Re: VW I.D
Postat: 31 mar 2020 08:43
Jag tänker MMI= Man Machine InterfaceSvenssons skrev:I denna tråd flödar visst förkortningar...
Har jag rätt om dessa?
OTA - Over The Air
MMI - Multi Media Interface
FOD - Feature On Demand
Jag tänker MMI= Man Machine InterfaceSvenssons skrev:I denna tråd flödar visst förkortningar...
Har jag rätt om dessa?
OTA - Over The Air
MMI - Multi Media Interface
FOD - Feature On Demand
Beror på omständigheterna, pratar man om Audi MMI så är det multi media interface. Men i andra sammanhang så kan det betyda andra saker.RagWal skrev:Jag tänker MMI= Man Machine InterfaceSvenssons skrev:I denna tråd flödar visst förkortningar...
Har jag rätt om dessa?
OTA - Over The Air
MMI - Multi Media Interface
FOD - Feature On Demand
Uhm, hur vet du då att de verkligen uppdaterar MMI? Du märker ingen skillnad, och det finns inga release notes?dd88 skrev:Ingen aning, frugans bil uppdateras då och då.taliz skrev:Vad har uppdaterats i MMI?dd88 skrev:Audi uppdaterar MMI och kartdata OTA.Fredrik j skrev:Nä, enligt min logik behöver all mjukvara uppdateras. Som sagt i rimlig omfattning är det väl ok men om man som kund upplever problem är det inte ok.taliz skrev:Återigen, det finns inget som säger att dyrare distribution skulle leda till högre kvalitet. Logiken säger tvärtom, det leder till sämre kvalitet eftersom man då, relativt sett, måste lägga större budget på distribution än utveckling.
Det är precis som i din telefon och dator, när de får nya stora uppdateringar finns det alltid en del buggar.
I en bil som inte kan uppdateras OTA så tvingas man leva med dem en längre period. Audi étron är ett tydligt exempel där det finns en hel del buggar i MMI.
Tom min gamla V60 brukade infotainment krascha på ibland, trots att den enligt din logik borde vara stabil och "färdigutvecklad".
Kanske fungerar det preventivt om dom korrigerande åtgärderna är lite dyra om dom behöver användas? Kanske provkör man lite extra?
Volvo hade ju stora problem med mjukvara för ett par år sedan när SPA-platformen lanserades. Hade jag haft en sån bil hade jag snabbt tröttnat. Jag har inte upplevt några mjukvaruproblem alls i min -18.
Uppdaterar inte ens MMI OTA i Audi? Det trodde jag.
Det finns väl rimligen en del tredjepartsappar där (Spotify?) som ju uppdateras med jämna mellanrum. I en Volvo uppdateras infotainment OTA.
Skulle gärna se stabilare uppdateringar innan OTA blir standard i branschen. Man skulle kunna lösa det med två grupper. En som medvetet agerar betatestare, med nya funktioner tidigt som morot, och sen en annan grupp som får uppdateringar mer sällan, men färdigutvecklade.
Då borde de flesta vara nöjda.
Förövrigt är det du efterfrågar just exakt så som Tesla gör. Man har "early access"-program, samt alla kan välja "advanced" eller "standard" för uppdateringsfrekvens. Dvs man har i praktiken tre grupper(plus förstås några interna).
Jag har alltid tolkad Teslas lösning som att man kan signa upp för early access för att få nya funktioner tidigt, inte att de som inte har det ska få buggfri mjukvara.
Flera av de publika releaserna betecknas väl till och med ”Beta”?
Oj. Jag skulle nog ha svårt att använda en 20 år gammal dator idag. Tänker att utvecklingen faktiskt gått framåt.Jerka skrev:Grejen med uppdateringar till telefoner och datorer är ju att det mesta bara blir sämre. En 20 år gammal dator som inte har uppdaterats är lika snabb som när den var ny, medan en fem år gammal dator som regelbundet fått alla uppdateringar ofta börjar bli så seg att man funderar på att byta. Apple har t.o.m. erkänt att de medvetet segat ner folks telefoner med uppdateringar så de ska köpa nya. Vill vi verkligen ha samma situation i bilvärlden?
Nej, Apple klockade ner CPUn så att telefonen inte skulle krascha, eftersom slitna batterier inte kan leverera tillräcklig effekt.Jerka skrev:Grejen med uppdateringar till telefoner och datorer är ju att det mesta bara blir sämre. En 20 år gammal dator som inte har uppdaterats är lika snabb som när den var ny, medan en fem år gammal dator som regelbundet fått alla uppdateringar ofta börjar bli så seg att man funderar på att byta. Apple har t.o.m. erkänt att de medvetet segat ner folks telefoner med uppdateringar så de ska köpa nya. Vill vi verkligen ha samma situation i bilvärlden?
