Ja hoppas mer detaljer kommer snart.. Vi är desperata efter en ny bil (lämnar vår leaf i april men kan klara oss till efter sommaren med att låna bil) men de finns ju inget vettigt att köpa med kort varsel till rätt pris.
Kostar den 300000 eller mindre före bidrag så tror jag vi kommer slå till så snart de går.
Vad tror ni, kan de tänkas hamna runt detta priset?
Zoe inkl batteriköp går lös på strax över 300.000 så möjligheten finns. 208an får dock både mer utrustning, ccs och större batteri.
Japp jag och min fru satt faktiskt och diskuterade just vad en zoe kostar och att de kanske är ett alternativ.. Men vad för range har man i jämförelse med en 208? Jag får ju säga att en 208 känns mycket mer intressant då de är nyare och modernare bil med bättre laddning möjligheter
Men vi kommer nog ta och titta lite på Zoe, de är nog den elbil jag kan minst om eftersom de tidigare bara var batteri hyra vilket jag inte gillar.
Vänta isf och se nästa generation Zoe som kommer i höst. Den får CCS 100 kW och större batteri och blir lite längre m.m.
Jo de är ett alternativ. Problemet är att vi lämnar vår leaf i mitten på april så vi behöver en bil senast tidig höst känner jag. Men bra på påminner mig om den för den kan vara intressant också.
Jo vi får se var de slutar..
Re: Peugeot e208
Postat: 28 feb 2019 09:16
av Henrik Torphammar
Någon måste hissa ner priset en hundring istället för upp.
Honda E har ju prestanda likt en 15år gammal elbil så den går bort. Zoe är liten, men till litet pris så visst.... Peugeot ser fräck ut men den får ju inte kosta mycket över 200k efter rabatter
Re: Peugeot e208
Postat: 28 feb 2019 09:48
av Limbster
e208 ser riktigt trevlig ut, bra specs och vätskekylt batteri bådar gott.
ID 3, zoe och e208 är ungefär lika långa utvändigt. Tyskarna har visserligen försökt beskriva sin bil som väldigt stor istället för att säga att den är 1,5 centimeter längre än en zoe
Re: Peugeot e208
Postat: 13 mar 2019 22:12
av Zalman3
31.000 euro för Peugeot e208 som har en räckvidd på 340km WLTP.
While specs are important to determine the success of an electric car, price and availability are crucial.
According to the French auto magazine L’Argus the PEUGEOT e-208 will have a starting price of 31.000 euros. Moreover, PEUGEOT expects the all electric variant (e-208) to represent 15 % of the new PEUGEOT 208’s sales. Last year 230.049 PEUGEOT 208 were sold in Europe, 15 % would be 34.507 cars, therefore less than Renault ZOE.
Curiously, the Renault ZOE already represents 12 % of Renault’s sales on the B segment in Europe and this figure will increase with the arrival of the improved model.
Anyway, the PEUGEOT e-208 is undeniably an appealing electric car, however I think that the Renault ZOE 2.0 will be more successful. Not only the production capacity for it will be higher, but specs are also expected to be better. According to Automobile Propre the new ZOE 2.0 will have a 61 kWh battery, which will put it in Kia e-Soul and Hyundai Kona Electric’s territory. Moreover, the 22 kW on-board charger gives it an unrivaled practicality. https://pushevs.com/2019/03/12/peugeot- ... ilability/
100 kW (136 bhp) electric motor developing 260 Nm of torque
0 to 100 km/h in 8,1 seconds in Sport Mode
50 kWh battery is guaranteed for 8 years or 160.000 km (100.000 miles) for 70 % of its charge capacity
The battery is linked to the passenger compartment cooling system, fluid-cooled temperature control enables fast recharging, optimised range and increased life-span
340 km (miles) range in WLTP and 450 km (280 miles) in NEDC
11 kW 3-phase on-board charger
100 kW fast charging via CCS allows to charge the battery from 0 to 80 % in 30 minutes
Heat pump
Heated seats (according to version)
Configurable head-up display
Capacitive 7” or 10″ HD colour touchscreen
3D digital instrument panel
MyPeugeot app
Full LED 3-claw headlight signature (according to version)
Re: Peugeot e208
Postat: 14 mar 2019 06:31
av chaffis75
Se till att börja sälja och leverera då, vi behöver en ny andra bil nu...
