"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Jerker »

Jag tycker iofs att hårklyverierna om laddhastighet och laddad räckvidd per minut är intressant. Men det är lite som formel 1-tävlingar. Det är ett sätt för tillverkarna att visa upp sitt varumärke men en vinsts värde mot en andra- tredjeplats saknar relevans för den genomsnittlige bilköparen när det bara skiljer minuter på en resa genom hela Sverige.

Vad som är mer intressant är det längre perspektivet. Jag firar i vinter 10 år som elbilsägare och de enda bilar som jag med min ekonomi hade råd med då var antingen Nissan Leaf eller Renault Zoe. Jämfört med deras batteristorlek och laddhastighet så är dagens överkomliga elbilar avsevärt mycket bättre, och det räcker för mig. En resa Nyköping- Malmö som med Zoen tog 10 timmar tar med min MG4 bara drygt halva tiden. Båda bilarnas månadskostnad är jämförbara.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jerker skrev: 14 jul 2025 12:18
Jag tycker iofs att hårklyverierna om laddhastighet och laddad räckvidd per minut är intressant. Men det är lite som formel 1-tävlingar. Det är ett sätt för tillverkarna att visa upp sitt varumärke men en vinsts värde mot en andra- tredjeplats saknar relevans för den genomsnittlige bilköparen när det bara skiljer minuter på en resa genom hela Sverige.

Vad som är mer intressant är det längre perspektivet. Jag firar i vinter 10 år som elbilsägare och de enda bilar som jag med min ekonomi hade råd med då var antingen Nissan Leaf eller Renault Zoe. Jämfört med deras batteristorlek och laddhastighet så är dagens överkomliga elbilar avsevärt mycket bättre, och det räcker för mig. En resa Nyköping- Malmö som med Zoen tog 10 timmar tar med min MG4 bara drygt halva tiden. Båda bilarnas månadskostnad är jämförbara.
Känner likadant. Kan vara kul att kolla på elbilsrace på youtube och se hur olika bilar laddar. Men i praktiken spelar laddhastighet ingen roll alls för mig i valet av elbil, så länge den har laddat klart när jag ätit upp min hamburgare :-) Förstår att det kan vara viktigare om man kör långa sträckor ofta dock.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 14 jul 2025 16:30
Jerker skrev: 14 jul 2025 12:18

Känner likadant. Kan vara kul att kolla på elbilsrace på youtube och se hur olika bilar laddar. Men i praktiken spelar laddhastighet ingen roll alls för mig i valet av elbil, så länge den har laddat klart när jag ätit upp min hamburgare :-) Förstår att det kan vara viktigare om man kör långa sträckor ofta dock.
Eller inte gillar hamburgare från de stora kedjorna...

Senaste laddningen var i Söderhamn. SuC hade 3 trasiga, 3 blockerade av icke-Teslor = fullt fast bilen visade 3 lediga.
Vi laddade på Allego 150 kW strax bredvid = ännu långsammare laddning.
Lunch åt vi på Albertina, strax norr om Söderhamn.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Märks tydligt att Teslaägare som tidigare haft laddning som största försvar kring varför Tesla är bäst numera vänder kring laddning och hittar andra ursäkter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Esterox skrev: 14 jul 2025 18:24
Märks tydligt att Teslaägare som tidigare haft laddning som största försvar kring varför Tesla är bäst numera vänder kring laddning och hittar andra ursäkter.
SuC var en USP en gång i tiden. De fungerade alltid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag är dock inte en av dem. Laddnätverket var bland det sista jag tänkte på när jag köpte Model Y. Jag köpte Model Y för att jag gillade körupplevelsen och funktionerna. Hur som helst tycker jag det är bra att det nu finns fullvärdiga alternativ till Teslas elbilar. Konkurrens är viktigt för att tvinga tillverkare att ta fram bättre produkter.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Du har nog missat vad tråden handlar om..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Skriv svar