak av den anledningen.
Screenshot_20231209_085355_Chrome.jpg
Generellt är interiören ganska fri från knappar och vred, det håller jag med om. Men om du kollar ratten samt spakarna vid ratten så är det ganska belamrat med knappar...

Lägger ingen värdering i det, är faktiskt inte säker vad jag gillar bäst, men att det är långt mycket mer knappar och spakar än i en ny Tesla är ju iaf solklart.

Har ju själv valt en E-tron GT framför Taycan trots klart mer knappar så jag är högst ambivalent i denna fråga :lol:
Nu har iof båda en herrans massa knappar jämfört med Tesla…
Taycan är skitfin men saknar regen!

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 09:28
av tnjo
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Sänka kostnader finns inga fördelar med bara kameran (igår så funkade inte farthållaren för mig för det var lite smuts som torkarna inte fick bort på rutan, i övrigt helt fri sikt på motorväg utan andra bilar)

Samt (vad jag tror) för dom inte kunde få tag på radarkomponenter och hittade på en historia om hur mycket bättre kameror är istället för att stoppa produktionen

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 09:35
av Sportbilsentusiasten
tnjo skrev: 16 dec 2023 09:28
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Sänka kostnader finns inga fördelar med bara kameran (igår så funkade inte farthållaren för mig för det var lite smuts som torkarna inte fick bort på rutan, i övrigt helt fri sikt på motorväg utan andra bilar)

Samt (vad jag tror) för dom inte kunde få tag på radarkomponenter och hittade på en historia om hur mycket bättre kameror är istället för att stoppa produktionen
Ok, är det stor skillnad i pris tror du?

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 09:46
av tnjo
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:35
tnjo skrev: 16 dec 2023 09:28
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Sänka kostnader finns inga fördelar med bara kameran (igår så funkade inte farthållaren för mig för det var lite smuts som torkarna inte fick bort på rutan, i övrigt helt fri sikt på motorväg utan andra bilar)

Samt (vad jag tror) för dom inte kunde få tag på radarkomponenter och hittade på en historia om hur mycket bättre kameror är istället för att stoppa produktionen
Ok, är det stor skillnad i pris tror du?
Stoppad produktion kostar enorma pengar, att inte ha radar är småpengar per bil

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 09:55
av ReNewAble
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 09:59
av ONSatan
ReNewAble skrev: 16 dec 2023 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.
Skrev du inte redan pre Vision att du inte har spökbromsningar? Hur kan man minska ”noll”? 😉

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 11:11
av Sportbilsentusiasten
ONSatan skrev: 16 dec 2023 09:59
ReNewAble skrev: 16 dec 2023 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.
Skrev du inte redan pre Vision att du inte har spökbromsningar? Hur kan man minska ”noll”? 😉
Spökbroms är synnerligen otrevligt

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 12:47
av mikebike
ReNewAble skrev: 16 dec 2023 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.
Jag körde i morse från Stockholm till Uppsala (Funbo).
Sju (7) gånger sänktes hastigheten p.g.a. "dålig sikt."

Så djävla less på den värdelösa farthållaren.
20231216_083426.jpg

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 12:57
av spacecoin
mikebike skrev: 16 dec 2023 12:47
ReNewAble skrev: 16 dec 2023 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.
Jag körde i morse från Stockholm till Uppsala (Funbo).
Sju (7) gånger sänktes hastigheten p.g.a. "dålig sikt."

Så djävla less på den värdelösa farthållaren.
20231216_083426.jpg
Ja det är så trist. 100% löst med en vettig radar.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 13:43
av iAkita
ReNewAble skrev: 16 dec 2023 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.
Om spökbromsningarna minskat sen radarn kopplades bort måste det bero på att vision blivit bättre, inte på att radarn kopplades bort. För det finns väl ingen anledning att tro att Tesla, till skillnad från andra tillverkare, hade en radar som fångade upp en massa falska radarekon som orsakade spökbromsningarna? Med andra ord skulle förbättringen av vision, och därmed din upplevelse av färre spökbromsningar, varit densamma även om inte radarn kopplats ut.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 13:44
av spacecoin
iAkita skrev: 16 dec 2023 13:43
ReNewAble skrev: 16 dec 2023 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.
Om spökbromsningarna minskat sen radarn kopplades bort måste det bero på att vision blivit bättre, inte på att radarn kopplades bort. För det finns väl ingen anledning att tro att Tesla, till skillnad från andra tillverkare, hade en radar som fångade upp en massa falska radarekon som orsakade spökbromsningarna? Med andra ord skulle förbättringen av vision, och därmed din upplevelse av färre spökbromsningar, varit densamma även om inte radarn kopplats ut.
lösningen är inte att ta bort radar. det är att stoppa dit en från det här årtiondet…

