Sida 9 av 30
Re: Sono Motors
Postat: 28 aug 2018 11:09
av PoloPrinsen
Det vore väldigt kul om du har rätt i den beställningsökningen,skulle säkert innebära flera rejäla fördelar vad gäller produktionen framöver. Det vore både bra och kul med stadigt ökande veckotakt så att de ser att ett rejält intresse från kundernas sida verkligen finns. Antar att en "bra" intressetakt/beställningstakt vore en takt lika med eller rentav strax över en av linornas normala kapacitet hos den tilltänkta slutmontören. OM man sen skulle besluta sig för att köra kontinuerlig produktion.
Kan dom hålla priset som utlovat till slutkund och inget vitalt faller bort från nuvarande spec så tror jag att detta blir av. Och leder till mer eller mindre serieproduktion. De traditionella biltillverkarna kommer ej att priskonkurrera än på flera år i denna prisklass och funktionsklass med tillräckligt stort antal bilar för att riskera att "mätta ut" någon annan. Dvs det kommer vara elbilsbrist inom detta segmentet flera år framöver. Tror jag alltså. Ev kan batteribrist bli ett problem för Sonomotors med, inte bara andra fabrikörer.
Mvh PP
Re: Sono Motors
Postat: 28 aug 2018 16:26
av Mickep
Tror också det är bra om de växer organsikt.
Får de hybris och tar emot miljontals ordrar (ja, överdriver för retorisk effekt!) så kommer de gå in i väggen och konkursa. Bättre att de växer långsamt i den takt de klarar av och anställer och gör investeringar/avtal med ekonomisk måtta. Tror inte någon (förutom dacia) kan matcha deras pris ändå.
Re: Sono Motors
Postat: 03 sep 2018 14:20
av G F
Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion.

Re: Sono Motors
Postat: 03 sep 2018 14:27
av Jerker
G F skrev:Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion.

Jag är inte det minsta avundsjuk!

Re: Sono Motors
Postat: 03 sep 2018 16:33
av Klintan
G F skrev:Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion.

Kolla hur de är försäkrade. Såg en fråga på Facebook till Sono motors om vad det var för självrisk vid provkörning. Svaret var att de kör på privat mark. Som att det hjälper om något händer?
Re: Sono Motors
Postat: 03 sep 2018 16:49
av Limbster
Klintan skrev:G F skrev:Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion.

Kolla hur de är försäkrade. Såg en fråga på Facebook till Sono motors om vad det var för självrisk vid provkörning. Svaret var att de kör på privat mark. Som att det hjälper om något händer?
Skulle det bli mindre skador om man är försäkrad eller på vilket sätt skulle en försäkring hjälpa? I Sverige går det normalt inte att försäkra fordon som inte är vägregistrerade och troligen är det liknande i Tyskland. Gissar att fordonen inte är försäkrade för att det helt enkelt inte går, visst kan det sys ihop någon speciallösning men premien kommer att vara så pass hög att det hela blir meningslöst, lite som att försäkra sin racing bil.
Re: Sono Motors
Postat: 03 sep 2018 19:43
av Klintan
Limbster skrev:Klintan skrev:G F skrev:Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion.

Kolla hur de är försäkrade. Såg en fråga på Facebook till Sono motors om vad det var för självrisk vid provkörning. Svaret var att de kör på privat mark. Som att det hjälper om något händer?
Skulle det bli mindre skador om man är försäkrad eller på vilket sätt skulle en försäkring hjälpa? I Sverige går det normalt inte att försäkra fordon som inte är vägregistrerade och troligen är det liknande i Tyskland. Gissar att fordonen inte är försäkrade för att det helt enkelt inte går, visst kan det sys ihop någon speciallösning men premien kommer att vara så pass hög att det hela blir meningslöst, lite som att försäkra sin racing bil.
Även när man kör racing har man försäkring, motorsportförsäkring. Utan den släpps du inte in på banan. Skada på tredje man kan bli dyrt annars.
Med tanke på hur många provkörningar de genomför borde de ha en försäkring och villkoren klara vid det här laget. Risken att något händer måste ju finnas.
Re: Sono Motors
Postat: 03 sep 2018 20:17
av Bjelke
Jerker skrev:G F skrev:Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion.