För att man får en notifikation om att systemet ska uppdateras. Min sista kontakt med MMI var i vintras när jag satte på vinterdäcken, använder bara Carplay.taliz skrev:Uhm, hur vet du då att de verkligen uppdaterar MMI? Du märker ingen skillnad, och det finns inga release notes?dd88 skrev:Ingen aning, frugans bil uppdateras då och då.taliz skrev:Vad har uppdaterats i MMI?dd88 skrev:
Audi uppdaterar MMI och kartdata OTA.
Skulle gärna se stabilare uppdateringar innan OTA blir standard i branschen. Man skulle kunna lösa det med två grupper. En som medvetet agerar betatestare, med nya funktioner tidigt som morot, och sen en annan grupp som får uppdateringar mer sällan, men färdigutvecklade.
Då borde de flesta vara nöjda.
Förövrigt är det du efterfrågar just exakt så som Tesla gör. Man har "early access"-program, samt alla kan välja "advanced" eller "standard" för uppdateringsfrekvens. Dvs man har i praktiken tre grupper(plus förstås några interna).
Jag har alltid tolkad Teslas lösning som att man kan signa upp för early access för att få nya funktioner tidigt, inte att de som inte har det ska få buggfri mjukvara.
Flera av de publika releaserna betecknas väl till och med ”Beta”?
Du ser inte logiken i att man släpper nya features till ett fåtal först, just för att kunna rätta ev. buggar, innan man deployar till alla?
Nej, vad har du fått det ifrån? Vissa features benämns dock så, som tex autosteer.
Jerka skrev:Grejen med uppdateringar till telefoner och datorer är ju att det mesta bara blir sämre. En 20 år gammal dator som inte har uppdaterats är lika snabb som när den var ny, medan en fem år gammal dator som regelbundet fått alla uppdateringar ofta börjar bli så seg att man funderar på att byta. Apple har t.o.m. erkänt att de medvetet segat ner folks telefoner med uppdateringar så de ska köpa nya. Vill vi verkligen ha samma situation i bilvärlden?
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.dd88 skrev:För att man får en notifikation om att systemet ska uppdateras. Min sista kontakt med MMI var i vintras när jag satte på vinterdäcken, använder bara Carplay.taliz skrev:Uhm, hur vet du då att de verkligen uppdaterar MMI? Du märker ingen skillnad, och det finns inga release notes?dd88 skrev:Ingen aning, frugans bil uppdateras då och då.taliz skrev:Vad har uppdaterats i MMI?dd88 skrev:
Audi uppdaterar MMI och kartdata OTA.
Skulle gärna se stabilare uppdateringar innan OTA blir standard i branschen. Man skulle kunna lösa det med två grupper. En som medvetet agerar betatestare, med nya funktioner tidigt som morot, och sen en annan grupp som får uppdateringar mer sällan, men färdigutvecklade.
Då borde de flesta vara nöjda.
Förövrigt är det du efterfrågar just exakt så som Tesla gör. Man har "early access"-program, samt alla kan välja "advanced" eller "standard" för uppdateringsfrekvens. Dvs man har i praktiken tre grupper(plus förstås några interna).
Jag har alltid tolkad Teslas lösning som att man kan signa upp för early access för att få nya funktioner tidigt, inte att de som inte har det ska få buggfri mjukvara.
Flera av de publika releaserna betecknas väl till och med ”Beta”?
Du ser inte logiken i att man släpper nya features till ett fåtal först, just för att kunna rätta ev. buggar, innan man deployar till alla?
Nej, vad har du fått det ifrån? Vissa features benämns dock så, som tex autosteer.
Jo jag ser helt klart logiken, och i teorin är det så det ska vara. Synd bara att verkligheten är en annan.
Vart jag fått det ifrån? Tycker du att ägarna som inte signat upp sig för early access har en buggfri mjukvara? När det kommer till att exponera sina kunder för trasig kod så är Tesla mobilvärldens Samsung (vet att du gillar mobilreferenser), viktigare att vara först än att släppa en stabil produkt.
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Ja, men det gjorde inte du?dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.taliz skrev:Ja, men det gjorde inte du?dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Bara för att det finns problem med iOS, och hundratusentals inlägg om mer eller mindre allvarliga buggar, så betyder inte det att iOS är underlägset något annat.dd88 skrev:Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.taliz skrev:Ja, men det gjorde inte du?dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Inget annat än önsketänkande.taliz skrev:Bara för att det finns problem med iOS, och hundratusentals inlägg om mer eller mindre allvarliga buggar, så betyder inte det att iOS är underlägset något annat.dd88 skrev:Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.taliz skrev:Ja, men det gjorde inte du?dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Det betyder bara att det är populärt, precis som Tesla.
Jag råkar dessutom köra en, så jag vet vad jag pratar om. Det gör inte du.
