Sida 73 av 231

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 18:10
av Walker
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ordningen återställd. Håller inte med taliz. :lol:

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 18:15
av ChristerSjo
Ingen programvara av någorlunda komplexitet är buggfri.

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 19:02
av Beigler
Jerka skrev:
Angående Apple-batterierna så skyllde de ju på det där med batterierna, och vem vet, det kanske rentav var sant, men de gick ändå med på att betala 25 miljoner euro i böter efter ett franskt domstolsutslag.

https://www.bbc.com/news/technology-51413724

Men det är inte det som är poängen, utan det är att det finns risker i utvecklingen att bilar blir mer som datorer. Mjukvaruuppdateringar kan vara både bra och dåliga, och jag tycker helt enkelt inte att dator- och mobiltillverkarna har särskilt bra track record på området.

När det gäller bilar så har vi helt andra krav på driftsäkerhet än vi har på vanliga konsumentprodukter som datorer och telefoner. Att en telefon hänger sig är irriterande, men att en bil hänger sig under färd och kanske orsakar en olycka är helt oförlåtligt. Så det vilar ett stort ansvar på alla biltillverkare att de använder sig av rätt nivå av tillförlitlighet när de designar mjukvaran. Det finns sådan mjukvara, används i massor av medicinska och industriella tillämpningar, och inom flyget till exempel. Man vill ju inte att någons respirator lägger av eller att flygledartornet får bluescreen. Men så låter man ju också bli att uppdatera de systemen särskilt ofta. Jag tror att en OTA-strategi med regelbundna och täta uppdateringar är en riskfaktor för bilar såvida man inte tillämpar någon sorts åtskillnad mellan kritiska och icke-kritiska funktioner.
Jag har kört tesla i fyra år. Och visst, det förekommer buggar. Men jag har aldrig upplevt eller ens hört om någon bugg som påverkar säkerheten kring körningen.

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 19:11
av taliz
Walker skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ordningen återställd. Håller inte med taliz. :lol:
"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.
Tesla lanserade FOD för några månader sedan, det funkade direkt.

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 19:24
av vigge50
taliz skrev:
Walker skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ordningen återställd. Håller inte med taliz. :lol:
"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.
Tesla lanserade FOD för några månader sedan, det funkade direkt.
Kan du helt uppriktigt här säga att allt de på nätet som skrivits om autopilotens spökbromsningar inte finns på roktigt utan bara är något många hittar på? Eller kan du för en gång skulle erkänna att Tesla har släppt ofärdig mjukvara?

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 19:35
av Beigler
Just i detta fall tycker jag inte det är ofärdigt. Hela konceptet med deras utvecklingsapproach är ju att mjukvaran måste få tid att lära sig. Det är inte samma sak anser jag.

VW I.D

Postat: 31 mar 2020 20:17
av taliz
vigge50 skrev:
taliz skrev:
Walker skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ordningen återställd. Håller inte med taliz. :lol:
"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.
Tesla lanserade FOD för några månader sedan, det funkade direkt.
Kan du helt uppriktigt här säga att allt de på nätet som skrivits om autopilotens spökbromsningar inte finns på roktigt utan bara är något många hittar på? Eller kan du för en gång skulle erkänna att Tesla har släppt ofärdig mjukvara?
Som alltid när det gäller Tesla slår man på stora trumman över minsta lilla. Om du själv kört Tesla skulle du veta att det händer väldigt sällan, och är inte alls så dramatiskt som man kan tro. Det är ungefär som att släppa gasen en mikrosekund med regen. Dvs långt ifrån någon panikinbromsning.
Dessutom, det händer faktiskt andra bilmärken också(!), men det skriver ingen om för det genererar inga klick.
Jag kör på AP varje dag, olika vägar men närmare 10 mil i snitt. Det har hänt mig EN(!) gång i år, dvs på många hundra mil. Då var det vid ett krön i en kurva i motljus.
Systemet är helt enkelt byggt för att ta det säkra för det osäkra. Bättre än tvärtom, eller hur?

