Sida 78 av 231
Re: VW I.D
Postat: 28 maj 2020 17:04
av chaffis75
SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Riktigt såhär enkelt är de ju inte för beror på last alternativt ladd ström så får man mäta på olika sätt. Man brukar även mäta hur mycket ström man använder för att lättare beräkna hur mycket du har kvar i batteriet och inte bara mäta. Att göra en bra bms är inte lätt.
Sen att använda olika batterier/tillverkare är ju fullt möjligt dock är de med största sannolikhet andra ström kurvor på de andra batterierna dock brukar man kunna återanvända bms systemet men får lägga andra kalibrering värden i mjukvaran.
VW I.D
Postat: 28 maj 2020 17:12
av taliz
SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
Re: VW I.D
Postat: 29 maj 2020 10:40
av taliz
VW verkar inte ha det så lätt med hårdvaran heller....
https://www.motor1.com/news/425886/2020 ... -test/amp/
Re: VW I.D
Postat: 29 maj 2020 12:32
av mati
taliz skrev:SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
Precis, temperaturen är ett sådant exempel. I en laptop eller en mobil laddas (och urladdas) cellerna alltid på ungefär samma sätt. Laddeffekten är alltid densamma och belastningen av batteriet ligger inom ganska snäva gränser. Ett laptopsbatteri behöver inte ge ifrån sig effekt för ludicrous accelerationer, och inte heller snabbladdas med extrema strömmar. Det råder inga vintertemperaturer och det blir inte glödhett heller. Temperaturen i batteriet är alltså med andra ord ingen kritisk faktor. Och går batteriet sönder så köper man en ny mobil.
I en elbil är det avgörande at hålla temperaturen på en lagom nivå. Det måste BMS:en klara av.
Re: VW I.D
Postat: 29 maj 2020 22:03
av Svenssons
mati skrev:taliz skrev:SwedenEvGuru skrev:Saken är den har du en Bms utvecklad för sig tex: 3.7 V , 3200 mha 18650 batterier så beställer man enbart dessa annars orsakar man massa extra arbete.
Så om värdena är samma på LG, Samsung, Panasonic så är det bara att bygga batterimodulerna & märket har ingen betydelse.
Säg att jag kör 3po med 4 pack i serie ggr 3 i parallellt = 12 totalt för 3.7V x 3 = 11.1 Volt.
Bms uppgift är att skydda batteriet för över & underspänning vid strömkurvor.
Men känns som jag avvikit från ämnet, men hoppas att någon iallafall lärt sig något nytt.
Det finns många olika tekniker med olika kemi. NCM, NCA, LIPO etc, och vidare olika generationer och mixar av anoder och katoder etc i dessa.
För att optimera prestanda och livslängd bör man hantera dem olika. En "dum" BMS funkar ungefär som du säger. Men utveckligen har gått vidare, numera tar man hänsyn till betydligt fler variabler för att just optimera. För en laptop eller mobiltelefon är det inte så viktigt. Men en elbil skall hålla länge och leverera acceptabel prestanda under många år.
Precis, temperaturen är ett sådant exempel. I en laptop eller en mobil laddas (och urladdas) cellerna alltid på ungefär samma sätt. Laddeffekten är alltid densamma och belastningen av batteriet ligger inom ganska snäva gränser. Ett laptopsbatteri behöver inte ge ifrån sig effekt för ludicrous accelerationer, och inte heller snabbladdas med extrema strömmar. Det råder inga vintertemperaturer och det blir inte glödhett heller. Temperaturen i batteriet är alltså med andra ord ingen kritisk faktor. Och går batteriet sönder så köper man en ny mobil.
I en elbil är det avgörande at hålla temperaturen på en lagom nivå. Det måste BMS:en klara av.
Precis det jag menade och för detta krävs det att BMS är rätt programmerad. Tesla har justerat mjukvaran åt båda hållen allt eftersom kunskapen om hur kemin i de olika cellerna fungerar och ändras i och med snabbladdningar. De har både kunnat öka urladdning, laddning samt minskat laddning med tiden. Tesla har full koll på vad för typ av batterier och exakt vilken kemi det är i cellerna. Att blanda olika celler från olika tillverkare med olika kemi och köra på samma mjukvara för laddningen kommer inte gå bra i längden. Kommer bli en rejäl battery gate för tillverkaren som gör detta.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 08:27
av Zalman3
Tror att ID3 modeller som kostar över 500.000kr blir svårsålda.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 09:05
av HelectriC
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 09:08
av Surfaren
Ingår det någon mjukvara då eller får man köpa till den sen när VW snickrat färdigt?
Ganska bra avstånd till vad ID.3 1st ska börja på enligt volkswagen.se. Men om man klarar sig med basvarianten låter jag vara osagt.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 09:35
av Laban
Zalman3 skrev:
Tror att ID3 modeller som kostar över 500.000kr blir svårsålda.
Håller med. Jag misstänker att modellen med stora batteripacket aldrig kommer att släppas.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 09:56
av Swede1
Laban skrev:Zalman3 skrev:
Tror att ID3 modeller som kostar över 500.000kr blir svårsålda.
Håller med. Jag misstänker att modellen med stora batteripacket aldrig kommer att släppas.
Jag är tveksam till att ID 3 öht släpps...

Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 12:53
av Walker
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 17:36
av HelectriC
Walker skrev:
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
Här i Norge finns det gott om elbilar som kostar mindre. Hade jag dock bott i Sverige hade jag nog inte ens funderat på elbil, alldeles för dyrt jämfört med fossilt.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 18:02
av bonath
Jävlar vad det regnar "tesladödare"...

Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 19:45
av LasseTM
Surfaren skrev:Ingår det någon mjukvara då eller får man köpa till den sen när VW snickrat färdigt?
Ganska bra avstånd till vad ID.3 1st ska börja på enligt volkswagen.se. Men om man klarar sig med basvarianten låter jag vara osagt.
Räkna på 450k med lite utrustning, det är ju ändå 100k under en SR+ i pris.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 20:14
av taliz
LasseTM skrev:Surfaren skrev:Ingår det någon mjukvara då eller får man köpa till den sen när VW snickrat färdigt?
Ganska bra avstånd till vad ID.3 1st ska börja på enligt volkswagen.se. Men om man klarar sig med basvarianten låter jag vara osagt.
Räkna på 450k med lite utrustning, det är ju ändå 100k under en SR+ i pris.
En Golf kostar väl en hundring mindre än en BMW 3-serie också. For good reason.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2020 21:38
av mati
HelectriC skrev:Walker skrev:
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
Här i Norge finns det gott om elbilar som kostar mindre. Hade jag dock bott i Sverige hade jag nog inte ens funderat på elbil, alldeles för dyrt jämfört med fossilt.
Ja, tyvärr är det så. Den så kallade folkelbilen ID3 kommer ingen vilja köpa för det priset. Vad vill de ha för iD4 eller ID5 när de lanseras om ungefär lite drygt 5-10 år? En miljon?
Re: VW I.D
Postat: 09 jun 2020 20:14
av Zalman3
Fick nyhetsbrev från VW.
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Re: VW I.D
Postat: 09 jun 2020 21:34
av Walker
Zalman3 skrev:Fick nyhetsbrev från VW.
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
Re: VW I.D
Postat: 09 jun 2020 23:53
av Swede1
Ja de vill att man ska beställa bilen, men de är tröga med återbetalningen av reservationspengarma. Vw kan glömma beställning utan provkörning, dessutom löjligt pris på Ionity. Vw elbilssatsning verkar att ha drabbats hårt av Corona.

Re: VW I.D
Postat: 10 jun 2020 03:27
av Zalman3
Walker skrev:Zalman3 skrev:Fick nyhetsbrev från VW.
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
Trots alla mjukvaruproblem så tror jag att ID3 kommer att sälja bra.
Kanske +100.000 levererade i år.
Re: VW I.D
Postat: 10 jun 2020 06:02
av Walker
Zalman3 skrev:Walker skrev:Zalman3 skrev:Fick nyhetsbrev från VW.
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
Trots alla mjukvaruproblem så tror jag att ID3 kommer att sälja bra.
Kanske +100.000 levererade i år.
...vi får väl se. Framtiden får utvisa. Jag vet ju bara vilka leveranstider jag haft på mina VW/Skoda-bilar.
Re: VW I.D
Postat: 10 jun 2020 07:46
av HelectriC
Swede1 skrev:Ja de vill att man ska beställa bilen, men de är tröga med återbetalningen av reservationspengarma. Vw kan glömma beställning utan provkörning, dessutom löjligt pris på Ionity. Vw elbilssatsning verkar att ha drabbats hårt av Corona.

Jasså? Jag fick pengarna efter 1 vecka.
Re: VW I.D
Postat: 10 jun 2020 09:08
av dfa
Ang. Ionity så hittade det här i en pressrelease ( kanske redan är känt )
"Volkswagen customers can use the IONITY quick-charging
network at favourable rates: prices start at €0.30 per kilowatt hour depending on the tariff they choose"
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/id4-and-id3-5834
Ang. leveranser av ID.3 1st efter den 17:e så bör det väl inte ta jättelång tid?
Själva bilarna står ju redan på parkeringsplatsen i Zwickau, så transport därifrån till handlaren typ?
Re: VW I.D
Postat: 10 jun 2020 09:23
av taliz
Man har ju faktiskt lyckats producera étron i hyfsade mängder.
Det är ju visserligen en modifierad avgasbil, men ändå.
Tror nog de kan komma upp i 100k/år takt inom något år.
Sen kommer den riktiga utmaningen. 100k/år är bara 1% av deras försäljning. De måste konvertera många fabriker närmaste åren, och se till att det finns batterier för dem.
Det är inte långt till 2025.
Re: VW I.D
Postat: 10 jun 2020 15:52
av HelectriC
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.