Det ända som kanske är rätt är att det kanske är billigare med diesel. Att vi har dyr el just nu har inte med nedlagda kärnkraft att göra. Nya kärnkraft kommer inte sänka elpriser, snarare tvärtom.
Dagens spotpriser
Moderator: Redaktion
Re: Dagens spotpriser
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Helt rätt! Elbolaget ska betala dig, inte tvärtom..
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Nu var det ju dock inte enbart nerläggningen han tog upp. Utan det är många beslut som har fått oss hit.
Beslut fattade av politiker.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Man får ju verkligen anstränga sig för att hamna på en högre kostnad än diesel.mussla skrev: ↑11 dec 2024 17:49Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.iAkita skrev: ↑10 dec 2024 16:47'chaffis75 skrev: ↑10 dec 2024 16:23Jag upplever de som ganska vanliga här i söder..
Det är väl en definitionsfråga. Det var en del rejält dyra dagar i November också, på grund av ”Dunkelflaute” i Tyskland. Trots det hamnade mitt snittpris på "bara" 84 öre/kWh här i SE4. Min poäng var att man inte ska stirra sig blind på enskilda dagar.
Jo men han säger att vi måste bygga ny kärnkraft och vi är många som inte tycker det. Den som tycker att vi måste bygga kärnkraft får själva betala för bygget och sedan kan de sälja elen till de som vill betala dyrt. Jag lovar att jag inte kommer köpa el av de.Nect skrev: ↑13 dec 2024 08:30Nu var det ju dock inte enbart nerläggningen han tog upp. Utan det är många beslut som har fått oss hit.
På vilket vis anstränger man sig om man tvingas ladda när elen är dyr?Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 08:42Man får ju verkligen anstränga sig för att hamna på en högre kostnad än diesel.mussla skrev: ↑11 dec 2024 17:49Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.iAkita skrev: ↑10 dec 2024 16:47'
Det är väl en definitionsfråga. Det var en del rejält dyra dagar i November också, på grund av ”Dunkelflaute” i Tyskland. Trots det hamnade mitt snittpris på "bara" 84 öre/kWh här i SE4. Min poäng var att man inte ska stirra sig blind på enskilda dagar.
Model Y LR AWD -24
Skönt när man kan kraftigt förenkla hela frågan baserat på sin egen privatekonomi.nek0 skrev: ↑13 dec 2024 10:16Jo men han säger att vi måste bygga ny kärnkraft och vi är många som inte tycker det. Den som tycker att vi måste bygga kärnkraft får själva betala för bygget och sedan kan de sälja elen till de som vill betala dyrt. Jag lovar att jag inte kommer köpa el av de.Nect skrev: ↑13 dec 2024 08:30Nu var det ju dock inte enbart nerläggningen han tog upp. Utan det är många beslut som har fått oss hit.
De som inte vill bygga ny kärnkraft är lyckligtvis i minoritet och eftersom vi lever i en demokrati så kommer vi få ny kärnkraft.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fortsätt drömma.niklas12 skrev: ↑13 dec 2024 10:59Skönt när man kan kraftigt förenkla hela frågan baserat på sin egen privatekonomi.nek0 skrev: ↑13 dec 2024 10:16Jo men han säger att vi måste bygga ny kärnkraft och vi är många som inte tycker det. Den som tycker att vi måste bygga kärnkraft får själva betala för bygget och sedan kan de sälja elen till de som vill betala dyrt. Jag lovar att jag inte kommer köpa el av de.Nect skrev: ↑13 dec 2024 08:30Nu var det ju dock inte enbart nerläggningen han tog upp. Utan det är många beslut som har fått oss hit.
De som inte vill bygga ny kärnkraft är lyckligtvis i minoritet och eftersom vi lever i en demokrati så kommer vi få ny kärnkraft.
