Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Angående bromsar så sa volvomelkanikern att jag borde byta bromsar. När jag sedan var hos besiktningen var de av en halt annan åsikt.
Bromsar som inte används kan också rosta men man bygger inte en verksamhet på endast bromsar. Fel beror väldigt sällan på rörliga delar (vad jag vet) utan någon komponent som fallerar. Och tillverkarna är smarta att man måste demontera stora delar för att komma åt. (*host* audi).
Jag tror att det kommer finnas jobb för mekaniker i framtiden också. (de kommer också ta kustligt mycket betalt bara för att felsöka dvs koppla in en dosa). Tror det som krävs är utbildning.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:
Du verkar så kunnig. Berätta mer hur bromsar som knappt används inte behöver underhåll. Och gärna hur dom klarar sig från att byta detaljer i hjulupphängningen, trasiga stötdämpare,fjädrar.

Och gärna varför många verkstäder jag besöker har ljust, klinkers, golvvärme, fika fast det är verkstäder för dödens bilar.
Jag har inte sagt ett dugg om hjulupphängningen, trasiga stötdämpare,fjädrar.

Gällande bromsarna så refererar jag till vad Elon sagt plus mina egna erfarenheter. Tidigare bilarna jag har haft har alla krävt byte av både bromsklossar och skivor vid detta lag och då på mycket mindre bilar än min Model X. Inget av detta har krävts på min Model X och jag är inte ensam om denna erfarenhet. Du har väl kört elbilar så då vet du hur lite som man egentligen behöver använda bromsarna?

Jag har inte spionerat på dig så jag kan inte säga något om dina erfarenheter, du får berätta om dessa själv. Du pratar om avgasbilar som "dödens bilar" och jag håller med om att det är en utdöende typ av bilar. Mina erfarenheter av verkstäder i Göteborgstrakten exklusive Tesla Service Center har alla haft spår av avgasutsläpp och olja. Detta existerar i princip inte på Teslas bilar. Några avgassystem, bränsletankar, kamremmar eller förbränningsmotorer existerar inte heller i Teslas bilar så varför skulle Tesla vilja ge bort tillgång till Superchargernätverket för att få tillgång till verkstäder som kan dessa saker bra och som har utrustning för detta?
När du nämner ”köpcentrum” m.m så tolkar jag det direkt som avsaknad utav lyft och verktyg m.m som behövs för underhåll. Som vanligt på forum kan texter tolkas annorlunda men verkstad behövs och kommer behövas.

Idag är det mer elektroniska problem på nyare avgasbilar än något annat så erfarenheter finns redan på verkstäderna.

När det gäller bromsar så blir det större bekymmer när dessa inte används, om tesla lyckats lösa det på något speciellt vis som motionerar dessa vet inte jag men andra märken kommer garanterat ej bygga in något sådant. Finns extremt stor erfarenhet om detta och går att enkel kopplas till ”eco drivning” som blev populärt för x antal år sedan.
Bromsar behöver motioneras precis som att om en motor står för länge med glykol så äter glykolen upp packningar (såklart inte ett problem på en elbil)

Men ett verkstadsnät behövs och kanske inte bara ett gäng platser med datorer.

Som sagt verkstäder och även fordonslinjen har utbildat sig högspänning i bilar i över 10 år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Lite roligt med diskussioner med avgasbilsägare som vill att allt skall vara som förr.
Elbilsägare förstår den vitala skillnaden.

Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

4dy skrev:
Jag skulle gissa att Volvo-verkstäderna måste lära sig hantera elbilar illa kvickt. XC40 P8 och Polestar 2 är ju snart ett faktum. För visst är det Volvo man vänder sig till med en Polestar också? Dessutom har de redan viss erfarenhet i och med alla hybrider som de har sålt i bra många år nu.

