Sida 8 av 19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 11:32
av Nicke Nyfiken
Jag tycker det är mycket märkligt att ha 1-årsintervaller och 1500 mil på service av en elbil. Det låter som rent lurendrejeri. (Precis som Tesla med 1 år)
Hur ofta hör vi inte argumentet att ICE-bilarna är sååååååååååå underhållskrävande med hundratals rörliga delar i motorn som ständigt behöver ny olja och filterbyte.
Ändå går dessa bespottade ICE-bilarna dubbelt så långt (3000 mil) och dubbelt så länge (2 år) mellan servicarna. Det ligger en hund begraven när det gäller elbilar och serviceintervaller.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 11:44
av Cargo
Om man bara kollar på siffrorna och jämför med vad en ICE kostar så är det nästan halva priset och känns rätt bra.
Men ändå så är känslan att det bör kunna kosta mindre men också att det bör kunna vara betydligt längre mellan intervallen för service, precis som föregående talare är inne på.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 12:15
av jonasl
Nån som vet vad som görs vid de två typerna av service?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 12:15
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:Jag tycker det är mycket märkligt att ha 1-årsintervaller och 1500 mil på service av en elbil. Det låter som rent lurendrejeri. (Precis som Tesla med 1 år)
Hur ofta hör vi inte argumentet att ICE-bilarna är sååååååååååå underhållskrävande med hundratals rörliga delar i motorn som ständigt behöver ny olja och filterbyte.
Ändå går dessa bespottade ICE-bilarna dubbelt så långt (3000 mil) och dubbelt så länge (2 år) mellan servicarna. Det ligger en hund begraven när det gäller elbilar och serviceintervaller.
Ja men eller hur! Min Leaf har 3000 mil men kostar då över 3000kr/ tillfälle istället, min senaste fossilare har samma sträcka och typ samma pris oxo...
Teslan kostade mig senast 10 tusen för servicen... (8000 mil)
Det ligger en hund nersparkad/förnedrad/styckad och begraven i hela branchen

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 12:18
av Bjelke
jonasl skrev:Nån som vet vad som görs vid de två typerna av service?
Dom gör väl som alla andra, fyller i ett protokoll samt spolarvätska...
(resten är att titta på saker som täcks av garantin typ)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 13:16
av misfits
jag har fått samma svar från Bilia säljarna när det kommer till serviceintervall...
Detta fick jag som beskrivning på de olika intervallerna.
Service 1: ca 1100kr (Inspektion)
Service 2: ca 2400kr (Inspektion, Byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 3: ca 1100kr (Inspektion)
Service 4: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 5: ca 1100kr (Inspektion)
Service 6: ca 2400kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 7: ca 1100kr (Inspektion)
Service 8: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Inspektionen innehåller olika punkter beroende på utrustning och intervall men generellt sett så är det kontroll av batterisystem, kontroll av diagnostik, hjulupphängning, bromsar, Kylsystem för batteri och elmotor, Styrning mm...
Kan väl tycka att det kanske är lite i överkant, det kan väl knappast vara så att inspektionen tar 1-2h så timpenningen för den är nog ganska bra.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 13:21
av rmokvist
Håller med om att det låter tätt med "inspektioner" och som nämns så är det säkerligen en fin timpenning. Till deras försvar så är det säkerligen en försiktighetsåtgärd också. Elbilar är en ny sak med mycket teknik i (vet, nya ICE-bilar är också mycket teknik). Men jag hävdar att (till viss del) är det ett sett för tillverkarna att försäkra sig om att allt funkar som det är tänkt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 13:28
av Legato
Bjelke skrev:
Med dom intervallerna och priser så är man uppe i ungefär samma kostnader (dvs alldeles för dyra) som övriga (el)bilar

Övriga bilar? Då bjuder jag på lite perspektiv... Mina två senaste servicar har kostat 10.200:- (BMW X6) och kanske ännu mer uppseendeväckande 9.300:- för en VW Scirrocco R som hade rullat 900 mil sedan senaste service....
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 14:13
av Bjelke
Legato skrev:Bjelke skrev:
Med dom intervallerna och priser så är man uppe i ungefär samma kostnader (dvs alldeles för dyra) som övriga (el)bilar

