Sida 1 av 2

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 12 jul 2020 08:02
av jonasl
De plockar ihop den igen.

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 12 jul 2020 08:12
av mati
jonasl skrev:
De plockar ihop den igen.
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar. :lol:

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 12 jul 2020 08:15
av Elof
mati skrev:
Lite konstigt att de bara skulle köpt ett exemplar. I min värld behöver man minst två bilar. En för att köra och testa och en som man plockar isär i sina beståndsdelar. Annars blir det rätt svårt att reverse engineera den.
De har nog köpt två, men inte registrerat den de ska skruva isär.

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 12 jul 2020 23:16
av jonasl
mati skrev:
jonasl skrev:
De plockar ihop den igen.
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar. :lol:
När jag var konsult på Volvo för lääänge sen så var det så det funkade. Jobbade inte på den avdelningen men hade en del kontakt med dem, plus att det brukade vara utställning utanför matsalen med olika delar av bilarna för visning :-)

Har för mig att det var XC90 som utvecklades då, det var SUVar på konkurentbilsparkeringen iaf. Men jag vill minnas att C30 var i tidig utvecklingsfas också, får inte ihop det riktigt. Börjar väl bli gammal.

Det kan ju vara så att det finns lärdomar att göra även när man monterar ihop bilar.

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 12 jul 2020 23:35
av Rubiks
jonasl skrev:
mati skrev:
jonasl skrev:
De plockar ihop den igen.
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar. :lol:
När jag var konsult på Volvo för lääänge sen så var det så det funkade. Jobbade inte på den avdelningen men hade en del kontakt med dem, plus att det brukade vara utställning utanför matsalen med olika delar av bilarna för visning :-)

Har för mig att det var XC90 som utvecklades då, det var SUVar på konkurentbilsparkeringen iaf. Men jag vill minnas att C30 var i tidig utvecklingsfas också, får inte ihop det riktigt. Börjar väl bli gammal.

Det kan ju vara så att det finns lärdomar att göra även när man monterar ihop bilar.
Man lär sig väll inte att bygga en bil av att plocka isär en annan? Det är väll när man monterar ihop den igen som man lär sig "på riktigt" så helt fel är det säkert inte att göra det. Men även jag tycker att det kan låta lite märkligt att de gör så.

Man får väll hoppas att de gör ett noggrant arbeta med att dokumentera nedplockningen så det inte blir några problem att sätta ihop den igen :)

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 12 jul 2020 23:58
av Fredrik j
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 13 jul 2020 00:02
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 13 jul 2020 00:34
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.
Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.

I teslas fall har det nog skruvats isär ett par Mercedes under dom tidiga åren.

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 13 jul 2020 07:09
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.
Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.

I teslas fall har det nog skruvats isär ett par Mercedes under dom tidiga åren.
Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.

Spakarna vid ratten är hämtade från Mercedes liksom styrenheten. Det är även stoljusteringen och elkomponenterna till sidorutorna. Detta efter ett samarbete 2010 som man hade med det tyska märket i samband med att Mercedes moderbolag Daimler var delägare, något man avslutade 2014.
https://teknikensvarld.se/komponenterna ... ar-585201/

Läste nånstans på nätet att modell S hade "inspirerats" av Mercedes CLS.


L

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 13 jul 2020 07:44
av Fredrik j
Zalman3 skrev:

Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.
Jag vet. Det var det jag syftade på.

Re: Sveriges första Model Y registrerad...

Postat: 13 jul 2020 12:31
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Vi kan vara säkra på att det finns en hel del konkurrentbilar nedskruvade hemma hos tesla också.
Troligen inte så många elbilar som de har skruvat isär dock... Finns dock en hel del som tidigare jobbat hos konkurrenterna.
Det finns mycket i en bil som inte har ett dugg med drivlina att göra.

I teslas fall har det nog skruvats isär ett par Mercedes under dom tidiga åren.
Tesla modell S ÄR i vissa delar en Mercedes.

Spakarna vid ratten är hämtade från Mercedes liksom styrenheten. Det är även stoljusteringen och elkomponenterna till sidorutorna. Detta efter ett samarbete 2010 som man hade med det tyska märket i samband med att Mercedes moderbolag Daimler var delägare, något man avslutade 2014.
https://teknikensvarld.se/komponenterna ... ar-585201/

Läste nånstans på nätet att modell S hade "inspirerats" av Mercedes CLS.


L
Och lite Aston Martin kanske ;)
En sån skulle jag kunna tänka mig att dom plockat isär också...