Sida 9 av 68
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 07:59
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Jag tror att Tesla möter ID3 med billiga kines M3 med LFP batterier.
VAG kan komma före Tesla med sina ID4 och Enyaq,
men det låter som VAGs 4wd modeller är ett år bort.
Så Tesla MY kan komma före med 4wd i den storleksklassen.
Jag tror inte Tesla gör något reaktivt alls som svar på konkurrenternas lanserade modeller. Tror Tesla fortsätter att jobba proaktivt och då är svaret Giga Berlin istället för att skeppa bilar runt halva klotet som en panikåtgärd ett par månader efter att konkurrenterna levererar sina modeller.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 08:23
av Zalman3
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:
Jag tror att Tesla möter ID3 med billiga kines M3 med LFP batterier.
VAG kan komma före Tesla med sina ID4 och Enyaq,
men det låter som VAGs 4wd modeller är ett år bort.
Så Tesla MY kan komma före med 4wd i den storleksklassen.
Jag tror inte Tesla gör något reaktivt alls som svar på konkurrenternas lanserade modeller. Tror Tesla fortsätter att jobba proaktivt och då är svaret Giga Berlin istället för att skeppa bilar runt halva klotet som en panikåtgärd ett par månader efter att konkurrenterna levererar sina modeller.
Intressant är om man tillverkar billiga LFP batterier även i Berlin.
Så man kan komma ner i pris rejält.
För lägre pris har högsta prioritet.
Musk said: “The thing that bugs me the most is that our cars are not affordable enough. We need to fix that.”
https://thedriven.io/2020/07/24/elon-mu ... n-the-way/
EDIT:
Det pratas om att man på sikt vill tillverka 2 miljoner bilar i Berlin.
Rykte: Tesla Gigafactory Berlin ska bygga 2 miljoner bilar om året.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-om-aret/
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 08:25
av vigge50
Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 08:49
av Zalman3
vigge50 skrev:Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Pratade med min Hyundai handlare i veckan.
Han är lyrisk över nya Ioniq 5.
Med 800V och +200kW snabbladdning, 4wd och rätt pris så kommer den sälja bra.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Han säger att VAGs modeller med 50 till 125kW laddning är för dåligt år 2021.
Det är 800V och +200kW som gäller.
Även för hyfsat billiga bilar.
Och i prisklassen under 45.000 Euro verkar Tesla och Ioniq 5 vara ganska ensamma om +200kW laddning.
Och laddhastighet verkar vara väldigt viktigt för folk.
I tråden "Begränsad supercharging aka. chargegate"
Är folk missnöjda när laddhastigheten går under 100kW.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 08:53
av Svenssons
Hur många Ioniq 5 har säljaren sålt och hur är detta ett argument att Model Y kommer att exporteras från Kina?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 09:04
av vigge50
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Pratade med min Hyundai handlare i veckan.
Han är lyrisk över nya Ioniq 5.
Med 800V och +200kW snabbladdning, 4wd och rätt pris så kommer den sälja bra.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Han säger att VAGs modeller med 50 till 125kW laddning är för dåligt år 2021.
Det är 800V och +200kW som gäller.
Även för hyfsat billiga bilar.
Och i prisklassen under 45.000 Euro verkar Tesla och Ioniq 5 vara ganska ensamma om +200kW laddning.
Och laddhastighet verkar vara väldigt viktigt för folk.
I tråden "Begränsad supercharging aka. chargegate"
Är folk missnöjda när laddhastigheten går under 100kW.
Den ska lanseras i början av nästa år, vi har ingen aning om när leveranserna börjar. ID3 lanserades väll i juli 2019?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 09:32
av Zalman3
Citat från Ludego om Ioniq 5.
Teknisk data: Beställningsdatum: Q4 2020
Släppdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
Även Hyundai är stressade över ID3, ID4 och Enyaq.
Kia/Hyundai vill inte heller tappa försäljning till VAG.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 09:36
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Pratade med min Hyundai handlare i veckan.
Han är lyrisk över nya Ioniq 5.
Med 800V och +200kW snabbladdning, 4wd och rätt pris så kommer den sälja bra.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Han säger att VAGs modeller med 50 till 125kW laddning är för dåligt år 2021.
Det är 800V och +200kW som gäller.
Även för hyfsat billiga bilar.
Och i prisklassen under 45.000 Euro verkar Tesla och Ioniq 5 vara ganska ensamma om +200kW laddning.
Och laddhastighet verkar vara väldigt viktigt för folk.
I tråden "Begränsad supercharging aka. chargegate"
Är folk missnöjda när laddhastigheten går under 100kW.
Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen
kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Enyaq IV80
https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80
Tesla Model Y AWD LR P
https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 09:37
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Citat från Ludego om Ioniq 5.
Teknisk data: Beställningsdatum: Q4 2020
Släppdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
Även Hyundai är stressade över ID3, ID4 och Enyaq.
Kia/Hyundai vill inte heller tappa försäljning till VAG.
Tappa försäljning? Elbilsförsäljningen är ju än så länge förhållandevis liten. Inte slåss dom om redan befintliga elbilskunder utan om dom kunder som står inför att byta bort sin fossilbil. Vilka bilar som dessa kunder efterfrågar är inte självklart.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 09:49
av OlleBack
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Är det verkligen så att om en modell lanseras några månader före en annan så är det kört för den som kommer efter? Det finns två miljarder bilar i världen, det säljs ungefär 80-90 miljoner bilar per år, kommer Tesla verkligen förlora stor del av marknaden för att de är lite sena?
Både Hyundai Kona och Kia Niro har funnits som elbilar i två år och blivit hyllade, varför skulle dessa inte påverka Model Y men ID4 och Enyaq skulle slå undan marknaden?
Pratade med min Hyundai handlare i veckan.
Han är lyrisk över nya Ioniq 5.
Med 800V och +200kW snabbladdning, 4wd och rätt pris så kommer den sälja bra.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Han säger att VAGs modeller med 50 till 125kW laddning är för dåligt år 2021.
Det är 800V och +200kW som gäller.
Även för hyfsat billiga bilar.
Och i prisklassen under 45.000 Euro verkar Tesla och Ioniq 5 vara ganska ensamma om +200kW laddning.
Och laddhastighet verkar vara väldigt viktigt för folk.
I tråden "Begränsad supercharging aka. chargegate"
Är folk missnöjda när laddhastigheten går under 100kW.
Verkar ju lovande men 73kwh max för en mer du liknande ioniq känns lite svagt 2021?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 10:28
av slugger75
OlleBack skrev:
Verkar ju lovande men 73kwh max för en mer du liknande ioniq känns lite svagt 2021?
Jo, fast de verkar ju utlova 550 km WLTP-räckvidd med det batteriet?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 10:31
av Zalman3
Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Många saker påverkar hur snabbt man kan ladda.
Toppladdhastighet
Laddkurva
Tillgång till snabba laddare
Förvärmning av batteriet innan laddning
Min Tesla har en batterivärmare på 6kW.
Hur många kW har Enyaq?
Alla dessa saker är viktiga för mig som resande i Norrland.
För flera av mina elbilsvänner som inte kör Tesla har bedrövlig laddhasthet i -30 grader.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 10:34
av Zalman3
slugger75 skrev:OlleBack skrev:
Verkar ju lovande men 73kwh max för en mer du liknande ioniq känns lite svagt 2021?
Jo, fast de verkar ju utlova 550 km WLTP-räckvidd med det batteriet?
Kia/Hyundai brukar ha en mycket låg förbrukning.
Dessutom kanske batteriet är på 80kWh och 73kWh är tillgängligt.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 11:08
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:
Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Många saker påverkar hur snabbt man kan ladda.
Toppladdhastighet
Laddkurva
Tillgång till snabba laddare
Förvärmning av batteriet innan laddning
Min Tesla har en batterivärmare på 6kW.
Hur många kW har Enyaq?
Alla dessa saker är viktiga för mig som resande i Norrland.
För flera av mina elbilsvänner som inte kör Tesla har bedrövlig laddhasthet i -30 grader.
Vi har alla olika förutsättningar.
Jag klarar mig med värmepump här i Skåne om vintrarna, kan bli problem den gången i året jag kör norrut runt jul och passerar Lillehammer med -15, men det får man planera för om jag väljer bort MY till fördel för Enyaq.
Min poäng var att i en teoretisk situation där man parkerar en Enyaq iV80(från kr 495000) bredvid en MY LR (från Kr729000) på en SuC V2, under normala Skånska förhållanden, så kommer båda bilarna att ladda lika snabbt. Så för mig är laddhastigheten för nuvarande en icke-fråga när jag väljer mellan de två.
Nu har jag inte studerat varken MY eller Enyaq noggrant På nära håll, eller i verkligheten. Men på mig verkar MY jämfört med Enyaq att vara sjukt överprisat, och det stör Elon också.
Om jag måste välja nu, så hade valet varit riktigt svårt. MYs prestanda och laddinfrastruktur, mot Enyaqs pris, byggkvalitet och utrustning (inte ens lastnät på MY