Att lyckas planera så att det enda alternativet är att ladda mitt på dagen dom få timmar då elen är som dyrast kräver ju målmedvetenhet.mussla skrev: ↑13 dec 2024 10:50På vilket vis anstränger man sig om man tvingas ladda när elen är dyr?Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 08:42Man får ju verkligen anstränga sig för att hamna på en högre kostnad än diesel.mussla skrev: ↑11 dec 2024 17:49Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.
Skulle vara taxi eller någon annan som kör väldigt mycket.
I så fall blir det ändå billigare med el än diesel eftersom man då får räkna med en genomsnittlig kostnad för laddning vilket ju blir väsentligt lägre än peaken. Diesel är ju lika dyr oavsett när man tankar.
De stora politiska besluten som skapat detta är beslut om att avreglera elmarknaden, beslut att koppla samma Europeiska elnät och nu senast att ändra beräkningsmodell för att öka utbytet mellan elområdena. Ebba och SvK trodde det skulle ge lägre priser i söder. Inte så många andra trodde det, man kan säga att SVK och Ebba hade rejält fel.Nect skrev: ↑13 dec 2024 08:30Nu var det ju dock inte enbart nerläggningen han tog upp. Utan det är många beslut som har fått oss hit.
Men vad har du för bevis för detta? Jag är säker på att svk har betydligt mer data på detta än vad du har. De har kört de nya systemet simulerat i flera år redan parallellt m d de gamla för att testa och se effekterna, de är inte bara som de gissar.ermase skrev: ↑13 dec 2024 13:53De stora politiska besluten som skapat detta är beslut om att avreglera elmarknaden, beslut att koppla samma Europeiska elnät och nu senast att ändra beräkningsmodell för att öka utbytet mellan elområdena. Ebba och SvK trodde det skulle ge lägre priser i söder. Inte så många andra trodde det, man kan säga att SVK och Ebba hade rejält fel.Nect skrev: ↑13 dec 2024 08:30Nu var det ju dock inte enbart nerläggningen han tog upp. Utan det är många beslut som har fått oss hit.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Varför är resultatet så mycket sämre när det är skarpt läge än när de körde simulering?chaffis75 skrev: ↑13 dec 2024 14:10Men vad har du för bevis för detta? Jag är säker på att svk har betydligt mer data på detta än vad du har. De har kört de nya systemet simulerat i flera år redan parallellt m d de gamla för att testa och se effekterna, de är inte bara som de gissar.ermase skrev: ↑13 dec 2024 13:53De stora politiska besluten som skapat detta är beslut om att avreglera elmarknaden, beslut att koppla samma Europeiska elnät och nu senast att ändra beräkningsmodell för att öka utbytet mellan elområdena. Ebba och SvK trodde det skulle ge lägre priser i söder. Inte så många andra trodde det, man kan säga att SVK och Ebba hade rejält fel.Nect skrev: ↑13 dec 2024 08:30Nu var det ju dock inte enbart nerläggningen han tog upp. Utan det är många beslut som har fått oss hit.
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Intressant.. är de svk som visat data på detta?nek0 skrev: ↑13 dec 2024 14:18Varför er resultatet så mycket sämre när det är skarpt läge än när de körde simulering?chaffis75 skrev: ↑13 dec 2024 14:10Men vad har du för bevis för detta? Jag är säker på att svk har betydligt mer data på detta än vad du har. De har kört de nya systemet simulerat i flera år redan parallellt m d de gamla för att testa och se effekterna, de är inte bara som de gissar.ermase skrev: ↑13 dec 2024 13:53De stora politiska besluten som skapat detta är beslut om att avreglera elmarknaden, beslut att koppla samma Europeiska elnät och nu senast att ändra beräkningsmodell för att öka utbytet mellan elområdena. Ebba och SvK trodde det skulle ge lägre priser i söder. Inte så många andra trodde det, man kan säga att SVK och Ebba hade rejält fel.
- Off Grid Byggaren
Det är väl cirka 10% av alla elkunder som köper el med timprisavtal i Sverige.
Övriga 90% har ju andra typer av elhandelsavtal och drabbas inte i någon större utsträckning om enstaka timmar är dyra.
