Sida 8 av 12
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 21:04
av joel80
Precis...
Jag har tagit utökat B-kort så jag får ha en tågvikt på 4250kg.
På vår V60 T4F är släpvagnsvikt på max 1600kg, men med mitt körkort kan jag hänga på ett släp med totalvikt på 2150kg. (Totalvikten på bilen är 2100kg).
Om jag hänger på ett släp på 2150kg, vilket jag alltså får med utökat B-kort, får jag inte lasta det så att det väger mer än 1600kg. Jag får alltså såklart inte heller hänga på en vagn som har tjänstevikt på över 1600kg.
Den vikt som på reg-beviset alltså är bilens maximala tillåtna släpvagnsvikt är nettovikt.
Är det alltså helt klart att Leaf 2 inte får dragkrok??
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 21:14
av Smutt
Vasp skrev:Inte långt kvar nu tills den visas upp nu. Tror faktiskt att nya Leafen kan sälja bättre än Model 3.
Hoppas bara att specifikationerna och priser som har läckt ut stämmer någotsånär och att den kan ladda 3 fas. Då är nya Leafen mer intressant för mig än Model 3.
Självklart kommer den som kan leverera sälja bilar men hur många av oss skulle gå upp tidigt o köa på nya Leafen? Eller hänga på ett forum o drömma om dan när den kommer?
Tesla är mycket mer än en elbil
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 22:29
av Bjelke
Smutt skrev:Vasp skrev:Inte långt kvar nu tills den visas upp nu. Tror faktiskt att nya Leafen kan sälja bättre än Model 3.
Hoppas bara att specifikationerna och priser som har läckt ut stämmer någotsånär och att den kan ladda 3 fas. Då är nya Leafen mer intressant för mig än Model 3.
Självklart kommer den som kan leverera sälja bilar men hur många av oss skulle gå upp tidigt o köa på nya Leafen? Eller hänga på ett forum o drömma om dan när den kommer?
Tesla är mycket mer än en elbil
Hehe helt sant

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 23:20
av ellerstrom
LarsL skrev:bylund skrev:De hade ju kunnat lägga in i formeln att aldrig visa mer än vad bilen är godkänd för också.
Fart tänk på att det är Transportstyrelsen du talar om... och de har svårt för det här med data.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 23:36
av Sofie
Jerker skrev:Jag mailade Nissan Sverige och frågade om det är tillåtet att dra släp med Leaf eller om drag endast är för att sätta cykelställ på och fick detta svar:
Nissan godkänner inte släp till Nissan Leaf per dags datum. Det är precis som du säger, endast menat för cyklar.
Vi har inte fått klara specifikationer för nya Nissan Leaf ännu, vi kommer få närmare information om den under hösten.
Vad bra då stod alltså elbilsrepresentanten för bilfirman och snackade strunt när han sa att Leaf får dra 630kg from årsmodell 2017. Detta på ett elbilsevenemang i Örebro i Maj.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 10 aug 2017 23:58
av Bjelke
Sofie skrev:Jerker skrev:Jag mailade Nissan Sverige och frågade om det är tillåtet att dra släp med Leaf eller om drag endast är för att sätta cykelställ på och fick detta svar:
Nissan godkänner inte släp till Nissan Leaf per dags datum. Det är precis som du säger, endast menat för cyklar.
Vi har inte fått klara specifikationer för nya Nissan Leaf ännu, vi kommer få närmare information om den under hösten.
Vad bra då stod alltså elbilsrepresentanten för bilfirman och snackade strunt när han sa att Leaf får dra 630kg from årsmodell 2017. Detta på ett elbilsevenemang i Örebro i Maj.
Inte helt oväntat, men det KAN ju vara sant ändå...
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 11 aug 2017 05:55
av mati
Men enligt vad Jerker skrev ovan är det alltså åtminstone inte uteslutet att nya Leaf kan få drag. Inte att jag tror det, men man kan ju hoppas...
OM det visar sig att den kan fås med drag, ja, då blir det jobbiga beslut. Scenario 1 är att den blir tillräckligt billig för att kunna bli vår andra bil. Det vore det bästa. Scenario 2 är att den blir för dyr. Vad gör man då? Då måste den bli tillräckligt bra för att kunna ersätta Teslan, dvs ha trefasladdning och hyfsat stort batteri. Jag är till 100% beredd att avsluta mitt leasingsvtal i förtid om jag kan få en okej elbil med drag istället.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 11 aug 2017 10:14
av Svenssons
mati skrev:Jag är till 100% beredd att avsluta mitt leasingsvtal i förtid om jag kan få en okej elbil med drag istället.
Du skrev inget om pris... Model X är en helt okej elbil med drag! 2250 kg!
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 11 aug 2017 11:30
av mati
Svenssons skrev:mati skrev:Jag är till 100% beredd att avsluta mitt leasingsvtal i förtid om jag kan få en okej elbil med drag istället.
Du skrev inget om pris... Model X är en helt okej elbil med drag! 2250 kg!
Äh ja. Men det är nog utan överdrift världens dyraste dragkrok. Model X är jättestor och jättedyr, har fladderdörrar och en massa onödigt lull-lull. Allt detta matchar i min värld inte definitionen "okej". Och jag vill knappast byta till en ännu större och ännu dyrare bil än Model S för att få en bil med drag igen. Meningen är ju så småningom att komma ifrån Tesla och återgå till lite mer sansat prissatta vardagsbilar, det är inte meningen att köpa en
ännu dyrare Tesla. Det finns en smärtgräns liksom.
Men det är klart att vi har alla olika förutsättningar och preferenser.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 11 aug 2017 12:24
av LarsL
Fast hundarna skulle få bra med plats i bak. Och du behöver ju inte öppna falkvingedörrarna.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 11 aug 2017 12:31
av mati
LarsL skrev:Fast hundarna skulle få bra med plats i bak. Och du behöver ju inte öppna falkvingedörrarna.

