Sida 72 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2017 21:34
av Leo
Jag tror Nissans? Ide med en "bemannad körcentral" som "tar över" vid en ny/okänd/oförutsedd situation är ett bra steg på vägen.
Dvs bilarna kan köra själv så länge det är normala, välkända situationer på välkända vägar (ungefär som Volvos försök) men där det "strular till sig" saktar bilen ned och en människa tar över och kör bilen på "distans". Så att passagerarna tryggt kan sova/slappna av.
Ungefär lite som flygledartornet i Ö-vik är obemannat och övervakas via Sundsvalls flygledartorn om jag inte minns fel.
Då kan man tillåta självkörande bilar tidigare innan tekniken är fulländad och systemens "erfarenhetsbank" är tillräckligt stor för att låta datorerna styra till 100% självständigt.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2017 21:35
av Tjell
Visst var det väl så att elbilar var de första som fungerade i Japan när det gick åt skogen där (Fukushima)?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2017 21:45
av Svenssons
Tjell skrev:Visst var det väl så att elbilar var de första som fungerade i Japan när det gick åt skogen där (Fukushima)?
Jupp...
These welterweight sedans, including models from Mitsubishi and Nissan, turned out to be the vehicles that got through — not because of any special ability to claw their way over mountains of debris, but because they were able to “refuel” at common electrical outlets.
http://www.nytimes.com/2011/05/08/autom ... ml?mcubz=1
Re: Artikel i media
Postat: 31 aug 2017 01:13
av TiborBlomhall
joel80 skrev:Fast hur bilarna ska kunna lära sig vilket vatten som är okej att köra igenom har jag svårt att se. Alltså hur bedömmer en bil/dator vattendjup på vägar den inte ens ser...
Mycket med autonoma bilar man inte fattar, så kanske går att lösa, men nog måste det vara lite av "en nöt att knäcka"?
Du glömmer bort att Tesla (Model S iaf) flyter
http://teslaclubsweden.se/tesla-flyter/
Re: Artikel i media
Postat: 01 sep 2017 13:16
av rmokvist
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fe ... ssen-18308
Vet inte om den redan delats (vecka gammal cirka).
Man slutar inte förundras över hur inkompetenta vår riksdag är. Först ett bidrag som i princip ingen kan söka och sedan en straffskatt på dom som vill köra de mest miljövänliga bussarna. Tycker inte det framgår dock i denna "debattartikel", eller vad man ska kalla det, hur mycket denna skatt är på. Något jag missat? Oavsett är det i mina ögon lika idiotiskt som skatten dom la på företagen som satte upp solceller (som sedan togs bort/reducerades till en bråkdel).
Re: Artikel i media
Postat: 01 sep 2017 13:24
av vigge50
rmokvist skrev:https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fe ... ssen-18308
Vet inte om den redan delats (vecka gammal cirka).
Man slutar inte förundras över hur inkompetenta vår riksdag är. Först ett bidrag som i princip ingen kan söka och sedan en straffskatt på dom som vill köra de mest miljövänliga bussarna. Tycker inte det framgår dock i denna "debattartikel", eller vad man ska kalla det, hur mycket denna skatt är på. Något jag missat? Oavsett är det i mina ögon lika idiotiskt som skatten dom la på företagen som satte upp solceller (som sedan togs bort/reducerades till en bråkdel).
Hur i he*vete tänker de, dags att byta regering snart?
Re: Artikel i media
Postat: 01 sep 2017 13:24
av Svenssons
rmokvist skrev:https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fe ... ssen-18308
Vet inte om den redan delats (vecka gammal cirka).
Man slutar inte förundras över hur inkompetenta vår riksdag är. Först ett bidrag som i princip ingen kan söka och sedan en straffskatt på dom som vill köra de mest miljövänliga bussarna. Tycker inte det framgår dock i denna "debattartikel", eller vad man ska kalla det, hur mycket denna skatt är på. Något jag missat? Oavsett är det i mina ögon lika idiotiskt som skatten dom la på företagen som satte upp solceller (som sedan togs bort/reducerades till en bråkdel).
Finns det några svensktillverkade elbussar? Finns det några svensktillverkade avgasbussar?
Re: Artikel i media
Postat: 01 sep 2017 18:23
av Leo
Hybricon? (El) används i alla fall tidigare i Umeå
Re: Artikel i media
Postat: 01 sep 2017 19:59
av joel80
Nyheten om elskatten för elbussar är ju kraftigt vriden. Det är inte så att man har extraskatt på elbussar, utan det är så att man har skattelättnader på spårbunden trafik.
Man bör såklart förändra det till att eldriven kollektivtrafik bör vara skattebefriad, och vi kommer nog dit snart. Jag tror det går så fort nu att reglerna inte hunnit anpassas.
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 08:15
av Tjell
Tröga och blinda politiker!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 09:34
av ovelundkvist
Visst finns det tröghet och blindhet inom politiken, men det största problemet tror jag är okunskap kombinerat med att vi har tillåtit lobbying att ta så stor plats inom politiken. Har man ingen egen kunskap i ett ämne är man ett lätt byte för lobbyister.
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 10:17
av LarsL
Tror att politiker opererar lite som folk i allmänhet gör. De får in en massa olika åsikter och "fakta" som är delvis motsägande. Istället för att då ta reda på vad som är sant så kör de en medlvärdesbildning. Alltså blir Vätgas lite bra och batterier lite bra, talldiesel är också lite bra...
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 12:47
av ovelundkvist
Precis så! Det som behövs är fler politiker som kan mer om det ämne de ska besluta om.
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 13:04
av Niklas Z
LarsL skrev:Tror att politiker opererar lite som folk i allmänhet gör. De får in en massa olika åsikter och "fakta" som är delvis motsägande. Istället för att då ta reda på vad som är sant så kör de en medlvärdesbildning. Alltså blir Vätgas lite bra och batterier lite bra, talldiesel är också lite bra...
Tyvärr har du nog alldeles rätt.
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 14:05
av joel80
Trevlig nyhet idag!
Regeringen: Elbilar får 60.000 kr i bonus
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... iga-bilar/
Även om skribenten inte har koll på nuvarande premie för hybrider.
Här är hela pressreleasen från regeringen.se:
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/
Alltså om "bara" 10 månader verkar det här alltså bli av! Vi kan väl då kanske vänta oss en liten nedgång i försäljningen nästa vår, för att sen förhoppningsvis ta fart rejält under hösten!
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 14:17
av vigge50
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 14:23
av joel80
Va faan.. jag kollade ju "senaste inläggen" men hittade ingen! Det görs för många inlägg här för att man ska kunna ha överblick!
Nyheten var dock så trevlig att den kunde få nämnas här också.

Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 14:24
av Jerker
joel80 skrev:Alltså om "bara" 10 månader verkar det här alltså bli av! Vi kan väl då kanske vänta oss en liten nedgång i försäljningen nästa vår, för att sen förhoppningsvis ta fart rejält under hösten!
Lagom till att model 3 kommer till Sverige... Snacka om elbilsboom!

Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 14:39
av joel80
Jag tror det är rätt så optimistiskt att tro att vi ska få leveranser till sverige redan om ett år.
I bästa fall kan de absolut första levereras i slutet av 2018, men troligast är väl ändå att det är i första halvan av 2019 vi kommer få se de flesta leveranserna av de som beställde tidigt?
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 15:31
av LarsL
Nja, det står fortfarande slutet av 2018 på estimatorn så varför inte.
Re: Artikel i media
Postat: 03 sep 2017 15:43
av Jerker
Det har kommit flera motstridiga uppgifter från olika håll inom Tesla, så jag tar det lugnt och avvaktar utvecklingen!
Re: Artikel i media
Postat: 04 sep 2017 18:48
av Laban
Läser i senaste illustrerad vetenskap om fotosyntes och hur man försöker nyttja den tekniken för att producera vätgas. Fördelen med vätgas jämfört med el är att den kan lagras utan energiförluster till skillnad från el som då lider av just det problemet, dvs stora energiförluster vid lagring. Vätgasen kan då sedan användas i vätgasbilar.
Full koll på läget även i illustrerad vetenskap..
Re: Artikel i media
Postat: 04 sep 2017 19:08
av mati
Laban skrev:Läser i senaste illustrerad vetenskap om fotosyntes och hur man försöker nyttja den tekniken för att producera vätgas. Fördelen med vätgas jämfört med el är att den kan lagras utan energiförluster till skillnad från el som då lider av just det problemet, dvs stora energiförluster vid lagring. Vätgasen kan då sedan användas i vätgasbilar.
Full koll på läget även i illustrerad vetenskap..
Låter som om de har förväxlat nånting lite grann. Vätgas utan energiförluster? Jajamän, och snart kommer jultomten.

Re: Artikel i media
Postat: 04 sep 2017 19:14
av LarsL
mati skrev:Laban skrev:Läser i senaste illustrerad vetenskap om fotosyntes och hur man försöker nyttja den tekniken för att producera vätgas. Fördelen med vätgas jämfört med el är att den kan lagras utan energiförluster till skillnad från el som då lider av just det problemet, dvs stora energiförluster vid lagring. Vätgasen kan då sedan användas i vätgasbilar.
Full koll på läget även i illustrerad vetenskap..
Låter som om de har förväxlat nånting lite grann. Vätgas utan energiförluster? Jajamän, och snart kommer jultomten.

Det vet ju alla att el måste pumpas in med högt tryck i batteriet. Dessutom är de rackarns små elektronerna så små att de läcker ut genom nästan vilket material som helst.
Re: Artikel i media
Postat: 04 sep 2017 19:30
av mati
LarsL skrev:
Det vet ju alla att el måste pumpas in med högt tryck i batteriet. Dessutom är de rackarns små elektronerna så små att de läcker ut genom nästan vilket material som helst.
Ahhhaaa, just det. Och dessutom är elektroner svåra att tillverka. Man måste doppa ner två lysrör som är fyllda med vätgas i vatten och när man sedan tänder ljuset så rycks elektronerna bort från vattnet. Det är därför det heter elektronlys.
Men huvudsakligen tillverkas elektroner idag via el-reformering utav natur-ström som utvinns främst i Ryssland. Det är alltså fossila elektroner som förstör klimatet när de släpps ut.