Vinst Q3 var $312 miljoner, enligt Elon var ju de siffrorna lite "dopade" då de pressade ut högspecade bilar under det kvartalet. $100-200 miljoner vinst för Q4 tror jag på.
EDIT: Ser ju lite dumt ut med en gissning när rapporten tydligen hade släppts. Men det stämde ju ganska bra iaf.
Jo. 100 < 139 < 200. Bra gissat!
Kvalificerad killgissning.
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2019 22:26
av frippan
Såg väl ganska bra ut, skall bli ett spännande år. Se om de klarar att gå plus alla kvartal, jag tror de kan klara det.
75% av model Y är samma som model 3, borde betyda att de får mycket "gratis" när de skall börja tillverka de.
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2019 22:41
av heron
Kan inte vara annat än lite imponerad, två kvartal med vinst och de lär nog kunna göra vinst varje kvartal framöver om inget oförutsett händer.
De har tydligen $3,7 miljarder på banken nu med, är ju ändå hyfsat
Men enligt alla negativa nötter så går väl Tesla i konkurs i morgon
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2019 22:43
av Verdi
heron skrev:
Kan inte vara annat än lite imponerad, två kvartal med vinst och de lär nog kunna göra vinst varje kvartal framöver om inget oförutsett händer.
De har tydligen $3,7 miljarder på banken nu med, är ju ändå hyfsat
Men enligt alla negativa nötter så går väl Tesla i konkurs i morgon
Det beror lite på hur det går med Model 3. Hur stor är efterfrågan på LR egentligen? Hur ska de gå med vinst på SR?
Det är två väldigt avgörande frågor.
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2019 22:47
av Legato
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).
Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.
Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?
Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är en intressant målsättning hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också. Jag tycker ju Model 3 som produkt verkar helt fantastisk, men det känns som många potentiella köpare mot slutet av året kommer vara sugna på Model Y istället...
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2019 22:51
av vigge50
Legato skrev:
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).
Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.
Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?
Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är intressant, hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också...
Dum fråga kanske men vad menas med 500 punkter?
Känns som det borde betyda 5% men det känns ganska mycket.
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2019 22:57
av Verdi
vigge50 skrev:
Legato skrev:
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).
Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.
Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?
Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är intressant, hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också...
Dum fråga kanske men vad menas med 500 punkter?
Känns som det borde betyda 5% men det känns ganska mycket.
50% väl?
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2019 23:04
av vigge50
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).
Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.
Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?
Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är intressant, hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också...
Dum fråga kanske men vad menas med 500 punkter?
Känns som det borde betyda 5% men det känns ganska mycket.
50% väl?
Oj, det är en riktigt bra ökning men sen så har instegspriset också ökat under året.
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2019 23:46
av Legato
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).
Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.
Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?
Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är intressant, hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också...
Dum fråga kanske men vad menas med 500 punkter?
Känns som det borde betyda 5% men det känns ganska mycket.
50% väl?
Oj, det är en riktigt bra ökning men sen så har instegspriset också ökat under året.
5 procentenheter. De skrev inte vad bruttomarginalen var vad jag såg men den kan alltså tex ha gått från 22->27%.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 00:20
av TeslaTissel
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 01:07
av Larofo
Gillar inte att Deepak ska sluta.
Kursen i "after hours" tog stryk direkt.
Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 04:51
av taliz
frippan skrev:
Såg väl ganska bra ut, skall bli ett spännande år. Se om de klarar att gå plus alla kvartal, jag tror de kan klara det.
75% av model Y är samma som model 3, borde betyda att de får mycket "gratis" när de skall börja tillverka de.
Verdi skrev:
heron skrev:
Kan inte vara annat än lite imponerad, två kvartal med vinst och de lär nog kunna göra vinst varje kvartal framöver om inget oförutsett händer.
De har tydligen $3,7 miljarder på banken nu med, är ju ändå hyfsat
Men enligt alla negativa nötter så går väl Tesla i konkurs i morgon
Det beror lite på hur det går med Model 3. Hur stor är efterfrågan på LR egentligen? Hur ska de gå med vinst på SR?
Det är två väldigt avgörande frågor.
Just precis. Så länge de inte kan producera och sälja SR med vinst ser det lite "grått" ut IMO.
Elon sa ju själv tidigare att de kommer behöva mycket tur för att gå med vinst nu i Q1. Dvs de har inte nog med orders för att nå upp till försäljningen i Q3 och Q4, men de hoppas förstås att det kommer trilla in tillräckligt för att nå plusresultat. Samt att leveranserna till EU och Kina skall gå hyfsat smärtfritt.
Men det som lär pressa resultatet mest är ju att dom ska pynta en miljard dollar i lån(såvida inte tsla står över 369, högst osannolikt).
Kort sagt tror jag på närmare en miljard back i Q1.