Nu får du ge dig Taliz. Hitta inte på saker bara för att du gillar Apple.taliz skrev:Nej, Apple klockade ner CPUn så att telefonen inte skulle krascha, eftersom slitna batterier inte kan leverera tillräcklig effekt.Jerka skrev:Grejen med uppdateringar till telefoner och datorer är ju att det mesta bara blir sämre. En 20 år gammal dator som inte har uppdaterats är lika snabb som när den var ny, medan en fem år gammal dator som regelbundet fått alla uppdateringar ofta börjar bli så seg att man funderar på att byta. Apple har t.o.m. erkänt att de medvetet segat ner folks telefoner med uppdateringar så de ska köpa nya. Vill vi verkligen ha samma situation i bilvärlden?
Bytte man till nytt batteri fick man fullt blås igen.
Utvecklingen måste gå framåt. Man kan inte låta gammal hårdvara förhindra framsteg hur länge som helst.
Jo jag har förstått länge nu att du önskar att andra skall kunna matcha Tesla. Men åren går och avståndet bara ökar.dd88 skrev:Inget annat än önsketänkande.taliz skrev:Bara för att det finns problem med iOS, och hundratusentals inlägg om mer eller mindre allvarliga buggar, så betyder inte det att iOS är underlägset något annat.dd88 skrev:Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.taliz skrev:Ja, men det gjorde inte du?dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Det betyder bara att det är populärt, precis som Tesla.
Jag råkar dessutom köra en, så jag vet vad jag pratar om. Det gör inte du.
Du verkar dock ha väldigt mycket åsikter om andra bilar
Vad har jag hittat på? Det jag skrev är FAKTA.PapaD skrev:Nu får du ge dig Taliz. Hitta inte på saker bara för att du gillar Apple.taliz skrev:Nej, Apple klockade ner CPUn så att telefonen inte skulle krascha, eftersom slitna batterier inte kan leverera tillräcklig effekt.Jerka skrev:Grejen med uppdateringar till telefoner och datorer är ju att det mesta bara blir sämre. En 20 år gammal dator som inte har uppdaterats är lika snabb som när den var ny, medan en fem år gammal dator som regelbundet fått alla uppdateringar ofta börjar bli så seg att man funderar på att byta. Apple har t.o.m. erkänt att de medvetet segat ner folks telefoner med uppdateringar så de ska köpa nya. Vill vi verkligen ha samma situation i bilvärlden?
Bytte man till nytt batteri fick man fullt blås igen.
Utvecklingen måste gå framåt. Man kan inte låta gammal hårdvara förhindra framsteg hur länge som helst.
Ett par år med Teslas mjukvara och tycker det funkat bra med OTA och upplevt väldigt få problem. Har inte haft några kritiska buggar utan mer sådant som rör icke-centrala funktioner och då är det helt okay. Speciellt när det är funktioner som inte fanns där när jag köpte bilen.dd88 skrev:Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.taliz skrev:Ja, men det gjorde inte du?dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
Ordningen återställd. Håller inte med taliz.dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Jag har kört tesla i fyra år. Och visst, det förekommer buggar. Men jag har aldrig upplevt eller ens hört om någon bugg som påverkar säkerheten kring körningen.Jerka skrev:Angående Apple-batterierna så skyllde de ju på det där med batterierna, och vem vet, det kanske rentav var sant, men de gick ändå med på att betala 25 miljoner euro i böter efter ett franskt domstolsutslag.
https://www.bbc.com/news/technology-51413724
Men det är inte det som är poängen, utan det är att det finns risker i utvecklingen att bilar blir mer som datorer. Mjukvaruuppdateringar kan vara både bra och dåliga, och jag tycker helt enkelt inte att dator- och mobiltillverkarna har särskilt bra track record på området.
När det gäller bilar så har vi helt andra krav på driftsäkerhet än vi har på vanliga konsumentprodukter som datorer och telefoner. Att en telefon hänger sig är irriterande, men att en bil hänger sig under färd och kanske orsakar en olycka är helt oförlåtligt. Så det vilar ett stort ansvar på alla biltillverkare att de använder sig av rätt nivå av tillförlitlighet när de designar mjukvaran. Det finns sådan mjukvara, används i massor av medicinska och industriella tillämpningar, och inom flyget till exempel. Man vill ju inte att någons respirator lägger av eller att flygledartornet får bluescreen. Men så låter man ju också bli att uppdatera de systemen särskilt ofta. Jag tror att en OTA-strategi med regelbundna och täta uppdateringar är en riskfaktor för bilar såvida man inte tillämpar någon sorts åtskillnad mellan kritiska och icke-kritiska funktioner.
"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.Walker skrev:Ordningen återställd. Håller inte med taliz.dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Kan du helt uppriktigt här säga att allt de på nätet som skrivits om autopilotens spökbromsningar inte finns på roktigt utan bara är något många hittar på? Eller kan du för en gång skulle erkänna att Tesla har släppt ofärdig mjukvara?taliz skrev:"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.Walker skrev:Ordningen återställd. Håller inte med taliz.dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Tesla lanserade FOD för några månader sedan, det funkade direkt.