Steget från att skruva på en XC40 P8 till en Tesla Model 3 kan inte vara jättestort?
Polestar kommer bara servas på vissa specifika ställen.
Dvs man kommer ha en handfull ställen i Sverige. Majoriteten av alla Volvo-verkstäder kommer INTE serva Polestar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Polestar 2

Inlägg av 4dy »

taliz skrev:
Lite roligt med diskussioner med avgasbilsägare som vill att allt skall vara som förr.
Elbilsägare förstår den vitala skillnaden.

Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.

Vill och vill. Jag har läst om ett flertal skräckhistorier där folk måste åka 30-40 mil enkel resa för att få saker fixade på sin nya bil som borde varit ok vid leverans. Och visst är det flera månaders väntetid på verkstadstid? Det hade det väl inte varit om det inte funnits något behov? Eller missar jag nåt här?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

4dy skrev:
taliz skrev:
Lite roligt med diskussioner med avgasbilsägare som vill att allt skall vara som förr.
Elbilsägare förstår den vitala skillnaden.

Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.

Vill och vill. Jag har läst om ett flertal skräckhistorier där folk måste åka 30-40 mil enkel resa för att få saker fixade på sin nya bil som borde varit ok vid leverans. Och visst är det flera månaders väntetid på verkstadstid? Det hade det väl inte varit om det inte funnits något behov? Eller missar jag nåt här?
Du skriver själv "borde varit ok vid leverans". Dvs du förstår att det inte hade behövts någon verkstad om det varit det.

Det är väntetid om man vill få justerat nån list eller liknande, vilket jag skulle vilja påstå är majoriteten av vad de pysslar med nu. Dvs kosmetiskt. Har man något som påverkar körbarheten får man hjälp snabbt. Dessutom ingår vägassistans precis som hos de flesta märken numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Erxon
elbilist
Inlägg: 462
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Erxon »

taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
Lite roligt med diskussioner med avgasbilsägare som vill att allt skall vara som förr.
Elbilsägare förstår den vitala skillnaden.

Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.

Vill och vill. Jag har läst om ett flertal skräckhistorier där folk måste åka 30-40 mil enkel resa för att få saker fixade på sin nya bil som borde varit ok vid leverans. Och visst är det flera månaders väntetid på verkstadstid? Det hade det väl inte varit om det inte funnits något behov? Eller missar jag nåt här?
Du skriver själv "borde varit ok vid leverans". Dvs du förstår att det inte hade behövts någon verkstad om det varit det.

Det är väntetid om man vill få justerat nån list eller liknande, vilket jag skulle vilja påstå är majoriteten av vad de pysslar med nu. Dvs kosmetiskt. Har man något som påverkar körbarheten får man hjälp snabbt. Dessutom ingår vägassistans precis som hos de flesta märken numera.
Men grundanledningen till att det behövs verkstäder som ordnar det ”kosmetiska” är att bilen är hopskruvad på andra sidan pölen. Hade bilarna vart lika ihopskruvade som de tyska och Volvo så kanske man hade klarat servicebehovet.
Det borde vilken biltillverkare som helst fatta att får man bort alla ”borde vart OK vid leverans” så har man vunnit mycket och har en nöjd kund som oftast kommer tillbaka. Skulle det ta 30 min längre tid att bygga bilen sparar de mångfalt med tid det sedan kostar att ordna till det.
Jag är ganska övertygad om att de Teslor som kommer att byggas i Tyskland kommer ha väsentligt mycket mindre småfel än de som nu kommer från USA.
Ja, jag vill ha en Tesla för att de är bättre än de andra på elbilsgrejen med batteri, drivlina och laddningen mm.
Men allt som man läser om här med glipor i karossen mm gör att jag verkligen tvekar.

