Sida 8 av 9

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 19:54
av roffe_s
martinot skrev: 10 dec 2023 19:09
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Njae, det var som sagt ett antal säsonger sedan och med en MB E-klass detta begav sig. Här uppe gäller nordiska friktionsdäck under vinterhalvåret om man vill köra odubbat, europeiska friktion har enligt mig för hårt gummi för att funka bra på vintern.

Efter att ha testat med MBn i tre säsonger fick det bli sommar- och vinterdäck igen. Och då dubbdäck då vi bor vid vattnet och vägen upp mot E4 ofta är utsatt och blankslipad.

Problemet enligt min erfarenhet med friktionsdäck är egentligen inte första säsongen, skulle jag inte vara beroende av bil på det sätt jag är skulle vi kanske kunna prova med nordiska friktion enbart på vintern. Men utmaningen är säsong 2 (och 3), jag upplevde en avsevärd försämring i grepp som jag förklarade med gummits mjukhet (för att fungera i låga temperaturer) och åldrande, det härdade helt enkelt och förlorade sina goda friktionsegenskaper.

Hur upplever Ni övriga friktionsdäckens egenskaper när det åldras?

De senaste sex säsongerna har jag därför kört dubbat på vintern igen. Men jag skulle inte vara främmande för att testa friktionsdäck igen, speciellt inte den dag vi kan välja att avstå resor de mest utsatta dagarna.

Men tack för förslaget, utvecklingen står ju inte still på däcksområdet heller 🙂

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 20:13
av LarsaR
roffe_s skrev: 10 dec 2023 19:54
martinot skrev: 10 dec 2023 19:09
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Njae, det var som sagt ett antal säsonger sedan och med en MB E-klass detta begav sig. Här uppe gäller nordiska friktionsdäck under vinterhalvåret om man vill köra odubbat, europeiska friktion har enligt mig för hårt gummi för att funka bra på vintern.

Efter att ha testat med MBn i tre säsonger fick det bli sommar- och vinterdäck igen. Och då dubbdäck då vi bor vid vattnet och vägen upp mot E4 ofta är utsatt och blankslipad.

Problemet enligt min erfarenhet med friktionsdäck är egentligen inte första säsongen, skulle jag inte vara beroende av bil på det sätt jag är skulle vi kanske kunna prova med nordiska friktion enbart på vintern. Men utmaningen är säsong 2 (och 3), jag upplevde en avsevärd försämring i grepp som jag förklarade med gummits mjukhet (för att fungera i låga temperaturer) och åldrande, det härdade helt enkelt och förlorade sina goda friktionsegenskaper.

Hur upplever Ni övriga friktionsdäckens egenskaper när det åldras?

De senaste sex säsongerna har jag därför kört dubbat på vintern igen. Men jag skulle inte vara främmande för att testa friktionsdäck igen, speciellt inte den dag vi kan välja att avstå resor de mest utsatta dagarna.

Men tack för förslaget, utvecklingen står ju inte still på däcksområdet heller 🙂
Bor ju bara några mil söderut, är pensionär så jag behöver inte köra när det är snorhalt. Tycker att Tesla S är den bästa vinterbil jag haft men irriterar mig på dubboljudet Tänkte därför att jag skulle testa dubbfritt, inte superpositiv än så länge. Återkommer!

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 20:15
av AGCF
jonasl skrev: 09 dec 2023 21:56
Det vore intressant att se ett däcktest med 1-2 år gamla däck, både dubbdäck och friktionsdäck av bättre märken. Både jämfört med nya av samma slag och billigare nya däck. Jag tror att alla däck försämras rätt fort.
Det har gjorts. Letade efter exakt samma sak för några år sedan efter att jag läst att Nokian skickat specialpreparerade däck till tester under många år.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Det intressanta är på sid 34-35 samt 46. Dubbens edge försvinnner ganska fort.

Hur ett fabriksnytt däck beter sig är ganska ointressant jämfört med hur det beter sig från nytt till 3 mm mönsterdjup.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 20:23
av LarsaR
AGCF skrev: 10 dec 2023 20:15
jonasl skrev: 09 dec 2023 21:56
Det vore intressant att se ett däcktest med 1-2 år gamla däck, både dubbdäck och friktionsdäck av bättre märken. Både jämfört med nya av samma slag och billigare nya däck. Jag tror att alla däck försämras rätt fort.
Det har gjorts. Letade efter exakt samma sak för några år sedan efter att jag läst att Nokian skickat specialpreparerade däck till tester under många år.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Det intressanta är på sid 34-35 samt 46. Dubbens edge försvinnner ganska fort.

