Sida 1 av 2
12V-batteriet behöver bytas
Postat: 24 feb 2020 16:46
av taliz
Ser nu att där uttryckligen står att maskinskada inte gäller för:
"som orsakats av köld, väta, fukt eller korrosion"
Det är ju lite jobbigt. Låt säga att man kör på ngt som gör att vatten läcker in i batteripacket, och man inte märker det.
Då får man stå för nytt pack själv?
Kanske inte om man kan bevisa att det orsakats av kollision.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 18 mar 2020 17:01
av jans
jans skrev:Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Fick batteriet äntligen bytt. 5 och1/2 vecka efter att bilen börjat varna. Har inte läst om att någon annan väntat så länge. Men det gick ju bra....
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 18 mar 2020 21:59
av Anders-X
jans skrev:jans skrev:Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Fick batteriet äntligen bytt. 5 och1/2 vecka efter att bilen börjat varna. Har inte läst om att någon annan väntat så länge. Men det gick ju bra....
Fick min varning om 12V-batteribyte den 24 oktober. Ställde ett reservbatteri och startkablar i frunken. Fick en tid i Segeltorp tisdag den 26 november. Försökte SMS på torsdag veckan innan, ingen respons. Lyckades få chatt-kontakt med någon som föreslog att jag skulle ringa. Då jag förklarade hur Tesla hanterade telefonerna i Sverige så lovade han att meddela Segeltorp att kontakta mig. Får SMS på lördag att jag har en bokad tid. På måndag åker jag typ 60 mil för att lämna bilen, får ett SMS till på morgonen som påminner om tiden på tisdag. Vid 18-tiden ringer en person från Segeltorp och säger att de inte fått hem något batteri, men tror att det ska komma ett närmaste dagarna. Lämnar bilen på tisdag morgon och får en lånebil. Hämtar bilen på onsdag kväll då fortfarande inget batteri kommit. De hade beställt ett nytt från Holland, men hade ingen koll på om det överhuvudtaget hade skickats något. De bokar in mig på en tid i Trondheim där det ska finnas fem till sex batterier på lager. Får alltså åka hem 60 mil utan att få batteriet bytt. Den 18 december åker jag 20 mil till Trondheim och får batteriet utbytt.
Alltså åtta veckor minus en dag från varning till batteribyte.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 19 mar 2020 08:41
av Splfredde
Fredrik j skrev:e5m1r skrev:Fredrik j skrev:Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Problemet är att bilen tar hänsyn till vad det är för 12v som sitter i och byter man till annan än som redan sitter i måste man byta i bilen
Om jag inte minns fel finns det 4 olika att välja mellan där den senaste heter Carbon nånting
Alla bilar har BMS som är programerad för en viss typ av batteri-spec. Men det brukar funka om man byter till ett med samma spec.
Bytte själv till ett likvärdigt 12v-batteri, funkade utmärkt tills nästa besök på SC då bilen förpassades till parkeringen med info om att de inte rörde bilen och att garantin inte gällde längre.
Detta pga ett tredjeparts batteri var monterat. Hade även ett slutsteg för en baslåda monterat som heller inte var tillåtet.
Gick inte att köpa ett batteribyte till original heller.
Fick dock köpa ett batteri på plats och själv byta när jag kom hem.
Många mejl senare med diverse chefer bekräftades att garantin inte var bruten.......
Efter detta köper jag inga tredjepartsdelar

Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 19 mar 2020 14:25
av [JM]
Man kan väl köpa ett "vanligt" 12v och byta till själv om det krisar som interimslösning. Samtidigt beställer man ett tesla orginal och byter till när det väl levereras.
Då blir ju inte bilen stående iaf.
Kostar nån onödig tusenlapp för interimsbatteriet men vad är alternativet. En sådan standardartikel som ett 12v batteri kan man ju tycka att SC borde ha på hyllan.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 19 mar 2020 14:40
av Splfredde
[JM] skrev:Man kan väl köpa ett "vanligt" 12v och byta till själv om det krisar som interimslösning. Samtidigt beställer man ett tesla orginal och byter till när det väl levereras.
Då blir ju inte bilen stående iaf.
Kostar nån onödig tusenlapp för interimsbatteriet men vad är alternativet. En sådan standardartikel som ett 12v batteri kan man ju tycka att SC borde ha på hyllan.
Yes, annars har jag ett att låna ut

Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 19 mar 2020 16:02
av kontakten2
Du kan även parallellt koppla på ett större 12v och ha i frunken . Ungefär som att ha ett större emmc minne i mittskärmen för att den ska hålla längre
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 19 mar 2020 18:27
av e5m1r
kontakten2 skrev:Du kan även parallellt koppla på ett större 12v och ha i frunken . Ungefär som att ha ett större emmc minne i mittskärmen för att den ska hålla längre
Bara du kan säkra den så den inte orsakar skada vid krock / hård inbromsning
Jag skulle snarare säga om det är så att det tar tid för nytt batteri koppla bort det gamla och ladda under natten
Tom felmeddelandet kommer försvinna och den kommer hålla ett bra tag till
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 07 maj 2020 19:28
av Magicmike
Angående att ladda 12v-batteriet med vanlig laddare... har förstått att det på äldreteslor finns en plus-punkt bakom noskonen. Skulle det funka att ladda på den samt jord i chassit? Nyare laddare är väl mindre skadliga än äldre när det gäller risken med att batteriet sitter kvar i kretsen.
Är väl lite bökigt att ta fram batteriets rätta poler på de äldre bilarna(2014 i mitt fall)med stor frunk. Men det kanske är mer korrekt ur el-synpunkt förstås.
Mvh
Micke
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 07 maj 2020 22:16
av Lessmog
Magicmike skrev:Angående att ladda 12v-batteriet med vanlig laddare... har förstått att det på äldreteslor finns en plus-punkt bakom noskonen. Skulle det funka att ladda på den samt jord i chassit? Nyare laddare är väl mindre skadliga än äldre när det gäller risken med att batteriet sitter kvar i kretsen.
Är väl lite bökigt att ta fram batteriets rätta poler på de äldre bilarna(2014 i mitt fall)med stor frunk. Men det kanske är mer korrekt ur el-synpunkt förstås.
Mvh
Micke
Smart tanke (har snuddat vid den själv ...

) men jag törs inte riktigt. Vem vet hur allt är kopplat på Tesla? Logiken kan vara värre än Lucas! Om det nu ens är möjligt.
För övrigt är det bara en vecka kvar på min väntetid till SeC. Ranger service tycks ha evaporerat med vinterdimman.
Min är 2015 och har plastnosen. Klämmer man lite på den uppifrån så släpper den i kanten och är rätt lätt att dra loss försiktigt med ett plastverktyg. Där bakom sitter en rödmarkerad bult som pluspol. Chassit är väl jordat. Så fick bärgaren igång min bil med en starthjälp för att kunna dra iväg med den. Men det var ju på deras risk, inte min, nota bene!
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 08 maj 2020 06:08
av e5m1r
Lessmog skrev:Magicmike skrev:Angående att ladda 12v-batteriet med vanlig laddare... har förstått att det på äldreteslor finns en plus-punkt bakom noskonen. Skulle det funka att ladda på den samt jord i chassit? Nyare laddare är väl mindre skadliga än äldre när det gäller risken med att batteriet sitter kvar i kretsen.
Är väl lite bökigt att ta fram batteriets rätta poler på de äldre bilarna(2014 i mitt fall)med stor frunk. Men det kanske är mer korrekt ur el-synpunkt förstås.
Mvh
Micke
Smart tanke (har snuddat vid den själv ...

) men jag törs inte riktigt. Vem vet hur allt är kopplat på Tesla? Logiken kan vara värre än Lucas! Om det nu ens är möjligt.
För övrigt är det bara en vecka kvar på min väntetid till SeC. Ranger service tycks ha evaporerat med vinterdimman.
Min är 2015 och har plastnosen. Klämmer man lite på den uppifrån så släpper den i kanten och är rätt lätt att dra loss försiktigt med ett plastverktyg. Där bakom sitter en rödmarkerad bult som pluspol. Chassit är väl jordat. Så fick bärgaren igång min bil med en starthjälp för att kunna dra iväg med den. Men det var ju på deras risk, inte min, nota bene!
På 2015 i alla fall min så är plus polen borta
Det är mitt på bilen i säkringsboxen man kan både koppla loss och ladda batteri.
Den vänstra tjocka kabeln på bilden går direkt till batteriets + pol - tar du i chassi vart som nästan

Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 23 maj 2020 20:46
av Doosan
Hej
Ni som byter 12V batteri själva hur går ni till väga? Stänger man bara av bilen eller måste något mer göras innan?