Sida 8 av 31
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 apr 2017 21:36
av Bjelke
Uppsala kan jag tycka vore ett enormt lyft!

Nån mer uppåt i landet känns oxo väldigt rätt snart...
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 apr 2017 22:07
av HelectriC
Svenssons skrev:HelectriC skrev:Vad betyder det när det står "coming" på Uddevalla och Falkenberg? Ökat antal stall eller ytterligare placering i närheten?
Står inte "coming" på Uddevalla och Falkenberg utan "8 Superchargers, available 24/7". Dock står det
"Target opening by end of 2017
Exact timing and specific location may vary"
på Tanum och Halmstad.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger
Jo, det står ju just "coming soon"
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 apr 2017 22:08
av Joel
3st i Värmland. Jackpot för oss!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 apr 2017 22:19
av Vasp
Nu börjar det se bra ut. När planerna för 2017 är förverkligade så ser det jäkla fint ut. Förutom det stora hålet i Norrlands inland. Men får vi en 5-6 stycken i inlandet utöver vad som syns på kartan nu så är det verkligen praktiskt möjligt att äga en Tesla även för alla oss Norrlänningar.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 apr 2017 22:26
av Svenssons
HelectriC skrev:Svenssons skrev:HelectriC skrev:Vad betyder det när det står "coming" på Uddevalla och Falkenberg? Ökat antal stall eller ytterligare placering i närheten?
Står inte "coming" på Uddevalla och Falkenberg utan "8 Superchargers, available 24/7". Dock står det
"Target opening by end of 2017
Exact timing and specific location may vary"
på Tanum och Halmstad.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger
Jo, det står ju just "coming soon"
Ahh, i listan ja. Dessa finns inte med på kartan men det verkar som om det är ytterligare en plats med SuC med tanke på att dessa fått egna sidor fast med tanke på placering av pinpointern så verkar den mest vara i centrum av orten (annars blir nog nya Falkenberg-laddaren den blötaste laddaren):
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 apr 2017 22:30
av Crappy
Om den i Borås hamnar där kartan visar blir det ganska bra, men risken är att den bara visar "mitt i Borås"
Tveksam på om kisosken/korvkoket finns kvar, men 10 minuter till centrum, tio minuter till badhuset, två minuter till två gym, tio minuter till en skogspromenad, men framför allt precis mitt i, åt alla håll.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 apr 2017 22:55
av Mickep
det verkar vara 8 st dock inte i de ställen som jag trodde eller hoppades på för att bättra på yttäckningen, men 8 på ett annat ställe tar jag gärna om alternativet är inget.
Verkar som om man koncentrerar sig på södra halvan, med uppenbara vägval för norbaggar.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 apr 2017 23:08
av Jensa
Mycket satsning på norrbaggar ja, men ju fler desto bättre (SuC alltså)

Sveg är i alla fall en mycket välkommen SuC!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 05:52
av Anders77
Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Sen ser det ut som att Falkenberg skall byggas ut, för de kan väl inte mena att de skall göra en ny där?
Halmstad, trevligt, men är den saknad? Nu har jag inte kört långa resa söderifrån än, men jag misstänker att man med den kan köra från Köge till Halmstad utan att behöva stanna i Löddeköping och det kan nog vara bra. Eller vad säger ni som åkt där lite med?
Eftersom jag själv bor i Kungsbacka och åker till Borås en gång i veckan samt till Halmstad ibland, så är de väldigt trevliga för mig

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 06:08
av nicklasandersson
Borås blir perfekt, Ulricehamn med, på resor till Göteborg för mig. Inte alltid enkelt med destinationsladdning runt Götet så ett stopp i Borås och ev Ödeshög för oss i Östergötland är perfekt.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 06:12
av Anders77
nicklasandersson skrev:Borås blir perfekt, Ulricehamn med, på resor till Göteborg för mig. Inte alltid enkelt med destinationsladdning runt Götet så ett stopp i Borås och ev Ödeshög för oss i Östergötland är perfekt.
Finns destinationsladdare här i Kungsbacka på Kungsmässan. Så passa på att komma till denna stad och ladda lite när shoppar istället för att stanna i Göteborg och ladda på nån schuko
Men ja Borås blir bra för er det förstår jag.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 06:36
av EnTraktor
Anders77 skrev:Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Borås har varit på kartan sedan förut och är ett måste. Jag tror många Teslaägare värderar denna laddare högst. Som det är nu tvingas man nästan åka E20 mellan Stockholm och Göteborg och E4 är ett klart bättre alternativ.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 06:45
av mati
E20 är en j*la skitväg från Göteborg och norrut. Stora delar av sträckan är bara 80 och vägens skick är inte i närheten av en europaväg. Jag förstår att man föredrar E4.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 07:08
av Gustafsson
Ser ut som om trådrubriken behöver ändras från tappar fart till "gasar på "