Hur ett fabriksnytt däck beter sig är ganska ointressant jämfört med hur det beter sig från nytt till 3 mm mönsterdjup.
Vi Bilägare brukar fortfarande ta med ett åldrat däck i sina vinterdäckstester, tror dom gjorde så även i år. Läste den på biblioteket så det är ur en åldrings minne ;)

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 20:38
av roffe_s
LarsaR skrev: 10 dec 2023 20:13
roffe_s skrev: 10 dec 2023 19:54
martinot skrev: 10 dec 2023 19:09
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Njae, det var som sagt ett antal säsonger sedan och med en MB E-klass detta begav sig. Här uppe gäller nordiska friktionsdäck under vinterhalvåret om man vill köra odubbat, europeiska friktion har enligt mig för hårt gummi för att funka bra på vintern.

Efter att ha testat med MBn i tre säsonger fick det bli sommar- och vinterdäck igen. Och då dubbdäck då vi bor vid vattnet och vägen upp mot E4 ofta är utsatt och blankslipad.

Problemet enligt min erfarenhet med friktionsdäck är egentligen inte första säsongen, skulle jag inte vara beroende av bil på det sätt jag är skulle vi kanske kunna prova med nordiska friktion enbart på vintern. Men utmaningen är säsong 2 (och 3), jag upplevde en avsevärd försämring i grepp som jag förklarade med gummits mjukhet (för att fungera i låga temperaturer) och åldrande, det härdade helt enkelt och förlorade sina goda friktionsegenskaper.

Hur upplever Ni övriga friktionsdäckens egenskaper när det åldras?

De senaste sex säsongerna har jag därför kört dubbat på vintern igen. Men jag skulle inte vara främmande för att testa friktionsdäck igen, speciellt inte den dag vi kan välja att avstå resor de mest utsatta dagarna.

Men tack för förslaget, utvecklingen står ju inte still på däcksområdet heller 🙂
Bor ju bara några mil söderut, är pensionär så jag behöver inte köra när det är snorhalt. Tycker att Tesla S är den bästa vinterbil jag haft men irriterar mig på dubboljudet Tänkte därför att jag skulle testa dubbfritt, inte superpositiv än så länge. Återkommer!
Kul - gör så :) Du bor väl i Skellefteå - Ni fick väl 90 cm snö förra veckan? Så Du har definitivt mitt öra ;)

Själva har vi kåken mellan Jävre och Jävrebodarna - så vi bor rätt nära varandra.

Egentligen är väl grejen med vinterdäck att de aldrig nöts ned? Jag har nog aldrig i mitt liv lyckats nöta ned gummit i ett vinterdäck till slitagevarnarna, gummit verkar ju bli till bakelit! Jag brukar i stället byta när greppet blir för dåligt och för mycket dubb försvunnit.

På vår PS2 har vi Hakkapelitta 9 och de har klarat de tre första säsongerna väldigt bra. Dubben finns kvar och förefaller bäddas eller fjädra in i däcket vilket sparar spetsen. På den nya bilen som förhoppningsvis hämtas innan jul blir det Hakka 10. Hämtningen blir ju i Haninge så det blir gott om tid att köra in däcken på väg norrut (ca 90 mil)…

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 21:31
av Freez
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Mickep skrev: 10 dec 2023 13:52
En del glömmer att sverige är ett väldigt avlångt land.
Jag skulle inte tveka att köra dubbfritt i de södra delarna av landet. Norr om Gävle är det nog annorlunda.
Inget ont om dubbfritt eller friktionsdäck, men de som har varit med om iskaning förordnar troligtvis den ena sorten.
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.

Dubbdäck har onekligen överlägsna egenskaper på vindslipad is och vid nyfallen snö på is. Moderna dubb sitter kvar mycket längre vilket hjälper till när även dubbdäckets gummi hårdnar och får sämre friktion. Min erfarenhet är att dubbdäcken kanske behövs 10-15 dagar per säsong.