För Q2 ser det inte mycket bättre ut, enda chansen är väl om MR av nån oklar anledning skulle börja sälja bra i EU och Kina. Verkar ju inte vara nån jättehit i USA.
Tippar på minusresultat även i Q2.
Q3 måste dom få till SR annars vettefasen....
Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 04:54
av taliz
jonsalgerier skrev:
Verkar ändå lite småsurt i after-hours-tradingen..
Ned 3ish %
Larofo skrev:
Gillar inte att Deepak ska sluta.
Kursen i "after hours" tog stryk direkt.
Dom släppte ju rapporten after hours...
Största problemet för de flesta investerare var antagligen att EPS, earnings per share, hamnade under förväntan.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 07:47
av Legato
taliz skrev:
frippan skrev:
Såg väl ganska bra ut, skall bli ett spännande år. Se om de klarar att gå plus alla kvartal, jag tror de kan klara det.
75% av model Y är samma som model 3, borde betyda att de får mycket "gratis" när de skall börja tillverka de.
Verdi skrev:
heron skrev:
Kan inte vara annat än lite imponerad, två kvartal med vinst och de lär nog kunna göra vinst varje kvartal framöver om inget oförutsett händer.
De har tydligen $3,7 miljarder på banken nu med, är ju ändå hyfsat
Men enligt alla negativa nötter så går väl Tesla i konkurs i morgon
Det beror lite på hur det går med Model 3. Hur stor är efterfrågan på LR egentligen? Hur ska de gå med vinst på SR?
Det är två väldigt avgörande frågor.
Just precis. Så länge de inte kan producera och sälja SR med vinst ser det lite "grått" ut IMO.
Elon sa ju själv tidigare att de kommer behöva mycket tur för att gå med vinst nu i Q1. Dvs de har inte nog med orders för att nå upp till försäljningen i Q3 och Q4, men de hoppas förstås att det kommer trilla in tillräckligt för att nå plusresultat. Samt att leveranserna till EU och Kina skall gå hyfsat smärtfritt.
Men det som lär pressa resultatet mest är ju att dom ska pynta en miljard dollar i lån(såvida inte tsla står över 369, högst osannolikt).
Kort sagt tror jag på närmare en miljard back i Q1.
För Q2 ser det inte mycket bättre ut, enda chansen är väl om MR av nån oklar anledning skulle börja sälja bra i EU och Kina. Verkar ju inte vara nån jättehit i USA.
Tippar på minusresultat även i Q2.
Q3 måste dom få till SR annars vettefasen....
Återbetalning av lån påverkar inte resultatet det påverkar bara kassaflödet.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 07:50
av Legato
Larofo skrev:
Gillar inte att Deepak ska sluta.
Kursen i "after hours" tog stryk direkt.
Missade det, det var verkligen tråkigt att höra.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 07:58
av Bod
taliz skrev:
Största problemet för de flesta investerare var antagligen att EPS, earnings per share, hamnade under förväntan.
Äntligen någon som förklrar en förkortning. Tack taliz!
LR?
SR?
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 07:58
av Zalman3
taliz skrev:
frippan skrev:
Såg väl ganska bra ut, skall bli ett spännande år. Se om de klarar att gå plus alla kvartal, jag tror de kan klara det.
75% av model Y är samma som model 3, borde betyda att de får mycket "gratis" när de skall börja tillverka de.
Verdi skrev:
heron skrev:
Kan inte vara annat än lite imponerad, två kvartal med vinst och de lär nog kunna göra vinst varje kvartal framöver om inget oförutsett händer.
De har tydligen $3,7 miljarder på banken nu med, är ju ändå hyfsat
Men enligt alla negativa nötter så går väl Tesla i konkurs i morgon
Det beror lite på hur det går med Model 3. Hur stor är efterfrågan på LR egentligen? Hur ska de gå med vinst på SR?
Det är två väldigt avgörande frågor.
Just precis. Så länge de inte kan producera och sälja SR med vinst ser det lite "grått" ut IMO.
Elon sa ju själv tidigare att de kommer behöva mycket tur för att gå med vinst nu i Q1. Dvs de har inte nog med orders för att nå upp till försäljningen i Q3 och Q4, men de hoppas förstås att det kommer trilla in tillräckligt för att nå plusresultat. Samt att leveranserna till EU och Kina skall gå hyfsat smärtfritt.
Men det som lär pressa resultatet mest är ju att dom ska pynta en miljard dollar i lån(såvida inte tsla står över 369, högst osannolikt).
Kort sagt tror jag på närmare en miljard back i Q1.
För Q2 ser det inte mycket bättre ut, enda chansen är väl om MR av nån oklar anledning skulle börja sälja bra i EU och Kina. Verkar ju inte vara nån jättehit i USA.
