Re: Leasa Model 3?
Postat: 06 dec 2018 10:55
Det är ju en billigare elbil än vad S var när den fick värdet 4950kr så rimligtvis borde en Naken P hamna under 5000kr månad
Smutt skrev:Det är ju en billigare elbil än vad S var när den fick värdet 4950kr så rimligtvis borde en Naken P hamna under 5000kr månad
Exakt. Fasen, jag vill ju inte hamna med skägget i brevlådan och ha ett förmånsvärde på 10000 kr.Verdi skrev:Smutt skrev:Det är ju en billigare elbil än vad S var när den fick värdet 4950kr så rimligtvis borde en Naken P hamna under 5000kr månad
Det har inte med priset att göra utan med vilken fossil jämförelsebil man väljer.
BMW M3?djFabbe skrev:Exakt. Fasen, jag vill ju inte hamna med skägget i brevlådan och ha ett förmånsvärde på 10000 kr.Verdi skrev:Smutt skrev:Det är ju en billigare elbil än vad S var när den fick värdet 4950kr så rimligtvis borde en Naken P hamna under 5000kr månad
Det har inte med priset att göra utan med vilken fossil jämförelsebil man väljer.
Fast redan LR är ju snabbare än alla domLeo skrev:En P85 byggd 2014 har grundpris 837500 enligt skatteverket. Har förmånsvärdet 4666kr/mån.
Så måste inte bli sååååå blodigt högt på en P Model 3. Men tittar man å andra sidan på dagens Model S i P utförande så har den över 11000kr/mån i grundutförande!
Men beror som sagt på vad de vill jämföra den mot. De kanske tex jämför med lite starkare motorversioner på Audi A4, BMW 3-serien, MB C-klass?
SjälavårddjFabbe skrev:Det ser ut som man sakta genom åren på skatteverket fattat vad Tesla är för bilar. Dvs snabba sportbilar i praktiken. De nyare förmånsvärderna straffar ut P-modellerna ordentligt, med över 100% 2018 fastän prisskillnaden bara är ca 20%.
Grundmodellen är snabb, men det kan man finna sig i på skatteverket verkar det som. Inte så konstigt att skatteverket inte vill stödja sportbilar som tjänstebilar egentligen. För vad ska du ha en snabbaccelererande bil i tjänsten för?
djFabbe skrev:Det ser ut som man sakta genom åren på skatteverket fattat vad Tesla är för bilar. Dvs snabba sportbilar i praktiken. De nyare förmånsvärderna straffar ut P-modellerna ordentligt, med över 100% 2018 fastän prisskillnaden bara är ca 20%.
Grundmodellen är snabb, men det kan man finna sig i på skatteverket verkar det som. Inte så konstigt att skatteverket inte vill stödja sportbilar som tjänstebilar egentligen. För vad ska du ha en snabbaccelererande bil i tjänsten för?
Hur många såna körs 3000 mil i tjänsten?Jeppe_E skrev:En BMW M3 utan lull som körs 3000 mil i tjänsten har ett förmånsvärde på 7800 kr/mån.
Vadå? Kan man inte skriva upp 50 varv på Ring Knutstorp som tjänsteresa?Verdi skrev:Hur många såna körs 3000 mil i tjänsten?Jeppe_E skrev:En BMW M3 utan lull som körs 3000 mil i tjänsten har ett förmånsvärde på 7800 kr/mån.
Jag har bara räknat kallt med att man kan "flytta" bilen och köpa den privat istället om förmånsvärdet blir galet. Jag hoppas på runt 6k för min P3a, passerar den 10k så blir det privat, någonstans mellan 6 och 10 så får det räknas litetor skrev:Det här med att förmånsvärdet inte är satt är riktigt besvärligt. Jag ringde skatteverket och trots att dom var mycket tillmötesgående så gav det inget. Helt avgörande är vad dom anser vara motsvarande fossilbil. Den uppgiften är inte satt än och lät som att den först kommer när bilar börjar levereras men något oklart. Tänkte sätta mig och räkna lite ikväll. Tänker om man tar ett antal elbilar och ser hur mycket nedsättning dom får i procent kanske det går att se någon form av mönster...
För mig är frågan P eller inte.. med tanke på att gissningar finns på förmånsvärde mellan 5 och 12 k nu så vågar jag inte ta P utan mer info. Knepigt detta...
Jag gjorde samma övning igår kväll vid beställning av min P3D. Såg ett mönster för både På och bilar utan. Både S och X sänks med ca 50 %tor skrev:Det här med att förmånsvärdet inte är satt är riktigt besvärligt. Jag ringde skatteverket och trots att dom var mycket tillmötesgående så gav det inget. Helt avgörande är vad dom anser vara motsvarande fossilbil. Den uppgiften är inte satt än och lät som att den först kommer när bilar börjar levereras men något oklart. Tänkte sätta mig och räkna lite ikväll. Tänker om man tar ett antal elbilar och ser hur mycket nedsättning dom får i procent kanske det går att se någon form av mönster...
För mig är frågan P eller inte.. med tanke på att gissningar finns på förmånsvärde mellan 5 och 12 k nu så vågar jag inte ta P utan mer info. Knepigt detta...
tor skrev:Kikade lite på:
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 017_23.pdf
Håller med om att avdraget för Tesla är runt 50% oavsett om det är P eller inte.
Enligt denna logik så borde förmånsvärdet för naken P vara under det för s75d som ligger på 4850.
Dessutom verkar verdi och legato vars åsikter för mig väger tungt i detta också kommit fram till något liknande. Tänk om nu bara Danni kunde kommentera så jag vågar trycka på kanppen för en P...
Fast då måste man ju avvakta att klicka på beställa för att känna om det är värt med en PM3 eller ejTiborBlomhall skrev:Enligt min källa kommer Skatteverket fastställa Model 3 förmånsvärde runt årsskiftet, i god tid innan bilarna levereras.
Har man råd att köpa en P3D så ska man inte gnälla överförmånsvärdetPatrik83 skrev:Fast då måste man ju avvakta att klicka på beställa för att känna om det är värt med en PM3 eller ejTiborBlomhall skrev:Enligt min källa kommer Skatteverket fastställa Model 3 förmånsvärde runt årsskiftet, i god tid innan bilarna levereras.
Då är det ju för sent.TiborBlomhall skrev:Enligt min källa kommer Skatteverket fastställa Model 3 förmånsvärde runt årsskiftet, i god tid innan bilarna levereras.