Timpris är väl mest lämpligt om större delen av förbrukningen går att flytta till timmar med lägre pris.
Och att du kan ta risken själv för alla elprischocker....
Övriga 90% har ju andra typer av elhandelsavtal och drabbas inte i någon större utsträckning om enstaka timmar är dyra.
Timpris är väl mest lämpligt om större delen av förbrukningen går att flytta till timmar med lägre pris.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Ja, det är väl i stort sett samma människor som ena dagen vill visa att köpte el till minuskostnad som nu gnäller på högt timpris. Vill man jämna ut kostnaden finns det ju lösning på det.Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2024 15:01Det är väl cirka 10% av alla elkunder som köper el med timprisavtal i Sverige.
Jag tillhör dem som är bekymrad över både höga och låga priser även om man såklart tycker de är trevligt med lågt pris. Men om man tänker lite själv så inser man att ingen kan driva ett företag med för låga priser. För låga priser kommer också ge konsekvenser på sikt.Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 16:25Ja, det är väl i stort sett samma människor som ena dagen vill visa att köpte el till minuskostnad som nu gnäller på högt timpris. Vill man jämna ut kostnaden finns det ju lösning på det.Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2024 15:01Det är väl cirka 10% av alla elkunder som köper el med timprisavtal i Sverige.
Det krävdes ingen planering alls. Laddade som vanligt på natten och sedan behövde jag köra mer än förväntat dagen. Lägg till att det var kallare än vanligt också vilket ger högre förbrukning. Det ör klart att det ör dyrt att köra elbil om elpriset är högt. Varför tycker du att det är så konstigt?Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 12:47Att lyckas planera så att det enda alternativet är att ladda mitt på dagen dom få timmar då elen är som dyrast kräver ju målmedvetenhet.mussla skrev: ↑13 dec 2024 10:50På vilket vis anstränger man sig om man tvingas ladda när elen är dyr?
I så fall blir det ändå billigare med el än diesel eftersom man då får räkna med en genomsnittlig kostnad för laddning vilket ju blir väsentligt lägre än peaken. Diesel är ju lika dyr oavsett när man tankar.
Model Y LR AWD -24
Det genomsnittliga elpriset hemma är ju inte i närheten av dieselpriset så nej, det är inte lika dyrt.mussla skrev: ↑13 dec 2024 16:55Det krävdes ingen planering alls. Laddade som vanligt på natten och sedan behövde jag köra mer än förväntat dagen. Lägg till att det var kallare än vanligt också vilket ger högre förbrukning. Det ör klart att det ör dyrt att köra elbil om elpriset är högt. Varför tycker du att det är så konstigt?Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 12:47Att lyckas planera så att det enda alternativet är att ladda mitt på dagen dom få timmar då elen är som dyrast kräver ju målmedvetenhet.
I ditt fiktiva exempel kunde du ju vänta lite med att ladda om du svänger in på garageuppfarten prick klockan 12. Ska man ha timprisavtal får man vara lite mer med.
Jag sa att det just den dagen hade varit billigare med diesel. Då kan man inte prata om genomsnittspriser. Det är för övrigt inget fiktivt exempel. För mig var det exakt det som hände.Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 17:42Det genomsnittliga elpriset hemma är ju inte i närheten av dieselpriset så nej, det är inte lika dyrt.mussla skrev: ↑13 dec 2024 16:55Det krävdes ingen planering alls. Laddade som vanligt på natten och sedan behövde jag köra mer än förväntat dagen. Lägg till att det var kallare än vanligt också vilket ger högre förbrukning. Det ör klart att det ör dyrt att köra elbil om elpriset är högt. Varför tycker du att det är så konstigt?Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 12:47Att lyckas planera så att det enda alternativet är att ladda mitt på dagen dom få timmar då elen är som dyrast kräver ju målmedvetenhet.
I ditt fiktiva exempel kunde du ju vänta lite med att ladda om du svänger in på garageuppfarten prick klockan 12. Ska man ha timprisavtal får man vara lite mer med.
