Sida 78 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 17:49
av taliz
martinot skrev:
Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
Intressanta synpunkter.

Har tyvärr inte kunnat se den varken exteriört eller interiört i verkligheten, men även utsidan tycker jag (iaf. på foto och film) ser väldigt billig och plastig ut.

Har man tur så kanske KIA EV6 är syskonet som lyfter Ioniq 5 till högre kvalitet (precis som Enyaq vs ID4). Har du haft möjlighet att kika på EV6?

Tycker EV6 ser mycket mindre "robot" och mindre "space" ut än Ioniq 5 (lite för mycket transformer för min smak). Kanske KIA och EV6 är det mer "vuxna" alternativet som gäller?

Det jag inte gillar med PS2, är att man sitter insjunken så långt ner, och väldigt innesluten trång känsla. Där tycker jag ju att både Iq5/EV6 och ID/Enyaq-bilarna iaf på bild/film ser ut att vara mer luftiga ljusa (men man måste ju provköra och uppleva själv innan man kan bedöma en bil)?
Det kommer ju en mer "premium" variant på samma platta inom kort, Genesis GV60.
Förhoppningsvis är den trevligare. Men de har lite udda smak i Asien...

viewtopic.php?f=27&t=25699

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 17:52
av mati
Nej, jag ska kolla imorgon. Vi får se om man kan knöla in vovvarna på nåt sätt. Med nedfällt baksäte måste det ju vara möjligt. Jag har ju inga elefanter. Så vansinnigt mycket mindre än e-tron kan den ju inte vara, och den funkar t o m med uppfällt baksäte.
En Volvo XC40 kommer jag däremot inte skaffa. Jag ser inte på vilket sätt den bilen ska vara intressant för mig. Rent tekniskt ligger den ju ljusår bakom Hyundai. Och jag köper inte en random kines-SUV bara för att den är eldriven.
Jag ser två alternativ just nu.
1. Ioniq 5, förutsatt den faller mig i smaken
2. Behålla e-tron leasingperionen ut, dvs till april 2022. Om det inte kommit en bra bil fram tills dess kommer jag skaffa en gammal dieselhärk så länge, dvs tills det finns en kombi som går på el.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 17:57
av martinot
mati skrev:
Nej, jag ska kolla imorgon. Vi får se om man kan knöla in vovvarna på nåt sätt. Med nedfällt baksäte måste det ju vara möjligt. Jag har ju inga elefanter. Så vansinnigt mycket mindre än e-tron kan den ju inte vara, och den funkar t o m med uppfällt baksäte.
En Volvo XC40 kommer jag däremot inte skaffa. Jag ser inte på vilket sätt den bilen ska vara intressant för mig. Rent tekniskt ligger den ju ljusår bakom Hyundai. Och jag köper inte en random kines-SUV bara för att den är eldriven.
Jag ser två alternativ just nu.
1. Ioniq 5, förutsatt den faller mig i smaken
2. Behålla e-tron leasingperionen ut, dvs till april 2022. Om det inte kommit en bra bil fram tills dess kommer jag skaffa en gammal dieselhärk så länge, dvs tills det finns en kombi som går på el.
Jo, även om jag gillar Volvo-kvaliteten hos PS2 (som gammal Volvo-ägare och massor av kombi), så känns ju batteritekniken och allt annat dåtid. e-GMP känns ju verkligen framtid, och som batterikemi, kylning och laddteknik som (iaf. just nu) ligger absolut allra längst fram. Även passerat Tesla med råge och gått ordentligt förbi.

Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 18:03
av mati
martinot skrev:
Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?
Nej, varför? Den är både dyrare och dessutom ful som stryk tycker jag.
Jag gillar Ioniq5 och dess fräcka design, både interiört och exteriört. Jag tycker att EV6 är alldeles för vanlig och tråkig. Och om det nu är så att Ioniq5 är för liten för mig och mina hundar så är väl EV6 inget fungerande alternativ heller. Den är väl knappast större.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 18:10
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?
Nej, varför? Den är både dyrare och dessutom ful som stryk tycker jag.
Jag gillar Ioniq5 och dess fräcka design, både interiört och exteriört. Jag tycker att EV6 är alldeles för vanlig och tråkig. Och om det nu är så att Ioniq5 är för liten för mig och mina hundar så är väl EV6 inget fungerande alternativ heller. Den är väl knappast större.
Nej, det skall vara exakt samma storlek. Så får hundburarna inte plats i Ioniq 5 så får de det nog inte i EV6 heller (tyvärr). Så jag tänkte just designmässigt och ur kvalitetskänsla.

