Re: VW I.D
Postat: 31 mar 2020 19:35
Just i detta fall tycker jag inte det är ofärdigt. Hela konceptet med deras utvecklingsapproach är ju att mjukvaran måste få tid att lära sig. Det är inte samma sak anser jag.
Som alltid när det gäller Tesla slår man på stora trumman över minsta lilla. Om du själv kört Tesla skulle du veta att det händer väldigt sällan, och är inte alls så dramatiskt som man kan tro. Det är ungefär som att släppa gasen en mikrosekund med regen. Dvs långt ifrån någon panikinbromsning.vigge50 skrev:Kan du helt uppriktigt här säga att allt de på nätet som skrivits om autopilotens spökbromsningar inte finns på roktigt utan bara är något många hittar på? Eller kan du för en gång skulle erkänna att Tesla har släppt ofärdig mjukvara?taliz skrev:"Ok". Vi kan ju ta FOD som exempel. Audi lanserade det för ett år sedan, det funkar fortfarande inte.Walker skrev:Ordningen återställd. Håller inte med taliz.dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Tesla lanserade FOD för några månader sedan, det funkade direkt.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... sicherung/VW ID.3 går först till anställda för "långtgående kvalitetssäkring"
Förra veckan rapporterade vi igen om VW ID.3 och dess programvaruproblem. Du kan läsa om tidigare rapporter, aktuell status och vad VW har för avsikt att göra i den här artikeln "VW ID.3 och programvaruproblemen -" långt ifrån marknadsmognad " . VW har berättat för electrek.co att schemat för start i Europa för den här sommaren är ”fast”. Dessutom gavs det förståelse för att de första ID.3 som kom från monteringslinjen skulle "överlämnas till anställda på Volkswagen-anläggningarna för omfattande kvalitetssäkring" .
VW ville inte heller gå in på mer information om den engelskspråkiga portalen. Med tanke på rykten, för att förstå den slimmade nedvarianten, som borde komma ut på gatan först: De digitala funktionerna för marknadslansering kommer att regelbundet och gradvis läggas till och utökas under de kommande månaderna. Programvaran installeras i fordonen under produktionen och uppdateras före leverans till våra kunder och även efteråt när uppdateringar är tillgängliga. "Höga kvalitetsstandarder" har högsta prioritet för företaget.
Därför notatet att den första VW ID.3 drivs, testas och utvärderas också av företagets anställda. ”Vi har beslutat att de första fordonen som kommer från monteringslinjen kommer att överlämnas till anställda i Volkswagen-anläggningen för omfattande kvalitetssäkring som en del av de dagliga testerna. Våra medarbetare kommer därför att ge oss avgörande feedback om ID.3: s prestanda - innan vi levererar till kunderna, berättade VW till e-mobilitetsportalen.
För närvarande bör man anta att allt kommer att gå som planerat. Med andra ord, ”First Edition” - där alla 30 000 stycken ska komma parallellt på gatan - kommer verkligen att komma på gatan sommaren 2020. Vidare tillkännagav en talesman för VW i januari att företaget ville bygga cirka 100 000 elbilar i sin fabrik i Zwickau i år . Det verkar också nu ifrågasättas.
Det här är väl inte ny information? VW´s personal kör väl redan runt med dessa bilar och rapporterar in fel sedan en bra tid tillbaka vad jag har läst och förstått.Zalman3 skrev:VW ID3 går först till personal för kvalitetssäkring.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... sicherung/VW ID.3 går först till anställda för "långtgående kvalitetssäkring"
Förra veckan rapporterade vi igen om VW ID.3 och dess programvaruproblem. Du kan läsa om tidigare rapporter, aktuell status och vad VW har för avsikt att göra i den här artikeln "VW ID.3 och programvaruproblemen -" långt ifrån marknadsmognad " . VW har berättat för electrek.co att schemat för start i Europa för den här sommaren är ”fast”. Dessutom gavs det förståelse för att de första ID.3 som kom från monteringslinjen skulle "överlämnas till anställda på Volkswagen-anläggningarna för omfattande kvalitetssäkring" .
