Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 16 nov 2025 10:06
Vilka leveransrekord? Deras försäljning i absoluta tal är också negativ tre år i rad…
Vilka leveransrekord? Deras försäljning i absoluta tal är också negativ tre år i rad…
Enskilda månader räknas inte. Sluta cherry picka för att försöka vinna en diskussion där du vet hur det ligger till?
Att "knappt inte dela några delar" innebär att en ny modell är byggd ny och från grunden, dvs allt från hjulupphängning till karossdelar, infotainment osv delas inte alls med föregående modell. Vid en helt ny model lansering är det ju inte ovanligt att den nya modellen inte delar en endaste komponent med föregångaren... Givetvis kostar detta stora summor pengar men det ger också möjligheter att ändra och förbättra från grunden som en sk "facelift" inte kan. Där är inte Tesla idag...frippe skrev: ↑16 nov 2025 09:35Jag håller nog inte med. Den nya model s som kom senast skulle nog jag inte säga är en facelift. Snarare en ny version. Vad innebär att knappt inte dela några delar? Då främst av det som vi som användare inte ser dagligt.TobbeW skrev: ↑16 nov 2025 08:42Om modellen i grunden är helt omgjord och knappt delar någon komponent/skruv alls med föregående modell skulle jag säga att det handlar om en helt ny modell och ingen facelift, så ser det väl ut hos många andra biltillverkare? Inom den ramen ligger väl inte nuvarande 3,Y, S eller X?frippe skrev: ↑16 nov 2025 08:03Var går gränsen mellan facelift och ny version men med samma modellbeteckning?
Med ditt sätt att räkna skulle vw passaten vara väldigt gammal, men så är det så klart inte. Min enkla bedömning är att senaste model s nog får ses som en ny version och inte enbart en facelift. Medans model y juniper är en facelift.
Id4 verkar stå sig bra men är ungefärligt årsbarn med model y, men har inte kommit med någon facelift vad jag vet, planeras för det 2026 som det verkar. Är den också gammal då?
Tycker personligen det går troll i detta med det ständiga kravet på nya versioner hela tiden.
ID4 är helt klart inte det "senaste" längre.
Jag har sagt det tidigare, Tesla behöver växla upp om man inte vill hamna för långt på efterkälken, utvecklingen går fort framåt![]()
Tittar vi på andra tillverkare t.ex. VW passat så kom förra modelen 2015, stod sig med en facelift i mitten i tio år, men sålde fortfarande väldigt bra även i slutet.
Jag vet inte, men verkar som denna hets på nya modeller hela tiden är väldigt obra på något sätt. Vad är det som går så otroligt snabbt nu egentligen?
Tittar vi på laddhastighet, så är de flesta jag pratar med ganska överens om att de flesta bilar redan idag laddar för fort, för innan man har hunnit pissa, köpt kaffe är bilen klar för länge sedan och står bara och tar upp plats på laddare helt i onödan. Jag kan bara för min del se att det finns en onödigt hets i allt detta.
Ja det var ett bra kvartal. Som jag skrev så har det återhämtat sig.
Ja man kan undra vem som cherry pickar. Tesla satte ett nytt leveransrekord för tredje kvartalet 2025, då cirka 497 099 fordon levererades, vilket är en ökning med 7% jämfört med samma period året innan. Hur 2025 slutar får vi snart se.spacecoin skrev: ↑16 nov 2025 12:12Enskilda månader räknas inte. Sluta cherry picka för att försöka vinna en diskussion där du vet hur det ligger till?
Försäljningen på årsbasis är relevant. Resten är brus.
Teslas försäljning "kollapsade" kanske men den har återhämtat sig. Men någon absolut tillväxt är det inte.
Hur behöver tesla prestera i Q4 för att det ska bli plus mot helår 2024?Freez skrev: ↑16 nov 2025 14:04Ja man kan undra vem som cherry pickar. Tesla satte ett nytt leveransrekord för tredje kvartalet 2025, då cirka 497 099 fordon levererades, vilket är en ökning med 7% jämfört med samma period året innan. Hur 2025 slutar får vi snart se.spacecoin skrev: ↑16 nov 2025 12:12Enskilda månader räknas inte. Sluta cherry picka för att försöka vinna en diskussion där du vet hur det ligger till?
Försäljningen på årsbasis är relevant. Resten är brus.
Teslas försäljning "kollapsade" kanske men den har återhämtat sig. Men någon absolut tillväxt är det inte.
Ja, och det jag tror att vi kommer att få se är att Q4 kannibaliserades av Q3 på grund av avvecklingen av $7500-avdraget som är borta i Q4.
