Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 maj 2021 21:29
av taliz
Gargamel skrev:
Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 maj 2021 21:36
av Gargamel
taliz skrev:
Gargamel skrev:
Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 maj 2021 21:48
av taliz
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.
En EQC fleet edition får du ju för 680. En Taycan med motsvarande utrustning går på sisådär 1,2-1,3.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 maj 2021 21:53
av SwedishAdvocate
Gargamel skrev:
Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Tycker det verkar som det blivit dags för dig att boka in en tid hos ett Porsche-center...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 maj 2021 22:22
av Gargamel
taliz skrev:
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.
En EQC fleet edition får du ju för 680. En Taycan med motsvarande utrustning går på sisådär 1,2-1,3.
Min kärra har inget med fleet edition att göra med, vad jag vet..
SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Tycker det verkar som det blivit dags för dig att boka in en tid hos ett Porsche-center...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 maj 2021 23:09
av taliz
Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Denna som jag verkligen ser fram emot att testa. Skönt att få mer utrymme, men samtidigt slippa SUV-stuket. Tror detta kan bli en hit för Porsche.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 maj 2021 09:46
av Gargamel
taliz skrev:
Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Nix.
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 maj 2021 09:53
av Bjelke
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Nix.
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
Två bilar med ungefär samma prislapp men som får olika månadskostnad låter som helt olika upplägg för leasingen,
tex olika restvärde och/eller olika kontantinsats plus ev olika räntor,
dvs olika villkor och då jämför man ju inte rättvist... Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 maj 2021 09:55
av Gargamel
Bjelke skrev:
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Nix.
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
Två bilar med ungefär samma prislapp men som får olika månadskostnad låter som helt olika upplägg för leasingen,
tex olika restvärde och/eller olika kontantinsats plus ev olika räntor,
dvs olika villkor och då jämför man ju inte rättvist... Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.
Det må så vara, kanske är att porschen troligen har operationell leasing och eqc:n har inte det. På flera ställen har jag sett att porschen inte kräver förhöjds månadsavgift, men EQC:n fick jag tjonga in runt 55000kr
Leasingavgiften vill jag nog minnas för porschen är på 1500mil/år och EQC:n var det nog minst 3000 vill jag minnas.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 maj 2021 10:44
av SwedishAdvocate
Bjelke skrev:
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Nix.
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
.../ Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.
Helt vilda spekulationer eftersom jag är lekman när det handlar om att 'prångla ut' 'millebilar':...
Det har ju skrivits lite på det här forumet om bilar vars leasingerbjudanden enligt uppgift subventionerats från tillverkaren av olika anledningar. Audi E-tron är ju en av de modeller som nämnts och som jag kommer ihåg på rak arm. Och det är väl samma koncern som Porsche...
Kanske vill VAG/Porsche få upp produktionen av Taycan av olika anledningar.
De vill kanske ha lite högre produktion i fabriken.
De tänker kanske även långsiktigt och ser en chans att locka till sig nya kunder som de i framtiden tänker sig som repeat-customers. Det verkar ju t.ex. som icke-skogsmullekombin Taycan Turismo är nära förestående. En del som de säljer till nu kanske kommer vara villiga att byta till den när den kommer...
De vill kanske få ut mer bilar på marknaden för att den vägen få till lite mer försäljning via word of mouth -- ungefär som Tesla gjorde en gång i tiden. Det verkar ju som de har en rätt bra produkt... I Sverige är det ju vidare snart förhoppningsvis dags att öppna upp efter Corona -- samt att sommaren med allt vad det kan innebära av ökad produktexponering står för dörren...
Porsche behöver kanske öka sin försäljning av elbilar för att undvika straffavgifter pga av sin fossil-försäljning...
Av ovanstående anledningar (plus kanske ytterligare som inte jag har koll på) så har VAG/Porsche kanske valt att för tillfället (plus för okänd tid framöver) subventionera Taycan lite extra...
Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 maj 2021 21:50
av taliz
MWall skrev:
hooked skrev:
Premium?
Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.
Med tanke på att han får samma problem med att laddningen stannar på flera olika laddnätverk så lär det vara bilen...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 maj 2021 22:09
av MWall
Bjelke skrev:
Fick precis lite olika material från Porsche, bla ett stort reklamblad om alla Porsche-modeller och en
inbjudan där man kan få kika på alla modellerna...
