det är fortfarande långt under Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Det är riktigt. Jag är snarare förvånad att Tesla med sin kylning och bra celler inte hålla sina 120kW alls och trubbar av ganska tidigt. Jämfört mot favoritbilen Leaf som faktiskt håller fullt fjång förbi 80%. Model 3 80kW vid 80% förefaller ju som en utveckling åt rätt håll, det förefaller rimligt. Men, några 210kW är inte rimligt och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. Mycket vi inte riktigt vet än.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 21 nov 2017 10:09
av lobbin
Fast man kanske samtidigt offrar en del av livslängden för snabbare laddning, på en billigare bil?
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 21 nov 2017 10:29
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
..och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. Mycket vi inte riktigt vet än.
Kanske en del av undersäljningsstrategin ?
Alternativt så är de anekdota bevis som vi har nu inte att lita på.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 21 nov 2017 10:40
av Henrik Torphammar
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
..och jag undrar varför Tesla stod och sa typ 60kW på presentationen om den nu håller 80kW även vid 80%? Eller om den nu genom svart magi kan nå 210kW. Mycket vi inte riktigt vet än.
Kanske en del av undersäljningsstrategin ?
Alternativt så är de anekdota bevis som vi har nu inte att lita på.
Historiskt är ju Tesla den absolut sämsta källan på korrekt info om hur Tesla och dess produkter fungerar. Jag tror i vart fall vi kommer få se snabbare laddning än vad Tesla sagt och aldrig några 210kW på dagens 2170celler. Motiveringen är som sagt tidigare att model 3 kommer annars blockera SuC för S och X ägare om den får långsam laddning. Samt att cellernas större volym gör att de inte kan laddas lika fort som de mindre 18650.(Det givetvis baserat på att innehåller i cellerna är förmodat samma, sen senaste ävjan Tesla kokat ihop) Sen lite andra marknadsföringsargument om att S X skall vara mest premium osv.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 21 nov 2017 10:44
av Henrik Torphammar
lobbin skrev:
Fast man kanske samtidigt offrar en del av livslängden för snabbare laddning, på en billigare bil?
Helt klart är det så också. Nissan stoppar ju in sämre och sämre celler i sin Leaf. De innehåller mer kapacitet men har högre inre resistans.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 22 nov 2017 12:03
av Affarna
Hej!
Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?
Har någon hyfsad koll på slutpriset för oss i Sverige?
Mvh/Micke
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 22 nov 2017 12:48
av Leo
Innan den kommer till Sverige så ska åtminsten 5-10% tull tillkomma och sen 25% moms på det. Om vi tänker oss att Tesla fortsatt tar samma pris i hela världen kopplat till dollarkursen.
Därutöver naturligtvis ev vagnskadegaranti, sjöfrakt, biltransporter osv men på den här prisnivån är det småpengar eftersom det är fast oberoende av bilens pris så att säga.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 22 nov 2017 13:29
av Henrik Torphammar
Laban skrev:
Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Fick svar från en Model 3 ägare som laddat med 460mph ensam på laddaren. Vid 240miles range och en till bil på laddaren 199mph.
Översatt i kW blir det?!
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 22 nov 2017 14:00
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Fick svar från en Model 3 ägare som laddat med 460mph ensam på laddaren. Vid 240miles range och en till bil på laddaren 199mph.
Översatt i kW blir det?!
Det beror på vad för Typical som Model 3 har. Model X har 210 Wh/km och Model S har lägre. Model 3 lär ha ännu lägre men inte sett vad den är.
460 mph är ju 740 km/h vilket låter extremt, på 10 minuter har du laddat 12 mil. Skulle typical vara på 150 Wh/km (ren gissning bara för att ha något att räkna på) blir laddhastigheten 740 km/h*150 Wh/km = 111 kW.
Typical på 150 Wh/km är rätt lågt men kanske fullt möjligt och 111 kW är rätt högt med tanke på range och mindre batteri.
Vad är det för laddhastighet som A Better Routplanner räknar på?
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 22 nov 2017 16:45
av helix
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 09:17
av Laban
Skrev även detta i lastbils forumet men det är intressant att fundera på vad priset på Semin innebär:
Estimatet på 1000 kWh (12 kWh/mil) för 80 mils versionen ger 400 kWh för $30k. Det innebär 75$/kWh ut till slutkund.