Dock medger inte min tillvaro att jag de dagarna ställer in resandet eller kan smyga som Bambi på hal is längs vägarna. Då blir dubbat det bästa valet och vi får stå ut med lite mer buller på bara asfaltvägar :)
Läs mer om varför odubbade vinterdäck är farliga på sommaren, https://www.nokiantyres.se/foretaget/ny ... -inte-ska/

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 21:47
av mikebike
martinot skrev: 10 dec 2023 19:09
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Eller inse att man kör på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren?

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 21:48
av LarsaR
roffe_s skrev: 10 dec 2023 20:38
LarsaR skrev: 10 dec 2023 20:13
roffe_s skrev: 10 dec 2023 19:54
martinot skrev: 10 dec 2023 19:09
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Njae, det var som sagt ett antal säsonger sedan och med en MB E-klass detta begav sig. Här uppe gäller nordiska friktionsdäck under vinterhalvåret om man vill köra odubbat, europeiska friktion har enligt mig för hårt gummi för att funka bra på vintern.

Efter att ha testat med MBn i tre säsonger fick det bli sommar- och vinterdäck igen. Och då dubbdäck då vi bor vid vattnet och vägen upp mot E4 ofta är utsatt och blankslipad.

Problemet enligt min erfarenhet med friktionsdäck är egentligen inte första säsongen, skulle jag inte vara beroende av bil på det sätt jag är skulle vi kanske kunna prova med nordiska friktion enbart på vintern. Men utmaningen är säsong 2 (och 3), jag upplevde en avsevärd försämring i grepp som jag förklarade med gummits mjukhet (för att fungera i låga temperaturer) och åldrande, det härdade helt enkelt och förlorade sina goda friktionsegenskaper.

Hur upplever Ni övriga friktionsdäckens egenskaper när det åldras?

De senaste sex säsongerna har jag därför kört dubbat på vintern igen. Men jag skulle inte vara främmande för att testa friktionsdäck igen, speciellt inte den dag vi kan välja att avstå resor de mest utsatta dagarna.

Men tack för förslaget, utvecklingen står ju inte still på däcksområdet heller 🙂
Bor ju bara några mil söderut, är pensionär så jag behöver inte köra när det är snorhalt. Tycker att Tesla S är den bästa vinterbil jag haft men irriterar mig på dubboljudet Tänkte därför att jag skulle testa dubbfritt, inte superpositiv än så länge. Återkommer!
Kul - gör så :) Du bor väl i Skellefteå - Ni fick väl 90 cm snö förra veckan? Så Du har definitivt mitt öra ;)

Själva har vi kåken mellan Jävre och Jävrebodarna - så vi bor rätt nära varandra.

Egentligen är väl grejen med vinterdäck att de aldrig nöts ned? Jag har nog aldrig i mitt liv lyckats nöta ned gummit i ett vinterdäck till slitagevarnarna, gummit verkar ju bli till bakelit! Jag brukar i stället byta när greppet blir för dåligt och för mycket dubb försvunnit.

På vår PS2 har vi Hakkapelitta 9 och de har klarat de tre första säsongerna väldigt bra. Dubben finns kvar och förefaller bäddas eller fjädra in i däcket vilket sparar spetsen. På den nya bilen som förhoppningsvis hämtas innan jul blir det Hakka 10. Hämtningen blir ju i Haninge så det blir gott om tid att köra in däcken på väg norrut (ca 90 mil)…
Hade Hakka 9 på min Raven 2,5 vintrar och körde nyår till början av april med Hakka 10 på Plaiden. Suveränt grepp! Nu haft en snösmocka i Sorsele i oktober och förra veckan här. Kanske orättvist mot de dubbfria Hakka 5:orna att testa dom i de förhållandena….

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 22:20
av roffe_s
Freez skrev: 10 dec 2023 21:31
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Mickep skrev: 10 dec 2023 13:52
En del glömmer att sverige är ett väldigt avlångt land.
Jag skulle inte tveka att köra dubbfritt i de södra delarna av landet. Norr om Gävle är det nog annorlunda.
Inget ont om dubbfritt eller friktionsdäck, men de som har varit med om iskaning förordnar troligtvis den ena sorten.
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.

Dubbdäck har onekligen överlägsna egenskaper på vindslipad is och vid nyfallen snö på is. Moderna dubb sitter kvar mycket längre vilket hjälper till när även dubbdäckets gummi hårdnar och får sämre friktion. Min erfarenhet är att dubbdäcken kanske behövs 10-15 dagar per säsong.