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 07:15
av Feddan
Gustafsson skrev:Ser ut som om trådrubriken behöver ändras från tappar fart till "gasar på "

Finns redan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=8422
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 07:29
av HelectriC
Anders77 skrev:Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Sen ser det ut som att Falkenberg skall byggas ut, för de kan väl inte mena att de skall göra en ny där?
Halmstad, trevligt, men är den saknad? Nu har jag inte kört långa resa söderifrån än, men jag misstänker att man med den kan köra från Köge till Halmstad utan att behöva stanna i Löddeköping och det kan nog vara bra. Eller vad säger ni som åkt där lite med?
Eftersom jag själv bor i Kungsbacka och åker till Borås en gång i veckan samt till Halmstad ibland, så är de väldigt trevliga för mig

Det verkar som planen rent allmänt är att bygga upp tätare mellanrum mellan stationerna inför M3? Då måste inte alla stanna på samma stopp utan man får en bättre spridning. Det är ju definitivt inte så att man idag när man kör från säg Oslo till Köpenhamn att man måste ladda Uddevalla, Falkenberg, Halmstad, Lödde. Men om någon väljer den ena, så väljer en annan den andra, så slipper man kö får att ladda.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 07:55
av Anders77
HelectriC skrev:
Det verkar som planen rent allmänt är att bygga upp tätare mellanrum mellan stationerna inför M3? Då måste inte alla stanna på samma stopp utan man får en bättre spridning. Det är ju definitivt inte så att man idag när man kör från säg Oslo till Köpenhamn att man måste ladda Uddevalla, Falkenberg, Halmstad, Lödde. Men om någon väljer den ena, så väljer en annan den andra, så slipper man kö får att ladda.
Med den teorin så kommer det då under 2018 bli fler mellan Ödeshög och Sthlm samt längst med E4:an från Lödde till Jönköping.
För oss som har fri laddning blir detta riktigt bra. Så mycket mer flexibel körning när utbyggnaden kommit igång.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 08:02
av bonath
Halmstad är verkligen ett bra läge med många anslutande vägar till E6, Nissastigen, Växjövägen, Väg 15 och Tylösand

naturligtvis!
Nu när Eurostop bygger ut till mer än dubbla storleken blir det ett bra ställe att pausa på.
Hoppas verkligen att SuC hamnar på Eurostop.
Som jag skrev i ett annat inlägg, Eurostop har inte en enda laddstolpe, inte ens nybyggda Sta... CirkelK.
Jag frågade varför när jag var där och pumpade däcken och svaret var ungefär............. vi är en bensinstation.
Jag förklarade som en femteklassare vad "elbilsfolket" gör medans bilen laddar 20 minuter.
Jodå, dom säljer både korv och kaffe, sa hon.
Säkert många som kör en omväg över Falkenberg bara för att ladda.
Körde inom Falkenberg på väg från Gbg på påskdagen vid 15-tiden för att ladda Leafen på ChaDeMo. (Var ledigt!!!!!!!)
Det var lite kö på SuC. Dottern räknade snabbt till tolv (12) Teslor, de flesta Norrmän.
På E6an mötte vi ett tiotal fler Teslor.
Spottade alltså över 20 Teslor mellan Gbg-Hd på påskdagens eftermiddag. Rekord för mig!!!!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 08:32
av Haglund
Skulle väl vara en högoddsare om de bygger superchargern inne i Borås centrum. Jag gissar att den hamnar uppe på Viared, vilket väl skulle innebära mer Burger King och Nordic Wellness än Stadsparksbadet och shoppingrundor, vilket måste anses som positivt om man inte skall parkera några timmar vid laddaren.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 08:36
av bylund
Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 08:41
av apkungen
Visst är det lite nya positioner? Sveg och Uppsala fanns inte förut? Sveg tycker jag är riktigt bra och Uppsala är också bra om man är på genomresa norrut och med detta kan du skippa indragits. Fast för det mesta behöver man ju inte klaga på infra nu när man kan se i bilen hur många laddare som används.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 08:43
av vigge50
bylund skrev:Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 08:45
av bylund
vigge50 skrev:bylund skrev:Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.
Det tror jag också. Och man kan nog inte dra särskilt stora växlar på kartnålarnas exakta placeringar.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 08:52
av bonath
bylund skrev:vigge50 skrev:bylund skrev:Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.
Det tror jag också. Och man kan nog inte dra särskilt stora växlar på kartnålarnas exakta placeringar.
Kartnålen i Halmstad är mitt på E6 vid viadukten Växjövägen. Lite tokigt...
Hoppas på Eurostop...
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 apr 2017 08:52
av LarsL
Och med stor städer menar de London, New York, Los Angeles mm?