Sida 73 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 22 maj 2021 22:48
av SwedishAdvocate
Nect skrev:
Det är lite uppretande att verkligen ingen förutom Tesla satsar på utbyggnaden av laddstationer...Det är mycket snack men ingen verkstad... :evil:

skellefteå kraft och OKQ8 gick ut hårt med deras samarbete där de skulle bygga massvis med laddare. Då borde de ha en plan på utbyggnaden, men föga inte...
För att inte tala om DEN TOTALA AVSAKNADEN av personliga parkeringsplatser där elbilsägare som bor i städerna skulle kunna VETA att de hade EN GARANTERAD PARKERINGSPLATS MED LADDARE så att det alltid skulle gå att ladda bilen över natten (och på andra tider på dygnet).

Finner inte ord för hur [självcensur] sopigt det är!!! :evil:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 22 maj 2021 23:55
av dd88
Är det inte lite väl ambitiöst att förvänta sig att varje stadsbo ska ha en parkeringsplats med laddmöjlighet när det inte ens finns parkeringsplatser till alla?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 00:49
av martinot
dd88 skrev:
Är det inte lite väl ambitiöst att förvänta sig att varje stadsbo ska ha en parkeringsplats med laddmöjlighet när det inte ens finns parkeringsplatser till alla?
Problemet är ju till en del beroende på att en vissa partier och politiker som är med och styr i många kommuner (framför allt i storstäder) ogillar bilar, och framför allt privata sådana. Därmed vill de med denna ideologi försvåra för privat bilägande genom att medvetet minska på antalet parkeringsplatser som finns tillgängliga för privatpersoner i städerna.

De vill att fler åker kollektivt (även om man har en miljöbil), och istället för att kraftigt förbättra kollektivtrafiken i städerna, så fokuserar de på att försämra för bilarna och biltrafiken istället.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 08:09
av mikebike
SwedishAdvocate skrev:
Nect skrev:
Det är lite uppretande att verkligen ingen förutom Tesla satsar på utbyggnaden av laddstationer...Det är mycket snack men ingen verkstad... :evil:

skellefteå kraft och OKQ8 gick ut hårt med deras samarbete där de skulle bygga massvis med laddare. Då borde de ha en plan på utbyggnaden, men föga inte...
För att inte tala om DEN TOTALA AVSAKNADEN av personliga parkeringsplatser där elbilsägare som bor i städerna skulle kunna VETA att de hade EN GARANTERAD PARKERINGSPLATS MED LADDARE så att det alltid skulle gå att ladda bilen över natten (och på andra tider på dygnet).

Finner inte ord för hur [självcensur] sopigt det är!!! :evil:
Jag skulle vara mer än nöjd om det fanns en laddstolpe per kvarter där jag bor. Solna har i dagsläget inte en enda Typ 2 laddstolpe i gatumiljö.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 09:04
av NiklasTesla
mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nect skrev:
Det är lite uppretande att verkligen ingen förutom Tesla satsar på utbyggnaden av laddstationer...Det är mycket snack men ingen verkstad... :evil:

skellefteå kraft och OKQ8 gick ut hårt med deras samarbete där de skulle bygga massvis med laddare. Då borde de ha en plan på utbyggnaden, men föga inte...
För att inte tala om DEN TOTALA AVSAKNADEN av personliga parkeringsplatser där elbilsägare som bor i städerna skulle kunna VETA att de hade EN GARANTERAD PARKERINGSPLATS MED LADDARE så att det alltid skulle gå att ladda bilen över natten (och på andra tider på dygnet).

Finner inte ord för hur [självcensur] sopigt det är!!! :evil:
Jag skulle vara mer än nöjd om det fanns en laddstolpe per kvarter där jag bor. Solna har i dagsläget inte en enda Typ 2 laddstolpe i gatumiljö.
Som tur är finns Teslas SuC-Nätverk i UpplandsVäsby så alla som har Tesla i Centrala Stockholm och norr om stan klarar sig fint men avråder alla som inte kan ladda hemma att köpa annan elbil än Tesla just nu som det ser ut med avsaknad av annat vettigt snabbladdningsnätverk.