Tänker likadant. Kan sträcka mig till 5 minuter oavsett SOC och temperatur. När vi är där är jag nöjd. Så, fortsätt jobba på laddningen. Vill inte alltid pausa eller äta bara för att jag laddar. Vill inte heller behöva planera eller bry mig om batteritemperatur. Vill kunna ladda på morgon innan man åker istället för vid ankomst för att batteriet är varmt. Det funkar bra som det är nu men långt ifrån lika bekvämt som fossilare på långresa.TobbeW skrev: ↑16 nov 2025 12:36Att "knappt inte dela några delar" innebär att en ny modell är byggd ny och från grunden, dvs allt från hjulupphängning till karossdelar, infotainment osv delas inte alls med föregående modell. Vid en helt ny model lansering är det ju inte ovanligt att den nya modellen inte delar en endaste komponent med föregångaren... Givetvis kostar detta stora summor pengar men det ger också möjligheter att ändra och förbättra från grunden som en sk "facelift" inte kan. Där är inte Tesla idag...frippe skrev: ↑16 nov 2025 09:35Jag håller nog inte med. Den nya model s som kom senast skulle nog jag inte säga är en facelift. Snarare en ny version. Vad innebär att knappt inte dela några delar? Då främst av det som vi som användare inte ser dagligt.TobbeW skrev: ↑16 nov 2025 08:42Om modellen i grunden är helt omgjord och knappt delar någon komponent/skruv alls med föregående modell skulle jag säga att det handlar om en helt ny modell och ingen facelift, så ser det väl ut hos många andra biltillverkare? Inom den ramen ligger väl inte nuvarande 3,Y, S eller X?frippe skrev: ↑16 nov 2025 08:03Var går gränsen mellan facelift och ny version men med samma modellbeteckning?
Med ditt sätt att räkna skulle vw passaten vara väldigt gammal, men så är det så klart inte. Min enkla bedömning är att senaste model s nog får ses som en ny version och inte enbart en facelift. Medans model y juniper är en facelift.
Id4 verkar stå sig bra men är ungefärligt årsbarn med model y, men har inte kommit med någon facelift vad jag vet, planeras för det 2026 som det verkar. Är den också gammal då?
Tycker personligen det går troll i detta med det ständiga kravet på nya versioner hela tiden.
ID4 är helt klart inte det "senaste" längre.
Jag har sagt det tidigare, Tesla behöver växla upp om man inte vill hamna för långt på efterkälken, utvecklingen går fort framåt![]()
Tittar vi på andra tillverkare t.ex. VW passat så kom förra modelen 2015, stod sig med en facelift i mitten i tio år, men sålde fortfarande väldigt bra även i slutet.
Jag vet inte, men verkar som denna hets på nya modeller hela tiden är väldigt obra på något sätt. Vad är det som går så otroligt snabbt nu egentligen?
Tittar vi på laddhastighet, så är de flesta jag pratar med ganska överens om att de flesta bilar redan idag laddar för fort, för innan man har hunnit pissa, köpt kaffe är bilen klar för länge sedan och står bara och tar upp plats på laddare helt i onödan. Jag kan bara för min del se att det finns en onödigt hets i allt detta.
Att vara nöjd med produkten som den är och hävda att inga större förändringar behövs, är som gå och vänta på slutet för ett företag i denna bransch.
Jag har aldrig någonsin hört någon klaga på att det går för fort att tanka en bil med förbränningsmotor, och av den anledningen inte hinna äta eller gå på toaletten?![]()
Jag skulle då inte klaga om det tog 3 min att DC-ladda min bil, men det kanske bara är jag som tänker så?
Kan inte svara på det följer inte Tesla så detaljerat men skulle tro att det krävs ett bättre kvartal än Q3.Fredrik j skrev: ↑16 nov 2025 14:13Hur behöver tesla prestera i Q4 för att det ska bli plus mot helår 2024?Freez skrev: ↑16 nov 2025 14:04Ja man kan undra vem som cherry pickar. Tesla satte ett nytt leveransrekord för tredje kvartalet 2025, då cirka 497 099 fordon levererades, vilket är en ökning med 7% jämfört med samma period året innan. Hur 2025 slutar får vi snart se.spacecoin skrev: ↑16 nov 2025 12:12Enskilda månader räknas inte. Sluta cherry picka för att försöka vinna en diskussion där du vet hur det ligger till?
Försäljningen på årsbasis är relevant. Resten är brus.
Teslas försäljning "kollapsade" kanske men den har återhämtat sig. Men någon absolut tillväxt är det inte.
Man behöver ju inte slå tidigare års värden, lyckas man leverera i närheten av q3 i q4, eller som q4 förra året är ju andra halvåret riktigt bra.Fredrik j skrev: ↑16 nov 2025 14:13Hur behöver tesla prestera i Q4 för att det ska bli plus mot helår 2024?Freez skrev: ↑16 nov 2025 14:04Ja man kan undra vem som cherry pickar. Tesla satte ett nytt leveransrekord för tredje kvartalet 2025, då cirka 497 099 fordon levererades, vilket är en ökning med 7% jämfört med samma period året innan. Hur 2025 slutar får vi snart se.spacecoin skrev: ↑16 nov 2025 12:12Enskilda månader räknas inte. Sluta cherry picka för att försöka vinna en diskussion där du vet hur det ligger till?
Försäljningen på årsbasis är relevant. Resten är brus.
Teslas försäljning "kollapsade" kanske men den har återhämtat sig. Men någon absolut tillväxt är det inte.