Tesla kanske ska släppa på prestigen och låta några externa verkstäder på franchaise få göra en del arbeten för att täcka upp de svarta hål de har i Sverige för att åtgärda det som borde vart OK vid leverans?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5502
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Bromsskivor behöver inte bytas alls i samma grad som för avgasbilar. Teslas mål är att de aldrig under bilens livstid skall behöva underhåll.
Trams. Det är fast serviceschema man inte har. Underhåll betyder att man byter delar i förebyggande syfte.
Det behöver man ju göra på en tesla också.
Rätt, Har sagt de innan säger de igen.. Min Volvo bytte jag broms belägg på efter 18000 mil.. Jag är väldigt nöjd. Kört normalt I blandad körning.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5502
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Vi pratade ju om konkurrensfördelar. Teslas serviceorganisation är ju företagets med marginal svagaste punkt. 
Samtidigt borde den vara ganska enkel att fixa.

Dessutom förstår jag inte varför så få andra bilverkstäder reparerar Tesla.

Mekonomen exempelvis.
Helt ärligt tror jag de är lättare att bygga ett ladd nätverk.. Ja de kostar pengar och de måste ha rätt inställning till prissättning vilket är ionity problem.
Att bygga en verkstad kräver att man får tag i rätt folk med rätt kompetens i ganska stora volymer, inte lika lätt att få tag i tror jag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Nu är det väl inte så troligt att den når marknaden, men Sono Motors vill ju ta steget fullt ut och erbjuda servicemanualer gratis på nätet till var och en som vill meka med sin bil själv eller för vilken bilverkstad som helst. Och en webbshop för reservdelar. Det enda som man inte ska mecka med själv är högspänningsdelarna och det ska de ha en "Europatäckande" verkstadskedja som ska kunna erbjuda hjälp med.

För mig är det en underbar utveckling. Hoppas att fler tar upp den policyn.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Nu är det väl inte så troligt att den når marknaden, men Sono Motors vill ju ta steget fullt ut och erbjuda servicemanualer gratis på nätet till var och en som vill meka med sin bil själv eller för vilken bilverkstad som helst. Och en webbshop för reservdelar. Det enda som man inte ska mecka med själv är högspänningsdelarna och det ska de ha en "Europatäckande" verkstadskedja som ska kunna erbjuda hjälp med.

För mig är det en underbar utveckling. Hoppas att fler tar upp den policyn.
Problemet med många bilar är väl att de egentligen säljs för billigt. Man räknar helt enkelt med att kunna ta in en del extra på reparationer och delar. Hade man vetat att man får sålt noll delar och noll servicetimmar, så hade man varit tvungen att sälja bilarna dyrare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Nu är det väl inte så troligt att den når marknaden, men Sono Motors vill ju ta steget fullt ut och erbjuda servicemanualer gratis på nätet till var och en som vill meka med sin bil själv eller för vilken bilverkstad som helst. Och en webbshop för reservdelar. Det enda som man inte ska mecka med själv är högspänningsdelarna och det ska de ha en "Europatäckande" verkstadskedja som ska kunna erbjuda hjälp med.

För mig är det en underbar utveckling. Hoppas att fler tar upp den policyn.
Problemet med många bilar är väl att de egentligen säljs för billigt. Man räknar helt enkelt med att kunna ta in en del extra på reparationer och delar. Hade man vetat att man får sålt noll delar och noll servicetimmar, så hade man varit tvungen att sälja bilarna dyrare.
Men det är väl återförsäljarna som tar in eftermarknadsintäkterna? Sono Sion ska sälja som Tesla, endast från tillverkare direkt till kund. Reservdelarna få de ju sälja vem som än gör servicen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Nu är det väl inte så troligt att den når marknaden, men Sono Motors vill ju ta steget fullt ut och erbjuda servicemanualer gratis på nätet till var och en som vill meka med sin bil själv eller för vilken bilverkstad som helst. Och en webbshop för reservdelar. Det enda som man inte ska mecka med själv är högspänningsdelarna och det ska de ha en "Europatäckande" verkstadskedja som ska kunna erbjuda hjälp med.