Tesla visar verkligen vägen och bättrar inte övriga märken på sig (ex Porsche) så kommer dom snart gå i konkurs som jag ser det.

MVH

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 10:04
av Fredrik j
Hur långt bort är konkursen för Porsche tror du?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 10:14
av martinot
Tror den chansen är noll. VAG tillhör ju de som är extremt långt framme med omställningen.

Dessutom tar VAG och Porsche detta problemet på allvar (till skillnad från många andra tillverkare). De är inne på att bygga upp ett eget laddnät för Porsche (och även ryktats att de för förhandlingar att köpa in sig på SuC.

VAG och Porsche är extremt seriösa med sin satsning på elektrifieringen, och de kommer bli en av framtidens vinnare är jag övertygad om.

Skippade själv Taycan denna gången (mest pga. laddnätsfrågan), men kommer absolut värdera de nästa gång när jag byter förmånsbil (2-4 år). Läget kan ju se klart bättre ut då. Fram tills dess så är ju Taycan en jättefin pendlarbil för de som är nöjda med det. Tror det kommer gå lysande för både Taycan och VAG.

Nu har jag inga investeringar i bilindustrin, men de företag som jag tror har en stark och lysande BEV-framtid (förutom Tesla) är just VAG och Hyundai/KIA.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 10:25
av mikebike
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nect skrev:
Det är lite uppretande att verkligen ingen förutom Tesla satsar på utbyggnaden av laddstationer...Det är mycket snack men ingen verkstad... :evil:

skellefteå kraft och OKQ8 gick ut hårt med deras samarbete där de skulle bygga massvis med laddare. Då borde de ha en plan på utbyggnaden, men föga inte...
För att inte tala om DEN TOTALA AVSAKNADEN av personliga parkeringsplatser där elbilsägare som bor i städerna skulle kunna VETA att de hade EN GARANTERAD PARKERINGSPLATS MED LADDARE så att det alltid skulle gå att ladda bilen över natten (och på andra tider på dygnet).

Finner inte ord för hur [självcensur] sopigt det är!!! :evil:
Jag skulle vara mer än nöjd om det fanns en laddstolpe per kvarter där jag bor. Solna har i dagsläget inte en enda Typ 2 laddstolpe i gatumiljö.
Som tur är finns Teslas SuC-Nätverk i UpplandsVäsby så alla som har Tesla i Centrala Stockholm och norr om stan klarar sig fint men avråder alla som inte kan ladda hemma att köpa annan elbil än Tesla just nu som det ser ut med avsaknad av annat vettigt snabbladdningsnätverk.

Tesla visar verkligen vägen och bättrar inte övriga märken på sig (ex Porsche) så kommer dom snart gå i konkurs som jag ser det.

MVH
Jag åker inte gärna 32 km för att ladda bilen, men som tur är ligger Väsby på väg till skjutbanan och jag kan ladda 11 kW i Mall of Scandinavia.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 10:47
av MWall
Leasingerbjudande. Inte riktigt så bra som det ser ut dock?

https://www.porsche-stockholm.se/sv/erb ... m%C3%A5nad.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 11:09
av Pontus
MWall skrev:
Leasingerbjudande. Inte riktigt så bra som det ser ut dock?

https://www.porsche-stockholm.se/sv/erb ... m%C3%A5nad.
Slår man ut insatsen på 36 månader och håller sig till att man betalar 1/2 moms blir det ca 11500 kr per månad vilketinte låter som mycket.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 11:18
av NiklasTesla
Fredrik j skrev:
Hur långt bort är konkursen för Porsche tror du?
Några år till klarar dom sig säkert men kring år 2030 får vi se???