De får bra med plats i S:en också. Och det är nog så att jag inte hade haft råd att ge hundarna någon mat om jag hade skaffat en Model X.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 27 aug 2017 21:41
av Sabbe
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 27 aug 2017 22:08
av Zalman3
Det är nära till lansering nu. Tyvärr låter det som att batteriet är på 40kWh, hoppas att de även lanserar en version med 60kWh.
Stämmer det att den får 60kWh batteri, lågt pris, 150kW laddning, och har starkare motor på 148hk, större utrymmen, 23cm längre än en VW Golf.
Går att beställa den 6 september och leverans innan jul, då blir det jättesucce för nya Nissan Leaf2.
Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 27 aug 2017 22:35
av taliz
”Nya” Leaf blir nog som ”nya” egolf och ”nya” i3.
Mest lite större batteri dvs, ingen revolution.
40kwh och lite uppiffad.
Men, den lär sälja som smör ändå. Så pass att de kommer få svårt att leverera.
Fler kommer använda den som primärbil, men den kommer inte slå bland massorna, och ses som ett riktigt alternativ till fossilbil, som M3.
Hade gärna sett en riktig rival till M3, men det dröjer nog ytterligare sisådär 3 år. Till nästa generation Leaf, egolf, i3 osv.
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 27 aug 2017 23:49
av Basunen
Ser fortfarande ut att vara en ganska liten bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 27 aug 2017 23:56
av Zalman3
taliz skrev:”Nya” Leaf blir nog som ”nya” egolf och ”nya” i3.
Mest lite större batteri dvs, ingen revolution.
40kwh och lite uppiffad.
Men, den lär sälja som smör ändå. Så pass att de kommer få svårt att leverera.
Fler kommer använda den som primärbil, men den kommer inte slå bland massorna, och ses som ett riktigt alternativ till fossilbil, som M3.
Hade gärna sett en riktig rival till M3, men det dröjer nog ytterligare sisådär 3 år. Till nästa generation Leaf, egolf, i3 osv.
Sent from my iPad using Tapatalk
Man kan ju diskutera hur mycket "nytt" det är i nya Leaf 2.
Men jag anser att det är väldigt mycket nytt i nya Leaf2 och att den kan på allvar bli en elfolkbil,
till skillnad mot nuvarande Leaf som har alldeles för kort räckvidd, och i de flestas ögon
är ganska ful.
Ett antal av mina vänner är sugna på nya Leafen, om inte annat, nåt att köra i väntan på ca 2 års leveranstid på en Tesla 3.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 28 aug 2017 00:09
av Zalman3
Basunen skrev:
Ser fortfarande ut att vara en ganska liten bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om Golfen är 425cm så är Leaf2 448cm, samma som tex Volkswagen Tiguan.
Toyota Verso 446cm, Audi Q3 438cm, Hyundai IONIQ 447cm.
https://www.autoblog.com/photos/2018-ni ... de-6840087
http://se.automobiledimension.com/hyundai-bilmatt.html
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 28 aug 2017 09:29
av chaffis75
taliz skrev:”Nya” Leaf blir nog som ”nya” egolf och ”nya” i3.
Mest lite större batteri dvs, ingen revolution.
40kwh och lite uppiffad.
Men, den lär sälja som smör ändå. Så pass att de kommer få svårt att leverera.
Fler kommer använda den som primärbil, men den kommer inte slå bland massorna, och ses som ett riktigt alternativ till fossilbil, som M3.
Hade gärna sett en riktig rival till M3, men det dröjer nog ytterligare sisådär 3 år. Till nästa generation Leaf, egolf, i3 osv.
Sent from my iPad using Tapatalk
De stora problemet är väl just batteriet, skulle önska 60kWh men lär bli bara 40. Tror de blir 40 då de inser att bilen skulle bli för populär om de har 60 och då klara de inte möte efterfrågan på grund av begränsad kapacitet i batteri fabriken men kanske de kan bli 60 med tiden... Låt oss hoppas... Behövs alternativ till Tesla så de får lite konkurrens på riktigt...
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 29 aug 2017 03:19
av Zalman3
Tydligen så kommer Nissan Leaf 2 med 2 olika storlekar på batteriet.
During the somewhat lengthy development cycle of the next Leaf, Nissan's previous product chief—Andy Palmer, now CEO of British sports-car maker Aston Martin—confirmed the existence of two battery-pack options.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 29 aug 2017 06:10
av Bjelke
Zalman3 skrev:Tydligen så kommer Nissan Leaf 2 med 2 olika storlekar på batteriet.
During the somewhat lengthy development cycle of the next Leaf, Nissan's previous product chief—Andy Palmer, now CEO of British sports-car maker Aston Martin—confirmed the existence of two battery-pack options.
Då blir det väl 40 och 30 att välja mellan antagligen... (och inte 40 och 60 tex)
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 29 aug 2017 06:31
av Henrik Torphammar
Bjelke skrev:Då blir det väl 40 och 30 att välja mellan antagligen... (och inte 40 och 60 tex)
Förmodligen blir det så. Bilen har setts av fler och fler som alla säger att det inte är en ny bil utan en facelift. Bla en observation i Sverige. Det talas om samma batteri som Zoe. Men sen måste vi ju vara medvetna om att 40kWh med effektivitet som Ioniq motsvarar en Leaf60. Så om man med faceliften lyckats få ner förbrukningen så kan ju en Leaf40 få dubbla räckvidden mot en leaf30! Då är det ju på Teslamanér mer värt med räckvidd än batterikapacitet.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 29 aug 2017 06:42
av Bjelke
Min leasing på Leafen går ju ut i Oktober så....