Tycker de låter som båda bilarna kan bli intressanta. Dock behöver vi inte 61 kWh batteri på en småbil men visst blir priset och övrigt rätt så varför inte..
Hoppas beställning snart är möjligt.
Sen blir de ett par års vänta på ps2 så hinner de bygga bättre laddnätverk till dess så vi kan köra våra resor till fjällen och europa utan bekymmer.
Re: Peugeot e208
Postat: 31 mar 2019 18:49
av Zalman3
Peugeot e208 | Fully Charged
Re: Peugeot e208
Postat: 08 apr 2019 20:56
av Zalman3
Tillverkning har börjat.
Peugeot has apparently already started production of the e-208. According to media reports, the first vehicle of the new generation Peugeot 208 with an all-electric drive rolled off the assembly line on 27 March at the PSA plant in Trnava, Slovakia.
According to the report, the e-208 was the first BEV ever to be produced in Trnava about a week and a half ago. Peugeot officially introduced the new 208 at the end of February. The first electric version of the small car will have an output of 100 kW and will offer a WLTP range of 340 km thanks to a 50 kWh battery. No information on the price is yet available. https://www.electrive.com/2019/04/06/sl ... -up-steam/
Re: Peugeot e208
Postat: 08 apr 2019 22:19
av Surfaren
Redan? Det var raskt. Jag trodde de skulle köra igång efter sommaren.
Jag tror det är förserieproduktionen som startat. Bilarna ska börja levereras först under hösten och man lär inte ha för avsikt att bygga flera månaders produktion mot lager.
Tycker mig se en konventionell drivlina i bakgrunden. Jag undrar om man testar man blandad tillverkning av elektrisk resp. ICE drivlina på löpande bandet? En helt flexibel, kundorderstyrd produktion vore inte fel.
Re: Peugeot e208
Postat: 09 apr 2019 06:38
av MSO
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Grimlos skrev:
chaffis75 skrev:
Ja hoppas mer detaljer kommer snart.. Vi är desperata efter en ny bil (lämnar vår leaf i april men kan klara oss till efter sommaren med att låna bil) men de finns ju inget vettigt att köpa med kort varsel till rätt pris.
Kostar den 300000 eller mindre före bidrag så tror jag vi kommer slå till så snart de går.
Vad tror ni, kan de tänkas hamna runt detta priset?
Zoe inkl batteriköp går lös på strax över 300.000 så möjligheten finns. 208an får dock både mer utrustning, ccs och större batteri.
Japp jag och min fru satt faktiskt och diskuterade just vad en zoe kostar och att de kanske är ett alternativ.. Men vad för range har man i jämförelse med en 208? Jag får ju säga att en 208 känns mycket mer intressant då de är nyare och modernare bil med bättre laddning möjligheter
Men vi kommer nog ta och titta lite på Zoe, de är nog den elbil jag kan minst om eftersom de tidigare bara var batteri hyra vilket jag inte gillar.
Vänta isf och se nästa generation Zoe som kommer i höst. Den får CCS 100 kW och större batteri och blir lite längre m.m.
Jo de är ett alternativ. Problemet är att vi lämnar vår leaf i mitten på april så vi behöver en bil senast tidig höst känner jag. Men bra på påminner mig om den för den kan vara intressant också.
Jo vi får se var de slutar..
Jag kör runt en Ioniq just nu. Förvånansvärt vettig tycker jag. Dock även där lite nytt på g i form av facelift och +10kWh i packet.
Re: Peugeot e208
Postat: 09 apr 2019 06:55
av Zalman3
Jag skulle vänta med att köpa en elbil till den 8 maj då VW släpper sin ID.
Kommer den att kosta ca 25.000 euro för 48kWh versionen, med en räckvidd på 330km.
Då sätter den en ny standard vad gäller priset för den räckvidden.
Det spekuleras dock att först ut är 62kWh versionen,
450km räckvidd och att den ligger i 30.000 euro.
550km versionen med 82kWh batteri kommer senare.
Re: Peugeot e208
Postat: 09 apr 2019 06:56
av Jerka
50 kWh skulle vara precis lagom för en sådan bil tycker jag. På en Zoe kommer man 20 mil på motorvägen i 110 men sen är det slut (åtminstone på mätaren, har aldrig vågat pressa den). Skulle man ha lite till så vore det superskönt. Då kan man pendla en sträcka på 10 mil ToR utan att vara rädd för snö, kyla eller att öka till 120 om man har lite bråttom. Eller köra ett litet ärende efteråt.
