Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Polestar 2

Inlägg av slugger75 »

Erxon skrev:
Får man drömma?, drivlinan från en Tesla LR AWD och SuC-möjlighet monterad i en V60 CC kaross med dragkrok. Då är mina pengar rökta...
Du behöver inte drömma mycket längre. Snart kommer Model Y.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Polestar 2

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
SUC-nätet är en enorm konkurrensfördel. Noll chans att Tesla faktiskt släpper in någon där.

Förövrigt, nu är det väl bara någon månad till PS2 skall levereras? Någon som fått leveransdatum?
Vi pratar om ett företag som ger bort sina patent för att konkurrenterna ska ställa om.

Jag tror inte Teslas inbjudan dragits tillbaka.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
SUC-nätet är en enorm konkurrensfördel. Noll chans att Tesla faktiskt släpper in någon där.
Men om Tesla folket kan ladda för 2,56kr per kWh och Ionityfolket för ca 3-4kr med avtal.

Var ska man ladda sin Polestar då?

Betala Ionitys hutlösa priser eller harva på i 1,5 timmar på en 50kW laddare känns faktiskt som en dealbreaker.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Kanske kan Polestar erbjuda något i utbyte? Ett verkstadsnät kanske?
Så Tesla kan byta avgasrör, bromsar och kamrem? Polestar har ju inget eget verkstadsnät för elbilar. Det är ju Volvos verkstadsnät och detta är byggt för avgasbilar.

Tror inte Tesla är särskilt intresserade av ett verkstadsnät. Visst behöver även Teslas bilar en bilverkstad ibland men för Tesla är ett verkstadsbesök mest något kostsamt och oönskat, för Volvos verkstadsnät är det något inkomstbringande. Det är mer önsketänkande från Volvo att få även Tesla att betala för Volvos verkstadsnät.

Tesla behövde få in pengar tidigare och då fanns Superchargernätverket som en resurs som de kunde få in pengar från. Idag är intresset inte lika stort att sälja ut laddnätverket eftersom behovet av pengar inte är lika stort. Priset att köpa in sig i nätverket har garanterat ökat med tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Elbilar behöver också service. Tror det finns en marknad för att felsöka och laga även elbilar.
Det är inte motorn som brukar krångla. Det jag har gjort på min bil har uteslutande gjort med elsystemet. Från batteri till generator. Och bromsskivor. Det kommer finnas saker att göra på elbilar också.
Det enda som krävs är utbildning. Polstar kan använda Volvos lokaler.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Volvos återförsäljare har ju hand om att serva Renaults elbilar. Förstår inte vad det skulle vara för svårigheter för mekaniker att lära sig det. Det är ju mycket mindre att serva på en elbil. Svårare fel som interna fel på batterier och de komponenter som hör till det byts ju bara rakt av; man lagar inte sådana delar. Samma med elmotorer. Man behöver bara lite upplysning hur man hanterar starkström för att inte dö i en arbetsplatsolycka. Annars är det ju bara rudimentärt mekanikerarbete.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Precis tror inte att det lagas utan komponenter byts ut (för att de innehåller elektronik) även på fossilbilar. plocka isär och ihop tar tid och mekaniker tar saftigt betalt så det kommer vara en inkomstkälla. Sedan vill folk modda också.
Se rich rebuild som fixar elbilar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11872
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Blir kul med äldre elbilar (men även moderna fossilbilar som innehåller mkt elektronik) NOT! Det kommer inte gå att få tag på reservdelar till rimliga priser och de kommer i stort sett vara omöjliga att fixa när de blivit några år gamla. Bilar som idag klassas som veteranbilar blir nog svåra att hålla vid liv när dagens bilar är lika gamla. Tänk en bil från 2020 när vi närmar oss 2070. Kommer nog bli i stort sett omöjligt att köra en sådan. Tråkigt! De bilar som idag är 50år gamla kan ju de flesta mekaniker fortfarande mecka på och reservdelar kan man i värsta fall fixa själv med lite verktyg och vanliga maskiner.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Det kommer att växa fram en helt ny generation specialister som tar hand om gamla elbilar. Så sker det alltid efter en tid som en ny teknik har introducerats. Det krävs dock att det finns en viss volym på bilarna som ska hållas vid liv så att det lönar sig. Typiskt är att bilarna först skrotas eller blir stående för att det inte lönar sig att köra dem och laga dem längre. Sen blir de entusiastbilar och reservdelar används från skrotade bilar och är intresset tillräckligt stort så börjar småfirmor att nytillverka reservdelar.

