Sida 74 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 22:53
av LarsL
Nilp skrev:
taliz skrev:
Och låtsas som att Tesla inte existerar?
Du är ganska dryg men får ju ge dig att du är förutsägbar och håller en konsekvent linje.
Vi vet ju att Mati har dåliga erfarenheter av Tesla och att han därför låtsas att de inte finns. Men jag tror faktiskt att även han inser att vi som hävdar deras överlägsenhet faktiskt har rätt till viss del. Samtidigt som jag har förståelse för Mati, specifikt, så är min allmänna rekommendation just nu att välja Tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 23:17
av OfarligTesla
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 23:27
av taliz
OfarligTesla skrev:
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Nånstans går väl ändå en gräns eller?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 23:34
av Elix747
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Nånstans går väl ändå en gräns eller?
På långresan i sommar gjorde jag åt 1000kWh.
Blir ganska stor skillnad på SC eller ionity. Hade nig inte blivi av om det var ionity pris som gällde.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 23:47
av pubbe
OfarligTesla skrev:
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Vi har alla olika behov, detta är definitivt negativt för elektrifieringen av fordonsflottan. Du får försöka se helheten och inte bara din individuella situation.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 23:58
av OfarligTesla
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Nånstans går väl ändå en gräns eller?
Ja självklart, jag hade ju inte betalat 100 kr per kWh men detta är ju inte direkt något som skulle få mig att inte använda det. Det är som sagt tillgänglighet som är viktigast, är det dyrt lär det aldrig bli fullt iaf.

pubbe skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Vi har alla olika behov, detta är definitivt negativt för elektrifieringen av fordonsflottan. Du får försöka se helheten och inte bara din individuella situation.
Ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i elektrifieringen av fordonsflottan mer än att jag ju vill att det byggs ut med laddstationer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 00:14
av OTP
Detta visade ju sig stämma ganska bra..

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-inte/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 00:46
av taliz
OTP skrev:
Detta visade ju sig stämma ganska bra..

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-inte/
"Den här inställningen visade priser per kilowattimme som jag kan försäkra dig att vi inte inför i nuläget."

Ja herrejävlar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 05:28
av Zalman3
Ionity vill låsa upp kunden i 12 månaders abonnemang för att man ska kunna få billigare laddning.
Tesla Björn har räknat på vad det får för konsekvenser.



Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.

Och som Norrlänning som ogärna vill betala för ett abonnemang hos Ionity, när man bara kan använda Ionity på i juli på Europa semestern.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 06:39
av mati
taliz skrev:
Och låtsas som att Tesla inte existerar?
Tesla är inget alternativ för mig i dagsläget och jag tänker inte förklara det ytterligare en gång.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 07:11
av Laban
Zalman3 skrev:
Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.
Tesla folk lär väl ladda på Tesla SuC till 99% när de kör längre sträckor så jag ser inte problemet i det fallet. Men för icke Tesla ägare så tycker jag att det är synd med dessa abonnemangsmodeller. Bökigt att hantera detta när man också antagligen inte kör längre sträckor annat än på bilsemestern sommartid.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 07:27
av Walker
Vi som kör Tesla har just inga större problem med det här. Som redan nämnts har vi ju SuC. Har själv provat Ionity i Norge 2 ggr (bara för att testa) En riktigt strulig upplevelse....
Redan idag finns det SuC så vi klarar oss och nya poppar upp hela tiden.
Det hela visar dock på att elbilsmarknaden inte är någon ideel verksamhet utan (som allt annat) styrs av profit. De enda (mig veterligen) som inte förser några få personer med stora vinster, utan pumpar in pengarna för att utveckla företaget (och därför inte levererar stora vinster) är......
....Tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 07:44
av mati
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.
Tesla folk lär väl ladda på Tesla SuC till 99% när de kör längre sträckor så jag ser inte problemet i det fallet. Men för icke Tesla ägare så tycker jag att det är synd med dessa abonnemangsmodeller. Bökigt att hantera detta när man också antagligen inte kör längre sträckor annat än på bilsemestern sommartid.
Jag hatar abonnemangsmodeller som tvingar mig att betala en fast månadskostnad för nånting som jag nästan aldrig använder. Jag sa upp mitt Spotify-abonnemang för ett antal år sedan av precis den anledningen. Jag lyssnar i princip aldrig på Spotify och de få gånger jag gör det kan jag leva med reklamen. Likadant gjorde jag med kabel-tv:n hemma. Vi tittar extremst sällan på vanlig tv, ändå så betalade jag 350kr varje månad, bara för att ha möjligheten att kunna titta. En Chromecast ger mig i princip samma funktionalitet, bara att det inte kostar nåt.
Ionitys betalmodell suger verkligen k*k för alla oss som ytterst sällan använder Ionity. Jag är inte beredd att betala 2400 spänn om året för en eller max två semesterresor till Tyskland. Det innebär ju att jag betalar 10 eller 11 månadsavgifter för ingenting. I princip smetar man bara ut kostnaden för en handful laddningar på ett helt år. Det hade varit en annan sak om laddning med abonnemang hade varit mycket billig eller rentav gratis, men det är det ju inte.
Nej, det här är ingen rolig utveckling.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 08:23
av Verdi
Zalman3 skrev:
Ionity vill låsa upp kunden i 12 månaders abonnemang för att man ska kunna få billigare laddning.
Tesla Björn har räknat på vad det får för konsekvenser.



Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.

Och som Norrlänning som ogärna vill betala för ett abonnemang hos Ionity, när man bara kan använda Ionity på i juli på Europa semestern.

De stora förlorarna är Jaguar, Volvo, Polestar, Nissan, Renault... Och framförallt, de som inte kan ladda hemma och/eller kör mycket på ett sätt som kräver snabbladdning.

Jag har även en BMW i3 och jag har då inte blivit erbjuden några billigare priser på grund av det trots att BMW är en av de som äger Ionity. Det enda exemplet jag hört talas om är det där Audi-abonnemanget som man börjar gå plus på först efter 282 kWh. Vilket är något jag faktiskt inte kommer upp i per år om vi skippar Europa-resan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 08:27
av BEV[e-Rage]
Vilka elbilstillverkare förutom Tesla är inte med i IONITY?

Dessa kan man alltså inte ladda på Tesla SuC och får betala fullpris på IONITY, eller har några elbolag gått med i IONITY och ger sina kunder rabatt?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 08:38
av Mickep
Ponera att ionity hade samma utbredning som suc, hade det varit värt då?
Tidigare hade suc en "kostnad" på 20 000. Det är om man vill, också ett 8 års abonnemang att utnyttja nätverket (som man betalar när bilen köptes). Hade tesla en annan ledning skulle det inte vara otänkbart där också.
Tänk om tesla i Eu, med sin ccs kontakter erbjöd samma "villkor", man släpps in men får betala liknande. Skulle det vara värt det. (de flesta gör inte långresor)

Tycker det är en oroväckande utveckling, men jag tror att vi kommer se bilägare som får liknande kostnader som för sin fossilbil. (Då hoppas vi bara att inköpspriset sänks som en sten)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 08:40
av mati
Verdi skrev:
Jag har även en BMW i3 och jag har då inte blivit erbjuden några billigare priser på grund av det trots att BMW är en av de som äger Ionity. Det enda exemplet jag hört talas om är det där Audi-abonnemanget som man börjar gå plus på först efter 282 kWh. Vilket är något jag faktiskt inte kommer upp i per år om vi skippar Europa-resan.
Samma sak för oss med e-Golfen. Den har precis som din i3 visserligen ingen större glädje av Ionitys höga laddeffekt, men det är ju ändå en VW. Och den omtalade VW We Charge service finns ju bara som koncept, men inte i verkligheten. I dagsläget är det bara e-tron som har någon form av "rabatt" hos Ionity, förutsatt att man är beredd att teckna ett dyrt abonnemang.
Jag har ett laddkort från tyska Maingau Energie som fungerar nästan överallt, "Einfach Strom Laden", som jag aldrig har använt. Men det är ett ganska förmånligt kort utan månadsavgift, även om man inte är kund hos Maingau Energie, vilket man ju inte kan bli när man bor i Sverige. De säger att de i dagsläget inte planerar att anpassa priserna för laddning hos Ionity. I Tyskland kostar det 0.35€/kWh och det är ju förhållandevis billigt.
Tyvärr tar de ett jävla påslag just i Sverige så att man hamnar på 0.65€/kWh. I Danmark blir det till och med 0.95€. Det blir en del trixande framöver.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 08:49
av mati
BEV[e-Rage] skrev:
Vilka elbilstillverkare förutom Tesla är inte med i IONITY?

