Sida 75 av 75
Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 11:57
av Allaaan
Kul att ID4 2024 och senare (Ford Explorer på MEB plattformen i testet) laddar snabbare än Tesla som blivit så bashad tidigare för laddhastighet i kyla
https://www.automotorsport.se/nyheter/s ... c4USXiY3Sg
Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 13:20
av carlf
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 13:47
av manneson
carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 16:07
av backe
manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47
carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 16:24
av R_Edvinsson
backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07
manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47
carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Så rent krasst kostar det 80:- mer att köra en Polestar 3 performance vs en Model 3 LR RWD baserat på en 10-80% laddning eller då 110:- baserat på en 100% full laddning och därmed ca 2:-/mil.
Kan nog vara värt kontra skillnaden i komfort

Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 20:00
av manneson
backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07
manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47
carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?
Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 20:01
av manneson
R_Edvinsson skrev: ↑21 jan 2025 16:24
backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07
manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47
carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Så rent krasst kostar det 80:- mer att köra en Polestar 3 performance vs en Model 3 LR RWD baserat på en 10-80% laddning eller då 110:- baserat på en 100% full laddning och därmed ca 2:-/mil.
Kan nog vara värt kontra skillnaden i komfort
Om det vore så billigt hade jag också valt en PS3 före Model 3 alla dagar i veckan.
Tyvärr måste man ut med ytterligare en halv mille också.

Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 20:32
av backe
manneson skrev: ↑21 jan 2025 20:00
backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07
manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47
carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?
Blir dock lättare om vi jämför likadant, och du skrev upp till 80% på Polestar 3.
Re: VW ID.4
Postat: 21 jan 2025 20:51
av R_Edvinsson
manneson skrev: ↑21 jan 2025 20:00
backe skrev: ↑21 jan 2025 16:07
manneson skrev: ↑21 jan 2025 13:47
carlf skrev: ↑21 jan 2025 13:20
Lite svårt att ta ett sådant test på allvar när de rankar tiden att fylla OLIKA batteristorlekar med samma %…
Ja, det man borde mäta är räckvidd/minut. Det är egentligen det enda som är intressant. Hur mycket räckvidd får jag om jag laddar 10 minuter? 20? 30?
PS3 verkar ju helt klart vara en besvikelse dock. Den är ju rätt törstig så att det tar över 30 min till 80% kan nog bli besvärande på långresa.
Den gick längst i testet med minst avvikelse från WLTP och laddade 10-80% på samma tid som Tesla model 3 LR trots nästan 35% större batteri, inte så tokigt ändå.
Så räckvidd/minut är identisk med Teslas minsta 2wd bil som ska anses vara någon slags riktmärke.
Sen att Teslan och Polestar är trötta att ladda jämfört med kineserna är såklart en annan sak, men för de flesta är det nog ok.
Man laddar inte en Tesla till 80% om man vill resa snabbt, det borde väl du veta som kört Y?
Precis som man inte gör med en Polestar 3 eller för den delen en ID4 som denna tråden handlar om.
Detta är ju 5-60% bilar om man skall köra snabbt.