Re: VW I.D

Postat: 01 apr 2020 14:15
av Zalman3
VW ID3 går först till personal för kvalitetssäkring.
VW ID.3 går först till anställda för "långtgående kvalitetssäkring"

Förra veckan rapporterade vi igen om VW ID.3 och dess programvaruproblem. Du kan läsa om tidigare rapporter, aktuell status och vad VW har för avsikt att göra i den här artikeln "VW ID.3 och programvaruproblemen -" långt ifrån marknadsmognad " . VW har berättat för electrek.co att schemat för start i Europa för den här sommaren är ”fast”. Dessutom gavs det förståelse för att de första ID.3 som kom från monteringslinjen skulle "överlämnas till anställda på Volkswagen-anläggningarna för omfattande kvalitetssäkring" .
VW ville inte heller gå in på mer information om den engelskspråkiga portalen. Med tanke på rykten, för att förstå den slimmade nedvarianten, som borde komma ut på gatan först: De digitala funktionerna för marknadslansering kommer att regelbundet och gradvis läggas till och utökas under de kommande månaderna. Programvaran installeras i fordonen under produktionen och uppdateras före leverans till våra kunder och även efteråt när uppdateringar är tillgängliga. "Höga kvalitetsstandarder" har högsta prioritet för företaget.
Därför notatet att den första VW ID.3 drivs, testas och utvärderas också av företagets anställda. ”Vi har beslutat att de första fordonen som kommer från monteringslinjen kommer att överlämnas till anställda i Volkswagen-anläggningen för omfattande kvalitetssäkring som en del av de dagliga testerna. Våra medarbetare kommer därför att ge oss avgörande feedback om ID.3: s prestanda - innan vi levererar till kunderna, berättade VW till e-mobilitetsportalen.
För närvarande bör man anta att allt kommer att gå som planerat. Med andra ord, ”First Edition” - där alla 30 000 stycken ska komma parallellt på gatan - kommer verkligen att komma på gatan sommaren 2020. Vidare tillkännagav en talesman för VW i januari att företaget ville bygga cirka 100 000 elbilar i sin fabrik i Zwickau i år . Det verkar också nu ifrågasättas.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... sicherung/

Re: VW I.D

Postat: 01 apr 2020 15:10
av Swede1
Pffft, nä nu tar jag tillbaka pengarna.

Re: VW I.D

Postat: 01 apr 2020 16:22
av Mickep
Vad är det för några "problem" de menar. Är det typ teslas spökbromsnigsproblem eller är det att föraren katapultuskjuts när den trycker på gas-broms gas-broms i en viss ordning?

Re: VW I.D

Postat: 01 apr 2020 16:30
av thnis
Zalman3 skrev:
VW ID3 går först till personal för kvalitetssäkring.
VW ID.3 går först till anställda för "långtgående kvalitetssäkring"

Förra veckan rapporterade vi igen om VW ID.3 och dess programvaruproblem. Du kan läsa om tidigare rapporter, aktuell status och vad VW har för avsikt att göra i den här artikeln "VW ID.3 och programvaruproblemen -" långt ifrån marknadsmognad " . VW har berättat för electrek.co att schemat för start i Europa för den här sommaren är ”fast”. Dessutom gavs det förståelse för att de första ID.3 som kom från monteringslinjen skulle "överlämnas till anställda på Volkswagen-anläggningarna för omfattande kvalitetssäkring" .
VW ville inte heller gå in på mer information om den engelskspråkiga portalen. Med tanke på rykten, för att förstå den slimmade nedvarianten, som borde komma ut på gatan först: De digitala funktionerna för marknadslansering kommer att regelbundet och gradvis läggas till och utökas under de kommande månaderna. Programvaran installeras i fordonen under produktionen och uppdateras före leverans till våra kunder och även efteråt när uppdateringar är tillgängliga. "Höga kvalitetsstandarder" har högsta prioritet för företaget.
Därför notatet att den första VW ID.3 drivs, testas och utvärderas också av företagets anställda. ”Vi har beslutat att de första fordonen som kommer från monteringslinjen kommer att överlämnas till anställda i Volkswagen-anläggningen för omfattande kvalitetssäkring som en del av de dagliga testerna. Våra medarbetare kommer därför att ge oss avgörande feedback om ID.3: s prestanda - innan vi levererar till kunderna, berättade VW till e-mobilitetsportalen.
För närvarande bör man anta att allt kommer att gå som planerat. Med andra ord, ”First Edition” - där alla 30 000 stycken ska komma parallellt på gatan - kommer verkligen att komma på gatan sommaren 2020. Vidare tillkännagav en talesman för VW i januari att företaget ville bygga cirka 100 000 elbilar i sin fabrik i Zwickau i år . Det verkar också nu ifrågasättas.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... sicherung/
Det här är väl inte ny information? VW´s personal kör väl redan runt med dessa bilar och rapporterar in fel sedan en bra tid tillbaka vad jag har läst och förstått. :)

Re: VW I.D

Postat: 01 apr 2020 16:32
av thnis
Mickep skrev:
Vad är det för några "problem" de menar. Är det typ teslas spökbromsnigsproblem eller är det att föraren katapultuskjuts när den trycker på gas-broms gas-broms i en viss ordning?
:D Kan vara det. Händer i alla fall mig ofta i min Tesla.