Det finns ju t.ex. redan nu en firma i USA som har specialiserat sig på att väcka liv i bilbatterier som har hamnat i vattnet eller som har laddat ur helt. Det visar sig ju att en förvånansvärd hög andel av dessa utrangerade batterier går att reparera. Naturligtvis ingen billiga historia, men ändå antagligen billigare än att nytillverka.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Polestar 2

Inlägg av 4dy »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan Polestar erbjuda något i utbyte? Ett verkstadsnät kanske?
Så Tesla kan byta avgasrör, bromsar och kamrem? Polestar har ju inget eget verkstadsnät för elbilar. Det är ju Volvos verkstadsnät och detta är byggt för avgasbilar.

Tror inte Tesla är särskilt intresserade av ett verkstadsnät. Visst behöver även Teslas bilar en bilverkstad ibland men för Tesla är ett verkstadsbesök mest något kostsamt och oönskat, för Volvos verkstadsnät är det något inkomstbringande. Det är mer önsketänkande från Volvo att få även Tesla att betala för Volvos verkstadsnät.

Tesla behövde få in pengar tidigare och då fanns Superchargernätverket som en resurs som de kunde få in pengar från. Idag är intresset inte lika stort att sälja ut laddnätverket eftersom behovet av pengar inte är lika stort. Priset att köpa in sig i nätverket har garanterat ökat med tiden.

Jag kanske är naiv men är inte "nöjda kunder" också inkomstbringande? Alla är inte beredda att köra tiotals mil enkel väg för verkstadsbesök.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

taliz skrev:
Förövrigt, nu är det väl bara någon månad till PS2 skall levereras? Någon som fått leveransdatum?
Pratade med dem för ca två veckor sedan då jag behövde veta pga. att avtalet på min nuvarande bil löper ut första juni. Beskedet var att det låg enligt plan och att min bil var i produktion. Fick inget specifikt datum dock men kommer förhoppningsvis snart.
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Polestar 2

Inlägg av DonElon »

Är det någon som har hört något om leveranstider på PS2?
Nuvarande förmånsbilsavtal löper ut i november och det är nog dags att bestämma sig om nästa bil innan semestern.

Valet står just nu mellan Polestar 2, Model 3 eller BMW 330e Touring xDrive.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan Polestar erbjuda något i utbyte? Ett verkstadsnät kanske?
Så Tesla kan byta avgasrör, bromsar och kamrem? Polestar har ju inget eget verkstadsnät för elbilar. Det är ju Volvos verkstadsnät och detta är byggt för avgasbilar.

Tror inte Tesla är särskilt intresserade av ett verkstadsnät. Visst behöver även Teslas bilar en bilverkstad ibland men för Tesla är ett verkstadsbesök mest något kostsamt och oönskat, för Volvos verkstadsnät är det något inkomstbringande. Det är mer önsketänkande från Volvo att få även Tesla att betala för Volvos verkstadsnät.

Tesla behövde få in pengar tidigare och då fanns Superchargernätverket som en resurs som de kunde få in pengar från. Idag är intresset inte lika stort att sälja ut laddnätverket eftersom behovet av pengar inte är lika stort. Priset att köpa in sig i nätverket har garanterat ökat med tiden.
Vi pratade ju om konkurrensfördelar. Teslas serviceorganisation är ju företagets med marginal svagaste punkt. Man kan helt enkelt inte hålla sig med serviceställen i den utsträckning som skulle behövas.
Byggt för avgasbilar?
Tror du det behövs speciella byggnader för reparera en elbil?
Än så länge rullar det fler volvobilar i sverige än vad det finns teslor i hela världen. Verkstadsnätet är väl utspritt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »


Vi pratade ju om konkurrensfördelar. Teslas serviceorganisation är ju företagets med marginal svagaste punkt. 
Samtidigt borde den vara ganska enkel att fixa.