Dock medger inte min tillvaro att jag de dagarna ställer in resandet eller kan smyga som Bambi på hal is längs vägarna. Då blir dubbat det bästa valet och vi får stå ut med lite mer buller på bara asfaltvägar :)
Läs mer om varför odubbade vinterdäck är farliga på sommaren, https://www.nokiantyres.se/foretaget/ny ... -inte-ska/
Mmm, behöver liksom inte läsa då jag själv upplevt nackdelarna med t ex bromssträcka och grepp på sommaren. Se det som ett personligt test under tre års tid som avslutades för sju säsonger sedan (om denna inkluderas) :)

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 10 dec 2023 22:25
av roffe_s
LarsaR skrev: 10 dec 2023 21:48
roffe_s skrev: 10 dec 2023 20:38
LarsaR skrev: 10 dec 2023 20:13
roffe_s skrev: 10 dec 2023 19:54
martinot skrev: 10 dec 2023 19:09


Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Njae, det var som sagt ett antal säsonger sedan och med en MB E-klass detta begav sig. Här uppe gäller nordiska friktionsdäck under vinterhalvåret om man vill köra odubbat, europeiska friktion har enligt mig för hårt gummi för att funka bra på vintern.

Efter att ha testat med MBn i tre säsonger fick det bli sommar- och vinterdäck igen. Och då dubbdäck då vi bor vid vattnet och vägen upp mot E4 ofta är utsatt och blankslipad.

Problemet enligt min erfarenhet med friktionsdäck är egentligen inte första säsongen, skulle jag inte vara beroende av bil på det sätt jag är skulle vi kanske kunna prova med nordiska friktion enbart på vintern. Men utmaningen är säsong 2 (och 3), jag upplevde en avsevärd försämring i grepp som jag förklarade med gummits mjukhet (för att fungera i låga temperaturer) och åldrande, det härdade helt enkelt och förlorade sina goda friktionsegenskaper.

Hur upplever Ni övriga friktionsdäckens egenskaper när det åldras?

De senaste sex säsongerna har jag därför kört dubbat på vintern igen. Men jag skulle inte vara främmande för att testa friktionsdäck igen, speciellt inte den dag vi kan välja att avstå resor de mest utsatta dagarna.

Men tack för förslaget, utvecklingen står ju inte still på däcksområdet heller 🙂
Bor ju bara några mil söderut, är pensionär så jag behöver inte köra när det är snorhalt. Tycker att Tesla S är den bästa vinterbil jag haft men irriterar mig på dubboljudet Tänkte därför att jag skulle testa dubbfritt, inte superpositiv än så länge. Återkommer!
Kul - gör så :) Du bor väl i Skellefteå - Ni fick väl 90 cm snö förra veckan? Så Du har definitivt mitt öra ;)

Själva har vi kåken mellan Jävre och Jävrebodarna - så vi bor rätt nära varandra.

Egentligen är väl grejen med vinterdäck att de aldrig nöts ned? Jag har nog aldrig i mitt liv lyckats nöta ned gummit i ett vinterdäck till slitagevarnarna, gummit verkar ju bli till bakelit! Jag brukar i stället byta när greppet blir för dåligt och för mycket dubb försvunnit.

På vår PS2 har vi Hakkapelitta 9 och de har klarat de tre första säsongerna väldigt bra. Dubben finns kvar och förefaller bäddas eller fjädra in i däcket vilket sparar spetsen. På den nya bilen som förhoppningsvis hämtas innan jul blir det Hakka 10. Hämtningen blir ju i Haninge så det blir gott om tid att köra in däcken på väg norrut (ca 90 mil)…
Hade Hakka 9 på min Raven 2,5 vintrar och körde nyår till början av april med Hakka 10 på Plaiden. Suveränt grepp! Nu haft en snösmocka i Sorsele i oktober och förra veckan här. Kanske orättvist mot de dubbfria Hakka 5:orna att testa dom i de förhållandena….
Mmm, gummit når egentligen aldrig asfalten och nyttja friktionen, mönstret klarar inte att bli av med snön när det är tjockt på vägen och med breda sulor. Kan jag tro. Du får nog ge däcken lite mer tid, det kan ju inte snöa evärderligt och nyttan med tysta däck kommer Du ju att ha längre fram. Men det blir kul att
ta del av Din utvärdering när däcket provats i lite mer varierande förhållanden!

