Sida 9 av 19

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 11:16
av Credde
Zalman3 skrev:
Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige. 
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/


Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 11:22
av Zalman3
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige. 
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/


Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?
Jag tror inte kineserna startade det hela.
Men helt klart tror jag att de kommer vinnande ur detta.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 11:23
av metchristian
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige. 
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/


Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Dags att ta fram gissningarna att det var kineserna som startade det hela?
Jag tror inte kineserna startade det hela.
Men helt klart tror jag att de kommer vinnande ur detta.
Det är ju från kina det hela startade ju!

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 11:30
av Svenssons
Zalman3 skrev:

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Det är jag ganska säker på också... Det kommer inte vara något trevligt tror jag...

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 11:37
av Zalman3
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Det är jag ganska säker på också... Det kommer inte vara något trevligt tror jag...
Kina är smarta och har en långsiktig plan.
Svenska medier har redan fått känna på kinesiska intressen.
Kina vill bestämma.

Tyvärr är övriga världen svag och oense.
Trump skjuter sig i foten hela tiden, och "tvingar" andra länder i händerna på Kina.

Och Europa vittrar sönder med tex Brexit.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 11:59
av Jerker
Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).

USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 12:06
av frippe
Jerker skrev:
Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).

USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.
Och, någonstans finns Indien med i ekvationen. De har inte ambitionen som Kina har, men möjligheten och befolkningsmängden till det.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 12:20
av Zalman3
Jerker skrev:
Kina, USA och Ryssland har i grunden samma ambitioner: Dominera världen. Verktygen är ideologi, vapenmakt och ekonomi. Just nu går det rätt bra för Kina, sämre för USA och Ryssland flåsar långt efter. Det är ju lite jobbigt för oss som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet att Kina skiter i detta och samtidigt har en ekonomi som går som tåget och allt fler i landet når upp till drägliga levnadsvillkor (om man bortser från de tre ovan nämnda).

USA har ju fortfarande ledartröjan, men frågan är hur länge de klarar det med en pajas vid rodret. Lite jobbigt att det inte finns nån stormakt längre som åtminstone har en normalstörd ledare.

Kan bara hålla med.

När Tesla kom med en revolutionerande elbil 2012 så borde Europeisk bilindustri satsat 100% på elbilar.
Så de hade volymer av bra och billiga elbil är framme 2015.

De gjorde man inte, istället satsade VW på "Clean diesel ".
Måste vara ett av världens sämsta beslut.
Bara dieselböterna ligger på över 310 miljarder kr.
Och tydligen så kanske det blir ytterligare 40 miljarder i dieselböter under 2020.

Tänk om alla dessa pengar satsats på elbilar?

Har svårt att tro att Tesla ska gå i konkurs när de har gigantiska fördelar mot fossilbilstillverkarna.

Ford och GM betalar ca 30-40 miljarder varje år till sina aktieägare.
Ford och GM betalar ca 30-40 miljarder varje år till reklam.
Fiat Chysler betalar ca 20 miljarder i utsläppsrätter till Tesla.
Vet inte hur många miljarder Ford och GM betalar i utsläppsrätter till Tesla.

Munro säger att tex Ford och GM är illa ute eftersom ekonomerna styr, inte teknikerna.
Munro hatar "cheap" istället för "make money".
"Billig" är inte bättre än marknaden bästa produkt.

Nokia sålde mobiler för 200 dollar, Apple för 700 dollar.
Ändå försvann Nokia.
Och Apple har idag en majoritet av vinsten i mobilbranschen.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 12:28
av Zalman3
Så hårt slår nya utsläppsreglerna: ”Mindre märken kommer försvinna”

Under nästa år skärper EU utsläppsgränsen för koldioxid till 95 gram per kilometer. Ett tufft mål för samtliga biltillverkare, elektrifiering är ett måste – annars väntar miljardböter
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... -forsvinna


Prishöjningar på exempelvis 76.900kr för fossilbilar
är att vänta nästa år då utsläppsböterna slår igenom.

Mindre märken kommer att försvinna.
Lada är redan borta från EU marknaden.

