Sida 9 av 30
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 11:01
av mati
Laban skrev:LarsL skrev:
Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
Generellt sett så föreslår jag alltid Tesla av den enkla anledningen att det inte finns nog med snabbladdare häruppe om man inte kör Tesla. Men alla vill inte ha en BMW 3/Audi A4 klass sedan , inte direkt den populäraste biltypen på marknaden om man så säger.
Jag har slutat helt med att rekommendera elbilar. Det är helt enkelt för komplicerat att rekommendera en bil när det hänger på så många faktorer som det i dagsläget gör. Laddinfrastruktur, kostnad för snabbladdning, bilens pris, tillgång till service osv. Det som funkar för mig funkar inte för andra. Vilken bil som passar bäst får var och en avgöra för sig själv.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 11:48
av OlleBack
Är det några som tänker sitta uppe och kika? Borde vi slänga upp en discord eller slack eller dylikt för att kunna sitta och prata lite Tesla live?

Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 11:53
av frippan
Glöm inte att det är aktiemöte samtidigt, kan säkert komma lite kul information där också.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 12:58
av vigge50
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 13:00
av taliz
Då är frågan om det är 40650 eller 4070. Förstnämnda får ju i teorin plats i S/X utan större modifiering, sistnämnda lär kräva nytt chassi.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 13:07
av LasseTM
OlleBack skrev:Är det några som tänker sitta uppe och kika? Borde vi slänga upp en discord eller slack eller dylikt för att kunna sitta och prata lite Tesla live?

Det vore både lite nördigt och roligt

Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 13:12
av Svenssons
taliz skrev:
Då är frågan om det är 40650 eller 4070. Förstnämnda får ju i teorin plats i S/X utan större modifiering, sistnämnda lär kräva nytt chassi.
Jag skulle gärna se möjlighet till att byta batteripack i framtiden. Skulle vara grymt om jag kunde få in 20 kWh mer i min bil som ny hade ca 85.8 kWh total kapacitet och 81.8 kWh användbar. Skulle bli ca 25% längre räckvidd.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 13:20
av Zalman3
Verkar ju verifieras från flera håll!
Intressant!
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 13:31
av taliz
Svenssons skrev:taliz skrev:
Då är frågan om det är 40650 eller 4070. Förstnämnda får ju i teorin plats i S/X utan större modifiering, sistnämnda lär kräva nytt chassi.
Jag skulle gärna se möjlighet till att byta batteripack i framtiden. Skulle vara grymt om jag kunde få in 20 kWh mer i min bil som ny hade ca 85.8 kWh total kapacitet och 81.8 kWh användbar. Skulle bli ca 25% längre räckvidd.
Ja det vore förstås klart fördelaktigt för alla befintliga S och X.
Samtidigt vore det nog önskvärt att alla modeller använder samma längd på cellerna.
Blir intressant att se vilken väg dom väljer.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 13:35
av Laban
taliz skrev:
Då är frågan om det är 40650 eller 4070. Förstnämnda får ju i teorin plats i S/X utan större modifiering, sistnämnda lär kräva nytt chassi.
Man kanske har tänkt montera cellerna horisontalt ? Dubbla lager av den stora cellen kanske tar mindre plats än nuvarande. Sitter ju inga kontakter på topp/botten heller då vilket sparar plats vertikalt.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 13:46
av TiborBlomhall
BAH! Men det är ju alldeles uppenbart från bilden att det inte finns några enhörningar i de där batterierna, eller ens elektroder tillverkade av Unobtanium!!!
Investerare kommer bara titta på de där cellerna och tycka att "men de där ser ju ut som vilka batterier som helst, bara lite tjockare. D cell istället för AA"
Jag förutspår härmed att Tesla aktien kommer falla efter battery day.
Röstat på -10-20% i omröstningen
viewtopic.php?f=37&t=22420
Det blir samma "fiasko" som efter autonomi day: otroligt intressant och imponerande för oss insatta men alldeles för tekniskt och högt över huvudet för gemene man och investerare. Kvar kommer bli ett antal lösrykta citat som att Elon skulle ha lovat robotaxis redan i år.

Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 13:53
av fth
TiborBlomhall skrev:TEsla-new-battery-cell-hero.jpg
BAH! Men det är ju alldeles uppenbart från bilden att det inte finns några enhörningar i de där batterierna, eller ens elektroder tillverkade av Unobtanium!!!
Investerare kommer bara titta på de där cellerna och tycka att "men de där ser ju ut som vilka batterier som helst, bara lite tjockare. D cell istället för AA"
Jag förutspår härmed att Tesla aktien kommer falla efter battery day.
Det blir samma "fiasko" som efter autonomi day: otroligt intressant och imponerande för oss insatta men alldeles för tekniskt och högt över huvudet för gemene man och investerare. Kvar kommer bli ett antal lösrykta citat som att Elon skulle ha lovat robotaxis redan i år.

