Jag tror inte Tesla gör något reaktivt alls som svar på konkurrenternas lanserade modeller. Tror Tesla fortsätter att jobba proaktivt och då är svaret Giga Berlin istället för att skeppa bilar runt halva klotet som en panikåtgärd ett par månader efter att konkurrenterna levererar sina modeller.Zalman3 skrev:
Jag tror att Tesla möter ID3 med billiga kines M3 med LFP batterier.
VAG kan komma före Tesla med sina ID4 och Enyaq,
men det låter som VAGs 4wd modeller är ett år bort.
Så Tesla MY kan komma före med 4wd i den storleksklassen.
Model Y - Senaste nytt...
Moderator: Redaktion
Re: Model Y - Senaste nytt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Svenssons skrev:Jag tror inte Tesla gör något reaktivt alls som svar på konkurrenternas lanserade modeller. Tror Tesla fortsätter att jobba proaktivt och då är svaret Giga Berlin istället för att skeppa bilar runt halva klotet som en panikåtgärd ett par månader efter att konkurrenterna levererar sina modeller.Zalman3 skrev:
Jag tror att Tesla möter ID3 med billiga kines M3 med LFP batterier.
VAG kan komma före Tesla med sina ID4 och Enyaq,
men det låter som VAGs 4wd modeller är ett år bort.
Så Tesla MY kan komma före med 4wd i den storleksklassen.
Intressant är om man tillverkar billiga LFP batterier även i Berlin.
Så man kan komma ner i pris rejält.
För lägre pris har högsta prioritet.
https://thedriven.io/2020/07/24/elon-mu ... n-the-way/Musk said: “The thing that bugs me the most is that our cars are not affordable enough. We need to fix that.”
EDIT:
Det pratas om att man på sikt vill tillverka 2 miljoner bilar i Berlin.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-om-aret/
Rykte: Tesla Gigafactory Berlin ska bygga 2 miljoner bilar om året.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y - Senaste nytt...
Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Pratade med min Hyundai handlare i veckan.vigge50 skrev:Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Han är lyrisk över nya Ioniq 5.
Med 800V och +200kW snabbladdning, 4wd och rätt pris så kommer den sälja bra.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Han säger att VAGs modeller med 50 till 125kW laddning är för dåligt år 2021.
Det är 800V och +200kW som gäller.
Även för hyfsat billiga bilar.
Och i prisklassen under 45.000 Euro verkar Tesla och Ioniq 5 vara ganska ensamma om +200kW laddning.
Och laddhastighet verkar vara väldigt viktigt för folk.
I tråden "Begränsad supercharging aka. chargegate"
Är folk missnöjda när laddhastigheten går under 100kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y - Senaste nytt...
Hur många Ioniq 5 har säljaren sålt och hur är detta ett argument att Model Y kommer att exporteras från Kina?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Den ska lanseras i början av nästa år, vi har ingen aning om när leveranserna börjar. ID3 lanserades väll i juli 2019?Zalman3 skrev:Pratade med min Hyundai handlare i veckan.vigge50 skrev:Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Han är lyrisk över nya Ioniq 5.
Med 800V och +200kW snabbladdning, 4wd och rätt pris så kommer den sälja bra.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Han säger att VAGs modeller med 50 till 125kW laddning är för dåligt år 2021.
Det är 800V och +200kW som gäller.
Även för hyfsat billiga bilar.
Och i prisklassen under 45.000 Euro verkar Tesla och Ioniq 5 vara ganska ensamma om +200kW laddning.
Och laddhastighet verkar vara väldigt viktigt för folk.
I tråden "Begränsad supercharging aka. chargegate"
Är folk missnöjda när laddhastigheten går under 100kW.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Citat från Ludego om Ioniq 5.
Kia/Hyundai vill inte heller tappa försäljning till VAG.
Även Hyundai är stressade över ID3, ID4 och Enyaq.
Teknisk data: Beställningsdatum: Q4 2020
Släppdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
Kia/Hyundai vill inte heller tappa försäljning till VAG.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y - Senaste nytt...
Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.Zalman3 skrev:Pratade med min Hyundai handlare i veckan.vigge50 skrev:Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Han är lyrisk över nya Ioniq 5.
Med 800V och +200kW snabbladdning, 4wd och rätt pris så kommer den sälja bra.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Han säger att VAGs modeller med 50 till 125kW laddning är för dåligt år 2021.
Det är 800V och +200kW som gäller.
Även för hyfsat billiga bilar.
Och i prisklassen under 45.000 Euro verkar Tesla och Ioniq 5 vara ganska ensamma om +200kW laddning.
Och laddhastighet verkar vara väldigt viktigt för folk.
I tråden "Begränsad supercharging aka. chargegate"
Är folk missnöjda när laddhastigheten går under 100kW.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Enyaq IV80 https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80
Tesla Model Y AWD LR P https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Re: Model Y - Senaste nytt...
Tappa försäljning? Elbilsförsäljningen är ju än så länge förhållandevis liten. Inte slåss dom om redan befintliga elbilskunder utan om dom kunder som står inför att byta bort sin fossilbil. Vilka bilar som dessa kunder efterfrågar är inte självklart.Zalman3 skrev:Citat från Ludego om Ioniq 5.Även Hyundai är stressade över ID3, ID4 och Enyaq.
Teknisk data: Beställningsdatum: Q4 2020
Släppdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
Kia/Hyundai vill inte heller tappa försäljning till VAG.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Verkar ju lovande men 73kwh max för en mer du liknande ioniq känns lite svagt 2021?Zalman3 skrev:Pratade med min Hyundai handlare i veckan.vigge50 skrev:Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Han är lyrisk över nya Ioniq 5.
Med 800V och +200kW snabbladdning, 4wd och rätt pris så kommer den sälja bra.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Han säger att VAGs modeller med 50 till 125kW laddning är för dåligt år 2021.
Det är 800V och +200kW som gäller.
Även för hyfsat billiga bilar.
Och i prisklassen under 45.000 Euro verkar Tesla och Ioniq 5 vara ganska ensamma om +200kW laddning.
Och laddhastighet verkar vara väldigt viktigt för folk.
I tråden "Begränsad supercharging aka. chargegate"
Är folk missnöjda när laddhastigheten går under 100kW.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jo, fast de verkar ju utlova 550 km WLTP-räckvidd med det batteriet?OlleBack skrev:
Verkar ju lovande men 73kwh max för en mer du liknande ioniq känns lite svagt 2021?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Model Y - Senaste nytt...
Många saker påverkar hur snabbt man kan ladda.Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Toppladdhastighet
Laddkurva
Tillgång till snabba laddare
Förvärmning av batteriet innan laddning
Min Tesla har en batterivärmare på 6kW.
Hur många kW har Enyaq?
Alla dessa saker är viktiga för mig som resande i Norrland.
För flera av mina elbilsvänner som inte kör Tesla har bedrövlig laddhasthet i -30 grader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y - Senaste nytt...
Kia/Hyundai brukar ha en mycket låg förbrukning.slugger75 skrev:Jo, fast de verkar ju utlova 550 km WLTP-räckvidd med det batteriet?OlleBack skrev:
Verkar ju lovande men 73kwh max för en mer du liknande ioniq känns lite svagt 2021?
Dessutom kanske batteriet är på 80kWh och 73kWh är tillgängligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y - Senaste nytt...
Vi har alla olika förutsättningar.Zalman3 skrev:Många saker påverkar hur snabbt man kan ladda.Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Toppladdhastighet
Laddkurva
Tillgång till snabba laddare
Förvärmning av batteriet innan laddning
Min Tesla har en batterivärmare på 6kW.
Hur många kW har Enyaq?
Alla dessa saker är viktiga för mig som resande i Norrland.
För flera av mina elbilsvänner som inte kör Tesla har bedrövlig laddhasthet i -30 grader.
Jag klarar mig med värmepump här i Skåne om vintrarna, kan bli problem den gången i året jag kör norrut runt jul och passerar Lillehammer med -15, men det får man planera för om jag väljer bort MY till fördel för Enyaq.