Re: VW I.D

Postat: 05 apr 2020 16:34
av taliz

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2020 12:40
av granlundii
Jag såg nu på nätet priser på ID3 i Finland, som en spekulant hade fått i butik. Billigaste versionen startar från 40000€ (45 KWh). Inget vidare om tanken var att bilen skulle kosta under 30000€ i Tyskland. Har någon fått priser i Sverige?

Opel Corsa (50KWh) finns i Tyskland för ca 22000€, då ingår bonusen på 6000e i priset. Känns mer prisvärt att ta hem en begagnad Corsa om något år än att lägga pengarna på en ID3 om priset (40000€) stämmer. Det börjar kännas lite som att prissänkningen på elbilar nu har avtagit??

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2020 12:44
av granlundii
Skall tillägga att uppgifterna inte skall ses som 100% tillförlitliga. I bästa fall är det first edition-versionen som kostar 40000€, fast skribenten påstår att priserna är 40/45/50k för de tre batteristorlekarna.

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2020 12:55
av Hok
Jag vet inte vilka skattelättnader Finland har för elbilar, men ICE-bilar har ju höga skatter i Finland. Så priset i Finland kanske inte kan jämföras med Tyskland rakt av.

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2020 13:06
av granlundii
Skatten är mycket låg på elbilar i Finland, så ganska jämförbart borde det vara. Sen är stödet bara 2000€.

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2020 13:39
av Zalman3
granlundii skrev:
Jag såg nu på nätet priser på ID3 i Finland, som en spekulant hade fått i butik. Billigaste versionen startar från 40000€ (45 KWh). Inget vidare om tanken var att bilen skulle kosta under 30000€ i Tyskland. Har någon fått priser i Sverige?

Opel Corsa (50KWh) finns i Tyskland för ca 22000€, då ingår bonusen på 6000e i priset. Känns mer prisvärt att ta hem en begagnad Corsa om något år än att lägga pengarna på en ID3 om priset (40000€) stämmer. Det börjar kännas lite som att prissänkningen på elbilar nu har avtagit??
En Opel Corsa-e
€ 17,900.-
https://www.autoscout24.com/offers/opel ... c=listPage

VW e-Golf
18.825,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-e-gol ... inkl-bafa/


VW själva säger ju att en ID3 ska kosta 23.430 euro efter stöd i Tyskland.
Elbil billigare.jpg

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2020 14:36
av joyhan
Hur köper man denna bil? Kan man beställa den via nätet och så fraktas den hem till sig i Sverige?

En Opel Corsa-e
€ 17,900.-
https://www.autoscout24.com/offers/opel ... c=listPage

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2020 15:28
av Zalman3
joyhan skrev:
Hur köper man denna bil? Kan man beställa den via nätet och så fraktas den hem till sig i Sverige?

En Opel Corsa-e
€ 17,900.-
https://www.autoscout24.com/offers/opel ... c=listPage
Enklast är att vänta 6 månader OCH 600 mil så den blir begagnad, då er det enkelt att importera från ett EU-land.
Ett fordon kallas för nytt
om det har kört mindre än 600 mil
eller om det har varit i trafik
mindre än 6 månader.
Ska du köpa den som ny, kan det, beroende på land, vara så att en person i det land bilen säljs måste köpa den för att få stödet utbetalat.
Eller så köper du en ny bil utan lokalt stöd, tar bort lokal moms, lägger på svensk moms, och då får svenskt 60.000kr i stöd.

Re: VW I.D

Postat: 12 apr 2020 17:01
av Anonymous FTW
Volkswagen står fast vid att ID.3 ska lanseras i sommar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... r-i-sommar

Sida som visar video på bland annat ID.3:s HUD. Ser fräscht ut:
https://electrek.co/2020/04/03/vw-heads ... ctric-car/

Re: VW I.D

Postat: 14 apr 2020 17:28
av Zalman3
helix skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ja, men det gjorde inte du?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.

Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
3 år med Tesla. Stabil mjukvara på alla mina bilar och har inte ett endaste problem med min nuvarande Model 3. Är tvärtom riktigt imponerad hur Tesla lyckas leverera så stabil mjukvara och hela processen med OTA, releasenotes, nya funktioner osv är helt outstanding. De buggar som uppstår är oftast relaterat till edge-cases och berör icke-central funktionalitet.

jämför jag med allt annat jag provat så är Tesla många många år före när det gäller mjukvara. Nu senast när jag körde Taycan så insåg jag hur otroligt långt efter VW-koncernen ligger. Segt gränssnitt, onödigt många klick, komplicerat UX, små skärmar, osv. Teslas UI är verkligen i en egen division och responsen i skärmen är helt laggfri.