Fossilbilen är död.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 13:28
av Fredrik j
Zalman3 skrev:

Fossilbilen är död.
Laddhybrider som huvudsakligen går på bensin går väl att sälja utan böter. Det kommer ju snabbt bli vad som säljer i europa. Den rena elbilen blir ouppnåelig för dom flesta.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 14:04
av Headline
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Fossilbilen är död.
Laddhybrider som huvudsakligen går på bensin går väl att sälja utan böter. Det kommer ju snabbt bli vad som säljer i europa. Den rena elbilen blir ouppnåelig för dom flesta.
Ja just nu klarar rätt typ av hybrider sig under gränsen för CO2-böter och ger bonus. Gissar att fossilbilstillverkarna kommer trycka ut plugin-hybrider för allt vad de är värda.

Fossilbilen lever, i form av plugin-hybrid.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 14:18
av Verdi
Zalman3 skrev:
Så hårt slår nya utsläppsreglerna: ”Mindre märken kommer försvinna”

Under nästa år skärper EU utsläppsgränsen för koldioxid till 95 gram per kilometer. Ett tufft mål för samtliga biltillverkare, elektrifiering är ett måste – annars väntar miljardböter
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... -forsvinna


Prishöjningar på exempelvis 76.900kr för fossilbilar
är att vänta nästa år då utsläppsböterna slår igenom.

Mindre märken kommer att försvinna.
Lada är redan borta från EU marknaden.

Fossilbilen är död.
Det tror jag är en prematur sak att säga. Jag tror elbilar får max 30-40% av marknaden och då bara i vissa västeuropeiska länder. I andra länder i Östeuropa, Sydamerika, Ryssland osv kanske elbilar kan nå 5-10%.

Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 14:29
av fth
Verdi skrev:
Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
Fast laddplatser är ju varken särskilt dyrt eller krångligt, och elnätet kommer ju med tämligen små insatser klara belastningen utan problem, det är ju i princip alla experter ense om.

I mitt garage sätter Aimo Park "as we speak" upp 11kW laddplats på varje parkering (kanske 150 platser), vi är f.n. två Teslor och kanske ett halvdussin hybrider som utnyttjar de fyra gamla schuko-platserna.

Jag går dagligen förbi tre laddgator i Stockholm, dom är i princip aldrig belagda till mer än 1/3.

Jag tror detta kommer att vara ett icke-problem inom kort.

/fth

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 14:40
av Verdi
fth skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
Fast laddplatser är ju varken särskilt dyrt eller krångligt, och elnätet kommer ju med tämligen små insatser klara belastningen utan problem, det är ju i princip alla experter ense om.

I mitt garage sätter Aimo Park "as we speak" upp 11kW laddplats på varje parkering (kanske 150 platser), vi är f.n. två Teslor och kanske ett halvdussin hybrider som utnyttjar de fyra gamla schuko-platserna.

Jag går dagligen förbi tre laddgator i Stockholm, dom är i princip aldrig belagda till mer än 1/3.

Jag tror detta kommer att vara ett icke-problem inom kort.

/fth
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?

Det kommer ta vääldigt lång tid innan fossilbilar slutar säljas. I land efter land kommer dessutom klimatskeptiska nationalister till makten. USA, Brasilien, Ungern, Polen...

Att laddgator i Sverige idag är sparsamt använda är väl inte så konstigt. Vi har väl 1-2% elbilar... Samt ett stabilt och pålitligt elnät samt folk som har råd att köpa nya dyra elbilar.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 14:52
av fth
Verdi skrev:
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?
Jo, det är ju sant, man blir "hemmablind" ;)

Små, billiga elbilar, som kanske inte ens skulle godkännas på vår marknad, tror jag dock kommer kunna ha en stor effekt på flera av de platser du nämnde.

/fth

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 15:00
av Zalman3
fth skrev:
Verdi skrev:
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?
Jo, det är ju sant, man blir "hemmablind" ;)

Små, billiga elbilar, som kanske inte ens skulle godkännas på vår marknad, tror jag dock kommer kunna ha en stor effekt på flera av de platser du nämnde.

/fth
Precis, elmopeder, elmotorcyklar och billiga små elbilar svämmar över fattiga länder idag.
Och de drivs av solceller.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 19 mar 2020 15:39
av bonath
Eftersom jag själv har varit i Shanghai var det roligt att se att all smogen var borta.
Inga fossiler, ingen smog. Bästa beviset nu när folk höll sig hemma...

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 20 mar 2020 20:31
av Zalman3
Corona slår skoningslöst mot bilindustrin!
Göteborg, Södertälje och Skövde är bland de kommuner som nu drabbas hårdast när de svenska fordonstillverkarna tvärnitar. Men enskilt mest slår det i Olofström i Blekinge. Totalt påverkas nästan 154 000 jobb i landet av fordonsindustrins kris, visar nya siffror.
https://www.di.se/nyheter/154-000-jobb- ... n-hardast/

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 20 mar 2020 20:51
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Corona slår skoningslöst mot bilindustrin!
Göteborg, Södertälje och Skövde är bland de kommuner som nu drabbas hårdast när de svenska fordonstillverkarna tvärnitar. Men enskilt mest slår det i Olofström i Blekinge. Totalt påverkas nästan 154 000 jobb i landet av fordonsindustrins kris, visar nya siffror.
https://www.di.se/nyheter/154-000-jobb- ... n-hardast/
Corona slår skoningslöst mot kommuner som är beroende av bilindustrin.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 21 mar 2020 01:08
av Zalman3

Coronavirus: Global auto production could fall by 1.4 million vehicles this year.

IHS Markit predicts shuttered auto plants in Europe, North America and Latin America could reduce vehicle production by 1.4 million. The production hiatus could reduce vehicle production in Europe by 880,000 and 478,000 in North America.It is not clear whether production will resume after the initial time periods companies set. 
https://www.cnbc.com/2020/03/20/coronav ... -year.html

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 03 apr 2020 09:44
av Zalman3
Det går tungt för Volvo nu.
Oroväckande är att fallet är så stort redan i mars.
April lär bli värre.

Volvos försäljning rasade med hela 31 procent under mars jämfört med samma månad förra året, visar nya siffror. Allra störst var tappet i USA och Europa där försäljningen backade med 43 respektive 35 procent.

Hittills i år har Volvos försäljning totalt backat med 18 procent och på grund av coronakrisen står Kina för den största minskningen, med 31 procent.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... satter-oka

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 03 apr 2020 23:18
av Zalman3
Coronaviruset lamslår stora delar av Europa och många länder är nästan nedstänga och invånarna har mer eller mindre utegångsförbud. Det har också visat sig snabbt på nybilsregistreringarna. Medan Sverige hade en nedgång på endast 8,9 procent av registrerade nybilar i mars så är minskningen i resten av Europa i genomsnitt 65 procent. Allra värst är det i Italien med en nedgång på 85 procent. Frankrike minskar med 72 procent. 


Så mycket minskar nybilsregistreringar i Europa i mars:
Italien:  -85.4%
Frankrike:  -72.2%
Spanien: -69.4%
Österrike:  -66.6%
Irland: -62.9%
Danmark:  -42.2%
Schweiz: -39.3%
Norge:  -32.2%
Nederländerna:  -23.4%
Sverige:  -8.9%
Finland:  -1.1%
Genomsnitt Västeuropa: -65.4%

https://www.bytbil.com/nyheter/jatteras ... ttre-27046

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 00:32
av lator
Zalman3 skrev:
Coronaviruset lamslår stora delar av Europa och många länder är nästan nedstänga och invånarna har mer eller mindre utegångsförbud. Det har också visat sig snabbt på nybilsregistreringarna. Medan Sverige hade en nedgång på endast 8,9 procent av registrerade nybilar i mars så är minskningen i resten av Europa i genomsnitt 65 procent. Allra värst är det i Italien med en nedgång på 85 procent. Frankrike minskar med 72 procent. 


Så mycket minskar nybilsregistreringar i Europa i mars:
Italien:  -85.4%
Frankrike:  -72.2%
Spanien: -69.4%
Österrike:  -66.6%
Irland: -62.9%
Danmark:  -42.2%
Schweiz: -39.3%
Norge:  -32.2%
Nederländerna:  -23.4%
Sverige:  -8.9%
Finland:  -1.1%
Genomsnitt Västeuropa: -65.4%

https://www.bytbil.com/nyheter/jatteras ... ttre-27046
Hur kan det komma sig att Finland bara har ett tapp på 1,1%? De som har utfärdat undantagstillstånd och stängt Nyland (Helsingfors)...

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 02:18
av Fredrik j
Finns det motsvarande siffror för USA? Släpar dom en månad?

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 06:42
av SR-71-BlackBird
Jag jobbar i en närbesläktad bransch, vi hade en bra första halva av mars sen tvärdog det, kommer att se betydligt värre ut i april här i Norden.