Dessa kan man alltså inte ladda på Tesla SuC och får betala fullpris på IONITY, eller har några elbolag gått med i IONITY och ger sina kunder rabatt?
Ionity ägs av VW-gruppen, BMW, Mercedes, Ford och numera även Hyundai. Men det betyder inte att ägarna till bilar av dessa märken laddar billigare hos Ionity. Det är väl tanken att det ska finnas olika former av rabatter när man köper en ny elbil. T.ex. så ska en VW ID.3 komma med en gratis pott på 2000kWh, alltså 1000 mil eller så. Men om laddning därefter blir billigare än för andra elbilar säger de inget om. Troligen inte.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 08:56
av Fredrik j
Man kopierar väl bara Teslas upplägg med ett laddnät som man gör tillgängligt till den som köper deras bilar. Skillnaden är väl att en Tesla också kan ladda hos Ionity men då betala ett högre pris. Tvärt om är ju inte möjligt. Andra kan ju inte använda Teslas nätverk alls.
Vad är egentligen skillnaden?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 09:16
av mati
Fredrik j skrev:
Man kopierar väl bara Teslas upplägg med ett laddnät som man gör tillgängligt till den som köper deras bilar. Skillnaden är väl att en Tesla också kan ladda hos Ionity men då betala ett högre pris. Tvärt om är ju inte möjligt. Andra kan ju inte använda Teslas nätverk alls.
Vad är egentligen skillnaden?
Skillnaden är att det inte med automatik är billigare för en VW/BMW/Mercedes/Ford/Hyundai att ladda hos Ionity. De betalar standardmässigt samma pris som alla andra. Jag kan teckna ett abonnemang för min e-tron som gör det billigare per kWh, men det kostar en fast avgift per månad istället, vilket gör det ändå ointressant för mig. Och för e-Golfen har jag ingen sådan möjlighet alls. Och alla som äger en Hyundai Ioniq, som faktiskt kan dra nytta av Ionitys höga laddeffekt, kan inte heller få det billigare. Det är alltså lika dyrt att ladda som för en Teslaägare.
Jag räknade precis på det för min del om jag åker till Tyskland en gång om året, och det är enda gången jag använder Ionity. Ganska realistiskt för min del.
200 mil tur och retur. Jag kan dra av 2x25 mil när jag startar med fullt batteri. Det blir 150 mil hos Ionity. Jag ränkar med en ganska moderat förbrukning på 25kWh/100km. På sommarn hamnade jag där. Det blir 375kWh.

375 kWh * 8,70 SEK/kWh = 3263 SEK.

Med abonnemang blir det

375 kWh * 3,50 SEK/kWh + 2388 SEK/år = 3700 SEK.

Det blir alltså dyrare med abonnemang om man bara åker en gång.

Diesel med ett snittpris Sverige (17 SEK/liter) och Tyskland (13 SEK/liter):
200 mil * 0,5 liter/mil * 15 SEK / liter = 1500 SEK.

Man måste alltså ha en dieselbil som slurpar i sig 1,5 liter milen för att elbilen ska bli billigare. Typ en lastbil. :shock: :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 09:20
av Mickep
jajaja...

men du är miljvänlig, det kostar alltid pengar. Det är det värt! betala för att få ett rent samvete....

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 09:23
av mati
point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 09:27
av Fredrik j
Är det inte rimligt att tro att dom inblandade biltillverkarna kommer erbjuda förmånlig laddning till sina kunder? Precis som tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 09:27
av Zalman3
mati skrev:
point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.
Men här har man gjort dubbelfel.
Man har alltså koll så att inte "fel" bil laddar hos Ionity.
Men att bara stoppa i sladden och ladda och få en faktura i slutet av månaden, det går inte?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jan 2020 09:30
av loftux
Mickep skrev:
jajaja...

men du är miljvänlig, det kostar alltid pengar. Det är det värt! betala för att få ett rent samvete....
Inte säker på om du försöker vara ironisk...
Tyvärr är det många som inte har råd att vara miljömedvetna på detta sätt. Det man räknar är kronor in/ut i dagsläget för att klara månaden. När argumentet varit att det iallafall är billigare med löpande kostnaderna, då bilen är så dyr i inköp, så faller detta nu. Ja, många av oss vet att man inte är tvungen att använda Ionity och kan ladda hemma till låg kostnad. Tidingarna kommer dock använda detta pris i sina jämförelse. Vilket kommer fördröja omställningen. Om man vill vara konspiratorisk så kanske det är ägarna till Ionitys avsikt.

Så man får hoppas tex OkQ8 får en vettig prissättning, och att tex Bee satsar på ett antal laddare som klarar mer än 50Kw.