Sida 1 av 3

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 00:24
av Sedde
LasseTM skrev:
Sedde skrev:
ChristerSjo skrev:
Schemaläggning går bara i bilen.

I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..
Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Låter ju klockrent med minnet för position!

Jag har (snart) bara en elbil så kommer förmodligen inte behöva lastbalansering just nu, men med två elbilar, vilket är sannolikt inom något år, kan det nog behövas. Och då är ju Garo ganska smidig då det är inbyggt. Om du hade köpt laddbox idag, hade du valt någon annan än Teslas?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 07:52
av LasseTM
Sedde skrev:
LasseTM skrev:
Sedde skrev:
ChristerSjo skrev:
Schemaläggning går bara i bilen.

I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..
Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Låter ju klockrent med minnet för position!

Jag har (snart) bara en elbil så kommer förmodligen inte behöva lastbalansering just nu, men med två elbilar, vilket är sannolikt inom något år, kan det nog behövas. Och då är ju Garo ganska smidig då det är inbyggt. Om du hade köpt laddbox idag, hade du valt någon annan än Teslas?
Men köper du 2st WC kan dom lastbalansera mellan varandra det dom dock inte tar hä syn till är husets övriga förbrukning.
Tycker du ska släppa Garos laddboxar då dom bara är överprisade, dom 3 vettiga och prisvärda alternativen är WC, easee och juicebox pro.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 08:21
av gnutten
Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.

Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 08:29
av Svenssons
gnutten skrev:
Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.

Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 08:37
av Jerker
LasseTM skrev:
Sedde skrev:
Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?
Köper du en WC så har den en knapp för att öppna laddboxen, köper du garo eller någon annan får du inte denna funktion.
Nu minns jag inte vilka fabrikat, men jag har sett andra laddboxar som har en knapp för att öppna Teslas laddluckor. Så det är några som har insett vitsen med det, som ett säljargument till Teslaägare.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 08:46
av gnutten
Ja det är att inte ha öppningsknappen jag saknar mest så det är ett bra försäljningsargument.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 09:13
av bonath
Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!! :D

edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 09:17
av heldiggrisen
gnutten skrev:
Ja det är att inte ha öppningsknappen jag saknar mest så det är ett bra försäljningsargument.
Om det är knappen du vill åt, så köp vilken box som helst utan fast sladd, så köper du till den här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-22kw

Edit: den finns i 11kW också
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-11kw

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 09:39
av Trean
Filipleven skrev:
En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Standard-inställningen i WC är att bara ladda Tesla, men det finns en liten switch man kan ändra vid installationen så att den laddar alla bilar med typ 2. Så du kan välja om du vill att den bara ska kunna ladda Tesla eller alla bilar.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 09:46
av bonath
Trean skrev:
Filipleven skrev:
En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Standard-inställningen i WC är att bara ladda Tesla, men det finns en liten switch man kan ändra vid installationen så att den laddar alla bilar med typ 2. Så du kan välja om du vill att den bara ska kunna ladda Tesla eller alla bilar.

Gjorde så med min och laddar sonens Niro-hybrid ibland.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 09:49
av mrmike0243
Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 10:05
av Teslaspolen
mrmike0243 skrev:
Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Beror på vad du har för behov.

Enfas eller trefas?
Lastbalansering? Mellan annan laddbox, eller mot hela huset?
Billig, eller hållbar?
Osv

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 10:10
av Jerker
bonath skrev:
Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!! :D

edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 10:27
av mathiaso
Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.

Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.

Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 10:37
av spacecoin
Jag tycker Tesla borde ha en option för att låsa upp laddkabeln om bilen är färdigladdad och man kommer mot bilen (som vanl upplåsning).

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 10:39
av bonath
Jerker skrev:
bonath skrev:
Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!! :D

edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.

...tänkte inte på dé... :oops: :oops: :oops:

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 10:51
av LarsL
Svenssons skrev:
gnutten skrev:
Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.

Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 11:02
av gnutten
Ja det är en bra lösning, ja ser ju att när jag har mycket igång inne i huset brukar laddningen lägga sig nånstans runt 5 kW ish. Så i mitt egna fall hade jag troligtvis begränsat en laddbox utan effektvakt till 3×6A då jag har 16A huvudsäkring. Det klarar man sig egentligen mycket bra på vid normala körmönster.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 11:05
av Jerker
mathiaso skrev:
Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.

Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.
Om man har en S eller X, ja. Men väldigt få av oss 3-ägare har köpt till en fob.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 11:30
av Sedde
mrmike0243 skrev:
Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Ja jag går i samma funderingar då jag också ska installera en snart. Vad jag förstår det som och som någon annan här i tråden påpekat är laddboxen endast en "sofistikerad strömbrytare". Av vad jag sett här i trådarna är det främst två modeller förutom Teslas som dyker upp: Easee och Garo.

En jämförelse:

Tesla
+ har knapp
+ snygg
+ billig
- ingen lastbalansering
- ingen jfb
- ingen mätare

5200 + 1500-5000 (jfb) + ca 2000 (mätare) + lastbalansering (ingen aning vad det kostar att fixa till)


Garo
+ lastbalansering
+ inbyggd hantering av jordfelsbrytare
+ mätare
+ wifi (behövs väl egentligen med en Tesla)
- ingen teslaknapp, laddkabel behöver köpas till

https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-11kw
https://www.eways.se/produkter/laddstat ... glb-typ-2/

Totalkostnad: 12500 (utan wifi) + 3500 (laddkabel)

Easee
+ inbyggd jfb
+ mätare
+ wifi
- ingen egen teslaknapp, laddkabel behöver köpas till
- ingen lastbalansering, men lastbalansering kan köpas till vid senare tillfälle när produkt är i lager

Totalkostnad: 8000 + 3500 (laddkabel) + ca 2000 (lastbalansering)

Ungefär så ligger landet i min värld i alla fall. Just nu är jag som sagt själv osäker på vad jag kommer köra på.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 11:42
av Jerker
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 12:37
av Sedde
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 12:45
av Jerker
Sedde skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?
Ja, det är det, men mellan att ladda 3*16A och 8*16A är det nog ingen skillnad. Det är effekter på över 50 kW som kan vara skadliga i längden.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 13:42
av ChristerSjo
Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.

Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 14:32
av heldiggrisen
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?