VW ville inte heller gå in på mer information om den engelskspråkiga portalen. Med tanke på rykten, för att förstå den slimmade nedvarianten, som borde komma ut på gatan först: De digitala funktionerna för marknadslansering kommer att regelbundet och gradvis läggas till och utökas under de kommande månaderna. Programvaran installeras i fordonen under produktionen och uppdateras före leverans till våra kunder och även efteråt när uppdateringar är tillgängliga. "Höga kvalitetsstandarder" har högsta prioritet för företaget.
Därför notatet att den första VW ID.3 drivs, testas och utvärderas också av företagets anställda. ”Vi har beslutat att de första fordonen som kommer från monteringslinjen kommer att överlämnas till anställda i Volkswagen-anläggningen för omfattande kvalitetssäkring som en del av de dagliga testerna. Våra medarbetare kommer därför att ge oss avgörande feedback om ID.3: s prestanda - innan vi levererar till kunderna, berättade VW till e-mobilitetsportalen.
För närvarande bör man anta att allt kommer att gå som planerat. Med andra ord, ”First Edition” - där alla 30 000 stycken ska komma parallellt på gatan - kommer verkligen att komma på gatan sommaren 2020. Vidare tillkännagav en talesman för VW i januari att företaget ville bygga cirka 100 000 elbilar i sin fabrik i Zwickau i år . Det verkar också nu ifrågasättas.
Mickep skrev:Vad är det för några "problem" de menar. Är det typ teslas spökbromsnigsproblem eller är det att föraren katapultuskjuts när den trycker på gas-broms gas-broms i en viss ordning?
En Opel Corsa-egranlundii skrev:Jag såg nu på nätet priser på ID3 i Finland, som en spekulant hade fått i butik. Billigaste versionen startar från 40000€ (45 KWh). Inget vidare om tanken var att bilen skulle kosta under 30000€ i Tyskland. Har någon fått priser i Sverige?
Opel Corsa (50KWh) finns i Tyskland för ca 22000€, då ingår bonusen på 6000e i priset. Känns mer prisvärt att ta hem en begagnad Corsa om något år än att lägga pengarna på en ID3 om priset (40000€) stämmer. Det börjar kännas lite som att prissänkningen på elbilar nu har avtagit??
Enklast är att vänta 6 månader OCH 600 mil så den blir begagnad, då er det enkelt att importera från ett EU-land.joyhan skrev:Hur köper man denna bil? Kan man beställa den via nätet och så fraktas den hem till sig i Sverige?
Ska du köpa den som ny, kan det, beroende på land, vara så att en person i det land bilen säljs måste köpa den för att få stödet utbetalat.Ett fordon kallas för nytt
om det har kört mindre än 600 mil
eller om det har varit i trafik
mindre än 6 månader.
helix skrev:3 år med Tesla. Stabil mjukvara på alla mina bilar och har inte ett endaste problem med min nuvarande Model 3. Är tvärtom riktigt imponerad hur Tesla lyckas leverera så stabil mjukvara och hela processen med OTA, releasenotes, nya funktioner osv är helt outstanding. De buggar som uppstår är oftast relaterat till edge-cases och berör icke-central funktionalitet.dd88 skrev:Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.taliz skrev:Ja, men det gjorde inte du?dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?taliz skrev:Skulle vilja hävda att Teslas system är bilvärldens iOS.
Dom behöver inte chansa och släppa funktioner som är buggiga eller inte funkar alls
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
jämför jag med allt annat jag provat så är Tesla många många år före när det gäller mjukvara. Nu senast när jag körde Taycan så insåg jag hur otroligt långt efter VW-koncernen ligger. Segt gränssnitt, onödigt många klick, komplicerat UX, små skärmar, osv. Teslas UI är verkligen i en egen division och responsen i skärmen är helt laggfri.
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -ar-folketDet gäller att kunna locka rätt anställda – annars hotar mjukvarukaos med buggfest.
Att vara en vass utvecklare i dag innebär att bli överöst av attraktiva jobberbjudanden på ställen man drömt om sedan länge.