Lägger man ihop det och Roadsterns 200 kWh batteripack så börjar åtminstone jag fundera på om det inte är en ny kemi vi ser.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 09:27
av vigge50
Laban skrev:
Skrev även detta i lastbils forumet men det är intressant att fundera på vad priset på Semin innebär:
Screen Shot 2017-11-23 at 08.54.59.png
Estimatet på 1000 kWh (12 kWh/mil) för 80 mils versionen ger 400 kWh för $30k. Det innebär 75$/kWh ut till slutkund.
Lägger man ihop det och Roadsterns 200 kWh batteripack så börjar åtminstone jag fundera på om det inte är en ny kemi vi ser.
Och jag undra ännu mer varför Tesla tar $19k för 25 kWh på Model S och X.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 09:41
av bylund
För att de kan?
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 10:30
av vigge50
bylund skrev:
För att de kan?
Antagligen
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 13:18
av Svenssons
Affarna skrev:
Hej!
Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?
Mvh/Micke
Stämmer, det ska gå. Sverige är ett av de länder du kan välja på när du reserverar bilen på sidan: https://livestream.tesla.com/
Slutpriset vet vi inget om men går att göra uppskattningar på vad det blir jämfört med vad t.ex. en Model X fullt utrustad kostar. Skulle det vara så att du har betalat in men ångrar dig senare så får du tillbaka pengarna.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 13:21
av vigge50
Kan det verkligen vara möjligt att Tesla har fått ner priserna på batteripreiserna så mycket? Jag vet att det verkligen kommer handla om massproduktion i Gigafactory men snart bör väll materialkostnaderna självs stå för hela kostnaden om de inte redan gör det vid $75/kWh.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 14:11
av helix
Svenssons skrev:
Affarna skrev:
Hej!
Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?
Mvh/Micke
Stämmer, det ska gå. Sverige är ett av de länder du kan välja på när du reserverar bilen på sidan: https://livestream.tesla.com/
Slutpriset vet vi inget om men går att göra uppskattningar på vad det blir jämfört med vad t.ex. en Model X fullt utrustad kostar. Skulle det vara så att du har betalat in men ångrar dig senare så får du tillbaka pengarna.
Intressant ang prissättningen. Väljer man Sverige och reserverar en Roadster Founders så kostar den alltså 42.000kr + 2.050.000kr = 2.092.000kr totalt. För jag antar att om man reserverar en Roadster Founders så betalar man hela beloppet redan vid reservation. 2,1 msek för en Roadster Founders känns riktigt "prisvärt"?
Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 14:20
av Svenssons
helix skrev:
Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 14:23
av vigge50
Svenssons skrev:
helix skrev:
Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 14:25
av EnTraktor
Svenssons skrev:
helix skrev:
Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
Även om jag gillar Tesla så måste jag säga att jag hellre har pengarna på Handelsbanken än att Elon ska använda dom till att betala Model 3 fabriker.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 14:29
av Svenssons
EnTraktor skrev:
Även om jag gillar Tesla så måste jag säga att jag hellre har pengarna på Handelsbanken än att Elon ska använda dom till att betala Model 3 fabriker.
Men då kan du inte få en Roadster Founders Edition! Du måste kunna lura dig själv för att ha möjlighet till det.
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 20:33
av Kirre
Ni som har varit med ett tag, har Founders Series av S och X levererats till Sverige och isf samtidigt som i USA, eller?
Känns trist att ligga ute med 250kusd och ändå inte få den förrän långt efter...
Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 23 nov 2017 21:05
av Svenssons
Kirre skrev:
Ni som har varit med ett tag, har Founders Series av S och X levererats till Sverige och isf samtidigt som i USA, eller?
Känns trist att ligga ute med 250kusd och ändå inte få den förrän långt efter...
Nej, europeiska Founders (för Model S finns nog inga i Europa förutom om någon har exporterats efteråt) och Signatures levereras senare när bilen har godkänts för Europeiska marknaden. Founders lär vara de första som får bilen för sin marknad, Signatures kommer efter men behöver inte levereras före en del General edition.