Själv är jag en sådan där "tråkig" person som gärna medvetet väljer bilar som inte sticker ut från mängden. :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 18:12
av DanneLKPG
Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
Roligt att man kan tycka så olika! Provkörde XC40 P8 i vintras och tyckte inte den var något särskilt. Den var iaf inte lika klaustrofobisk som Polestar 2. IONIQ5 kändes stor och luftig i förarsätet. Exakt som jag vill ha det efter att man vant sig vid BMW i3S. Tyckte inte den kändes plastig alls och det var förvånande stort bagage, särskilt när man flyttade fram baksätet lite.

Du jämför dessutom i princip maxutrustad XC40 mot den billigaste varianten av IONIQ5.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 18:18
av mati
martinot skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?
Nej, varför? Den är både dyrare och dessutom ful som stryk tycker jag.
Jag gillar Ioniq5 och dess fräcka design, både interiört och exteriört. Jag tycker att EV6 är alldeles för vanlig och tråkig. Och om det nu är så att Ioniq5 är för liten för mig och mina hundar så är väl EV6 inget fungerande alternativ heller. Den är väl knappast större.
Nej, det skall vara exakt samma storlek. Så jag tänkte just mer designmässigt.

Själv är jag en sådan där "tråkig" person som gärna medvetet väljer bilar som inte sticker ut från mängden. :D
Ja, alltså jag gillar ju Golfen just för att den är så vanlig. Så sett är jag likadan. Jag vill inte sticka ut. Men just EV6 gillar jag inte alls designmässigt. Då är IQ5 mycket roligare tycker jag. Och hade jag velat smälta in utan att sticka ut alls i mängden hade jag nog behövt skaffa en gammal Volvo 740 eller en vrålande pick-up. Det är sånt man kör här.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 18:43
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:

Själv är jag en sådan där "tråkig" person som gärna medvetet väljer bilar som inte sticker ut från mängden. :D
Ja, alltså jag gillar ju Golfen just för att den är så vanlig. Så sett är jag likadan. Jag vill inte sticka ut. Men just EV6 gillar jag inte alls designmässigt. Då är IQ5 mycket roligare tycker jag. Och hade jag velat smälta in utan att sticka ut alls i mängden hade jag nog behövt skaffa en gammal Volvo 740 eller en vrålande pick-up. Det är sånt man kör här.
Ha, ha, då hade jag nog inte smält in där! :D

Förstår vad du menar dock. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 20:11
av taliz

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 20:54
av Zalman3
Inte så jätte imponerad ändå.

Efter 10 min så har Ioniq 5 nått 55% och laddat ca 34 kWh. Men samtidigt så har Teslan också laddat ca 34kWh.
Efter 15 min så har Ioniq 5 nått 71% och laddat ca 47 kWh. Men samtidigt så har Teslan också laddat ca 43kWh.
Utgår ifrån att Teslan år snålare per mil så skillnaden i praktiken är inte stor.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jul 2021 23:08
av Tessi19
Skillnaden i praktiken finns i 200k lägre köppris.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 00:19
av Issa
Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.

Sorry var bara tvungen att svara på din sista kommentar. Slår xc40 e-tron? Jag blir lite orolig när jag läser sånt i ett annars vettig forum. Det finns inget som xc40 slår e-tronen med förutom priset. Du får inte glömma att en xc40 kostar från 280 tusen i bensin utförande, bara för att det sitter ett batteri i bilen gör den inte till en lyxigare bil eller större. E-tronen är en mycket större bil, en annan liga. Du kan jämföra xc40 med e-tron q4. Knappt det, det är trots allt tysk kvalitet i bilen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 10:26
av Zalman3

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 10:57
av martinot
Tessi19 skrev:
Skillnaden i praktiken finns i 200k lägre köppris.
Jo, fast det argumentet kan man använda om nästan allt. Då kan man även argumentera för en fossilbil för totalt 200 K i inköpspris. :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 11:08
av OfarligTesla
Zalman3 skrev:
Ja den förbrukningen i 120 km/h var inte att leka med faktiskt, var ju bra väder också.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 11:33
av heldiggrisen
OfarligTesla skrev:

Ja den förbrukningen i 120 km/h var inte att leka med faktiskt, var ju bra väder också.
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 11:40
av Tessi19
martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Skillnaden i praktiken finns i 200k lägre köppris.
Jo, fast det argumentet kan man använda om nästan allt. Då kan man även argumentera för en fossilbil för totalt 200 K i inköpspris. :D
Visst men är mot mitt argument för miljöns effekter ;)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 11:50
av heldiggrisen
Tycker det fortfarande är skumt att HelectriC fick samma förbrukning med cyklar som TB fick utan.