Jag är inte det minsta avundsjuk!

Ja Holland är trevligt

Re: Sono Motors
Postat: 03 sep 2018 20:33
av Limbster
Klintan skrev:Limbster skrev:Klintan skrev:G F skrev:Jag ska faktiskt ta min elbil ner till Holland nästa vecka, och provköra en Sion.

Kolla hur de är försäkrade. Såg en fråga på Facebook till Sono motors om vad det var för självrisk vid provkörning. Svaret var att de kör på privat mark. Som att det hjälper om något händer?
Skulle det bli mindre skador om man är försäkrad eller på vilket sätt skulle en försäkring hjälpa? I Sverige går det normalt inte att försäkra fordon som inte är vägregistrerade och troligen är det liknande i Tyskland. Gissar att fordonen inte är försäkrade för att det helt enkelt inte går, visst kan det sys ihop någon speciallösning men premien kommer att vara så pass hög att det hela blir meningslöst, lite som att försäkra sin racing bil.
Även när man kör racing har man försäkring, motorsportförsäkring. Utan den släpps du inte in på banan. Skada på tredje man kan bli dyrt annars.
Med tanke på hur många provkörningar de genomför borde de ha en försäkring och villkoren klara vid det här laget. Risken att något händer måste ju finnas.
Motorsportförsäkring gäller människan inte fordon, man är inte ersättningsskyldig till tredje eller andra part även om man själv orsakat allt (om de inte ändrat reglerna sedan jag tävlade för några år sedan, i så fall blev mitt exempel fel.)
Såklart är allt förenat med risker man gör, men att hålla på och jaga försäkringar på ett extremt låg riskprojekt till höga summer känns som typiskt dåligt investerade pengar och tid.
Re: Sono Motors
Postat: 04 sep 2018 00:33
av G F
Oj
Kom precis hem från innebandyn, det var många som tydligen sett min enkla mening.
Jag ska ställa frågorna om försäkring till Sono när jag ändå är där. Men i första hand är det bilen i sej som är intressant.
Här i Sverige kommer jag att enbart trafikförsäkra alternativt halvförsäkra, om det blir någon Sion för min del.
Ja Holland är trevligt men det blir bara en kort utflykt dit för provkörningen. Vi ska till Belgien o jobba o sedan vidare ner på lite elbils-vinresa i Frankrike. Som är ett mycket trevligt semesteralternativ till att flyga till långt borta landet, som man ju ska försöka dra ner på.
Jag lovar lägga upp min upplevelse av Sion så fort jag bara får en möjlighet till det.