Dessutom förstår jag inte varför så få andra bilverkstäder reparerar Tesla.

Mekonomen exempelvis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Elbilar behöver också service. Tror det finns en marknad för att felsöka och laga även elbilar.
Det är inte motorn som brukar krångla. Det jag har gjort på min bil har uteslutande gjort med elsystemet. Från batteri till generator. Och bromsskivor. Det kommer finnas saker att göra på elbilar också.
Det enda som krävs är utbildning. Polstar kan använda Volvos lokaler.
Ja, det kommer att behövas service av elbilar också men det är inte avgasbilsverkstäder som har kunskaperna eller rätt verktyg för detta. Bromsskivor behöver inte bytas alls i samma grad som för avgasbilar. Teslas mål är att de aldrig under bilens livstid skall behöva underhåll.

Tesla vinner i princip inget alls med att få tillgång till Volvos verkstadsnätverk. Vad ska de med detta till när de saknar utbildning och de flesta av Teslabilarnas service egentligen bara kräver en kunnig person med i bland tak över huvudet, typ ett garage på ett köpcenter tex? Att då betala för en verkstad som har all kostnad för avgasbilar är ju ingen direkt vinst. Det är stor skillnad på hur det ser ut på ett Service Center mot en vanlig verkstad för avgasbilar. Vitt och ljust mot cement och oljefläckar lite överallt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Elbilar behöver också service. Tror det finns en marknad för att felsöka och laga även elbilar.
Det är inte motorn som brukar krångla. Det jag har gjort på min bil har uteslutande gjort med elsystemet. Från batteri till generator. Och bromsskivor. Det kommer finnas saker att göra på elbilar också.
Det enda som krävs är utbildning. Polstar kan använda Volvos lokaler.
Ja, det kommer att behövas service av elbilar också men det är inte avgasbilsverkstäder som har kunskaperna eller rätt verktyg för detta. Bromsskivor behöver inte bytas alls i samma grad som för avgasbilar. Teslas mål är att de aldrig under bilens livstid skall behöva underhåll.

Tesla vinner i princip inget alls med att få tillgång till Volvos verkstadsnätverk. Vad ska de med detta till när de saknar utbildning och de flesta av Teslabilarnas service egentligen bara kräver en kunnig person med i bland tak över huvudet, typ ett garage på ett köpcenter tex? Att då betala för en verkstad som har all kostnad för avgasbilar är ju ingen direkt vinst. Det är stor skillnad på hur det ser ut på ett Service Center mot en vanlig verkstad för avgasbilar. Vitt och ljust mot cement och oljefläckar lite överallt.
Du verkar så kunnig. Berätta mer hur bromsar som knappt används inte behöver underhåll. Och gärna hur dom klarar sig från att byta detaljer i hjulupphängningen, trasiga stötdämpare,fjädrar.

Och gärna varför många verkstäder jag besöker har ljust, klinkers, golvvärme, fika fast det är verkstäder för dödens bilar.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Det där med att elbilar inte behöver en verkstad och att det automatiskt är mörkt och smutsigt i en bilverkstad för fossilbilar är ju så larvigt. Lika larvigt när du pratar om mekanikerna som jobbar hos tesla som om dom ÄR tesla och kan allt.
Ska vi gissa att majoriteten av mekanikerna som står hos tesla och skruvar tidigare har jobbat för andra verkstäder? Troligtvis finns det även mekaniker hos andra som redan har jobbat hos tesla. Utbildning sker fortlöpande hos alla verkstäder.
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Bromsskivor behöver inte bytas alls i samma grad som för avgasbilar. Teslas mål är att de aldrig under bilens livstid skall behöva underhåll.
Trams. Det är fast serviceschema man inte har. Underhåll betyder att man byter delar i förebyggande syfte.
Det behöver man ju göra på en tesla också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Stevvee skrev:
Du verkar så kunnig. Berätta mer hur bromsar som knappt används inte behöver underhåll. Och gärna hur dom klarar sig från att byta detaljer i hjulupphängningen, trasiga stötdämpare,fjädrar.