VW har problem med att få kompetenta programmerare.
Det gäller att kunna locka rätt anställda – annars hotar mjukvarukaos med buggfest.

Att vara en vass utvecklare i dag innebär att bli överöst av attraktiva jobberbjudanden på ställen man drömt om sedan länge.
Utmaningen för Volkswagen blir då att försöka locka världens bästa utvecklare att börja jobba för dem.
Och förlåt mina kanske hårda ord, men duktiga programmerare eller systemarkitekter kanske inte tycker det är
superattraktivt att sitta på tolfte våningen i industristaden Wolfsburg och skriva mjukvara för företaget som fuskade med utsläppen.
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -ar-folket

Re: VW I.D

Postat: 14 apr 2020 17:56
av nek0
Zalman du glömde kopiera den här meningen när du ändå var i gång med kopieringen "Hoppas det, för ingen bilköpare förtjänar att åka runt i en ny elbil som inte är buggfri."

Re: VW I.D

Postat: 14 apr 2020 18:13
av zerkano
Zalman3 skrev:
helix skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Ja, men det gjorde inte du?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.

Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
3 år med Tesla. Stabil mjukvara på alla mina bilar och har inte ett endaste problem med min nuvarande Model 3. Är tvärtom riktigt imponerad hur Tesla lyckas leverera så stabil mjukvara och hela processen med OTA, releasenotes, nya funktioner osv är helt outstanding. De buggar som uppstår är oftast relaterat till edge-cases och berör icke-central funktionalitet.

jämför jag med allt annat jag provat så är Tesla många många år före när det gäller mjukvara. Nu senast när jag körde Taycan så insåg jag hur otroligt långt efter VW-koncernen ligger. Segt gränssnitt, onödigt många klick, komplicerat UX, små skärmar, osv. Teslas UI är verkligen i en egen division och responsen i skärmen är helt laggfri.

VW har problem med att få kompetenta programmerare.
Det gäller att kunna locka rätt anställda – annars hotar mjukvarukaos med buggfest.

Att vara en vass utvecklare i dag innebär att bli överöst av attraktiva jobberbjudanden på ställen man drömt om sedan länge.
Utmaningen för Volkswagen blir då att försöka locka världens bästa utvecklare att börja jobba för dem.
Och förlåt mina kanske hårda ord, men duktiga programmerare eller systemarkitekter kanske inte tycker det är
superattraktivt att sitta på tolfte våningen i industristaden Wolfsburg och skriva mjukvara för företaget som fuskade med utsläppen.
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -ar-folket
Gällande gränssnittet på Tesla bilarnas menyer är dom gjorda av samma team som gör Apples gränssnitt det visuella

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 14 apr 2020 18:16
av Zalman3
nek0 skrev:
Zalman du glömde kopiera den här meningen när du ändå var i gång med kopieringen "Hoppas det, för ingen bilköpare förtjänar att åka runt i en ny elbil som inte är buggfri."

Exakt så är det!

Provkörde en Mercedes EQC och hade sett youtubeklipp om hur cool Augmented Reality lösning Mercedes har.
Säljaren höll på länge för att få igång den på bilen, men till slut gav han upp!
Rörigare användargränssnitt har jag inte sett!

Min systers Nissan Leaf ska gå att styra med en app, man får vara glad om man i 25% av fallen får kontakt med bilen!
jämför jag med allt annat jag provat så är Tesla många många år före när det gäller mjukvara.
Nu senast när jag körde Taycan så insåg jag hur otroligt långt efter VW-koncernen ligger.
Segt gränssnitt, onödigt många klick, komplicerat UX, små skärmar, osv.
Teslas UI är verkligen i en egen division och responsen i skärmen är helt laggfri.
Jag säger inte att Tesla är helt buggfri, men jämfört med konkurrenterna är Tesla en iPhone och konkurrenterna en Nokia med Symbian OS.

Tesla har stor skärm.
Snabba datorer ger laggfri respons.
Oftast bara max 2 klick för att göra en inställning.
Redigt och logiskt gränssnitt.
Man kan twittra Elon och önska nya funktioner.
Mycket enkelt att hitta snabbladdare.
Snabb och säker appstyrning av bilen.
Ofta uppdateringar för att få ny funktionalitet.