Många dagar är det bra med spotpriser men just den dagen var det inte det. Jag vet inte varför du inte kan acceptera att detta hände?
Hursomhelst ser jag ingen poäng med att träta med dig om detta. Ha det bra!
Model Y LR AWD -24
Fast det var "bara" 2-3 timmar den dagen som priserna var extrema. Så merparten av dagen hade det inte varit billigare med diesel.mussla skrev: ↑13 dec 2024 18:08Jag sa att det just den dagen hade varit billigare med diesel. Då kan man inte prata om genomsnittspriser. Det är för övrigt inget fiktivt exempel. För mig var det exakt det som hände.Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 17:42Det genomsnittliga elpriset hemma är ju inte i närheten av dieselpriset så nej, det är inte lika dyrt.mussla skrev: ↑13 dec 2024 16:55Det krävdes ingen planering alls. Laddade som vanligt på natten och sedan behövde jag köra mer än förväntat dagen. Lägg till att det var kallare än vanligt också vilket ger högre förbrukning. Det ör klart att det ör dyrt att köra elbil om elpriset är högt. Varför tycker du att det är så konstigt?Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 12:47Att lyckas planera så att det enda alternativet är att ladda mitt på dagen dom få timmar då elen är som dyrast kräver ju målmedvetenhet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nej, helt riktig finns det ingen poäng att träta om sånt trams.mussla skrev: ↑13 dec 2024 18:08Jag sa att det just den dagen hade varit billigare med diesel. Då kan man inte prata om genomsnittspriser. Det är för övrigt inget fiktivt exempel. För mig var det exakt det som hände.Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 17:42Det genomsnittliga elpriset hemma är ju inte i närheten av dieselpriset så nej, det är inte lika dyrt.mussla skrev: ↑13 dec 2024 16:55Det krävdes ingen planering alls. Laddade som vanligt på natten och sedan behövde jag köra mer än förväntat dagen. Lägg till att det var kallare än vanligt också vilket ger högre förbrukning. Det ör klart att det ör dyrt att köra elbil om elpriset är högt. Varför tycker du att det är så konstigt?Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 12:47Att lyckas planera så att det enda alternativet är att ladda mitt på dagen dom få timmar då elen är som dyrast kräver ju målmedvetenhet.
Många dagar är det bra med spotpriser men just den dagen var det inte det. Jag vet inte varför du inte kan acceptera att detta hände?
Hursomhelst ser jag ingen poäng med att träta med dig om detta. Ha det bra!
Såååå skönt att elpriset föll nu igår så man kunde ladda i natt till ca 8 öre per kwh inkl alla skatter. Annars hade jag fått lite panik… Jag läste någonstans att elen är 2000-talets viktigaste basvara liksom oljan var 1900-talets och kolet 1800-talet. Artikelförfattaren ansåg att staten kraftigt skulle subventionera elen för att Sverige inte skulle tappa köpkraft eller konkurrenskraft - han ansåg att moms och skatter helt skulle tas bort. Intressant och vettigt. På så vis gör vi inte det billigare för andra länder heller utan bara oss själva. Att effektavgifter bara samlas på hög på ett statligt konto är ju jättemärkligt. Också märkligt att Tyskland kan säga nej till att införa olika elpriszoner med hänvisning till att den tunga industrin i södra Tyskland skulle bli för dyr… Men Maud Olofsson vågade inte ta vår strid till EU när Danmark anmälde Sverige utan införde de fyra områdena… Intressant är också att Frankrike som helt förlitar sig på kärnkraft konstant har så dyr el. Iofs kanske de har andra förutsättningar med sinande kylfloder och gamla kraftverk. Men ändå… (elen där är ju så dyr att Tysklands tunga industri i södra Tyskland inte kan köpa därifrån utan förlitar sig på billig vindkraft och svensk export norrifrån och drar nytta av sitt enda elprisområde).
