Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR
Postat: 28 maj 2021 15:01
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.martinot skrev:För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Eller klaustrofobiDexter skrev:Håller med.martinot skrev:För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada"
Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.martinot skrev:För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.johansson72 skrev:Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?
Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Stort tack!martinot skrev:Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.johansson72 skrev:Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?
Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).
Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.
Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
https://www.evchargeking.com/en/tesla
Du kan alltid styra laddeffekten i Teslan på skärmen - oavsett vilken AC-anslutning du använder. Det som är dumt är att du dock inte kan styra den fjärr via Teslas app. Idiotiskt, men det är tyvärr så (du kan bara slå av/på laddning vi Teslas app).johansson72 skrev:Stort tack!martinot skrev:Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.johansson72 skrev:Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?
Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).
Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.
Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
https://www.evchargeking.com/en/tesla
Det med kabeln på WC är ett bra argument för annan lösning. Misstänker att eventuell ersättningskabel behöver bytas av elektriker och kanske är dyr?
Vad gäller de extra styrmöjligheterna med Easee, fjärrstyrning och fjärrövervaka. Handlar det om extra möjligheter, för det går väl på wc att på samma sätt styra laddningen från bilen?
Jo, en bra lastbalansering kan ofta spara rejält med pengar jämfört med att behöva öka på huvudsäkringarna.johansson72 skrev:Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog.
Vår sjukiloshund gillar att åka Model 3 i den här:Fluffy skrev:Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.martinot skrev:För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Vi är 4 i familjen + mindre hund och då fungerar det utmärkt att hunden sitter i mitten bak med: https://www.petster.se/hund/biltillbeho ... djursrevyn
Jag laddar enbart på natten (när elen är som billigast, och samhällsnyttan som störst) och satt trefas 10A som Max.johansson72 skrev:Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog.
Laddar enbart när elen är som billigast, blir ofta typ 4 timmer mellan 0100 och 0500.Niklas Z skrev:Trefas 10 A borde ju ge en laddeffekt på knappt 7 kW. Står bilen en hel natt (10 h) så räcker det för att fylla batteriet i stort sett helt, dvs mycket mer än 15 mil.
Tror jag provat det mesta. Liten kyleffekt. Mitt på dagen går det inte riktigt att få ner temperaturen till behagliga nivåer.taliz skrev:
Du har kollat så fläkten går på max? Rätt utblås aktiverat etc?
Jag skulle nog lägga en ticket annars ja.
Det jag skrev var menat att understryka att behovet av laddeffekt hemma ofta inte är så högt. Om jag bodde i villa skulle jag välja ännu lägre strömstyrka än 10 A. För mig skulle 5 A tefas räcka alldeles utmärkt, nästan alla dagar under året.heldiggrisen skrev:Laddar enbart när elen är som billigast, blir ofta typ 4 timmer mellan 0100 och 0500.Niklas Z skrev:Trefas 10 A borde ju ge en laddeffekt på knappt 7 kW. Står bilen en hel natt (10 h) så räcker det för att fylla batteriet i stort sett helt, dvs mycket mer än 15 mil.
Men självklart kan man fylla bilen om så önskas, men det behövs sällan för min del.
Mitt argument är att många överdimensionerar sin infrastruktur i onödan mätt mot det reella laddbehovet.
Dubbelkollat så att själva AC knappen är i tryckt? Jag missade själv detta för någon dag sen.johansson72 skrev:Tror jag provat det mesta. Liten kyleffekt. Mitt på dagen går det inte riktigt att få ner temperaturen till behagliga nivåer.taliz skrev:
Du har kollat så fläkten går på max? Rätt utblås aktiverat etc?
Jag skulle nog lägga en ticket annars ja.
Tänker att det snarare är något som ev krävde någon form av reset. Men har lagt en ticket. Kanske löser sig av sig själv. Vem vet.
Skumt. Hör du kompressorn?johansson72 skrev:Tack! Håller med, kan vara lätt att missa.Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Jo, det är ju olika bilar. Effektiv sedan vs. stor SUV (som verkar effektiv, för att vara just stor SUV).Mickep skrev:Prismässigt så är det SR+ mot ioniq 5. om ioniq5 kom in på suc nätverket så skulle det bli svårare. Det säger jag bara. ioniq är suvaktiv och törstigare men har praktiska egenskaper som en del föredrar.
om priserna varit som norge. helt annat.