För mig är det en underbar utveckling. Hoppas att fler tar upp den policyn.
Problemet med många bilar är väl att de egentligen säljs för billigt. Man räknar helt enkelt med att kunna ta in en del extra på reparationer och delar. Hade man vetat att man får sålt noll delar och noll servicetimmar, så hade man varit tvungen att sälja bilarna dyrare.
Men det är väl återförsäljarna som tar in eftermarknadsintäkterna? Sono Sion ska sälja som Tesla, endast från tillverkare direkt till kund. Reservdelarna få de ju sälja vem som än gör servicen.
Tillverkaren tjänar ju självklart pengar på att reservdelar säljs. Sen har de ju också en del av vinsten på service iom licenser, träning, specialverktyg.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Nu är det väl inte så troligt att den når marknaden, men Sono Motors vill ju ta steget fullt ut och erbjuda servicemanualer gratis på nätet till var och en som vill meka med sin bil själv eller för vilken bilverkstad som helst. Och en webbshop för reservdelar. Det enda som man inte ska mecka med själv är högspänningsdelarna och det ska de ha en "Europatäckande" verkstadskedja som ska kunna erbjuda hjälp med.

För mig är det en underbar utveckling. Hoppas att fler tar upp den policyn.
Problemet med många bilar är väl att de egentligen säljs för billigt. Man räknar helt enkelt med att kunna ta in en del extra på reparationer och delar. Hade man vetat att man får sålt noll delar och noll servicetimmar, så hade man varit tvungen att sälja bilarna dyrare.
Men det är väl återförsäljarna som tar in eftermarknadsintäkterna? Sono Sion ska sälja som Tesla, endast från tillverkare direkt till kund. Reservdelarna få de ju sälja vem som än gör servicen.
Tillverkaren tjänar ju självklart pengar på att reservdelar säljs. Sen har de ju också en del av vinsten på service iom licenser, träning, specialverktyg.
Alltså är det ÅF som är de stora förlorarna på den modellen, som det är även i Teslas fall.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Erxon skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
Lite roligt med diskussioner med avgasbilsägare som vill att allt skall vara som förr.
Elbilsägare förstår den vitala skillnaden.

Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.

Vill och vill. Jag har läst om ett flertal skräckhistorier där folk måste åka 30-40 mil enkel resa för att få saker fixade på sin nya bil som borde varit ok vid leverans. Och visst är det flera månaders väntetid på verkstadstid? Det hade det väl inte varit om det inte funnits något behov? Eller missar jag nåt här?
Du skriver själv "borde varit ok vid leverans". Dvs du förstår att det inte hade behövts någon verkstad om det varit det.

Det är väntetid om man vill få justerat nån list eller liknande, vilket jag skulle vilja påstå är majoriteten av vad de pysslar med nu. Dvs kosmetiskt. Har man något som påverkar körbarheten får man hjälp snabbt. Dessutom ingår vägassistans precis som hos de flesta märken numera.
Men grundanledningen till att det behövs verkstäder som ordnar det ”kosmetiska” är att bilen är hopskruvad på andra sidan pölen. Hade bilarna vart lika ihopskruvade som de tyska och Volvo så kanske man hade klarat servicebehovet.
Det borde vilken biltillverkare som helst fatta att får man bort alla ”borde vart OK vid leverans” så har man vunnit mycket och har en nöjd kund som oftast kommer tillbaka. Skulle det ta 30 min längre tid att bygga bilen sparar de mångfalt med tid det sedan kostar att ordna till det.
Jag är ganska övertygad om att de Teslor som kommer att byggas i Tyskland kommer ha väsentligt mycket mindre småfel än de som nu kommer från USA.
Ja, jag vill ha en Tesla för att de är bättre än de andra på elbilsgrejen med batteri, drivlina och laddningen mm.
Men allt som man läser om här med glipor i karossen mm gör att jag verkligen tvekar.

Tesla kanske ska släppa på prestigen och låta några externa verkstäder på franchaise få göra en del arbeten för att täcka upp de svarta hål de har i Sverige för att åtgärda det som borde vart OK vid leverans?
Just nu prioriterar Tesla högsta möjliga produktionstakt.
Uppenbarligen är det billigare att fixa småsaker i efterhand, åtminstone än så länge.
Poängen var hursomhelst att om/när man anser att småsaker INTE är ok att fixa i efterhand, då försvinner enormt mkt av behovet av servicecenter.

Du kommer hitta småsaker på i stort sett alla bilar om du kollar noga. Grejen är att de flesta kollar inte. Men Tesla är för många en väldigt dyr bil, och då går man igenom den med mikroskop.
Tesla åtgärdar småsaker snabbt och utan knorr. Jag har haft min bil inne för småfix, fick lånebil direkt och bilen var klar på 3 timmar. Trevligt bemötande, bra kommunikation via SMS och app. Absolut inget att klaga på helt enkelt. Så är det för de flesta, men som alltid på forum får man nästan bara höra om extremfallen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.
Som sagt, jag har serviceavtal på min volvo som nu sträcker sig till bilen är 5år/15000mil. Totalt kommer det kosta mig 13764kr. Det blir 230kr/månad eller under 1kr/mil. För det får jag en verkstad som finns till mitt förfogande. Är det jätte viktigt att spara in den utgiften? Jag tror det finns många teslaägare som lätt skulle kunna betala 1kr mil för att ha en verkstad tillgänglig.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.
Som sagt, jag har serviceavtal på min volvo som nu sträcker sig till bilen är 5år/15000mil. Totalt kommer det kosta mig 13764kr. Det blir 230kr/månad eller under 1kr/mil. För det får jag en verkstad som finns till mitt förfogande. Är det jätte viktigt att spara in den utgiften? Jag tror det finns många teslaägare som lätt skulle kunna betala 1kr mil för att ha en verkstad tillgänglig.
Ja, för idag finns inga verkstäder för Tesla och utan serviceavtal så får vi ingen stämpel i garantiboken, inga oljebyten eller nya tändstift och behöver betala för mjukvaruuppdatering....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.
Som sagt, jag har serviceavtal på min volvo som nu sträcker sig till bilen är 5år/15000mil. Totalt kommer det kosta mig 13764kr. Det blir 230kr/månad eller under 1kr/mil. För det får jag en verkstad som finns till mitt förfogande. Är det jätte viktigt att spara in den utgiften? Jag tror det finns många teslaägare som lätt skulle kunna betala 1kr mil för att ha en verkstad tillgänglig.
Ja, för idag finns inga verkstäder för Tesla och utan serviceavtal så får vi ingen stämpel i garantiboken, inga oljebyten eller nya tändstift och behöver betala för mjukvaruuppdatering....
Precis. 230kr/mån.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Serviceverkstäder är ett krav för avgasbilar, man MÅSTE dit regelbundet. Dvs det är en pålitlig inkomstkälla för avgasbilstillverkarna. Tillverkarna VILL ha serviceverkstäder.

För elbilar är behovet inte alls lika starkt. Mycket av det regelbundna, som att byta kupefilter, fylla på spolarvätska etc, kan man enkelt göra själv.
Verkstäderna får svårt att tjäna lika mkt på regelbundna kostsamma arbeten som att byta kamremmar/olja/filter/pumpar, bråka med bränsleinsprutning, avgasrening etc etc.
Visst kommer det fortsätta krävas jobb med bromsar, hjulupphängning, elektronik etc. Men det är inte lika ofta. Så hur skall de klara sig? Jag tror många kommer försvinna helt enkelt.