Frankrike har en helt annan strategi där elen som exporteras säljs dyrt och elen för de egna konsumenterna är prissäkrad.Aida skrev: ↑15 dec 2024 09:18Såååå skönt att elpriset föll nu igår så man kunde ladda i natt till ca 8 öre per kwh inkl alla skatter. Annars hade jag fått lite panik… Jag läste någonstans att elen är 2000-talets viktigaste basvara liksom oljan var 1900-talets och kolet 1800-talet. Artikelförfattaren ansåg att staten kraftigt skulle subventionera elen för att Sverige inte skulle tappa köpkraft eller konkurrenskraft - han ansåg att moms och skatter helt skulle tas bort. Intressant och vettigt. På så vis gör vi inte det billigare för andra länder heller utan bara oss själva. Att effektavgifter bara samlas på hög på ett statligt konto är ju jättemärkligt. Också märkligt att Tyskland kan säga nej till att införa olika elpriszoner med hänvisning till att den tunga industrin i södra Tyskland skulle bli för dyr… Men Maud Olofsson vågade inte ta vår strid till EU när Danmark anmälde Sverige utan införde de fyra områdena… Intressant är också att Frankrike som helt förlitar sig på kärnkraft konstant har så dyr el. Iofs kanske de har andra förutsättningar med sinande kylfloder och gamla kraftverk. Men ändå… (elen där är ju så dyr att Tysklands tunga industri i södra Tyskland inte kan köpa därifrån utan förlitar sig på billig vindkraft och svensk export norrifrån och drar nytta av sitt enda elprisområde).
https://www.reuters.com/world/europe/fr ... 023-04-21/
Frankrike är Europas största exportör av EL och exporterade första halvåret 2024 över 40Twh och eftersom majoriteten av elproduktionen kommer från kärnkraft så har de en väldigt hög capture rate och får bra betalt för elen.
Men såklart om de stoppat exporten så hade priserna i Frankrike fallit kraftigt
https://montel.energy/blog/france-tops- ... of-nations
Begränsningen av effekt pga kylning är starkt överdrivna och kommer från en begränsad period av värmeböljor.
Kylningen är inte heller en teknisk begränsning utan kommer från regler för vattentemperaturen relaterat till biologiska förutsättningar.
Frankrike byggde majoriteten av sina kärnkraftverk på 70-80 talet så se börjar bli till åren men det finns beslut att ersätta dessa och bygga 14 nya reaktorer
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Fransoserna ska/håller på att ändra sin strategi för deras elsystem.niklas12 skrev: ↑15 dec 2024 11:57Frankrike har en helt annan strategi där elen som exporteras säljs dyrt och elen för de egna konsumenterna är prissäkrad.Aida skrev: ↑15 dec 2024 09:18Såååå skönt att elpriset föll nu igår så man kunde ladda i natt till ca 8 öre per kwh inkl alla skatter. Annars hade jag fått lite panik… Jag läste någonstans att elen är 2000-talets viktigaste basvara liksom oljan var 1900-talets och kolet 1800-talet. Artikelförfattaren ansåg att staten kraftigt skulle subventionera elen för att Sverige inte skulle tappa köpkraft eller konkurrenskraft - han ansåg att moms och skatter helt skulle tas bort. Intressant och vettigt. På så vis gör vi inte det billigare för andra länder heller utan bara oss själva. Att effektavgifter bara samlas på hög på ett statligt konto är ju jättemärkligt. Också märkligt att Tyskland kan säga nej till att införa olika elpriszoner med hänvisning till att den tunga industrin i södra Tyskland skulle bli för dyr… Men Maud Olofsson vågade inte ta vår strid till EU när Danmark anmälde Sverige utan införde de fyra områdena… Intressant är också att Frankrike som helt förlitar sig på kärnkraft konstant har så dyr el. Iofs kanske de har andra förutsättningar med sinande kylfloder och gamla kraftverk. Men ändå… (elen där är ju så dyr att Tysklands tunga industri i södra Tyskland inte kan köpa därifrån utan förlitar sig på billig vindkraft och svensk export norrifrån och drar nytta av sitt enda elprisområde).