Utmaningen för Volkswagen blir då att försöka locka världens bästa utvecklare att börja jobba för dem.
Och förlåt mina kanske hårda ord, men duktiga programmerare eller systemarkitekter kanske inte tycker det är
superattraktivt att sitta på tolfte våningen i industristaden Wolfsburg och skriva mjukvara för företaget som fuskade med utsläppen.
Gällande gränssnittet på Tesla bilarnas menyer är dom gjorda av samma team som gör Apples gränssnitt det visuellaZalman3 skrev:helix skrev:3 år med Tesla. Stabil mjukvara på alla mina bilar och har inte ett endaste problem med min nuvarande Model 3. Är tvärtom riktigt imponerad hur Tesla lyckas leverera så stabil mjukvara och hela processen med OTA, releasenotes, nya funktioner osv är helt outstanding. De buggar som uppstår är oftast relaterat till edge-cases och berör icke-central funktionalitet.dd88 skrev:Återigen, bara för att andra har problem så betyder det inte att Tesla inte har det.taliz skrev:Ja, men det gjorde inte du?dd88 skrev:Vänta nu, tänkte du verkligen efter här?
Övriga tillverkare jagar Tesla, de tvingas släppa ofärdiga funktioner som Audis FOD. VW med ID3 verkar ha svårt att ens få till en körfärdig bil.
Samtidigt rullar Tesla på som tåget. Under 8 år har bilarna uppdaterats regelbundet utan driftstopp.
Finns mängder med trådar på forumet gällande diverse mer eller mindre allvarliga buggar, börja där.
jämför jag med allt annat jag provat så är Tesla många många år före när det gäller mjukvara. Nu senast när jag körde Taycan så insåg jag hur otroligt långt efter VW-koncernen ligger. Segt gränssnitt, onödigt många klick, komplicerat UX, små skärmar, osv. Teslas UI är verkligen i en egen division och responsen i skärmen är helt laggfri.
VW har problem med att få kompetenta programmerare.
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -ar-folketDet gäller att kunna locka rätt anställda – annars hotar mjukvarukaos med buggfest.
Att vara en vass utvecklare i dag innebär att bli överöst av attraktiva jobberbjudanden på ställen man drömt om sedan länge.
Utmaningen för Volkswagen blir då att försöka locka världens bästa utvecklare att börja jobba för dem.
Och förlåt mina kanske hårda ord, men duktiga programmerare eller systemarkitekter kanske inte tycker det är
superattraktivt att sitta på tolfte våningen i industristaden Wolfsburg och skriva mjukvara för företaget som fuskade med utsläppen.
nek0 skrev:Zalman du glömde kopiera den här meningen när du ändå var i gång med kopieringen "Hoppas det, för ingen bilköpare förtjänar att åka runt i en ny elbil som inte är buggfri."
Jag säger inte att Tesla är helt buggfri, men jämfört med konkurrenterna är Tesla en iPhone och konkurrenterna en Nokia med Symbian OS.jämför jag med allt annat jag provat så är Tesla många många år före när det gäller mjukvara.
Nu senast när jag körde Taycan så insåg jag hur otroligt långt efter VW-koncernen ligger.
Segt gränssnitt, onödigt många klick, komplicerat UX, små skärmar, osv.
Teslas UI är verkligen i en egen division och responsen i skärmen är helt laggfri.
Jag menade inte bara Tesla utan alla. Finns det någon bil utan buggar?Zalman3 skrev:nek0 skrev:Zalman du glömde kopiera den här meningen när du ändå var i gång med kopieringen "Hoppas det, för ingen bilköpare förtjänar att åka runt i en ny elbil som inte är buggfri."
Exakt så är det!
Provkörde en Mercedes EQC och hade sett youtubeklipp om hur cool Augmented Reality lösning Mercedes har.
Säljaren höll på länge för att få igång den på bilen, men till slut gav han upp!
Rörigare användargränssnitt har jag inte sett!
Min systers Nissan Leaf ska gå att styra med en app, man får vara glad om man i 25% av fallen får kontakt med bilen!
