Sida 8 av 9

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 21:33
av ericssonanders
För en som som har fått en dålig start med elbils livet… framflyttad leverans och nu taket på 700… påverkar detta förmånsvärdet för mig i slutändan? Finns säkert någon som har mer koll än mig på detta här :D

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 21:41
av WhiskeyTangoFoxtrot
ericssonanders skrev:
För en som som har fått en dålig start med elbils livet… framflyttad leverans och nu taket på 700… påverkar detta förmånsvärdet för mig i slutändan? Finns säkert någon som har mer koll än mig på detta här :D
Förmånsvärdet är separat och där gäller nya siffror från 1 juli och det är klubbat sedan länge. För en MYLR så tror jag det gick ner med ett par hundralappar.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 21:51
av MWall
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Från SR:
Förändringarna i bonus-systemet för bilar
Ändringarna som träder i kraft den 8 juli 2022 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 60 gram/km till 50 gram/km
• det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar och lätta lastbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan kvalificera sig för bonus längre
• gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse
• en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort

Ändringarna som ska träda i kraft 1 januari 2023 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 50 gram CO2/km till 30 gram CO2/km
Är väl bra att det införs begränsningar och nedtrappning.. men helt galet dålig framförhållning.
Regeringen hade säkert egentligen viljat knuffa det här till andra sidan valet.
De vinner nog fler röster än de förlorar. Kan kanske locka tillbaka en del SD-röster rent av.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 22:41
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Från SR:
Förändringarna i bonus-systemet för bilar
Ändringarna som träder i kraft den 8 juli 2022 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 60 gram/km till 50 gram/km
• det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar och lätta lastbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan kvalificera sig för bonus längre
• gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse
• en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort

Ändringarna som ska träda i kraft 1 januari 2023 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 50 gram CO2/km till 30 gram CO2/km
Är väl bra att det införs begränsningar och nedtrappning.. men helt galet dålig framförhållning.
Regeringen hade säkert egentligen viljat knuffa det här till andra sidan valet.
De vinner nog fler röster än de förlorar. Kan kanske locka tillbaka en del SD-röster rent av.
Dom väljarna blir ju nu påminda om att det finns en elbilsbonus. Det kanske dom hade glömt bort.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 22:56
av wannabee
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Från SR:
Förändringarna i bonus-systemet för bilar
Ändringarna som träder i kraft den 8 juli 2022 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 60 gram/km till 50 gram/km
• det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar och lätta lastbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan kvalificera sig för bonus längre
• gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse
• en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort

Ändringarna som ska träda i kraft 1 januari 2023 innebär att:

• bonusbeloppen för laddhybrider sänks
• bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor
• gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 50 gram CO2/km till 30 gram CO2/km
Är väl bra att det införs begränsningar och nedtrappning.. men helt galet dålig framförhållning.
Regeringen hade säkert egentligen viljat knuffa det här till andra sidan valet.
De vinner nog fler röster än de förlorar. Kan kanske locka tillbaka en del SD-röster rent av.
Dom väljarna blir ju nu påminda om att det finns en elbilsbonus. Det kanske dom hade glömt bort.
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 23:09
av Fredrik j
wannabee skrev:
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Har läst ditt inlägg ett par gånger nu. Vad menar du? Chalmers?

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 23:12
av MWall
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Har läst ditt inlägg ett par gånger nu. Vad menar du? Chalmers?
En del av poängen är väl iaf att många inom akademin är vänster.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 23:13
av eizzmar
Moondog skrev:
Går det fortfarande att beställa en M3P och få bonusen då den enl transportstyrelsens lista är under 700 000?
Antagligen inte.
Skatteverket har i maj uppdaterat sin lista för 2022 o där kostar Model 3 Performance nu 724.900 kr. Oerhört irriterade för mig som också gick o hoppades på att man ändå skulle klara sig. När jag beställde min M3P i mars så kostade den 689. Inte över 700k. Men ni får jag ändå inte bonus, bara för att leverans är uppskjuten till oktober…jäkligt frustrerande. Nu blir det antagligen avbokning.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 23:14
av jonasl
Det blir ju väldigt oförutsägbart om det inte är priset enligt skatteverkets lista vid beställningsdatumet som gäller. Men å andra sidan kanske upplagt för fiffel om det är ett annat datum än första påställning som de går efter. Svårt läge.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 23:18
av wannabee
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Har läst ditt inlägg ett par gånger nu. Vad menar du? Chalmers?
Chalmers (CTH) utbildar civilingenjörer i Göteborg, precis som KTH gör i Stockholm.

Chalmers magasin skickas till alla civilingenjörer som någon gång utbildats på Chalmers, tex får jag den.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 09 jun 2022 23:23
av Fredrik j
wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Jag tror ni läst för mycket på Aftonbladet och Expressen ;) (typ lågutbildade och teknikfientliga)
Jag kommer inte att rösta på S igen (hände på GP tid senast) och senast jag kollade, utbildade Chalmers inga på låg utbildningsnivå. Men läser man Chalmers magasin, kan man tro att alla är miljöpartister där numera :lol:
Har läst ditt inlägg ett par gånger nu. Vad menar du? Chalmers?
Chalmers (CTH) utbildar civilingenjörer i Göteborg, precis som KTH gör i Stockholm.

Chalmers magasin skickas till alla civilingenjörer som någon gång utbildats på Chalmers, tex får jag den.
Jag vet. Men vad har det med saken att göra?