Och gärna varför många verkstäder jag besöker har ljust, klinkers, golvvärme, fika fast det är verkstäder för dödens bilar.
Jag har inte sagt ett dugg om hjulupphängningen, trasiga stötdämpare,fjädrar.

Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?

Jag har inte spionerat på dig så jag kan inte säga något om dina erfarenheter, du får berätta om dessa själv. Du pratar om avgasbilar som "dödens bilar" och jag håller med om att det är en utdöende typ av bilar. Mina erfarenheter av verkstäder i Göteborgstrakten exklusive Tesla Service Center har alla haft spår av avgasutsläpp och olja. Detta existerar i princip inte på Teslas bilar. Några avgassystem, bränsletankar, kamremmar eller förbränningsmotorer existerar inte heller i Teslas bilar så varför skulle Tesla vilja ge bort tillgång till Superchargernätverket för att få tillgång till verkstäder som kan dessa saker bra och som har utrustning för detta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Det där med att elbilar inte behöver en verkstad och att det automatiskt är mörkt och smutsigt i en bilverkstad för fossilbilar är ju så larvigt. Lika larvigt när du pratar om mekanikerna som jobbar hos tesla som om dom ÄR tesla och kan allt.
Ska vi gissa att majoriteten av mekanikerna som står hos tesla och skruvar tidigare har jobbat för andra verkstäder? Troligtvis finns det även mekaniker hos andra som redan har jobbat hos tesla. Utbildning sker fortlöpande hos alla verkstäder.
Var skriver jag att det inte behövs en verkstad eller att det automatiskt är mörkt och smutsigt i en bilverkstad för avgasbilar? Var skriver jag att "mekanikerna som jobbar hos tesla som om dom ÄR tesla och kan allt"?

Du är rätt larvig när du försöker lägga ord i min mun. Hur många av Volvos verkstäders mekaniker tror du har fått utbildning på Teslas bilar?
Fredrik j skrev:

Trams. Det är fast serviceschema man inte har. Underhåll betyder att man byter delar i förebyggande syfte.
Det behöver man ju göra på en tesla också.
Det är du som håller på med trams. Det är ett faktum att bromsarna inte slits på samma sätt på elbilar som på avgasbilar, detta gäller inte enbart Teslas bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Polestar 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Det där med att elbilar inte behöver en verkstad och att det automatiskt är mörkt och smutsigt i en bilverkstad för fossilbilar är ju så larvigt. Lika larvigt när du pratar om mekanikerna som jobbar hos tesla som om dom ÄR tesla och kan allt.
Ska vi gissa att majoriteten av mekanikerna som står hos tesla och skruvar tidigare har jobbat för andra verkstäder? Troligtvis finns det även mekaniker hos andra som redan har jobbat hos tesla. Utbildning sker fortlöpande hos alla verkstäder.
Jag har pratat med några teslatekniker lite ”sidan om” och de säger att det är väldigt många oerfarna mekaniker hos Tesla, liksom hos de andra bilmärkena eftersom det är en stor brist på erfarna bilmekaniker. Och de som är erfarna kommer från andra märkesverkstäder. Och det är på inget sätt ovanligt att folk slutar på Tesla för att börja på andra märkesverkstäder. På Tesla har mekanikerna olika befogenheter. De flesta jobbar med ”mekanik” också är det några som jobbar med elektronik och bara ett fåtal som får jobba med högspänningsdelarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Polestar 2

Inlägg av 4dy »

Jag skulle gissa att Volvo-verkstäderna måste lära sig hantera elbilar illa kvickt. XC40 P8 och Polestar 2 är ju snart ett faktum. För visst är det Volvo man vänder sig till med en Polestar också? Dessutom har de redan viss erfarenhet i och med alla hybrider som de har sålt i bra många år nu.