Min poäng var att i en teoretisk situation där man parkerar en Enyaq iV80(från kr 495000) bredvid en MY LR (från Kr729000) på en SuC V2, under normala Skånska förhållanden, så kommer båda bilarna att ladda lika snabbt. Så för mig är laddhastigheten för nuvarande en icke-fråga när jag väljer mellan de två.
Nu har jag inte studerat varken MY eller Enyaq noggrant På nära håll, eller i verkligheten. Men på mig verkar MY jämfört med Enyaq att vara sjukt överprisat, och det stör Elon också.
Om jag måste välja nu, så hade valet varit riktigt svårt. MYs prestanda och laddinfrastruktur, mot Enyaqs pris, byggkvalitet och utrustning (inte ens lastnät på MY

Re: Model Y - Senaste nytt...
Hur stor bil behöver du?heldiggrisen skrev:Vi har alla olika förutsättningar.Zalman3 skrev:Många saker påverkar hur snabbt man kan ladda.Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Toppladdhastighet
Laddkurva
Tillgång till snabba laddare
Förvärmning av batteriet innan laddning
Min Tesla har en batterivärmare på 6kW.
Hur många kW har Enyaq?
Alla dessa saker är viktiga för mig som resande i Norrland.
För flera av mina elbilsvänner som inte kör Tesla har bedrövlig laddhasthet i -30 grader.
Jag klarar mig med värmepump här i Skåne om vintrarna, kan bli problem den gången i året jag kör norrut runt jul och passerar Lillehammer med -15, men det får man planera för om jag väljer bort MY till fördel för Enyaq.
Min poäng var att i en teoretisk situation där man parkerar en Enyaq iV80(från kr 495000) bredvid en MY LR (från Kr729000) på en SuC V2, under normala Skånska förhållanden, så kommer båda bilarna att ladda lika snabbt. Så för mig är laddhastigheten för nuvarande en icke-fråga när jag väljer mellan de två.
Nu har jag inte studerat varken MY eller Enyaq noggrant På nära håll, eller i verkligheten. Men på mig verkar MY jämfört med Enyaq att vara sjukt överprisat, och det stör Elon också.
Om jag måste välja nu, så hade valet varit riktigt svårt. MYs prestanda och laddinfrastruktur, mot Enyaqs pris, byggkvalitet och utrustning (inte ens lastnät på MY) för medelSvensson (Och mig) så är 235000kr många pengar, och jag tror, med dagens prisar, att MY kommer att förlora mot Enyaq. ”KinaTesla” och Berlin hoppas jag kan ändra på det, och jag har ett år att bestämma mig på. Behåller min beställning av MY, men lägger en på Enyaq också så snart som möjlig.
Skoda Enyaq
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 1711 liter
Ionity 5
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Tesla Modell Y
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Bagage 1900 liter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y - Senaste nytt...
Nu vet jag inget om dina planerade resor osv men en Skoda maxar ju ut på 125kW medan MY kommer kunna ladda med 250 på V3 som just börjats bygga ut.heldiggrisen skrev:...klipp...
Min poäng var att i en teoretisk situation där man parkerar en Enyaq iV80(från kr 495000) bredvid en MY LR (från Kr729000) på en SuC V2, under normala Skånska förhållanden, så kommer båda bilarna att ladda lika snabbt. Så för mig är laddhastigheten för nuvarande en icke-fråga när jag väljer mellan de två.
...klipp...
Så riktigt lika är nog inte laddningen.
Men som sagt det hela beror på framtida resemönster och där är det bara du som vet.
Många börjar ju köra mer med elbil och börjar åka på långresor mm pga den lägre drivmedelskostnaden.
Re: Model Y - Senaste nytt...
En Tesla M3 kan ju ladda hos alla CCS laddare.
Den kom upp i ca 192kW hos Ionity.
Den kom upp i ca 192kW hos Ionity.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y - Senaste nytt...