Re: Sono Motors
Postat: 04 sep 2018 09:15
av PoloPrinsen
Kom just på att Jerker här på forumet sitter 7nne med massa info om just Sion,, kanske han vet mer i försäkringsfrågan. Skulle ej förvåna mig. Själv har jag mest koll på att volvos s60 är dyr att köra runt med både försäkringsmässigt och skattemässigt. Hjälper ju föfa här o nu. Provkörningarna sker ju på privat, kanske kan det även klassass som inhängnat område. Då behöver man väl i lagens mening ej ha körkort ens för att framföra fordonet (om det sker i sverige, andra länders specialundantag vet jag inget om). Då bör hemförsäkring etc kicka in om det händer nått. Här hemma alltså, annat land annan lag.(?).
Oavsett så skulle jag verkligen undvika att vara i närheten av någon form av prestandagräns på ett fordon vid en prototyp/förserie-provkörning.
ABS/krockkuddar mm behöver nog inte finnas, skulle inte förvåna mig om bilbälte modell rullbälte behövs ens, uran bara någon form av bälte som håller kvar en vid ev krock. Tänk gamla näsran ojusterbara blten från 60/70talet. Typ. (att kunden vill ha tryggherskänslan av modernt trepunkts ruĺlbälte gör bog att många väljer det trots man måste justera in vinkeln noga på rulldeĺen.
Jättekul förresten att beställningstakten är så bra med drygt beståĺningar i veckan! 7165 st förbeställningar är man uppe i denna vecka!
Mvh PP.
Re: Sono Motors
Postat: 04 sep 2018 09:30
av Jerker
PoloPrinsen skrev:Kom just på att Jerker här på forumet sitter 7nne med massa info om just Sion,, kanske han vet mer i försäkringsfrågan. Skulle ej förvåna mig. Själv har jag mest koll på att volvos s60 är dyr att köra runt med både försäkringsmässigt och skattemässigt. Hjälper ju föfa här o nu. Provkörningarna sker ju på privat, kanske kan det även klassass som inhängnat område. Då behöver man väl i lagens mening ej ha körkort ens för att framföra fordonet (om det sker i sverige, andra länders specialundantag vet jag inget om). Då bör hemförsäkring etc kicka in om det händer nått. Här hemma alltså, annat land annan lag.(?).
Oavsett så skulle jag verkligen undvika att vara i närheten av någon form av prestandagräns på ett fordon vid en prototyp/förserie-provkörning.
ABS/krockkuddar mm behöver nog inte finnas, skulle inte förvåna mig om bilbälte modell rullbälte behövs ens, uran bara någon form av bälte som håller kvar en vid ev krock. Tänk gamla näsran ojusterbara blten från 60/70talet. Typ. (att kunden vill ha tryggherskänslan av modernt trepunkts ruĺlbälte gör bog att många väljer det trots man måste justera in vinkeln noga på rulldeĺen.
Jättekul förresten att beställningstakten är så bra med drygt beståĺningar i veckan! 7165 st förbeställningar är man uppe i denna vecka!
Mvh PP.
Nej, just om försäkringen vet jag inget. Bilarna får ju alltså inte köras annat än i inhägnat område, så det är väl samma bestämmelser som gäller för andra fordon som används på det sättet. Har man inte sånt med vissa tävlingsbilar? Då finns det antagligen särskilda försäkringar som täcker det som behövs. Antagligen så är såna bilar undantagna från kravet på trafikförsäkring eftersom de inte förväntas möta andra bilar, men skada på person och annat kan ju uppkomma. Kanske finns det speciella försäkringar för testkörningsbilar? Jag vet inte.
Re: Sono Motors
Postat: 04 sep 2018 10:03
av Klintan
Det finns ju inget lagkrav på försäkring, men vad är det för ansvar på föraren om något händer? Får föraren ersätta prototypen och eventuella personskador?
Re: Sono Motors
Postat: 04 sep 2018 10:19
av PoloPrinsen
Fast när det handlar om tex folkrace så måste man ju ha licens för att deras försäkring skall gälla vid tävlingar. Inget krav på körkort.
Där gäller alltså licensen, ev även med krav på giltigt medlemskap (årlig medlemsavgift betald till en klubb) för att det skall vara tillåtet att få starta i en tävling. Det är drygt 20 år sen jag höll på med folkrace så ev felminne eller ev regeländring kan ha skett.
Vid Bankörning har jag för mig att arbetskollegor som pysslade med sånt betalade en separat försäkring för det. Eller nått tillägg till vanliga F.bolaget.
Vanlig bilprovkörning så har ju bilhandlarn sina specialskyltar ännu väl? Då är de det avtalet som gäller.
Borde vara nått liknande vid provkörningsevent att handlarn/arrangören står för att ordna försäkring som täcker in olyckor etc. Inte publik/åhörare.
Mvh PP
Re: Sono Motors
Postat: 04 sep 2018 18:02
av Arild
G F skrev:Oj
Kom precis hem från innebandyn, det var många som tydligen sett min enkla mening.
Jag ska ställa frågorna om försäkring till Sono när jag ändå är där. Men i första hand är det bilen i sej som är intressant.
Här i Sverige kommer jag att enbart trafikförsäkra alternativt halvförsäkra, om det blir någon Sion för min del.
Ja Holland är trevligt men det blir bara en kort utflykt dit för provkörningen. Vi ska till Belgien o jobba o sedan vidare ner på lite elbils-vinresa i Frankrike. Som är ett mycket trevligt semesteralternativ till att flyga till långt borta landet, som man ju ska försöka dra ner på.
Jag lovar lägga upp min upplevelse av Sion så fort jag bara får en möjlighet till det.