) för medelSvensson (Och mig) så är 235000kr många pengar, och jag tror, med dagens prisar, att MY kommer att förlora mot Enyaq. ”KinaTesla” och Berlin hoppas jag kan ändra på det, och jag har ett år att bestämma mig på. Behåller min beställning av MY, men lägger en på Enyaq också så snart som möjlig.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 11:47
av Zalman3
heldiggrisen skrev:Zalman3 skrev:
Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Många saker påverkar hur snabbt man kan ladda.
Toppladdhastighet
Laddkurva
Tillgång till snabba laddare
Förvärmning av batteriet innan laddning
Min Tesla har en batterivärmare på 6kW.
Hur många kW har Enyaq?
Alla dessa saker är viktiga för mig som resande i Norrland.
För flera av mina elbilsvänner som inte kör Tesla har bedrövlig laddhasthet i -30 grader.
Vi har alla olika förutsättningar.
Jag klarar mig med värmepump här i Skåne om vintrarna, kan bli problem den gången i året jag kör norrut runt jul och passerar Lillehammer med -15, men det får man planera för om jag väljer bort MY till fördel för Enyaq.
Min poäng var att i en teoretisk situation där man parkerar en Enyaq iV80(från kr 495000) bredvid en MY LR (från Kr729000) på en SuC V2, under normala Skånska förhållanden, så kommer båda bilarna att ladda lika snabbt. Så för mig är laddhastigheten för nuvarande en icke-fråga när jag väljer mellan de två.
Nu har jag inte studerat varken MY eller Enyaq noggrant På nära håll, eller i verkligheten. Men på mig verkar MY jämfört med Enyaq att vara sjukt överprisat, och det stör Elon också.
Om jag måste välja nu, så hade valet varit riktigt svårt. MYs prestanda och laddinfrastruktur, mot Enyaqs pris, byggkvalitet och utrustning (inte ens lastnät på MY