Övriga bilar? Då bjuder jag på lite perspektiv... Mina två senaste servicar har kostat 10.200:- (BMW X6) och kanske ännu mer uppseendeväckande 9.300:- för en VW Scirrocco R som hade rullat 900 mil sedan senaste service....
Skapligt... Jo det finns fler som vet hur man tar betalt

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 15:10
av Laban
Outlander PHEV kostade 3300-3500/service för 2000 respektive 4000 mils service. Om minnet inte sviker mig. Har precis gjort 6000 mils men inte fått priset ännu (leasing).
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 15:57
av jonasl
Synd att de inte har uppsmörjning av bromsoken som en punkt.
Det är vettigt på vanliga bilar och antagligen ännu viktigare på en elbil med regen.
Sen känns byte av bromsvätska vart annat år ambitiöst men det kanske är normalt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 16:10
av lator
jonasl skrev:Synd att de inte har uppsmörjning av bromsoken som en punkt.
Det är vettigt på vanliga bilar och antagligen ännu viktigare på en elbil med regen.
Sen känns byte av bromsvätska vart annat år ambitiöst men det kanske är normalt.
Någonting måste de ju hitta på... sen vet man ju inte hur de byter, sug ur behållaren och fyll på nytt eller pumpa igenom systemet som det ska gå till.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 16:15
av Nicke Nyfiken
jonasl skrev:Synd att de inte har uppsmörjning av bromsoken som en punkt.
Det är vettigt på vanliga bilar och antagligen ännu viktigare på en elbil med regen.
Sen känns byte av bromsvätska vart annat år ambitiöst men det kanske är normalt.
Jag hoppas verkligen att Tesla inför smörjning av styrtapparna på bromsoken vid alla servicetillfällena, nu när man valt att införa billigaste och sämsta lösningen som finns för bromsar: flytande enkolvsok.
24 månaders bytesintervall på vanlig DOT4 bromsvätska är i princip standard i hela branschen, så det får anses vara mer normalt än ambitiöst.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 16:18
av jonasl
Ja, Subaru har det i sitt servicens hemma och säkert andra också.
Ang bromsvätskan så är det nog bara jag som haft lägre ambition.. har dock aldrig haft problem med fukt i densamma, inte ens på gamla fulbilar där jag inte bytt på 15000 mil.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 16:19
av Laban
Nicke Nyfiken skrev:
24 månaders bytesintervall på vanlig DOT4 bromsvätska är i princip standard i hela branschen, så det får anses vara mer normalt än ambitiöst.
Fast ser man på owners manual (USA) så är det 12 månader som gäller för Leaf:
https://owners.nissanusa.com/content/te ... -guide.pdf
Noterade att det bara gällde vid "more severe" förhållanden. Vad nu det är för en Leaf..
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 16:22
av Nicke Nyfiken
jonasl skrev:Ja, Subaru har det i sitt servicens hemma och säkert andra också.
Ang bromsvätskan så är det nog bara jag som haft lägre ambition.. har dock aldrig haft problem med fukt i densamma, inte ens på gamla fulbilar för Kaj inte bytt på 15000 mil.
Så är det ju. Det finns även de som inte bytt motorolja på 15000 mil. Det funkar också, men är inget att rekommendera.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 18:31
av Cargo
Service berör, eller nja allt som kostar pengar berör
Hyundai Ioniq har 8år eller 20 000mil som garanti på batteriet, men vad exakt säger villkoren?
Jag har frågat Bilia och hoppas kunna delge det till er inom kort.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 18:43
av Torkel
Cargo skrev:Service berör, eller nja allt som kostar pengar berör
Hyundai Ioniq har 8år eller 20 000mil som garanti på batteriet, men vad exakt säger villkoren?
Jag har frågat Bilia och hoppas kunna delge det till er inom kort.
Jag frågade Holmgrens och fick svaret:
"Det vågar jag inte svara på exakt. Men om det händer nåt och bilen inte startar så lämnar du in den här och vi ersätter dig. För då är det ju något fel."
Det kallar jag reklamationsrätt. Hoppas du får ett tydligare svar.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 18:45
av LarsL
misfits skrev:
Service 1: ca 1100kr (Inspektion)
Service 2: ca 2400kr (Inspektion, Byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 3: ca 1100kr (Inspektion)
Service 4: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 5: ca 1100kr (Inspektion)
Service 6: ca 2400kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 7: ca 1100kr (Inspektion)
Service 8: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Haha, vilket skämt! Tror faktiskt jag kan sparka på däcken en gång om året och byta kopéfilter varannat. Bromsvätskebyte?!? Är det något nytt påfund har aldrig funnits i service listan för de MB:s jag kört 30000mil med, aldrig något problem.
För mig blir detta ett bevis på att elbilar inte kommer behöva någon service överhuvudtaget. Vilket företag blir först med att sälja en tilläggs försäkring istället för service, ungefär som elektronikkedjorna gör? För det är precis det den här servicen är, en försäkringspremie.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 18:51
av _TonyV
Men tänk på alla problem de kommer hitta och fixxa iom dessa inspektioner. Bilen kommar garanterat rasa utan detta. haha. För 1100:- känns lite lågt mellanåren det kan man lätt mjölka pengar från.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 18:55
av LarsL
_TonyV skrev:Men tänk på alla problem de kommer hitta och fixxa iom dessa inspektioner. Bilen kommar garanterat rasa utan detta. haha. För 1100:- känns lite lågt mellanåren det kan man lätt mjölka pengar från.