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 11 dec 2023 13:32
av MY_piraya
Det här med ren bil, kameror för allt och vinter ... :? Är det bara min bil, som så fort man sätter sig i den så kommer det upp orange varningstriangel för alla möjliga och ovanliga funktioner? går det att stänga av dessa varningar, som tur är så är det inget pling iaf. :roll:

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 03 jan 2024 14:36
av Piotr
Hej!
Fler som har problem med snö i luftintaget i grillen? Har inte märkt några negativa konsekvenser, är det någon som vet om det spelar någon roll?
Mvh Peter

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 03 jan 2024 21:12
av tor-ake
Piotr skrev: 03 jan 2024 14:36
Hej!
Fler som har problem med snö i luftintaget i grillen? Har inte märkt några negativa konsekvenser, är det någon som vet om det spelar någon roll?
Mvh Peter
Borsta bort snön där. Luftintaget har plastspjäll som öppnas när den tycker det är lämpligt att ta in luft där för bla värmepumpens funktion. Snö och is hindrar funktionen.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 03 jan 2024 21:49
av Thed75
Vi kör med tillskuren bit i fronten. I snöstorm och saltslask är det bara en fördel med att täcka för

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 03 jan 2024 22:38
av AAKEE
LarsaR skrev: 10 dec 2023 20:13
Tycker att Tesla S är den bästa vinterbil jag haft men irriterar mig på dubboljudet Tänkte därför att jag skulle testa dubbfritt, inte superpositiv än så länge. Återkommer!
Vi pratade före jul om regen och instabilitet, bara högg dug att svara men jag minns inte vilka som diskuterade eller vilken tråd…

I vart fall, jag hade testat och provocerat min S och den var helt neutral och gpr inte få att slänga med bakvagnen. Även om man kör ”för fort i en rondell och slöpper gasen tvärt precis när man inte borde är den helt neutral, varken under- eller överstyrd.

Nya model S har ju bara permanentmagnetmotorer.

Äldre S hade det fram och induktionsmotor bak.

3/Y har permanentmotorn bak och induktionsmotorn fram.

Permanentmagnetmotorn är dyrare men har bättre effektivitet. Som jag fattar det vill Tesla absolut regenerera med den då det blir mer regeneretat och lägre förbrukning som resultat.

Nya S/X kör med permanentmagnetmotorer både fram och bak. Man kan alltså regenerera både fram och bak utan förluster.

—> Det förklarar såklart att man inte får några ”kast” (och är förövrigt helt underbart vintertid).

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 03 jan 2024 22:52
av LarsaR
Körde Stockholm t o r kring jul. Började i minus 17, inga problem i rondellerna ner till Övik med dubbfria. Blev sedan snöstorm mellan Hudik och Söderhamn, fortfarande klippstabil så även i snöslasket i 120 mellan Gävle och Uppsala även när jag släppte gasen. Samma på vägen hem, inga problem med sladdrandes vad jag än gjorde. Förvånad över hur bra Hakka 5:orna gick. Körde dock aldrig snabbare än typ 140 (snöslaskbiten för att ta mig om). S Plaid är en riktigt bra vinterbil!

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 03 jan 2024 22:53
av LarsaR
Körde Stockholm t o r kring jul. Började i minus 17, inga problem i rondellerna ner till Övik med dubbfria. Blev sedan snöstorm mellan Hudik och Söderhamn, fortfarande klippstabil så även i snöslasket i 120 mellan Gävle och Uppsala även när jag släppte gasen. Samma på vägen hem, inga problem med sladdande vad jag än gjorde. Förvånad över hur bra Hakka 5:orna gick. Körde dock aldrig snabbare än typ 140 (snöslaskbiten för att ta mig om). S Plaid är en riktigt bra vinterbil!

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 04 jan 2024 01:58
av martinot
mikebike skrev: 10 dec 2023 21:47
martinot skrev: 10 dec 2023 19:09
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Eller inse att man kör på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren?
Det är så jag själv har det.

Dock lite nyfiken på åretruntdäck, och inte minst då Volvo kör mycket med det (de brukar inte tumma på säkerheten).

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 04 jan 2024 09:35
av Oscar11
martinot skrev: 04 jan 2024 01:58
mikebike skrev: 10 dec 2023 21:47
martinot skrev: 10 dec 2023 19:09
roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Eller inse att man kör på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren?
Det är så jag själv har det.