Och det är en gen 1 med 24kWh och den ligger nu sommartid på 1,3 i medelförbrukning, så kan den nya ha lägre CV och typ dubbla batteriet samt värmepump (kom redan i gen 2)
så kan det bli en mkt användbar bil ju

Jag har dessutom aldrig besökt en verkstad med den förutom std.-service så...
Det jag dock saknat allra mest (förutom räckvidd i sig) är 3-fas-laddning, och jag har inga stora förhoppningar om att den skulle få det nu heller (och antagligen inte dragkrok)

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 29 aug 2017 07:08
av mati
Bjelke skrev:
Det jag dock saknat allra mest (förutom räckvidd i sig) är 3-fas-laddning, och jag har inga stora förhoppningar om att den skulle få det nu heller (och antagligen inte dragkrok)

Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.
Vi får vänta och se. Jag tror som sagt inte att Leaf2 blir ett alternativ för oss. Antingen så blir det en Zoe eller så får bensinbilen tjänstgöra några år till, vilket just nu ser ut att vara det troligaste alternativet. Det känns ju inte riktigt som att det blir den snabba utvecklingen på elbilssidan som man hade hoppats på. Tyvärr.
Man får hoppas att det kommer nåt vettigt inom de kommande 2,5 åren innan leasingen på Teslan går ut. Annars blir det riktigt problematiskt.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 29 aug 2017 07:09
av LarsL
40kWh är ju fullt tillräckligt det ger möjlighet att bekvämt göra våra jobb resor två gånger på vintern tex. Går den sedan att snabbladda utan att den överhettar så funkar den utmärkt även på längre resor. Men det är priset som är avgörande och här måste de ner ett snäpp så att det blir avstånd till Model 3.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Postat: 29 aug 2017 08:23
av Henrik Torphammar
mati skrev:Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.
Med 16A laddning och en förbrukning som ioniq så blir det fullt ganska snabbt ändå
