Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Re: Artikel i media
Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.LarsL skrev:Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Precis en autonom flotta behöver laddning under gång.bylund skrev:Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.LarsL skrev:Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Re: Artikel i media
Ah, jag misstolkade kabelladdning som att man behövde stanna och koppla in en kabel. Vilket vi verkar överens om att man inte nödvändigtvis måsteLarsL skrev:Precis en autonom flotta behöver laddning under gång.bylund skrev:Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.LarsL skrev:Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Försökte "jaga" en av våra beslutsfattare hos min arbetsgivare i veckan om elbil(ar) och tyvärr har vi bara 8 basbelopp så Tesla modell S funkar inte...
Men svaret (frågan) blev då hur löser man hemmaladdningen och det ekonomiska osv.? Jag förklarade då att mina gubbar kör minst 3000 mil om året i tjänsten och 3000 mil x 10:-/mil med fossilt mot 2:-/mil med el ger en vinst på 24 000:- SEK/bil.
Vi har ca 200 tjänstebilar på företaget och blir ganska mycket mindre i bränslekostnader men hur för jag detta vidare så att fossilerna förstår?
Men svaret (frågan) blev då hur löser man hemmaladdningen och det ekonomiska osv.? Jag förklarade då att mina gubbar kör minst 3000 mil om året i tjänsten och 3000 mil x 10:-/mil med fossilt mot 2:-/mil med el ger en vinst på 24 000:- SEK/bil.
Vi har ca 200 tjänstebilar på företaget och blir ganska mycket mindre i bränslekostnader men hur för jag detta vidare så att fossilerna förstår?
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Artikel i media
Räcker det inte som motivering att alla anställda kommer att gå omkring med lyckliga leenden hela dagarna och vara arbetsgivaren allmänt till lags bara de får köra en S.... 
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Artikel i media
Eländigt klick-bait på Aftonbladet.
Varnar – för stora faran med elbilar, Så försöker bilföretagen lösa problemet
”Elbilen är rent av livsfarlig”
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/200146
Varnar – för stora faran med elbilar, Så försöker bilföretagen lösa problemet
”Elbilen är rent av livsfarlig”
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/200146
Re: Artikel i media
På vilket sätt förstår de inte 24000kr x 200kr/år alltså 4,8 miljoner per år...leiflodde skrev:Försökte "jaga" en av våra beslutsfattare hos min arbetsgivare i veckan om elbil(ar) och tyvärr har vi bara 8 basbelopp så Tesla modell S funkar inte...
Men svaret (frågan) blev då hur löser man hemmaladdningen och det ekonomiska osv.? Jag förklarade då att mina gubbar kör minst 3000 mil om året i tjänsten och 3000 mil x 10:-/mil med fossilt mot 2:-/mil med el ger en vinst på 24 000:- SEK/bil.
Vi har ca 200 tjänstebilar på företaget och blir ganska mycket mindre i bränslekostnader men hur för jag detta vidare så att fossilerna förstår?
Re: Artikel i media
Beror på hur många långresor det handlar om.. För ska man vara rättvis måste man räkna in lite längre restider och det kostar ju kanske lite pengar... Men i det stora hela blir det kanske plus.. Och man kan vinna lite på miljöprofil också..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Man behöver ju inte sitta och rulla tummarna bara för att bilen står och laddar. Det är ju utmärkt tillfälle att ladda sig själv, kolla upp saker och jobba med saker så det behöver inte alls betyda förlorade arbetstimmar. Sedan får man inte glömma att de anställda sitter säkrare i en Tesla jämfört med andra bilar.joel80 skrev:Beror på hur många långresor det handlar om.. För ska man vara rättvis måste man räkna in lite längre restider och det kostar ju kanske lite pengar... Men i det stora hela blir det kanske plus.. Och man kan vinna lite på miljöprofil också..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Sant, vissa arbetsuppgifter kan göras i bilen så för de som har sålla jobb behöver det inte bli en förlust. Säkerheten är bra men det finns andra bilmodeller med lika bra eller bättre säkerhet. Volvos 90-serie har får bättre betyg i dom europeiska testerna. (Tesla fick högsta nånsin i USA..Men inte i NCAP va?)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Det är i vilket fall vanskligt att jämföra mellan olika år och klasser. Dags för nya krocktest skulle jag säga.