Frankrike är Europas största exportör av EL och exporterade första halvåret 2024 över 40Twh och eftersom majoriteten av elproduktionen kommer från kärnkraft så har de en väldigt hög capture rate och får bra betalt för elen.
Begränsningen av effekt pga kylning är starkt överdrivna och kommer från en begränsad period av värmeböljor.
Kylningen är inte heller en teknisk begränsning utan kommer från regler för vattentemperaturen relaterat till biologiska förutsättningar.
Frankrike byggde majoriteten av sina kärnkraftverk på 70-80 talet så se börjar bli till åren men det finns beslut att ersätta dessa och bygga 14 nya reaktorer
De ska bort från det massiva beroendet av kärnkraft.
De har fattat att det är riskabelt och dyrt.
De ska mot förnybar energi, och där de får de ju gratis bränsle för sol och vind.
"Generating renewable energy is a national priority. Focus on the wind, photovoltaic and low-carbon hydrogen markets"
"The aim is to reach 40% of renewable energy in the French energy mix by 2030"
https://www.businessfrance.fr/en/invest ... ble-energy
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Jag har inte sett några indikationer att de ska ändra strategiLerumsexpressen skrev: ↑15 dec 2024 12:45Fransoserna ska/håller på att ändra sin strategi för deras elsystem.niklas12 skrev: ↑15 dec 2024 11:57Frankrike har en helt annan strategi där elen som exporteras säljs dyrt och elen för de egna konsumenterna är prissäkrad.Aida skrev: ↑15 dec 2024 09:18Såååå skönt att elpriset föll nu igår så man kunde ladda i natt till ca 8 öre per kwh inkl alla skatter. Annars hade jag fått lite panik… Jag läste någonstans att elen är 2000-talets viktigaste basvara liksom oljan var 1900-talets och kolet 1800-talet. Artikelförfattaren ansåg att staten kraftigt skulle subventionera elen för att Sverige inte skulle tappa köpkraft eller konkurrenskraft - han ansåg att moms och skatter helt skulle tas bort. Intressant och vettigt. På så vis gör vi inte det billigare för andra länder heller utan bara oss själva. Att effektavgifter bara samlas på hög på ett statligt konto är ju jättemärkligt. Också märkligt att Tyskland kan säga nej till att införa olika elpriszoner med hänvisning till att den tunga industrin i södra Tyskland skulle bli för dyr… Men Maud Olofsson vågade inte ta vår strid till EU när Danmark anmälde Sverige utan införde de fyra områdena… Intressant är också att Frankrike som helt förlitar sig på kärnkraft konstant har så dyr el. Iofs kanske de har andra förutsättningar med sinande kylfloder och gamla kraftverk. Men ändå… (elen där är ju så dyr att Tysklands tunga industri i södra Tyskland inte kan köpa därifrån utan förlitar sig på billig vindkraft och svensk export norrifrån och drar nytta av sitt enda elprisområde).
De ska bort från det massiva beroendet av kärnkraft.
De har fattat att det är riskabelt och dyrt.
De ska mot förnybar energi, och där de får de ju gratis bränsle för sol och vind.
"Generating renewable energy is a national priority. Focus on the wind, photovoltaic and low-carbon hydrogen markets"
"The aim is to reach 40% of renewable energy in the French energy mix by 2030"
https://www.businessfrance.fr/en/invest ... ble-energy
De övriga 60% av elproduktionen kommer vara från kärnkraft sen är det ett mål att nå 40% om det blir så får tiden utvisa men de har goda förutsättningar
Från länken
Thanks to its nuclear sector, France has one of the least carbon-intensive energy mixes in the world. It is ranked second in Europe for the most decarbonized electricity output. It can guarantee a stable supply at a competitive cost through long-term contracts for manufacturers with an electro-intensive status.