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 15:11
av mikebike
spacecoin skrev: 16 dec 2023 13:44
iAkita skrev: 16 dec 2023 13:43
ReNewAble skrev: 16 dec 2023 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.
Om spökbromsningarna minskat sen radarn kopplades bort måste det bero på att vision blivit bättre, inte på att radarn kopplades bort. För det finns väl ingen anledning att tro att Tesla, till skillnad från andra tillverkare, hade en radar som fångade upp en massa falska radarekon som orsakade spökbromsningarna? Med andra ord skulle förbättringen av vision, och därmed din upplevelse av färre spökbromsningar, varit densamma även om inte radarn kopplats ut.
lösningen är inte att ta bort radar. det är att stoppa dit en från det här årtiondet…
Det är enklare än så i mitt fall, det är bara att koppla in den som sitter i fronten.
Redan min XC60-09 hade en utmärkt adaptiv farthållare, som även fungerade i kraftigt snöfall.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 21:09
av Vieux
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 21:18
av SwedishAdvocate
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:09
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda p.g.a av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar...

Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt, och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 21:33
av Vieux
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:18
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:09
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...

Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Du ska lära dig hur man använder punkter, komman samt fråge- och utropstecken i nästa lektion.

Till ämnet:
Vi jämförde försäkringar grundligt och bäst TCO fanns hos TH eftersom vi hade ett fordon försäkrat där. Dyrt.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 21:36
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:18
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:09
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...

Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 21:42
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 21:36
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:18
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:09
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...

Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.
Kanske inte det. Vad är det Tesla använder då?

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 21:47
av SwedishAdvocate
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:33
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:18
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:09
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda p.g.a av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar...

Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt, och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Du ska lära dig hur man använder punkter, komman samt fråge- och utropstecken i nästa lektion. [...
Tack språkpolisen! Blev det rätt nu då? ;)

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 21:52
av Vieux
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:47
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:33
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:18
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:09
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda p.g.a av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar...

Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt, och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Du ska lära dig hur man använder punkter, komman samt fråge- och utropstecken i nästa lektion. [...
Tack språkpolisen! Blev det rätt nu då? ;)
Språksnuten är här och vill återigen upprepa - tysta inte ned fel med era bilar! Tack :o

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 22:26
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:42
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 21:36
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:18
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:09
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...

Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.
Kanske inte det. Vad är det Tesla använder då?
"Låset" är väl ett mönster på muttern/bulten. Spelar ingen roll om det är en bult eller en mutter.

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/fa ... index.html

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Postat: 16 dec 2023 22:45
av DanneB
Vieux skrev: 16 dec 2023 21:09
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Vet inte om vi försvarar varje feldesign? Tycker det är ganska många trådar i forumet där det diskuteras fram och tillbaka, om än det ena, än det andra. Även andra bilmärkens fel och brister.

Vad det gäller försäkringen, så beror premien på flertalet faktorer. Den första det pratades om och som egentligen borde vara överspelad vid det här laget, är att försäkringsbolagen hade för lite statistik. Andra faktorer är hur lång tid tar det för att få bilen lagad (hyrbil etc.), ålder på försäkringstagaren, vart du bor, antal mil du kör per år och om vagnskadagarantin gått ut. Sedan kör du en bil som har en prestanda motsvarande en Porsche eller Lamborghini, inte en ICE-BMW.

Vill du ha lägre premie, men ändå ha en elbil kanske VW ID3/ID4 är något?