) för medelSvensson (Och mig) så är 235000kr många pengar, och jag tror, med dagens prisar, att MY kommer att förlora mot Enyaq. ”KinaTesla” och Berlin hoppas jag kan ändra på det, och jag har ett år att bestämma mig på. Behåller min beställning av MY, men lägger en på Enyaq också så snart som möjlig.
Hur stor bil behöver du?
Skoda Enyaq
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 1711 liter
Ionity 5
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Tesla Modell Y
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Bagage 1900 liter
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 12:13
av [JM]
heldiggrisen skrev:
...klipp...
Min poäng var att i en teoretisk situation där man parkerar en Enyaq iV80(från kr 495000) bredvid en MY LR (från Kr729000) på en SuC V2, under normala Skånska förhållanden, så kommer båda bilarna att ladda lika snabbt. Så för mig är laddhastigheten för nuvarande en icke-fråga när jag väljer mellan de två.
...klipp...
Nu vet jag inget om dina planerade resor osv men en Skoda maxar ju ut på 125kW medan MY kommer kunna ladda med 250 på V3 som just börjats bygga ut.
Så riktigt lika är nog inte laddningen.
Men som sagt det hela beror på framtida resemönster och där är det bara du som vet.
Många börjar ju köra mer med elbil och börjar åka på långresor mm pga den lägre drivmedelskostnaden.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 12:43
av Zalman3
En Tesla M3 kan ju ladda hos alla CCS laddare.
Den kom upp i ca 192kW hos Ionity.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 12:48
av taliz
Zalman3 skrev:En Tesla M3 kan ju ladda hos alla CCS laddare.
Den kom upp i ca 192kW hos Ionity.
20200913_124036.jpg
Problemet med ionity och andra icke Tesla HPC är ju att de oftast är begränsade till 500A.
Därmed går det inte ladda snabbare än ovan med 400V. Så vill man nå 250kw måste man använda Teslas V3 som kan trycka fler ampere.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 13:43
av nek0
Zalman3 skrev:heldiggrisen skrev:Zalman3 skrev:
Lika viktig som laddhastighet är laddkurvan.
Ligger man jämnt kring 115kW på en SuC V2, så spelar det ingen roll hur snabbt bilen kan ladda.
På hastigheter upp till 175kW, verkar det som MYP och Enyaq iV80 är hyfsat lika mellan 10-80%
Många saker påverkar hur snabbt man kan ladda.
Toppladdhastighet
Laddkurva
Tillgång till snabba laddare
Förvärmning av batteriet innan laddning
Min Tesla har en batterivärmare på 6kW.
Hur många kW har Enyaq?
Alla dessa saker är viktiga för mig som resande i Norrland.
För flera av mina elbilsvänner som inte kör Tesla har bedrövlig laddhasthet i -30 grader.
Vi har alla olika förutsättningar.
Jag klarar mig med värmepump här i Skåne om vintrarna, kan bli problem den gången i året jag kör norrut runt jul och passerar Lillehammer med -15, men det får man planera för om jag väljer bort MY till fördel för Enyaq.
Min poäng var att i en teoretisk situation där man parkerar en Enyaq iV80(från kr 495000) bredvid en MY LR (från Kr729000) på en SuC V2, under normala Skånska förhållanden, så kommer båda bilarna att ladda lika snabbt. Så för mig är laddhastigheten för nuvarande en icke-fråga när jag väljer mellan de två.
Nu har jag inte studerat varken MY eller Enyaq noggrant På nära håll, eller i verkligheten. Men på mig verkar MY jämfört med Enyaq att vara sjukt överprisat, och det stör Elon också.
Om jag måste välja nu, så hade valet varit riktigt svårt. MYs prestanda och laddinfrastruktur, mot Enyaqs pris, byggkvalitet och utrustning (inte ens lastnät på MY