”Back to the future- upplev dåtid, nutid och framtid”
En mycket träffande beskrivning tycker jag.... ”dåtid”.... vet inte om jag tycker det var så smart formulerat...
Här är det min fru som är brevlådeansvarig. Hon hade inte hämtat på ett par dagar och nu är eventet fullbokat. Lika bra. Hade nog inte orkat åka dit ändå.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 maj 2021 23:41
av martinot
MWall skrev:
hooked skrev:
Premium?
Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.
Största orsaken så får mig att (nu denna gången) avstå från att testa en Taycan i ett par år.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 maj 2021 23:44
av martinot
taliz skrev:
MWall skrev:
hooked skrev:
Premium?
Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.
Med tanke på att han får samma problem med att laddningen stannar på flera olika laddnätverk så lär det vara bilen...
Tror också det är något problem med just hans bil (kanske något glapp i kontakten).
Däremot att det endast är 4 st Ionity-stolpar på den Ionity-station som var närmast London, och att 2 av 4 st var trasiga (hade inte med hans bil att göra) är ju rätt typiskt Ionity, och samtidigt rätt otypiskt för hur det ser ut på en SuC-anläggning.
Att 50% av stolparna inte fungerar är inte OK någonstans (men sett liknade i en video från Björn Nyland, och även i ett antal andra YouTubefilmer).
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 maj 2021 07:34
av macky
martinot skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
hooked skrev:
Premium?
Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.
Med tanke på att han får samma problem med att laddningen stannar på flera olika laddnätverk så lär det vara bilen...
Tror också det är något problem med just hans bil (kanske något glapp i kontakten).
Däremot att det endast är 4 st Ionity-stolpar på den Ionity-station som var närmast London, och att 2 av 4 st var trasiga (hade inte med hans bil att göra) är ju rätt typiskt Ionity, och samtidigt rätt otypiskt för hur det ser ut på en SuC-anläggning.
Att 50% av stolparna inte fungerar är inte OK någonstans (men sett liknade i en video från Björn Nyland, och även i ett antal andra YouTubefilmer).
Det är nog i runda slängar 30-50% av stationerna som har minst en ur funktion när man kikar i ngn app. Det är dåligt kan man lugnt säga. Kollade i söndags em då det ju var stor resdag. Längs E4 var det fullt på Ionity från Värnamo upp till Norrköping. Så jag tror att denna sommaren kommer vara mycket sämre än förra med alla nya ID:s, Taycans och påfyllning av e-trons plus resten. Om jag är på semesterresa skulla jag kunna ta att få vänta ngn gång. Men om man hade ex landställe som krävde laddning för resan skulle jag tänka mig för i nuläget.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 maj 2021 10:22
av MWall
Jo lär komma ut en del elbilar på blocket till hösten när folk ledsnat efter sommaren. Tror tyvärr det blir så.
Undrar även om Teslas stationer klarar trycket till semestern. Men de är ju mindre känsliga i och med att det är så många laddpunkter per site.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 maj 2021 21:54
av Gargamel
MWall skrev:
Jo lär komma ut en del elbilar på blocket till hösten när folk ledsnat efter sommaren. Tror tyvärr det blir så.
Undrar även om Teslas stationer klarar trycket till semestern. Men de är ju mindre känsliga i och med att det är så många laddpunkter per site.
Tittar man på SuC i Ulricehamn, så har de typ 20 st, och jag har aldrig sett fler än 4 st okuperats samtidigt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 maj 2021 22:06
av Nect
MWall skrev:
Jo lär komma ut en del elbilar på blocket till hösten när folk ledsnat efter sommaren. Tror tyvärr det blir så.
Undrar även om Teslas stationer klarar trycket till semestern. Men de är ju mindre känsliga i och med att det är så många laddpunkter per site.
Det är lite uppretande att verkligen ingen förutom Tesla satsar på utbyggnaden av laddstationer...Det är mycket snack men ingen verkstad...
skellefteå kraft och OKQ8 gick ut hårt med deras samarbete där de skulle bygga massvis med laddare. Då borde de ha en plan på utbyggnaden, men föga inte...