Jag är, som Jerker, väldigt nyfiken på allt om bilen. Jag vet att de bara har ett par prototyper för provkörningen och för väntar mig att de har många glipor och mycket gnissel.
Bilen i sig verkar spännande och på många punkter helt unik. Jag blir dock lite avskräckt av en helt ny bil från utvecklare utan erfarenheter från branschen.
- Hur kommer de att sköta garantiåtaganden?
- Hur tar de hand om barnsjukdomar utan egna serviceverkstäder? Digital manual till trots.
Hoppas få läsa en spännande rapport när du varit där.
Re: Sono Motors
Postat: 05 sep 2018 07:59
av Mickep
Har sagt det tidigare och har ingen som helst faktaunderlag, men jag skulle bli förvånad om de har ekonomiska resurser att acceptera någon som helst garantiåtgärd utan att gå under. Man får ev bekosta frakten för fixning av barnsjukdomar då jag inte tror att det är något som kan lösas med mjukvara så om det är något är det hårdvaran). Tycker inte man skall räkna med sådant och tycker att folk som gråter ut i press och socialamedier för att få som de vill är förkastliga.
Hoppas att de lyckas dock för de visar långfingret åt hela elbilsbranschen med sin väldigt lågt prisatta bil.
Det är typ en sådan som man kanske kommer få se i framtida elfolkrace även om att tvingas sälja för 8000 skulle i dagsläget vara surt men priserna faller förhoppningsvis)
Re: Sono Motors
Postat: 05 sep 2018 08:27
av Jerker
Mickep skrev:Har sagt det tidigare och har ingen som helst faktaunderlag, men jag skulle bli förvånad om de har ekonomiska resurser att acceptera någon som helst garantiåtgärd utan att gå under. Man får ev bekosta frakten för fixning av barnsjukdomar då jag inte tror att det är något som kan lösas med mjukvara så om det är något är det hårdvaran). Tycker inte man skall räkna med sådant och tycker att folk som gråter ut i press och socialamedier för att få som de vill är förkastliga.
Hoppas att de lyckas dock för de visar långfingret åt hela elbilsbranschen med sin väldigt lågt prisatta bil.
Det är typ en sådan som man kanske kommer få se i framtida elfolkrace även om att tvingas sälja för 8000 skulle i dagsläget vara surt men priserna faller förhoppningsvis)
Vad gäller garantireparationer så har de avtalat med en "Europatäckande serviceorganistation".
Det finns många frågetecken, men jag följer dem med spänning och hoppas verkligen att de går iland med detta. Det skulle skicka en stötvåg genom den Europeiska bilindustrin.
Re: Sono Motors
Postat: 05 sep 2018 16:43
av Klintan
Oktober 2017:
Jerker skrev:
De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.
Nu säger Sono Motors på Facebook och Twitter att förhandlingarna med legotillverkaren inte är klar än, men de är i slutskedet. Man kan undra om det gjorts någon utveckling under året som gått?
Re: Sono Motors
Postat: 05 sep 2018 22:42
av Jerker
Klintan skrev:Oktober 2017:
Jerker skrev:
De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.
Nu säger Sono Motors på Facebook och Twitter att förhandlingarna med legotillverkaren inte är klar än, men de är i slutskedet. Man kan undra om det gjorts någon utveckling under året som gått?
Nu är jag lite brydd. Var har du läst detta? Jag har scannat igenom deras Twitterkonto, hemsida, Facebooksida, Youtubekanal och den tyska supporterFB-gruppen utan att hitta nåt. Kan du länka till det?
Re: Sono Motors
Postat: 06 sep 2018 05:54
av Klintan
Jerker skrev:Klintan skrev:Oktober 2017:
Jerker skrev:
De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.
Nu säger Sono Motors på Facebook och Twitter att förhandlingarna med legotillverkaren inte är klar än, men de är i slutskedet. Man kan undra om det gjorts någon utveckling under året som gått?
Nu är jag lite brydd. Var har du läst detta? Jag har scannat igenom deras Twitterkonto, hemsida, Facebooksida, Youtubekanal och den tyska supporterFB-gruppen utan att hitta nåt. Kan du länka till det?
https://twitter.com/igembb/status/10370 ... 62721?s=19
Hittar inte facebookinläggen nu, här är en skärmdump, ska vara från första september i år.

Edit: Klickbar länk till twitter
Re: Sono Motors
Postat: 06 sep 2018 07:02
av Bjelke
Den uppmärksammas tom i Veckans Affärer!