Dock lite nyfiken på åretruntdäck, och inte minst då Volvo kör mycket med det (de brukar inte tumma på säkerheten).
Volvo ska sluta med det.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 19 sep 2024 20:28
av Dryden
Gustafsson skrev: 30 nov 2023 09:36
Alltid haft problem med is på vintern. Tesla har det också men problemen är delvis lite annorlunda.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren.
Ska inte komplettera listan utan snarare ställa en fråga på just dörren och rutorna. Vi går i köptankar på en M3 och just det där med frusna rutor/dörrhandtag är nog vår största "farhåga" just nu. Från november till mars drar vi oss för att använda fönsterhissarna på vår befintliga Volvo V60 här uppe i Jämtland, där bilen står på utomhusparkering året runt.

Men jag tolkar ändå det här som att det går att öppna/stänga dörrarna på M3 även om rutan inte skulle kunna åka ner, antingen med dörrhandtagen eller med appen. Korrekt? Och hur mycket hjälper det att förvärma bilen i just ett sånt här fall?

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 19 sep 2024 20:37
av mikebike
Dryden skrev: 19 sep 2024 20:28
Gustafsson skrev: 30 nov 2023 09:36
Alltid haft problem med is på vintern. Tesla har det också men problemen är delvis lite annorlunda.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren.
Ska inte komplettera listan utan snarare ställa en fråga på just dörren och rutorna. Vi går i köptankar på en M3 och just det där med frusna rutor/dörrhandtag är nog vår största "farhåga" just nu. Från november till mars drar vi oss för att använda fönsterhissarna på vår befintliga Volvo V60 här uppe i Jämtland, där bilen står på utomhusparkering året runt.

Men jag tolkar ändå det här som att det går att öppna/stänga dörrarna på M3 även om rutan inte skulle kunna åka ner, antingen med dörrhandtagen eller med appen. Korrekt? Och hur mycket hjälper det att förvärma bilen i just ett sånt här fall?
Numera går inte rutorna ända upp när man stänger dörrarna på vintern. Om man bara ser till att smörja alla gummilister med silikonfett och handtag samt backspeglar med WD-40 (innan vintern) så är det inga större problem.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 19 sep 2024 20:40
av Dryden
mikebike skrev: 19 sep 2024 20:37
Numera går inte rutorna ända upp när man stänger dörrarna på vintern. Om man bara ser till att smörja alla gummilister med silikonfett och handtag samt backspeglar med WD-40 (innan vintern) så är det inga större problem.
Aha, se där. Icke-problem då, även på en 2022:a?

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 19 sep 2024 21:09
av Oscar11
:twisted:
Dryden skrev: 19 sep 2024 20:28
Gustafsson skrev: 30 nov 2023 09:36
Alltid haft problem med is på vintern. Tesla har det också men problemen är delvis lite annorlunda.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren.
Ska inte komplettera listan utan snarare ställa en fråga på just dörren och rutorna. Vi går i köptankar på en M3 och just det där med frusna rutor/dörrhandtag är nog vår största "farhåga" just nu. Från november till mars drar vi oss för att använda fönsterhissarna på vår befintliga Volvo V60 här uppe i Jämtland, där bilen står på utomhusparkering året runt.

Men jag tolkar ändå det här som att det går att öppna/stänga dörrarna på M3 även om rutan inte skulle kunna åka ner, antingen med dörrhandtagen eller med appen. Korrekt? Och hur mycket hjälper det att förvärma bilen i just ett sånt här fall?
Min står ute hela vintern. Inga problem med rutorna. Teslas värmare är 10ggr bättre och snabbare än alla dieselvärmare i världen.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 19 sep 2024 21:29
av AAKEE
Min A5 Sportback q 2012 har samma rutlösning.

Har aldrig smorslat nåt, har aldrig frusit fast egentligen.

Samma med M3P under 2.5 år, och S ubänder en vinter so far. Står oftast i garage hemma men ute en hel del på jobb etc.

Inga problem. Men jag bor vintrigare och har sällan problemet att det är upp och ned runt nollan. Troligen värre i Tokholm.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 20 sep 2024 08:04
av Gustafsson
Kommer man ihåg att förvärma innan man åker som många skriver så är det aldrig problem. Men har man fuktiga rutor och sedan att det fryser på så kan det bli problem. När jag jobbar brukar jag antingen schemalägga värmen - elen tas från eluttaget om man har kabeln i- eller sätta på den med appen före frukosten. Då blir räckvidden bättre också på vintern.