More data is needed.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 12:00
av OfarligTesla
heldiggrisen skrev:
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Jag är mer intresserad av jämförelsen mot Model Y t.ex. eftersom det är vad de jag känner som vill ha den typen av bil kollar på. Nu har ju inte Björn testat den men jämförelser från USA verkar visa att bara diffar ca 15% mellan Model 3 och Model Y vad gäller förbrukning i de hastigheterna. I så fall är det stor skillnad mellan Model Y och Ioniq 5, som dessutom lär öka när man går upp i 130-140 km/h.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 12:28
av heldiggrisen
OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Jag är mer intresserad av jämförelsen mot Model Y t.ex. eftersom det är vad de jag känner som vill ha den typen av bil kollar på. Nu har ju inte Björn testat den men jämförelser från USA verkar visa att bara diffar ca 15% mellan Model 3 och Model Y vad gäller förbrukning i de hastigheterna. I så fall är det stor skillnad mellan Model Y och Ioniq 5, som dessutom lär öka när man går upp i 130-140 km/h.
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 12:41
av OfarligTesla
heldiggrisen skrev:
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?
Behöver ju inte köra det mycket för att det skall spela någon roll, de flesta vill ju åka upp till fjällen på vintern eller någonstans på sommaren. Då blir det mindre laddtid om förbrukningen diffar som den gör, även med lite snabbare laddning hos Ioniqen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 12:51
av Walker
Issa skrev:
Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.

Sorry var bara tvungen att svara på din sista kommentar. Slår xc40 e-tron? Jag blir lite orolig när jag läser sånt i ett annars vettig forum. Det finns inget som xc40 slår e-tronen med förutom priset. Du får inte glömma att en xc40 kostar från 280 tusen i bensin utförande, bara för att det sitter ett batteri i bilen gör den inte till en lyxigare bil eller större. E-tronen är en mycket större bil, en annan liga. Du kan jämföra xc40 med e-tron q4. Knappt det, det är trots allt tysk kvalitet i bilen.
Ursäkta, men du kanske inte noterade ”i min smak”?
Det där tunna argumentet ”trots allt tysk kvalitet” låter 70-tal. Verkligheten har sprungit ifrån tyskarna. Jag har personlig erfarenhet av tysk ”kvalitet” och det är inget jag har för avsikt att betala extra för, utan något jag framöver kommer att akta mig noga för.
Den e-tron jag provat var ett klart skräckexempel på tyskt skräp. Bara karosspassningen var chockerande (och då äger jag en Tesla) Som jag nämt i annan tråd hävdas det fortfarande att det bara är vissa tyskar som är ”premium” med samma ihärdighet som att Kejsarens nya kläder är väldigt vackra. Många av oss som känt på dessa ”kläder” har fått erfara att de är ganska nakna.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 12:58
av wheels
Är ganska liten diff mellan VW, Skoda och Ioniq. Det som jag hakar upp mig på, är att Ioniq har klart mindre batteri i Europa
Varför i helvete då?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 13:07
av heldiggrisen
OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?
Behöver ju inte köra det mycket för att det skall spela någon roll, de flesta vill ju åka upp till fjällen på vintern eller någonstans på sommaren. Då blir det mindre laddtid om förbrukningen diffar som den gör, även med lite snabbare laddning hos Ioniqen.
Spela roll gör det självklart. Jag har jämfört min vanligaste 75mils tur (Malmö-Lillehammer) och det diffar 45 minuter i MYs favör (3 mot 5 laddstopp) när jag putter in vad vi hittills vet i ABRP.

Nu mitigeras skillnaden mycket mot att vi måste stanna i Falkenberg eller Varberg för mat och hundrast, Strömstad för lösgodis till familjen i Norge och Espa för bullar, så skillnaden mellan MY och I5 blir för vår del minimal. Hund hjälper på när man måste stanna var 2-3 timme för pinkrast ändå.

Alla har sina behov, frågan är om 45 minuter snabbare tid på en dagsfärd till 130kkr skillnad i pris är värt det, och det tror jag nog det är för de som kör mycket.

För oss som kör Max 4 långresor per år, och kortare än 30 mil i det dagliga, så är I5 absolut en rejäl utmanare till MY.

Speciellt eftersom jag får betala bilen av min privata plånka, med redan skattade pengar.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 31 jul 2021 13:18
av taliz
För egen del tar jag hellre längre räckvidd än snabbare laddning.
Största anledningen är att jag sällan kör så långt att jag behöver snabbladda, och lång räckvidd är förstås nyckeln till det.
De få gånger jag behöver snabbladda gör det ingen direkt skillnad om det tar 15 min eller 30 min, det tar ändå längre tid för mig att käka etc.