Problemet med ionity och andra icke Tesla HPC är ju att de oftast är begränsade till 500A.Zalman3 skrev:En Tesla M3 kan ju ladda hos alla CCS laddare.
Den kom upp i ca 192kW hos Ionity.
Därmed går det inte ladda snabbare än ovan med 400V. Så vill man nå 250kw måste man använda Teslas V3 som kan trycka fler ampere.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Vad är Ionity 5 för bil?Zalman3 skrev:Hur stor bil behöver du?heldiggrisen skrev:Vi har alla olika förutsättningar.Zalman3 skrev:Många saker påverkar hur snabbt man kan ladda.Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Toppladdhastighet
Laddkurva
Tillgång till snabba laddare
Förvärmning av batteriet innan laddning
Min Tesla har en batterivärmare på 6kW.
Hur många kW har Enyaq?
Alla dessa saker är viktiga för mig som resande i Norrland.
För flera av mina elbilsvänner som inte kör Tesla har bedrövlig laddhasthet i -30 grader.
Jag klarar mig med värmepump här i Skåne om vintrarna, kan bli problem den gången i året jag kör norrut runt jul och passerar Lillehammer med -15, men det får man planera för om jag väljer bort MY till fördel för Enyaq.
Min poäng var att i en teoretisk situation där man parkerar en Enyaq iV80(från kr 495000) bredvid en MY LR (från Kr729000) på en SuC V2, under normala Skånska förhållanden, så kommer båda bilarna att ladda lika snabbt. Så för mig är laddhastigheten för nuvarande en icke-fråga när jag väljer mellan de två.
Nu har jag inte studerat varken MY eller Enyaq noggrant På nära håll, eller i verkligheten. Men på mig verkar MY jämfört med Enyaq att vara sjukt överprisat, och det stör Elon också.
Om jag måste välja nu, så hade valet varit riktigt svårt. MYs prestanda och laddinfrastruktur, mot Enyaqs pris, byggkvalitet och utrustning (inte ens lastnät på MY) för medelSvensson (Och mig) så är 235000kr många pengar, och jag tror, med dagens prisar, att MY kommer att förlora mot Enyaq. ”KinaTesla” och Berlin hoppas jag kan ändra på det, och jag har ett år att bestämma mig på. Behåller min beställning av MY, men lägger en på Enyaq också så snart som möjlig.
Skoda Enyaq
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 1711 liter
Ionity 5
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Tesla Modell Y
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Bagage 1900 liter
Har Ionity blivit bilmärke?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Ja, Ioniq är ett bilmärke under Huyndai.
Edit: Jag hade tidigare skrivit Ionity istället för Ioniq, läs mer om detta de kommande 2-3 sidorna
Edit: Jag hade tidigare skrivit Ionity istället för Ioniq, läs mer om detta de kommande 2-3 sidorna

Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Nej. Ioniq. Inte IonityLarsL skrev:Ja, Ionity är ett bilmärke under Huyndai.

Re: Model Y - Senaste nytt...
Ja, så klart... Huyndai är väl inte ens med i Ionity.helix skrev:Nej. Ioniq. Inte IonityLarsL skrev:Ja, Ionity är ett bilmärke under Huyndai.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Nä, IoniqLarsL skrev:Ja, Ionity är ett bilmärke under Huyndai.
Ionity är ett överprisat laddnätverk

-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y - Senaste nytt...
Nu måste vi vara noggranna med att använda korrekta begrepp.LarsL skrev:Ja, Ionity är ett bilmärke under Huyndai.
Ionity är ett samarbete av bilföretag som driver utbyggnad av snabbladdstationer, Ioniq är ett dotterbolag av Hyundai.


Förlåt, blev ett lite snedspark med mitt slarv innan gällande kW och kWh

Re: Model Y - Senaste nytt...
viewtopic.php?f=27&t=22012&p=448666&hil ... er#p448666Ioniq 3, kompakt crossover
Ioniq 5, mindre suv-modell
Ioniq 6, sedanmodell med sportiga egenskaper
Ioniq 7, stor suv
EDIT.
Mera info om Ioniq 5.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension