Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 14 jul 2022 00:23
Jag vill inte att Tesla ska misslyckas. Jag vill att dom ska fokusera på ett problem som faktiskt går att lösa och lyckas med det så jag får något för min FSD-licens, här i EU, (som t ex den internationella standarden för L3, UNECE R157 som alla andra satsar på).loftux skrev:När man så gärna vill att Tesla misslyckas att man hittar på sagor...
Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…spacecoin skrev:Intressant kommentar på Reddit om Tesla Vision i samband med detta:Som jag sa när det hände, så var det komponentbrist som hetsade fram beslutet. Skit i säkerheten, och skeppa bilar. Elon marketing spins "humans can drive with only vision".
jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.Gustafsson skrev:Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -elon-musk
Tesla FSD Beta V11 Will Be Released by End of August, Hopes Elon Musk.
Borde gå att driva ett ARN-ärende om det är privatköp? Jag har drivit ett ARN-ärende mot Tesla och de la sig platt.spacecoin skrev:jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.Gustafsson skrev:Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
Vad gällde det ärendet?d3marcus skrev:Borde gå att driva ett ARN-ärende om det är privatköp? Jag har drivit ett ARN-ärende mot Tesla och de la sig platt.spacecoin skrev:jag håller med om känslan att man inte får ett skit för pengarna. För mig är det dock är inte priset, utan det är principen. Och att man fortsätter sälja skiten i EU. Riktigt tråkigt att Tesla håller på med sånt här bondfångeri.Gustafsson skrev:Vi är nog många som är och hela tiden varit, övertygade om att FSD bara varit en önskedröm för Elon. Det som förvånar mig är att man inte har något mervärde öht med FSD. Hade paketet innehållit annat godis, tex tillgång till batteritemp, detaljerad batteri -balans info å annat nördigt hade det känt mindre som rent bondfångeri. I mitt fall ”fick jag” dock FSD för ca 20 lakan vilket i firman motsvarar ca 6 lapp i fickan efter skatt. Vilket var ett mindre rån än för de som betalat fullt pris. Hade ändå räknat med lite fördelar /funktioner måste jag säga…
Ett ”nördpaket” inkluderade smarta funktioner data logging och extra manuella inställningar vore inte fel.
https://electrek.co/2022/07/14/elon-mus ... ng-update/”But after driving with FSD Beta for two months now, I have to say that I still have a hard time seeing getting from here to there. The computer vision system is impressive and extremely good at detecting its environment, but the decision-making is still the equivalent of a 14-year-old who has been learning to drive for the last week and sometimes appears to consume hard drugs.”
Det är väl "autonomy" tills det går fel? Som med alla maskiner.spacecoin skrev:Tesla fortsätter sin inslagna väg sedan 2021 och fortsätter omdefiniera "feature complete" Full Self-Driving i senaste kvartalsrapporten.Nu kallar man FSD för "City Streets supervised autonomy" Man fortsätter att använda termen "autonomy" och nu kallar man även EAP för "highway autonomy" när man i själva verket har "automation" i bägge fallen. Det är autonowashing när den är som värst.
Autonomy = ingen mänsklig inblandning. Automation = klarar en del saker själv under övervakning.
Jag ser det som ytterligare signaler på att man givit upp på L3/L4.
Nej, med den definitionen skulle ju allt vara autonomt. Lite som att skicka en autonom femåring för att handla mat. Det funkar till det går fel. Hela tiden.taliz skrev:Det är väl "autonomy" tills det går fel? Som med alla maskiner.
Absolut, det är viktigt. Men skulle du säga att en körskollärare kör säkrare med en erfaren elev än själv? Tror du körskolläraren tycker att det är mer eller mindre avkopplande med en elev i bilen eller utan? Det är lite samma resonemang som att tro att FSD skulle bli säkrare än en människa på grund av övervakning. Eller att ägaren skulle vilja använda FSD i stan innan den är bättre att köra än ägaren. Det kommer inte att hända med Tesla på åtminstone fem-tio år och aldrig med HW3.taliz skrev:Det viktiga är ju om det är bättre än snittföraren.
Det räcker inte på långa vägar om AP blir lite bättre än snittföraren. Det skulle innebära att man accepterar olyckor relaterade till AP i stor utsträckning, vilket nog blir svårsmält även om det totala antalet olyckor skulle minska något. Och hur utvärderar man det?taliz skrev:Det är väl "autonomy" tills det går fel? Som med alla maskiner.spacecoin skrev:Tesla fortsätter sin inslagna väg sedan 2021 och fortsätter omdefiniera "feature complete" Full Self-Driving i senaste kvartalsrapporten.Nu kallar man FSD för "City Streets supervised autonomy" Man fortsätter att använda termen "autonomy" och nu kallar man även EAP för "highway autonomy" när man i själva verket har "automation" i bägge fallen. Det är autonowashing när den är som värst.
Autonomy = ingen mänsklig inblandning. Automation = klarar en del saker själv under övervakning.
Jag ser det som ytterligare signaler på att man givit upp på L3/L4.
Det viktiga är ju om det är bättre än snittföraren.
Ja, de flesta håller med om att ett autonomt system som kör själv måste vara långt säkrare (än en människa) för att accepteras. Tesla kör ju i en moralisk gråzon då man lägger allt ansvar på föraren och varken är autonoma eller kör tillräckligt bra (inte ens i närheten av så säkert som en människa) men samtidigt säger implicit att man är eller snart kommer att bli både och.Gustafsson skrev:Det räcker inte på långa vägar om AP blir lite bättre än snittföraren. Det skulle innebära att man accepterar olyckor relaterade till AP i stor utsträckning, vilket nog blir svårsmält även om det totala antalet olyckor skulle minska något. Och hur utvärderar man det?
Nej, det duger inte. Jag vill inte åka med en autonom bil som kör som snittet. Jag vill sänka min olycksrisk en bit under snittet genom att köra försiktigt.Gustafsson skrev:Det räcker inte på långa vägar om AP blir lite bättre än snittföraren. Det skulle innebära att man accepterar olyckor relaterade till AP i stor utsträckning, vilket nog blir svårsmält även om det totala antalet olyckor skulle minska något. Och hur utvärderar man det?taliz skrev:Det är väl "autonomy" tills det går fel? Som med alla maskiner.spacecoin skrev:Tesla fortsätter sin inslagna väg sedan 2021 och fortsätter omdefiniera "feature complete" Full Self-Driving i senaste kvartalsrapporten.Nu kallar man FSD för "City Streets supervised autonomy" Man fortsätter att använda termen "autonomy" och nu kallar man även EAP för "highway autonomy" när man i själva verket har "automation" i bägge fallen. Det är autonowashing när den är som värst.
Autonomy = ingen mänsklig inblandning. Automation = klarar en del saker själv under övervakning.
Jag ser det som ytterligare signaler på att man givit upp på L3/L4.
Det viktiga är ju om det är bättre än snittföraren.
Vad menar Elon med att Andrej skrev all kod själv?He also said that Andrej was writing all of the code by himself so things did have to come to a grinding halt. Despite that, Elon is highly confident that Tesla will solve FSD this year.
Han säger exakt det, men de utelämnar att han precis efter det säger "ironi"spacecoin skrev:Det där är fullkomligt felciterat. Lyssna på earnings call.
Sedan har nog del flesta över IQ fiskmås slutat tro på Elons utfästelser sedan länge.
Ja, det var min poäng...wannabee skrev:Han säger exakt det, men de utelämnar att han precis efter det säger "ironi"spacecoin skrev:Det där är fullkomligt felciterat. Lyssna på earnings call.
Sedan har nog del flesta över IQ fiskmås slutat tro på Elons utfästelser sedan länge.