MVH

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 11:40
av MWall
Pontus skrev:
MWall skrev:
Leasingerbjudande. Inte riktigt så bra som det ser ut dock?

https://www.porsche-stockholm.se/sv/erb ... m%C3%A5nad.
Slår man ut insatsen på 36 månader och håller sig till att man betalar 1/2 moms blir det ca 11500 kr per månad vilketinte låter som mycket.
Porsche tar in 530' inkl moms om man även räknar in klimatbonusen. Antar att den där modellen inte kostar jättemycket över en miljon? Nog håller väl en lågmilad Taycan värdet bättre än så?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 18:38
av SwedishAdvocate
dd88 skrev:
Är det inte lite väl ambitiöst att förvänta sig att varje stadsbo ska ha en parkeringsplats med laddmöjlighet när det inte ens finns parkeringsplatser till alla?
Generellt så skulle jag vilja påstå att jag är ett rätt stort fan av att göra två saker samtidigt när det finns ett behov för en sådan approach. Och här talar vi om parkeringsplatser och laddstolpar...

Det är således inte rocket science eller brain surgery det handlar om...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 22:44
av martinot
Bygger man nya parkeringsplatser eller nya parkeringsgarage så hoppas jag att alla är smarta nog att de passar på sätta upp Typ2-uttag samtidigt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 maj 2021 22:55
av dd88
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Är det inte lite väl ambitiöst att förvänta sig att varje stadsbo ska ha en parkeringsplats med laddmöjlighet när det inte ens finns parkeringsplatser till alla?
Generellt så skulle jag vilja påstå att jag är ett rätt stort fan av att göra två saker samtidigt när det finns ett behov för en sådan approach. Och här talar vi om parkeringsplatser och laddstolpar...

Det är således inte rocket science eller brain surgery det handlar om...
Ja alltså absolut inget fel på behovet, snarare att man bör skruva ned förväntan ett par snäpp.

Sen skulle jag gissa att det är ett någorlunda temporärt behov i det långa loppet, förhoppningsvis dröjer det inte länge innan ett laddstop bara tar några minuter.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 01 jun 2021 21:16
av Legato
Igår var jag på Porsches event på Arlanda Test Track. Ruskigt kul var det och 18 olika Porschar hann jag prova :D

För första gången på 6 år fick jag ett (kortvarigt) sug efter fossilbil... När jag gjort bromstest/väjning i 110 km/h i en 911 samt "launch" så var jag riktigt imponerad. Magiskt bett i bromsarna och riktigt skönt ljud! Lite senare när vi körde landsväg så kände jag dock igen känslan från min forna Jaguar i-Pace... Det "goa" motorljudet och den varvande motorn var rolig i ca 10 minuter sen kändes det bara primitivt/tröttsamt med bullret och växlandet.

Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 01 jun 2021 21:31
av martinot
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 01 jun 2021 21:36
av Legato
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Bromsarna är definitivt inte dåliga. Den klarade sig bra vid bromstestet. Inte lika bra som 911, men i paritet med de flesta andra. Det var bara känslan i dem som jag inte alls gillade. Trodde först det var något märkligt med den första bilen bara, men alla tre kändes likadana. Lång bromsväg innan något hände och sen en "mjuk" känsla i pedalen. Man kanske vänjer sig, men första intrycket var iaf dåligt för mig.

Ja M3 är verkligen by far roligast av S3X! Saknar min...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 01 jun 2021 21:36
av taliz
Legato skrev:
Igår var jag på Porsches event på Arlanda Test Track. Ruskigt kul var det och 18 olika Porschar hann jag prova :D

För första gången på 6 år fick jag ett (kortvarigt) sug efter fossilbil... När jag gjort bromstest/väjning i 110 km/h i en 911 samt "launch" så var jag riktigt imponerad. Magiskt bett i bromsarna och riktigt skönt ljud! Lite senare när vi körde landsväg så kände jag dock igen känslan från min forna Jaguar i-Pace... Det "goa" motorljudet och den varvande motorn var rolig i ca 10 minuter sen kändes det bara primitivt/tröttsamt med bullret och växlandet.

Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Hehe ja jag förstår inte riktigt hur du kunde köpa en etron. Är det någon slags rehab från vägbullret i Model 3? :lol:

Fick invite till Porsche event när jag ägde Teslan. Synd man bor i fel del av landet, annars hade jag definitivt åkt dit. Köra bana är ju sjukt kul.