Känner igen det där från TV-handlarn... men tänk om du tappar TVn när du går ut härifrån...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 20:38
av Cargo
Torkel skrev:Cargo skrev:Service berör, eller nja allt som kostar pengar berör
Hyundai Ioniq har 8år eller 20 000mil som garanti på batteriet, men vad exakt säger villkoren?
Jag har frågat Bilia och hoppas kunna delge det till er inom kort.
Jag frågade Holmgrens och fick svaret:
"Det vågar jag inte svara på exakt. Men om det händer nåt och bilen inte startar så lämnar du in den här och vi ersätter dig. För då är det ju något fel."
Det kallar jag reklamationsrätt. Hoppas du får ett tydligare svar.
Vilken jäkla stolle!
Jag hoppas och kommer kräva bättre svar.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 20:39
av Bjelke
Torkel skrev:Cargo skrev:Service berör, eller nja allt som kostar pengar berör
Hyundai Ioniq har 8år eller 20 000mil som garanti på batteriet, men vad exakt säger villkoren?
Jag har frågat Bilia och hoppas kunna delge det till er inom kort.
Jag frågade Holmgrens och fick svaret:
"Det vågar jag inte svara på exakt. Men om det händer nåt och bilen inte startar så lämnar du in den här och vi ersätter dig. För då är det ju något fel."
Det kallar jag reklamationsrätt. Hoppas du får ett tydligare svar.

känns lite som när det stod i telefonkatalogen "vid fel på telefonen ring xxxxx"...
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 10 jan 2017 22:32
av joel80
misfits skrev:
Service 1: ca 1100kr (Inspektion)
Service 2: ca 2400kr (Inspektion, Byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 3: ca 1100kr (Inspektion)
Service 4: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 5: ca 1100kr (Inspektion)
Service 6: ca 2400kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 7: ca 1100kr (Inspektion)
Service 8: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Min hybrid (V60 D5 TE) har total servicekostnad på 8505kr över tre år och 9000 mil (då med fri lånebil på servicedagarna). Då har den dels en ICE-motor som ska servas samt en elmotor och batterier.
1500mils intervall är nästan en dealbraker... Kostar tid.. Och det är även rätt fånigt att det ska kosta mer med service på en elbil än på en hybrid. Man borde helt kunna hoppa inspektioner och köra var 3000e mil eller varannan år.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 11 jan 2017 05:53
av mati
1500 mil mellan servicetillfällen är löjligt, men faktiskt ganska vanligt. Toyota har det också vad jag vet. Annars är 2000 mil standard. Volvo har väl 3000 mil, men det känns som det är ganska ovanligt.
Antagligen "köper" man den långa garantitiden hos många bilmärken med täta serciveintervaller. Man undrar ju vad som ska servas så ofta på en elbil.