Re: Peugeot e208
Postat: 10 apr 2019 08:10
av Zalman3
Opel e-Corsa och Peugeot e-208 bygger på samma plattform.
Och dom kommer bli billiga tror man i Norge.
Peugeot e-208
"Nøyaktig dato for introduksjon av bilen i Norge har ikke den norske importøren fått. Ei heller noen pris. Siden dette er en bil på størrelse med Renault Zoe, sier det seg selv at den ikke kan koste særlig over 250.000 kroner." https://www.dinside.no/motor/denne-elbi ... r/70797346
Re: Peugeot e208
Postat: 10 apr 2019 13:36
av Surfaren
Zalman3 skrev:
Och dom kommer bli billiga tror man i Norge.
Alla elbilar är väl billiga i Norge?
Re: Peugeot e208
Postat: 26 apr 2019 12:59
av Elbilisten
Det är kanske ingen som läser här som bor i UK. Men ifall så går det att reservera nu.
"Från och med nu kan den nya Peugeot e-208 beställas från alla återförsäljare och filialer av varumärket i Tyskland.
För e-208 kallar Peugeot ett inträdespris på 30.450 euro. Leveranserna är planerade att börja i slutet av detta år." https://www.electrive.net/2019/06/17/pe ... den-e-208/
E-208 startar på 30.450 euro, men är inte tillgänglig i den enklaste utrustningsversionen "Like", och därför bättre utrustad än de billigaste förbränningsvarianterna från fabriken.
Den övre utrustningen "GT" är endast tillgänglig i e-208 och inte för brännare.
Googlade 30450/1.19*1.25 eur in sek och fick svaret 340 248 kr. Men Peugeot kanske får för sig att slänga på 50 lax eftersom staten ger oss 60 lax tillbaka efter ett halvår.
Re: Peugeot e208
Postat: 17 jun 2019 20:13
av Jerker
Surfaren skrev:
Googlade 30450/1.19*1.25 eur in sek och fick svaret 340 248 kr. Men Peugeot kanske får för sig att slänga på 50 lax eftersom staten ger oss 60 lax tillbaka efter ett halvår.
Glöm inte VSG, den fördyrar bilarna i Sverige.
Re: Peugeot e208
Postat: 17 jun 2019 21:56
av Surfaren
Jerker skrev:
Glöm inte VSG, den fördyrar bilarna i Sverige.
Jo, den glömde jag. Men säg 300 tkr jämnt då, inkl. VSG och efter bonus. Väljer de att ta mycket mer än så, så är de bara ute efter våra pengar...
Peugeot e208
Postat: 18 jun 2019 11:15
av taliz
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Glöm inte VSG, den fördyrar bilarna i Sverige.
Jo, den glömde jag. Men säg 300 tkr jämnt då, inkl. VSG och efter bonus. Väljer de att ta mycket mer än så, så är de bara ute efter våra pengar...
Vad skulle dom annars vara ute efter?
Denna är väl lite mindre än en Leaf, och batterikapacitet mitt emellan 40 och 62. Så priset lär ju hamna där nånstans.
Re: Peugeot e208
Postat: 18 jun 2019 19:28
av Surfaren
taliz skrev:
Vad skulle dom annars vara ute efter?
Givetvis. Missade att komplettera med en sån här:
Re: Peugeot e208
Postat: 19 jun 2019 12:14
av vigge50
Nu har priset kommit i Tysklnad, den börjar på €30,450.
Så runt 350 i Sverige?
För en småbil med grundpris runt 150...
Re: Peugeot e208
Postat: 19 jun 2019 13:10
av Laban
taliz skrev:
Så runt 350 i Sverige?
För en småbil med grundpris runt 150...
En vettig 208 kostar väl iofs från 180k (110hk , automat). 350 är dock fortfarande alldeles för dyrt. Men grundpriset + ~€20 000 är väl nästan normen när fossilbilstillverkarna ska tillverka elbilar från deras fossilmodeller. Kona, e-Niro har ungefär samma påslag. Man får kanske hoppas att ID.3 tvingar ner priserna lite. Konkurrensen kommer i alla fall att öka markant i denna klass de närmsta åren och det brukar vara bra ur ett kundperspektiv.