Jag säger inte att Tesla är helt buggfri, men jämfört med konkurrenterna är Tesla en iPhone och konkurrenterna en Nokia med Symbian OS.jämför jag med allt annat jag provat så är Tesla många många år före när det gäller mjukvara.
Nu senast när jag körde Taycan så insåg jag hur otroligt långt efter VW-koncernen ligger.
Segt gränssnitt, onödigt många klick, komplicerat UX, små skärmar, osv.
Teslas UI är verkligen i en egen division och responsen i skärmen är helt laggfri.
Tesla har stor skärm.
Snabba datorer ger laggfri respons.
Oftast bara max 2 klick för att göra en inställning.
Redigt och logiskt gränssnitt.
Man kan twittra Elon och önska nya funktioner.
Mycket enkelt att hitta snabbladdare.
Snabb och säker appstyrning av bilen.
Ofta uppdateringar för att få ny funktionalitet.
Så är det definitivt. Jag skulle visserligen inte betrakta mig själv som en superduktig programmerare som arbetsmarknaden skriker efter, men jag skulle hursomhelst aldrig vilja jobba hos VW. De betalar väldigt bra, det gör de, men annars är det ingenting som skulle locka mig överhuvudtaget. Och jag är nog inte ensam om det. Ett stelt och ringrostigt jätteföretag med en gigantisk hierarki utan möjlighet att påverka nånting. Nej tack.Zalman3 skrev:Det gäller att kunna locka rätt anställda – annars hotar mjukvarukaos med buggfest.
Att vara en vass utvecklare i dag innebär att bli överöst av attraktiva jobberbjudanden på ställen man drömt om sedan länge.
Utmaningen för Volkswagen blir då att försöka locka världens bästa utvecklare att börja jobba för dem.
Och förlåt mina kanske hårda ord, men duktiga programmerare eller systemarkitekter kanske inte tycker det är
superattraktivt att sitta på tolfte våningen i industristaden Wolfsburg och skriva mjukvara för företaget som fuskade med utsläppen.
Fast Symbian var ett öppet system där du kunde lägga in egna vilka appar du ville medans iOS är ett låst system. Men visst Apple vann på användarbarhet, inte på teknik. Den första iPhone var rena ålderdomen teknikmässigt jämfört med vad Nokia hade.Zalman3 skrev:nek0 skrev:Zalman du glömde kopiera den här meningen när du ändå var i gång med kopieringen "Hoppas det, för ingen bilköpare förtjänar att åka runt i en ny elbil som inte är buggfri."
Exakt så är det!
Provkörde en Mercedes EQC och hade sett youtubeklipp om hur cool Augmented Reality lösning Mercedes har.
Säljaren höll på länge för att få igång den på bilen, men till slut gav han upp!
Rörigare användargränssnitt har jag inte sett!
Min systers Nissan Leaf ska gå att styra med en app, man får vara glad om man i 25% av fallen får kontakt med bilen!
Jag säger inte att Tesla är helt buggfri, men jämfört med konkurrenterna är Tesla en iPhone och konkurrenterna en Nokia med Symbian OS.jämför jag med allt annat jag provat så är Tesla många många år före när det gäller mjukvara.
Nu senast när jag körde Taycan så insåg jag hur otroligt långt efter VW-koncernen ligger.
Segt gränssnitt, onödigt många klick, komplicerat UX, små skärmar, osv.
Teslas UI är verkligen i en egen division och responsen i skärmen är helt laggfri.
Tesla har stor skärm.
Snabba datorer ger laggfri respons.
Oftast bara max 2 klick för att göra en inställning.
Redigt och logiskt gränssnitt.
Man kan twittra Elon och önska nya funktioner.
Mycket enkelt att hitta snabbladdare.
Snabb och säker appstyrning av bilen.
Ofta uppdateringar för att få ny funktionalitet.
VW, Jaguar osv har problem med mjukvaran dvs. precis samma problem som Tesla och alla andra harLaban skrev:Mjukvaran ingår i teknikdelen som jag ser det. Och där var Iphone helt överlägsen.
Få se nu, vad är det VW, Jaguar osv har problem med..