Möjligt, men effekten av tabless och större celler är lägre motstånd, tätare packade celler, och lägre krav på kylning. Detta leder i sin tur sannolikt till batteripack med oförändrad storlek/vikt/kylningskrav men kraftigt förbättrad kapacitet.
Om detta är de nya cellerna och dom är tabless gissar jag på 20-30% högre kapacitet med oförändrade dimensioner på batteripackarna.
Om Tesla kan leverera på detta, och med samma eller t.o.m. lägre pris än idag så är jag övertygad om att marknaden kommer att reagera positivt.
/fth
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 14:00
av Jordad
TiborBlomhall skrev:
Det blir samma "fiasko" som efter autonomi day: otroligt intressant och imponerande för oss insatta men alldeles för tekniskt och högt över huvudet för gemene man och investerare. Kvar kommer bli ett antal lösrykta citat som att Elon skulle ha lovat robotaxis redan i år.

Jag hoppas verkligen att Tesla har lärt sig av Autonomy day och Cybertruck reveal och att en av anledningarna till batteridagen har blivit så framskjuten är att Tesla vill göra det bättre.
Men antagligen blir det säkert som du tror ett tråkigt fiasko som få förstår.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 sep 2020 14:09
av backe
TiborBlomhall skrev:TEsla-new-battery-cell-hero.jpg
BAH! Men det är ju alldeles uppenbart från bilden att det inte finns några enhörningar i de där batterierna, eller ens elektroder tillverkade av Unobtanium!!!
Investerare kommer bara titta på de där cellerna och tycka att "men de där ser ju ut som vilka batterier som helst, bara lite tjockare. D cell istället för AA"
Jag förutspår härmed att Tesla aktien kommer falla efter battery day.
Röstat på -10-20% i omröstningen
viewtopic.php?f=37&t=22420
Det blir samma "fiasko" som efter autonomi day: otroligt intressant och imponerande för oss insatta men alldeles för tekniskt och högt över huvudet för gemene man och investerare. Kvar kommer bli ett antal lösrykta citat som att Elon skulle ha lovat robotaxis redan i år.

Kvar kommer bli ett antal lösrykta citat som att Elon skulle ha lovat robotaxis redan i år.

Inte riktigt ett lösryckt citat va? Känns som ett alldeles korrekt citat, eller hur tyder du det här?
"I feel very confident predicting that there will be autonomous robotaxis from Tesla next year — not in all jurisdictions because we won't have regulatory approval everywhere," Musk said. "From our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we'll have over a million robotaxis on the road."
Re: Batteridag 22 september
Postat: 17 sep 2020 06:05
av Zalman3
Intressant om Elon kan komma med en trovärdig plan på hur man kan tillverka 2TWh batterier och 20 miljoner bilar.
Credit Suisse states that Tesla’s long-term battery capacity of two TWh, which is more than thirty times its current capacity, could drive growth in its automotive and stationary energy storage sectors. It could also see Tesla become a mainstream supplier to other automakers in the future.
In the automotive sector, the increase in cell capacity could help the electric automaker manufacture 20 million vehicles a year. This would make Tesla the world’s largest automaker over Toyota, which produces 10 million cars annually. The increase in production of its automobiles would also be 40 times what Tesla produces currently, which is around half a million vehicles every twelve months.
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-ba ... rgets/amp/
Re: Batteridag 22 september
Postat: 17 sep 2020 10:21
av fth
Verkar som att Battery Day kommer att bli häftigt, hoppas bara marknaden faktiskt förstår implikationerna av detta om det stämmer:
https://www.teslarati.com/tesla-roadrun ... sis-video/
Elon har också i princip bekräftat ovanstående artikel:
/fth
Re: Batteridag 22 september
Postat: 17 sep 2020 10:26
av Zalman3
Re: Batteridag 22 september
Postat: 17 sep 2020 10:29
av fth
Det är också intressant att läsa gamla artiklar som ställer upp för- och nackdelar med Teslas beslut att använda cylindriska celler med andra tillverkares pouch, prismatic etc.
Med de nya större cellerna med lägre internt motstånd som det nu verkar mycket sannolikt att dom kommer att visa på Battery Day så har
alla nackdelar i dessa listor eliminerats, samtidigt som
alla fördelar kvarstår.
Jag tror att Battery Day faktiskt kommer att överträffa marknadens förväntningar med god marginal, jag står fast vid min röst på 20-30% uppgång i "kristallkuletråden"
/fth
Re: Batteridag 22 september
Postat: 17 sep 2020 15:19
av taliz
Galet stora celler om det där stämmer.
Nästan lika stor diameter som 18650 är i höjd.
Dvs de kanske blir placerade horisontellt?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 17 sep 2020 15:30
av backe
Zalman3 skrev:Intressant om Elon kan komma med en trovärdig plan på hur man kan tillverka 2TWh batterier och 20 miljoner bilar.
Credit Suisse states that Tesla’s long-term battery capacity of two TWh, which is more than thirty times its current capacity, could drive growth in its automotive and stationary energy storage sectors. It could also see Tesla become a mainstream supplier to other automakers in the future.
In the automotive sector, the increase in cell capacity could help the electric automaker manufacture 20 million vehicles a year. This would make Tesla the world’s largest automaker over Toyota, which produces 10 million cars annually. The increase in production of its automobiles would also be 40 times what Tesla produces currently, which is around half a million vehicles every twelve months.
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-ba ... rgets/amp/
Intressant om Elon kan komma med en trovärdig plan på hur man kan tillverka 2TWh batterier och 20 miljoner bilar.
Öka sin nuvarande produktion av bilar * 40-50, hur tänker du att en trovärdig plan kring detta ska ske, bara lite spekulerande?
Tänker du att det är 1, 3, 5 eller 10 år bort? Om det är 10 år bort, finns det något trovärdigt i den planen då?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 17 sep 2020 19:04
av perwis
OlleBack skrev:Är det några som tänker sitta uppe och kika? Borde vi slänga upp en discord eller slack eller dylikt för att kunna sitta och prata lite Tesla live?

När är det exakt svensk tid?
Hur ser upplägget ut? Vet vi det? Det är väl stämma för aktieägare också?
Hittade några nya Tesla-batterier i affären idag!
Re: Batteridag 22 september
Postat: 18 sep 2020 01:36
av Zalman3
Vilken slump att Tesla vill visa MS den 22-25 september.
Får man testa nya Plaid då?
Model S Showcase Event in Southern California
22. september — 25. september
10am - 6pm
We would like to invite you to a unique and exclusive viewing of Tesla’s entire lineup of Model S vehicles, colors and configurations all in one place and available for immediate delivery. If you have considered owning a Tesla, this event will give you an opportunity to test drive and compare a number of interior and battery options and select the Model S that best suits your lifestyle. Our team will be on hand to answer all your questions, including how to trade-in your current vehicle and discuss limited time leasing options available until the end of the month.
Please RSVP to one of the locations below and a Tesla representative will confirm your appointment. We look forward to seeing you there.
https://www.tesla.com/no_NO/event/model ... edirect=no
Re: Batteridag 22 september
Postat: 18 sep 2020 02:20
av eizzmar
Zalman3 skrev:Vilken slump att Tesla vill visa MS den 22-25 september.
Får man testa nya Plaid då?
Model S Showcase Event in Southern California
22. september — 25. september
10am - 6pm
We would like to invite you to a unique and exclusive viewing of Tesla’s entire lineup of Model S vehicles, colors and configurations all in one place and available for immediate delivery. If you have considered owning a Tesla, this event will give you an opportunity to test drive and compare a number of interior and battery options and select the Model S that best suits your lifestyle. Our team will be on hand to answer all your questions, including how to trade-in your current vehicle and discuss limited time leasing options available until the end of the month.
Please RSVP to one of the locations below and a Tesla representative will confirm your appointment. We look forward to seeing you there.
https://www.tesla.com/no_NO/event/model ... edirect=no
Njaaa, frågan är vilka versioner av Model S de ska visa upp på eventet då eftersom detta event börjar på tisdag kl 10 lokal tid medan Battery Day eventet börjar kl 13:30. Blir lite dumt om de visar upp de nya versionerna 3,5 h innan battery dag börjar haha.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 18 sep 2020 07:21
av thebishop
Det är utförsäljning av gamla lagerbilar.

Re: Batteridag 22 september
Postat: 18 sep 2020 08:08
av LasseTM
Någon som har bra koll som kan förklara för mig om hysterin kring det feta batteriet.
Vad är fördelen med runa batterier?
Vad är fördelen men större batterier?
Vad är problemet att tillverka större batterier?
Får man högre energidensitet med större batterier, och i så fall hur mycket högre.
Är det inte svårare att kyla ett större batteri?
Håller de stora batterierna samma nominella spänning?
Hopas någon kan hjälpa mig förstå detta lite