) för medelSvensson (Och mig) så är 235000kr många pengar, och jag tror, med dagens prisar, att MY kommer att förlora mot Enyaq. ”KinaTesla” och Berlin hoppas jag kan ändra på det, och jag har ett år att bestämma mig på. Behåller min beställning av MY, men lägger en på Enyaq också så snart som möjlig.
Hur stor bil behöver du?
Skoda Enyaq
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 1711 liter
Ionity 5
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Tesla Modell Y
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Bagage 1900 liter
Vad är Ionity 5 för bil?
Har Ionity blivit bilmärke?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 13:56
av LarsL
Ja, Ioniq är ett bilmärke under Huyndai.
Edit: Jag hade tidigare skrivit Ionity istället för Ioniq, läs mer om detta de kommande 2-3 sidorna

Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 13:58
av helix
LarsL skrev:Ja, Ionity är ett bilmärke under Huyndai.
Nej.
Ioniq. Inte Ionity

Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 14:00
av LarsL
helix skrev:LarsL skrev:Ja, Ionity är ett bilmärke under Huyndai.
Nej.
Ioniq. Inte Ionity

Ja, så klart... Huyndai är väl inte ens med i Ionity.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 14:00
av vigge50
LarsL skrev:Ja, Ionity är ett bilmärke under Huyndai.
Nä, Ioniq
Ionity är ett överprisat laddnätverk

Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 14:01
av heldiggrisen
LarsL skrev:Ja, Ionity är ett bilmärke under Huyndai.
Nu måste vi vara noggranna med att använda korrekta begrepp.
Ionity är ett samarbete av bilföretag som driver utbyggnad av snabbladdstationer, Ioniq är ett dotterbolag av Hyundai.
Förlåt, blev ett lite snedspark med mitt slarv innan gällande kW och kWh

Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 13 sep 2020 14:01
av Zalman3
Ioniq 3, kompakt crossover
Ioniq 5, mindre suv-modell
Ioniq 6, sedanmodell med sportiga egenskaper
Ioniq 7, stor suv
viewtopic.php?f=27&t=22012&p=448666&hil ... er#p448666
EDIT.
Mera info om Ioniq 5.
https://www.ludego.com/hyundai-45/