Asgrymt att kunna ladda batteriet på en halvtimme i ett vanligt vägguttag också!
https://www.va.se/nyheter/2018/09/05/de ... n-kostnad/
Edit: nu står det "ett strömuttag" vilket förvisso skulle kunna vara en snabbladdare (dom ändrade nog lite i texten nyss efter lite mail kanske),
men ff fel att inte lägga till typ "...upp till 80%..." osv
Re: Sono Motors
Postat: 06 sep 2018 07:25
av Jerker
Klintan skrev:Jerker skrev:Klintan skrev:Oktober 2017:
Jerker skrev:
De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.
Nu säger Sono Motors på Facebook och Twitter att förhandlingarna med legotillverkaren inte är klar än, men de är i slutskedet. Man kan undra om det gjorts någon utveckling under året som gått?
Nu är jag lite brydd. Var har du läst detta? Jag har scannat igenom deras Twitterkonto, hemsida, Facebooksida, Youtubekanal och den tyska supporterFB-gruppen utan att hitta nåt. Kan du länka till det?
Hittar inte facebookinläggen nu, här är en skärmdump, ska vara från första september i år.
Aha, det var det jag anade. Jag uppfattade det som att de hade skrivit något nytt alldeles nyss, att det var något nytt.
Re: Sono Motors
Postat: 06 sep 2018 07:29
av Jerker
Bjelke skrev:Den uppmärksammas tom i Veckans Affärer!

Asgrymt att kunna ladda batteriet på en halvtimme i ett vanligt vägguttag också!
https://www.va.se/nyheter/2018/09/05/de ... n-kostnad/
Edit: nu står det "ett strömuttag" vilket förvisso skulle kunna vara en snabbladdare (dom ändrade nog lite i texten nyss efter lite mail kanske),
men ff fel att inte lägga till typ "...upp till 80%..." osv
*suck*... vad trist det är med alla dessa journalister som inte kan något alls om elbilar som ska försöka skriva nåt om dem. Det gör mer skada än nytta.
Men det är inte så konstigt att artiklar dyker upp på alla möjliga håll nu. Uppmärksamheten har blivit så stor att den dyker upp i allt oftare i pressen.
Re: Sono Motors
Postat: 06 sep 2018 07:41
av Klintan
Jerker skrev:Klintan skrev:Jerker skrev:Klintan skrev:Oktober 2017:
Jerker skrev:
De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.
Nu säger Sono Motors på Facebook och Twitter att förhandlingarna med legotillverkaren inte är klar än, men de är i slutskedet. Man kan undra om det gjorts någon utveckling under året som gått?
Nu är jag lite brydd. Var har du läst detta? Jag har scannat igenom deras Twitterkonto, hemsida, Facebooksida, Youtubekanal och den tyska supporterFB-gruppen utan att hitta nåt. Kan du länka till det?
Hittar inte facebookinläggen nu, här är en skärmdump, ska vara från första september i år.
Aha, det var det jag anade. Jag uppfattade det som att de hade skrivit något nytt alldeles nyss, att det var något nytt.
Första och fjärde september är ganska färskt i min värld

. Jag tycker det ser oroväckande ut. Legotillverkaren skulle ju stå för kompetensen och utveckling, men utan färdigt kontrakt? Att dra ihop en bil till Q3-Q4 2019 är inte så lätt gjort.
Re: Sono Motors
Postat: 06 sep 2018 07:53
av Jerker
Klintan skrev:Jerker skrev:Aha, det var det jag anade. Jag uppfattade det som att de hade skrivit något nytt alldeles nyss, att det var något nytt.
Första och fjärde september är ganska färskt i min värld

. Jag tycker det ser oroväckande ut. Legotillverkaren skulle ju stå för kompetensen och utveckling, men utan färdigt kontrakt? Att dra ihop en bil till Q3-Q4 2019 är inte så lätt gjort.
Sorry, sorry... var nog inte riktigt vaken när jag skrev det där, fattade det som att det var från september
förra året...
Till mitt försvar kan jag framföra att de har sagt att de ligger i slutfasen i förhandlingar flera gånger förut. Uppenbarligen är det flera nötter som är svåra att knäcka.