Tippar på minusresultat även i Q2.
Q3 måste dom få till SR annars vettefasen....
Elon sa ju att de har mycket stor efterfrågan på 3an. Så de kan styra marknaden genom att bara försiktigt sänka priserna genom enklare modeller. Skulle de börja ta orders på 35.000 dollar varianten imorgon, så kanske +1 miljoner ordrar ramlar in. Det blir en nära ohanterlig situation.
Bättre att ha hyfsat korta leveranstider och ta bra betalt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 08:22
av bjelkeman
TL;DR.
Q4 operating income stable compared to Q3 at $414M, operating margin of 5.7%
Operating cash flow less capex improved from Q3 to $910M in Q4
Cash and cash equivalents of $3.7B at Q4-end, increased by $718M in Q4
Q4 GAAP net income of $139M impacted by $54M non-cash charge
Model 3 GAAP and non-GAAP gross margin remained stable at >20% in Q4
And... We have sufficient cash on hand to comfortably settle in cash our convertible bond that will mature in March 2019.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 08:23
av vigge50
Bod skrev:
taliz skrev:
Största problemet för de flesta investerare var antagligen att EPS, earnings per share, hamnade under förväntan.
Äntligen någon som förklrar en förkortning. Tack taliz!
LR?
SR?
Long Range och Short Range av Model 3, finns nu i USA även MR, medium range.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 08:31
av Legato
vigge50 skrev:
Bod skrev:
taliz skrev:
Största problemet för de flesta investerare var antagligen att EPS, earnings per share, hamnade under förväntan.
Äntligen någon som förklrar en förkortning. Tack taliz!
LR?
SR?
Long Range och Short Range av Model 3, finns nu i USA även MR, medium range.
Standard om man ska vara petig. Short hade varit bättre namn nu när medium finns...
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 08:56
av taliz
Zalman3 skrev:
Elon sa ju att de har mycket stor efterfrågan på 3an. Så de kan styra marknaden genom att bara försiktigt sänka priserna genom enklare modeller. Skulle de börja ta orders på 35.000 dollar varianten imorgon, så kanske +1 miljoner ordrar ramlar in. Det blir en nära ohanterlig situation.
Bättre att ha hyfsat korta leveranstider och ta bra betalt.
Inflation påverkar även Tesla.
Visst, de har effektiviserat produktionen rejält nu, men det finns gränser även där.
De är fortfarande långt ifrån att ens nå break even på en 35k bil.
Och det finns inte en chans att de kommer lansera den om de inte kan göra vinst på den, det vore hål i huvudet.
Ett problem är att konkurrenterna däremot kan göra precis det, eftersom de fortfarande har gott om marginaler på sina fossilbilar.
På lång sikt ökar dessutom alltid produktionskostnaden.
35000 USD 2016 är med inflationen i USA 37179 USD 2019.
Dvs bara inflationen har ökat med 6% sedan Model 3 först visades.
En 35k bil borde idag alltså kosta 37k, och ju längre tid det går desto svårare blir det att nå ett fast mål som 35k.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 09:12
av TeslaTissel
Mer!
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 09:14
av Legato
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa ju att de har mycket stor efterfrågan på 3an. Så de kan styra marknaden genom att bara försiktigt sänka priserna genom enklare modeller. Skulle de börja ta orders på 35.000 dollar varianten imorgon, så kanske +1 miljoner ordrar ramlar in. Det blir en nära ohanterlig situation.
Bättre att ha hyfsat korta leveranstider och ta bra betalt.
Inflation påverkar även Tesla.
Visst, de har effektiviserat produktionen rejält nu, men det finns gränser även där.
De är fortfarande långt ifrån att ens nå break even på en 35k bil.
Och det finns inte en chans att de kommer lansera den om de inte kan göra vinst på den, det vore hål i huvudet.
Ett problem är att konkurrenterna däremot kan göra precis det, eftersom de fortfarande har gott om marginaler på sina fossilbilar.
På lång sikt ökar dessutom alltid produktionskostnaden.
35000 USD 2016 är med inflationen i USA 37179 USD 2019.
Dvs bara inflationen har ökat med 6% sedan Model 3 först visades.
En 35k bil borde idag alltså kosta 37k, och ju längre tid det går desto svårare blir det att nå ett fast mål som 35k.
Logiken haltar... Gällande fossilbilstillverkarna hävdar du att de kan offra bolagets marginal för att producera en Model 3 konkurrent med förlust. Det kan de förvisso men de har inte större marginaler att ta av än Tesla rent generellt. Tex så har VW, Hyundai, Kia, JLR avsevärt sämre marginaler än Tesla.