Det är förövrigt lika skum bromskänsla i ID4 tycker jag.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 01 jun 2021 21:44
av Legato
taliz skrev:
Legato skrev:
Igår var jag på Porsches event på Arlanda Test Track. Ruskigt kul var det och 18 olika Porschar hann jag prova :D

För första gången på 6 år fick jag ett (kortvarigt) sug efter fossilbil... När jag gjort bromstest/väjning i 110 km/h i en 911 samt "launch" så var jag riktigt imponerad. Magiskt bett i bromsarna och riktigt skönt ljud! Lite senare när vi körde landsväg så kände jag dock igen känslan från min forna Jaguar i-Pace... Det "goa" motorljudet och den varvande motorn var rolig i ca 10 minuter sen kändes det bara primitivt/tröttsamt med bullret och växlandet.

Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Hehe ja jag förstår inte riktigt hur du kunde köpa en etron. Är det någon slags rehab från vägbullret i Model 3? :lol:

Fick invite till Porsche event när jag ägde Teslan. Synd man bor i fel del av landet, annars hade jag definitivt åkt dit. Köra bana är ju sjukt kul.

Det är förövrigt lika skum bromskänsla i ID4 tycker jag.
Tystnaden är faktiskt det enda jag ser fram emot vid hämtning imorgon... Annars är det tre ungefär lika viktiga komponenter: 1.) Lågt pris 2.) Utrymme för tre barnstolar 3.) Happy wife

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jun 2021 10:34
av Bjelke
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jun 2021 10:42
av MWall
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
Får ni välja modell? Mig vägrar de ens garantera att jag får lånebil öht trots att de medger att jag är kvalificerad för en. Har skjutit fram mitt besök i Bredden 4-5 ggr under våren pga all osäkerhet kring transport hem.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jun 2021 10:48
av mikebike
MWall skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
Får ni välja modell? Mig vägrar de ens garantera att jag får lånebil öht trots att de medger att jag är kvalificerad för en. Har skjutit fram mitt besök i Bredden 4-5 ggr under våren pga all osäkerhet kring transport hem.
Jag tar med cykeln till Bredden på måndag eftersom jag inte är garanterad lånebil.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jun 2021 11:02
av MWall
mikebike skrev:
Jag tar med cykeln till Bredden på måndag eftersom jag inte är garanterad lånebil.
För mig är det inget alternativ tyvärr. :) Inte Uber heller som de envisas med att säga att det kan bli. Tror inte den där vouchern räcker till 8 mil enkel bort från Stockholm, och sen tillbaka.

Nu ska jag iaf dit nu på fredag. Bokade 07:15 för att göra det lite mer sannolikt att de ha lånebilar kvar. Annars får jag väl försöka ordna fram en hyrbil på nåt sätt. Eller om det inte går, åka hem i oförrättat ärende i min egen bil.

Det tråkiga med att det är fredag är att risken är stor att de måste behålla bilen över helgen. Blir många dygn med hyrbil... Dyrt.

Lite synd för det har verkligen varit jättesmidigt alla ggr jag varit där tidigare. Nu upplever jag det här som kanske ett lite större problem än vad det är men det känns verkligen motigt med ovissheten. Dock sista gången jag kvalificerar för lånebil skulle jag tro. Nu har bilen passerat 8000 mil. :) Så då blir det enklare. Då är det hyrbil som gäller utan undantag.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jun 2021 11:04
av martinot
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
Har kört och lånat både MS och MX många gånger innan, så därav att jag inte hade behov att testa de. Hade det varit nya MS/MX som produceras just (i normal eller Plaid) så hade jag givetvis valt att testat den! Inget snack om det! Man vill ju alltid testa nya saker man inte provat innan. :)

I detta fallet var det dock hugget som stucket. Känner alla tre Teslamodeller extremt väl, och ingen var "nyhetens behag". Givet det så valde jag M3 för jag tycker den är så mycket roligare att köra.