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 10 jun 2022 09:58
av markuswesterberg
markuswesterberg skrev:
Haha fan. Får bli en överläggning imorgon förmiddag om att få skjuta på att ta ut bilen till 1 juli då. Bonus och sänkt förmånsvärde för den som lyckas pricka in att få sin bil mellan 1 juli och 8 juli…vem vinner DET lotteriet…?

Detta är så sjukt illa asså…
Som väntat var svaret att det inte går att skjuta på leveransen. Och då har jag ändå bra kontakt med dem i Norrköping och tycker mig vara en hård förhandlare :D Jag får vara glad helt enkelt att få bilen i tid för att få bonus överhuvudtaget och så får jag låtsas att jag inte vet om att jag snubblade på mållinjen för sänkt förmånsvärde. I ärlighetens namn så hade jag nog inte kunnat med att se bilen stå kvar idag i hallen utan att hämta den. Hade ju känts som att överge en nyfödd...typ. :D

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 10 jun 2022 15:54
av Mattias+
Så ni som har koll, vad skiljer i förmånsvärde på en MYP innan och efter ändringen införs?

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 10 jun 2022 15:56
av Lurkern
Mattias+ skrev:
Så ni som har koll, vad skiljer i förmånsvärde på en MYP innan och efter ändringen införs?
ca tusenlappen

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 10 jun 2022 16:23
av Jeppe_E
taliz skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Fast då kommer de att kapa utrustning. Definitivt. De kapar inte marginaler nu när de inte kan möta efterfrågan. Inte en chans.

Fast oavsett vad de gör med priset på Y så är det ändå kört. De uppdaterar nybilsprislistan en gång per år hos skatteverket. (99% att de utgår från den)

så ÄVEN om de sänker priset till 699.000 den första juli så kommer inte Y vara berättigad till bonus ändå.
Det som står i listan nu gäller såklart.
Notera att jag skrev "beroende på hur ekonomin utvecklas". Blir det tex fastighetskrasch, arbetslösheten växer etc så kommer efterfrågan också droppa markant.
Tesla sparkar inte 10% av arbetsstyrkan för att de förväntar sig fortsatt enorm tillväxt närmsta tiden.
Nä, för att de är för många på kontorssidan i USA. Det är bara relaterat till kontorspersonal, inte de som bygger bilarna. Jag såg någonstans en graf på backorder hos Tesla, den låg på ca 500.000 fordon. Det är väl en 4-5 månaders produktion.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 16 jun 2022 08:50
av terway
Nu har jag också fått bekräftat ifrån Transportstyrelsen att det, precis som vid förmånsbeskattningen, är det nypris som Skatteverket fastställer i sina föreskrifter som gäller och inte inköpspriset. Länk bifogas.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 695f6.html

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 16 jun 2022 09:01
av pejvic
Det var rätt väntat. På tiden att det kom dock.

Jag tror att många elbilar mellan 7-800 kommer att försöka komma på knep. Y:n addade just dragkrok tex. Dessutom introducerades den under 700k.
Får se vad de kan tänkas hitta på för att undkomma gränsen. De lär inte sänka priset utan att ta bort grejer. Om inte dollarn rasar 10% eller nåt.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 16 jun 2022 09:23
av MWall
terway skrev:
Nu har jag också fått bekräftat ifrån Transportstyrelsen att det, precis som vid förmånsbeskattningen, är det nypris som Skatteverket fastställer i sina föreskrifter som gäller och inte inköpspriset. Länk bifogas.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 695f6.html
Men man struntar i extrautrustning? Så är det ju tyvärr inte för förmånsvärdet.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 17 jun 2022 10:49
av terway
MWall skrev:
terway skrev:
Nu har jag också fått bekräftat ifrån Transportstyrelsen att det, precis som vid förmånsbeskattningen, är det nypris som Skatteverket fastställer i sina föreskrifter som gäller och inte inköpspriset. Länk bifogas.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 695f6.html
Men man struntar i extrautrustning? Så är det ju tyvärr inte för förmånsvärdet.
Precis,
Man räknar inte med tilläggsutrustningen som vid förmånsbeskattningen, utan utgår endast från nypriset i listan (fick jag till svar).

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 30 jun 2022 12:49
av nist
Får man någon bekräftelse på att transportstyrelsen mottagit anmälan? :?:

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 30 jun 2022 13:05
av mro
nist skrev:
Får man någon bekräftelse på att transportstyrelsen mottagit anmälan? :?:
nej
edit man kan ringa och fråga efter nån vecka

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 01 jul 2022 21:44
av MagnusR
mro skrev:
nist skrev:
Får man någon bekräftelse på att transportstyrelsen mottagit anmälan? :?:
nej
edit man kan ringa och fråga efter nån vecka
Kan vara klokt att skriva mail, eller via deras webbsida, så du har skriftligt på att dom mottagit din anmälan. Det har jag gjort med mina tre.

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Postat: 01 jul 2022 22:03
av nist
MagnusR skrev:
mro skrev:
nist skrev:
Får man någon bekräftelse på att transportstyrelsen mottagit anmälan? :?:
nej
edit man kan ringa och fråga efter nån vecka
Kan vara klokt att skriva mail, eller via deras webbsida, så du har skriftligt på att dom mottagit din anmälan. Det har jag gjort med mina tre.
Idiotiskt att det inte ska gå att göra anmälan eletroniskt...