Det var fem stjärnor i båda testen, men man behöver inte ha maximal utdelning i alla detest för att nå upp till det.
Det var fem stjärnor i båda testen, men man behöver inte ha maximal utdelning i alla detest för att nå upp till det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Artikel som ifrågasätter det Elon säger om hur många dödsolyckor som autopiloten skulle kunna stoppa med motiveringen att det finns alldeles för lite data och den datan som finns är bara för vissa typer av vägar. De håller med om att autom körning i framtiden kommer vara säkrare än den mänskliga föraren men är autopiloten säkrare nu?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... re-olyckor
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... re-olyckor
Re: Artikel i media
Hmm Teslaviruset gör ju att man hänger på forum, springer ut och kollar om uppdateringar kommit osv =sänkt produktivitet, så nämn inget om det...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Artikel i media
Läste att kommunen jag bor i (Kävlinge) kommer att bygga 45 laddstolpar och pengar kommer från klimatklivet som för 2016-2018 har 600 miljoner att dela ut och kanske vi "elbilsnördar" kan hjälpa till att upplysa om att pengar finns att hämta.
En del har redan fått pengar:
http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... r-2016.pdf
Här finns pengarna:
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... matklivet/
En del har redan fått pengar:
http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... r-2016.pdf
Här finns pengarna:
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... matklivet/
Re: Artikel i media
Här är en intressant artikel på di.se:
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av vätgasbilen Clarity.
http://www.di.se/bil/vatgasbilen-som-ko ... a-en-tank/
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av vätgasbilen Clarity.
http://www.di.se/bil/vatgasbilen-som-ko ... a-en-tank/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja jäklar nu händer det grejer!PNK46 skrev:Här är en intressant artikel på di.se:
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av vätgasbilen Clarity.
http://www.di.se/bil/vatgasbilen-som-ko ... a-en-tank/

Fast den såg iaf bättre ut än (urk) Mirai...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
http://mobil.corren.se/nyheter/ska-stru ... 54536.aspx
Med vinkling på att Tesla nu är med i toppstriden som populär arbetsgivare.
Med vinkling på att Tesla nu är med i toppstriden som populär arbetsgivare.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
- Elbilisten
- Inlägg: 463
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Läsvärt skrivet av Petter Jennervall på Expressen. Flera källhänvisningar. Medverkande: Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja det var ett bra bidrag i media (liknar Tibors sida om myterna ganska väl).Elbilisten skrev:Läsvärt skrivet av Petter Jennervall på Expressen. Flera källhänvisningar. Medverkande: Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Mycket bra! Det är så en riktig artikel som ska orientera folk om elbilar ska se ut! Inte en massa trams och fördomar.Bjelke skrev:Ja det var ett bra bidrag i media (liknar Tibors sida om myterna ganska väl).Elbilisten skrev:Läsvärt skrivet av Petter Jennervall på Expressen. Flera källhänvisningar. Medverkande: Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/
Re: Artikel i media
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6561679
Men nästa gubbe.. Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.
Låter rimligt..– Våra prognoser säger att 2025 kommer vi ha en miljon laddbara fordon på vägarna, vilket är ungefär en fjärdedel av de fordon som finns idag, säger Mazdak Haghanipour på Power Circle.
Men nästa gubbe.. Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.
Suck.. snacka om att inte ha koll på verkligheten.Men är det så att vi har för stor tilltro på att det här ska lösa inte minst klimatproblem, men även utsläpp av farliga ämnen i storstäderna?
– Då kommer vi tillbaka till livscykelanalysen. Hur producerar man elen? Sverige och Finland är världsledande när det gäller ren el. Tyskland, till exempel, som har brunkolsel ska inte ha elbilar!
– Om vi håller oss till lilla Sverige; ja, det är klart att det är en fantastisk lösning! Produkterna finns här. Personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar, bussar. Problemet är att de är för dyra just nu, säger Bil Swedens vd.
Men priserna på batterier, som är den stora bulken av kostnaden i en elbil, sjunker ganska dramatiskt. Finns det ett läge, som du ser det, där elbilen kan bli en Svensson-bil?
– Ja, om tio år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Bertil har ju betalt för att säga sånt. Tesla är inte medlem i Bil Sweden
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland