Sida 9 av 10

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 06:43
av mati
Men för att det ska bli så, dvs verklig konkurrens, så måste det finnas tillgång till snabbladdning från flera laddoperatörer precis överallt. Ungefär som bensinmackar. Dvs jag måste verkligen kunna välja den billigaste laddaren utan att behöva riskera att bli stående med tomt batteri. Idag är det ibland svårt att hitta laddning överhuvudtaget. Då är man illa tvungen att betala ockerpriser.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 06:54
av LarsL
JoeMad skrev:
Jerker skrev:
Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:


Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.

:D
Jag har hört att yngre är mer drabbade än äldre då de saknar skydd mot den här typen av ekonomisk chock. Jag har försökt hålla borta ungar från min bil men det är stört omöjligt.
Audi borde spärra av sin elbilsavdelning och bara släppa in redan intresserade. Kurvan måste plattas ut!

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 07:11
av mati
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 12:20
av Swede1
mati skrev:
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Ja läget är stabilt i sjukvården och vi tror vi till hösten har uppnått flockimmunitet mot elbilarna. /Hälsningar Tegnell FHM 8-)

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 17:10
av M3apan
att man nu har begränsat
mati skrev:
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
att man nu begränsar och sätter ett övre tak på hur många elbilar som får köra samtidigt (böter eller fängelse ifall man bryter mot detta) gör inte saken lättare heller.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 18:22
av LarsA
M3apan skrev:
att man nu har begränsat
mati skrev:
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
att man nu begränsar och sätter ett övre tak på hur många elbilar som får köra samtidigt (böter eller fängelse ifall man bryter mot detta) gör inte saken lättare heller.
Dags att såga i sönder dammsugarröret och montera där bak som "avgasrör" :shock:

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 19:33
av Off Grid Byggaren
Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.

Någon som har testat den?

Verkar ju vara vettiga priser:

Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Screenshot_20200326-225213_Samsung Internet.jpg

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 19:45
av heldiggrisen
Off Grid Byggaren skrev:
Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.

Någon som har testat den?

Verkar ju vara vettiga priser:

Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Screenshot_20200326-225213_Samsung Internet.jpg
Att du köper din el av Eon till din fastighet.
Jag kommer inte undan Eon som distributör av el här i Malmö(lite som gamla elverket) elavtalet kan jag skriva med vem jag vill typ Vattekraft eller Tibber. Om jag också har mitt elavtal(elhandelskund) med Eon får jag rabatterad pris när jag laddar på Eons laddare.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 19:46
av mati
Off Grid Byggaren skrev:
Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Att du har e-on som elleverantör hemma. Då blir det kanske billigare att ladda antar jag.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 19:55
av Off Grid Byggaren
Om jag planerar noga och kommer dit med 10% kvar i batteriet, så skulle det gå att ladda nästan 80 kWh för 95:- med kortbetalning.

Det verkar prisvärt, men minutavgift funkar ju också om den matar på ordentligt.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 20:15
av Swede1
mati skrev:
Men för att det ska bli så, dvs verklig konkurrens, så måste det finnas tillgång till snabbladdning från flera laddoperatörer precis överallt. Ungefär som bensinmackar. Dvs jag måste verkligen kunna välja den billigaste laddaren utan att behöva riskera att bli stående med tomt batteri. Idag är det ibland svårt att hitta laddning överhuvudtaget. Då är man illa tvungen att betala ockerpriser.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.
Ja, det är oerhört lätt att tanka överallt jämfört med att snabbladda bilen idag. Och tankar man får man regnskydd också. Fram med snabbladdare överallt på mackar, köpcentrum, Lidl, Konsum, mfl bidrag på några hundra miljoner borde lösa det. Maxpris 5 kr/kwh.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 20:31
av taliz
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 21:59
av Erxon
Off Grid Byggaren skrev:
Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.

Någon som har testat den?

Verkar ju vara vettiga priser:

Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Screenshot_20200326-225213_Samsung Internet.jpg
Det var som f-n, de har nu lyckats med att koppla ihop den alltså...
Har ringt ett antal gånger till dem för att fråga när den kopplas in.
Kommer passa mig bra när man rör sig i dessa trakter.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 22:50
av TechNerd
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Så var det på Preem-macken i Jönköping, https://goo.gl/maps/bDudV9YvmZkaoNCq6 .
En av pump-platserna är fortum charge & drive.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 08:12
av mati
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 09:16
av Bjelke
mati skrev:
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.
Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt) :(

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 09:34
av Fredrik j
Bjelke skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.
Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt) :(
Beror det på volvo säger du?
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 09:37
av Zalman3
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 09:43
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 09:48
av heldiggrisen
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.
Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt) :(
Beror det på volvo säger du?
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Man kan ge tex 200000kr i bonus och fördela över tex 10 år, så länge bilen och ägaren är reggad i Sverige. Kan följa bilen och inte ägaren.
Möjligheterna finns, om intresset också gör det.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 09:49
av Nicke Nyfiken
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.
Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt) :(
Beror det på volvo säger du?
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Minns du inte vilken enorm kampanj Volvo körde för att vi skulle gå med i EG. ;)
Eller du är kanske för ung?

Allt är Volvos fel. :lol:

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 09:55
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.
Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt) :(
Beror det på volvo säger du?
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Minns du inte vilken enorm kampanj Volvo körde för att vi skulle gå med i EG. ;)
Eller du är kanske för ung?
Ok. Så du är en eu-motståndare och det är så du kopplar ihop volvo med ansvaret? Då förstår jag.
Tror fan att ett stort import/exportberoende företag är för eu-medlemskap.
Nej, jag är inte för ung för speciellt mycket. Snarare för gammal för en del saker. Trams t.ex.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 09:57
av mati
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 10:02
av LarsL
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.
Det där är konstigt för Sverige har ju råd att inte ha sky höga skatter på bilar. Hur löser vi det jämfört med Danmark?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 10:09
av Fredrik j
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.
Danmark har ju länge haft ett system för beskattning av bilar som liknar norges med höga registreringsavgifter. Att justera dessa nedåt skulle ju harmonisera mer med eu och är säkert möjligt.
Men det skulle ju bli dyrt för staten.
Att sänka / ta bort momsen på en viss typ av bil om det inte sker i hela eu samtidigt skulle jag tro blir svårt.