Steget från att skruva på en XC40 P8 till en Tesla Model 3 kan inte vara jättestort?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Även om jag tror att Tesla och Volvo som bolag skulle kunna vara kompatibla, så tror jag inte att Tesla och/eller Volvo är intresserade av ett samarbete per land, blir för mycket krångel. Sen så tror jag inte heller att Volvo är tillräckligt stora över en hel marknad, tex EU, för att kunna bistå med de behov som Tesla har i södra Europa, Volvo är ju främst starka i norra delarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Polestar 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Att Tesla skulle vara intresserade av att dela SuC-nätverket med Volvo/Polestar i utbyte mot ett verkstadsnätverk är rena fantasier och helt enkelt dubbelfel. Tesla har ingen att vinna på att låta någon annan använde SuC och ett externt verkstadsnätverk är precis var Tesla INTE vill ha. De vill ha fullständig kontroll på bilarna från försäljning utan återförsäljare, till reparationer utan någon annans inblandning. (Plåtverkstad exkluderat) Man vill inte ens att det görs en hjulinställning på bilen någon annan stans.

Så ni kan sluta fantisera om något Volvo/Tesla samarbete för att det ska gå att snabbladda en Polestar till ett rimlig pris.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Det där med att elbilar inte behöver en verkstad och att det automatiskt är mörkt och smutsigt i en bilverkstad för fossilbilar är ju så larvigt. Lika larvigt när du pratar om mekanikerna som jobbar hos tesla som om dom ÄR tesla och kan allt.
Ska vi gissa att majoriteten av mekanikerna som står hos tesla och skruvar tidigare har jobbat för andra verkstäder? Troligtvis finns det även mekaniker hos andra som redan har jobbat hos tesla. Utbildning sker fortlöpande hos alla verkstäder.
Var skriver jag att det inte behövs en verkstad eller att det automatiskt är mörkt och smutsigt i en bilverkstad för avgasbilar? Var skriver jag att "mekanikerna som jobbar hos tesla som om dom ÄR tesla och kan allt"?

Du är rätt larvig när du försöker lägga ord i min mun. Hur många av Volvos verkstäders mekaniker tror du har fått utbildning på Teslas bilar?
Fredrik j skrev:

Trams. Det är fast serviceschema man inte har. Underhåll betyder att man byter delar i förebyggande syfte.
Det behöver man ju göra på en tesla också.
Det är du som håller på med trams. Det är ett faktum att bromsarna inte slits på samma sätt på elbilar som på avgasbilar, detta gäller inte enbart Teslas bilar.
Jag tycker du ofta klagar på att andra måste lägga orden i munnen på dig. Fundera lite på vad det kanske beror på.

Du skrev att en teslaverkstad ser annorlunda ut än andra verkstäder. Du nämnde "vitt och ljust" mot cement och oljefläckar och att det saknas utbildning.

Jag hävdar att en etablerad verkstad inreder ett "vitt och ljust" rum och att det redan finns personal som skulle kunna tillgodogöra sig en utbildning.

Naturligtvis pratar vi inte om gratistjänster. En annan tillverkare som skulle få tillgång till Teslas nätverk skulle ju få betala för det. Men jag anser att andra tillverkare har något att erbjuda tesla som kompensation.

Tjat om bromsar. Det är ju normalt ingen stor utgift på en modern bil. Brukar vara klossar fram efter ca 7-8000 mil för mig och bak en bit efter 10000.Nya skivor vid 20000. Bromsar som används ofta håller längre är min erfarenhet.
Verkstäderna lever till stor del på service men det innebär också att dom finns tillgängliga för diverse reparationer när såna uppstår. Sysslar man bara med reparationer är organisationen naturligt mindre.

Service på min Volvo kostar 3600kr/år. Man kan säga att det är abonnemangsavgiften för att ha tre bra verkstäder inom 20km omkrets. Tror det är många teslaägare som skulle kunna tänka sig att betala 3600kr/år för att ha tillgång till en mekaniker på hemorten.
Skriv svar