Rent krasst så VILL inte Tesla ha verkstäder, det är bara ett nödvändigt ont. Det är inte för inte som dom tog bort servicekravet. Man jobbar konstant på att bilarna skall rulla längre och längre utan att något behöver åtgärdas.
Om/när bilarna blir självkörande finns det dessutom ännu mindre orsak att ha en massa verkstäder överallt.
Som sagt, jag har serviceavtal på min volvo som nu sträcker sig till bilen är 5år/15000mil. Totalt kommer det kosta mig 13764kr. Det blir 230kr/månad eller under 1kr/mil. För det får jag en verkstad som finns till mitt förfogande. Är det jätte viktigt att spara in den utgiften? Jag tror det finns många teslaägare som lätt skulle kunna betala 1kr mil för att ha en verkstad tillgänglig.
Ja, för idag finns inga verkstäder för Tesla och utan serviceavtal så får vi ingen stämpel i garantiboken, inga oljebyten eller nya tändstift och behöver betala för mjukvaruuppdatering....
Precis. 230kr/mån.
O kr per månad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Tycker det är sjukt smidigt att kunna boka tid direkt i appen och dessutom boka om, ändra text, bifoga bilder etc.
Kostar dessutom hela 0kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Tycker det är sjukt smidigt att kunna boka tid direkt i appen och dessutom boka om, ändra text, bifoga bilder etc.
Kostar dessutom hela 0kr.
Boka verkstadstid i appen gör väl alla märken idag? Är ju inget unikt för tesla. Skillnaden är att den som sitter på andra sidan bakom appen är samma mekaniker varje gång på verkstaden i stan.
Där finns även en plåtverkstad om jag skulle behöva.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tycker det är sjukt smidigt att kunna boka tid direkt i appen och dessutom boka om, ändra text, bifoga bilder etc.
Kostar dessutom hela 0kr.
Boka verkstadstid i appen gör väl alla märken idag? Är ju inget unikt för tesla. Skillnaden är att den som sitter på andra sidan bakom appen är samma mekaniker varje gång på verkstaden i stan.
Där finns även en plåtverkstad om jag skulle behöva.
Så skillnaden är 230:- per månad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tycker det är sjukt smidigt att kunna boka tid direkt i appen och dessutom boka om, ändra text, bifoga bilder etc.
Kostar dessutom hela 0kr.
Boka verkstadstid i appen gör väl alla märken idag? Är ju inget unikt för tesla. Skillnaden är att den som sitter på andra sidan bakom appen är samma mekaniker varje gång på verkstaden i stan.
Där finns även en plåtverkstad om jag skulle behöva.
Så skillnaden är 230:- per månad...
Precis. Jag har möjligheten att abonnera på tjänsten. För mig kommer det inte vara aktuellt att köpa bil utan att jag har någonstans att vända mig när något inte fungerar. En bra handlare är viktigt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tycker det är sjukt smidigt att kunna boka tid direkt i appen och dessutom boka om, ändra text, bifoga bilder etc.
Kostar dessutom hela 0kr.
Boka verkstadstid i appen gör väl alla märken idag? Är ju inget unikt för tesla. Skillnaden är att den som sitter på andra sidan bakom appen är samma mekaniker varje gång på verkstaden i stan.
Där finns även en plåtverkstad om jag skulle behöva.
Så skillnaden är 230:- per månad...
Precis. Jag har möjligheten att abonnera på tjänsten. För mig kommer det inte vara aktuellt att köpa bil utan att jag har någonstans att vända mig när något inte fungerar. En bra handlare är viktigt.
Jag vänder mig hellre till en bra mekaniker när bilen har problem så därför har jag en Tesla. Handlare är inte så duktiga på att fixa problem med bilen utan duktiga på att sälja saker som man kanske kan få gratis med köpet av bilen (som mjukvaruuppdatering och garanti) eller som inte alls behövs (som oljebyten och tändstift).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Tror det menas en lokal verkstad i närheten, så att bilens ägare inte behöver fara land och rike runt. Visst, mobil lagning är en bra ide, men de måste utgå från något ställe.(helst i närheten). Om handlaren har en verkstad är underförstått. (det är inte säljaren man kontaktar utan mekaniker).
Duktiga mekaniker har nog sina jobb säkrade.
Skriv svar