Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

manneson

Re: Model Y Juniper

Inlägg av manneson »

Xyborg skrev: 26 jan 2026 20:22
manneson skrev: 26 jan 2026 18:54
Xyborg skrev: 26 jan 2026 18:19
manneson skrev: 26 jan 2026 16:38
BooliBoo skrev: 26 jan 2026 16:23
Någon mer som hört om att Tesla ska plocka bort ”Lane assist” i den grundläggande autopiloten? Är detta den största farhågan när de kan fixa mycket med mjukvara, att de kan uppdatera bort funktioner som de tycker man ska betala extra för istället?
Nej det kan dom inte. Har du betalat för en funktion så kan dom inte plocka bort den.
Min avstängda radar till avståndshållande farthållaren i min Model 3 från 2021 håller inte med dig 😄
Betalade du för funktionen ”radar”? Nej, det gjorde du naturligtvis inte.
Du betalade för autopilot och att bilen skulle hålla avståndet till framförvarande bil, vilket den fortsatt göra.

Njaa. Alltså första halvåret efter att radarn stängdes av så var avståndshållningen fullkomligt värdelös. Den fungerade knappt alls. Under lång tid därefter så var det dessutom tvingande att ha helljus på för att den skulle fungera, vilket ju var… suboptimalt eftersom de inte hade släppt Matrix funktionen ännu…

Därefter blev den stegvis bättre, men den är fortfarande sämre än den var i maj 2021 när jag hämtade ut bilen, även i perfekta väderförhållanden med klart, ljust väder. I mörker, dimma och regn är den fortfarande mycket sämre.
Irrelevant. Du hade kvar funktionen du betalat för, dvs autopilot och avståndshållning.
Om du sen anser att den inte fungerar riktigt lika bra är en helt annan sak. Faktum är, återigen, att funktionen återstod.
Du kan inte lägga till en massa ”metrics” som Tesla aldrig specificerat.

Det är ungefär som om jag skulle klaga på ICA för att jag fick 10 färre vindruvor i mitt paket än förra gången och de var dessutom inte lika goda. De säljer 500g gröna kärnfria vindruvor, inget annat specificeras.
Användarvisningsbild
Spid3r

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Spid3r »

Hej!
Tryckte på knappen och beställde rwd lr, med cross flow fälgar både sommar och vinterhjul.
På min gamla modell Y har jag aldrig kört med navkapslar, hur gör ni andra som har cross flow fälgar?

Tycker personligen är snyggare utan och dessutom får man skrapmärken av navkapslar.
Tacksam för lite inspiration :).
MY RWD 2023
MY RWD LR beställd 2026-01-26
Skriv svar