Att de skulle vara långt ifrån att vara break even på en 35k bil är dessutom ren spekulation. Jag tror inte det stämmer, men de vill inte vara bara break even när de lanserar bilen. Först vill de såklart sälja så många högmarginal-treor de kan i Europa och Asien.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 09:34
av Verdi
Legato skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa ju att de har mycket stor efterfrågan på 3an. Så de kan styra marknaden genom att bara försiktigt sänka priserna genom enklare modeller. Skulle de börja ta orders på 35.000 dollar varianten imorgon, så kanske +1 miljoner ordrar ramlar in. Det blir en nära ohanterlig situation.
Bättre att ha hyfsat korta leveranstider och ta bra betalt.
Inflation påverkar även Tesla.
Visst, de har effektiviserat produktionen rejält nu, men det finns gränser även där.
De är fortfarande långt ifrån att ens nå break even på en 35k bil.
Och det finns inte en chans att de kommer lansera den om de inte kan göra vinst på den, det vore hål i huvudet.
Ett problem är att konkurrenterna däremot kan göra precis det, eftersom de fortfarande har gott om marginaler på sina fossilbilar.
På lång sikt ökar dessutom alltid produktionskostnaden.
35000 USD 2016 är med inflationen i USA 37179 USD 2019.
Dvs bara inflationen har ökat med 6% sedan Model 3 först visades.
En 35k bil borde idag alltså kosta 37k, och ju längre tid det går desto svårare blir det att nå ett fast mål som 35k.
Logiken haltar... Gällande fossilbilstillverkarna hävdar du att de kan offra bolagets marginal för att producera en Model 3 konkurrent med förlust. Det kan de förvisso men de har inte större marginaler att ta av än Tesla rent generellt. Tex så har VW, Hyundai, Kia, JLR avsevärt sämre marginaler än Tesla.
Att de skulle vara långt ifrån att vara break even på en 35k bil är dessutom ren spekulation. Jag tror inte det stämmer, men de vill inte vara bara break even när de lanserar bilen. Först vill de såklart sälja så många högmarginal-treor de kan i Europa och Asien.
Många biltillverkare har jättehögar med pengar som de kan satsa på att nå hög volym på en elbil och på så sätt snabbt komma ner i lägre utvecklings- och produktionskostnader per bil. Fungerar ju som vi tänker att statliga subventioner ska göra. Ett hjälpmedel för att nå höga volymer och därmed lägre priser på sikt.
Det ÄR ett hot mot Tesla som saknar den möjligheten. Tesla har inte en massa pengar på banken. De har stora lån. Stor skillnad.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 jan 2019 09:35
av Zalman3
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa ju att de har mycket stor efterfrågan på 3an. Så de kan styra marknaden genom att bara försiktigt sänka priserna genom enklare modeller. Skulle de börja ta orders på 35.000 dollar varianten imorgon, så kanske +1 miljoner ordrar ramlar in. Det blir en nära ohanterlig situation.
Bättre att ha hyfsat korta leveranstider och ta bra betalt.
Inflation påverkar även Tesla.
Visst, de har effektiviserat produktionen rejält nu, men det finns gränser även där.
De är fortfarande långt ifrån att ens nå break even på en 35k bil.
Och det finns inte en chans att de kommer lansera den om de inte kan göra vinst på den, det vore hål i huvudet.
Ett problem är att konkurrenterna däremot kan göra precis det, eftersom de fortfarande har gott om marginaler på sina fossilbilar.
På lång sikt ökar dessutom alltid produktionskostnaden.
35000 USD 2016 är med inflationen i USA 37179 USD 2019.
Dvs bara inflationen har ökat med 6% sedan Model 3 först visades.
En 35k bil borde idag alltså kosta 37k, och ju längre tid det går desto svårare blir det att nå ett fast mål som 35k.
Visst kan vissa saker bli dyrare med tiden. Men 2% i inflation per år äts upp med råge av ökad volym.
Det finns en tumregel i tillverkningsindustrin, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Under 2018 så ökade man tillverkningen med ca 2.5ggr.
Och under 2019 så kanske man landar på 2ggr högre volym jämfört med 2018.
Så detta spelar mycket större roll än 2% i inflation.
Dessutom så verkar det ju komma konkurrens för S och X i form av, Audi, Porsche, Jaguar mm.
Så volymerna för toppmodellerna kanske går ner.
Och det kommer ut billiga elbilar i Renault Zoe, VVW e-Up, Skoda Citigo EV mm.
Men i segmenet mellanklass, snygg bil, +50 mils räckvidd, 0-100 på ca 5s
är det magert med konkurrens för tillfället.
Kanske blir det Polestar 2 och Volvo XC40 som blir största konkurrenten i slutet av året.
Har de liknande prestanda och pris, och dessutom drag, så kan många svenska köpare överväga en Polestar 2.