Vi har fått flera möten. De som bara gick runt och snodde åt sig tid kallar nu till möten istället. Det kan kanske bli bra på sikt då många förhoppningsvis inser att vi inte bara kan snacka utan måste jobba också.Niklas Z skrev:Det kanske kommer ut något positivt av denna epidemi, t ex att man i framtiden har färre onödiga möten och i stället får mer arbete gjort.Remuz skrev:Min fru som jobbar i omsorgenhar fått alla APT inställda. Där fokuserar man på omsorg (numera), för bara ett par veckor sedan var det mycket mer fokus på möten...
Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
Det går att bromsa mer, men problemet är ju inkubationstid. Är den 2v eller så, så har vi ju ingen aning om mängden smittade om 2v och att bromsa då är ju försent... Det är en svår balans. Hade alla som blev smittade blivit sjuka inom 24h hade spridningen varit mycket mindre skulle jag tro. Hade dessutom symptomen varit i klass med ebola hade folk stannat hemma istället för att gå till jobbet med lite hosta.
Läget är ett annat, men jag aktar mig för att säga vad som är rätt och fel. Har sonen hemma sedan 8dagar med hosta och lite förkylning och sedan igår har jag själv massa hosta (inget annat). Skulle vara trevligt om man fick testa sig, då skulle jag kunna gå och jobba på sjukhuset i Älvsjö sedan eller något, mitt vanliga jobb är rätt segt just nu.
Läget är ett annat, men jag aktar mig för att säga vad som är rätt och fel. Har sonen hemma sedan 8dagar med hosta och lite förkylning och sedan igår har jag själv massa hosta (inget annat). Skulle vara trevligt om man fick testa sig, då skulle jag kunna gå och jobba på sjukhuset i Älvsjö sedan eller något, mitt vanliga jobb är rätt segt just nu.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ja, det hade varit trevligt med ett intyg om att man haft smittan och är immun. Men jag kan fortfarande inte tycka att det är prioriterat om det inte är så att du jobbar inom vården.Remuz skrev:Läget är ett annat, men jag aktar mig för att säga vad som är rätt och fel. Har sonen hemma sedan 8dagar med hosta och lite förkylning och sedan igår har jag själv massa hosta (inget annat). Skulle vara trevligt om man fick testa sig, då skulle jag kunna gå och jobba på sjukhuset i Älvsjö sedan eller något, mitt vanliga jobb är rätt segt just nu.
- Gustafsson
- Teslaägare
Ännu finns inget test för att se om man haft sjukdomen. Bara att man är fri från virus.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
frippe skrev:Förstår inte vad det är som är så svårt.
Symptom - stanna hemma, även 48h efter att de försvunnit.
Inga symptom - ut och rör dig, jobba men upprätthåll distans, minst 1-1,5m meter. Tvätta händerna m.m.
Då behövs inga nedstängningar eller förbud att träffa mer än en annan.
Och stänger du ned, kapar du en topp, men när du öppnar upp igen finns viruset kvar och smittan börjar igen.
Fast folk gör tyvärr inte som de blir tillsagda. Många gör det men långt ifrån alla.
Och ja, tanken med att stänga ner är mer eller mindre att vänta in vaccin. Att satsa på flockimmunitet som Sverige gör kommer kosta massor av människors liv. Det är ju det som är den stora chansningen.
De har påbörjat tester för att se om man haft sjukdomen (om man ev är immun) Har man gjort det testet kommer man vara guld värd på arbetsmarknaden.
Att sköta hygien och hålla avstånd är rimligt i alla situationer för att minska risken att bli smittad.
Att sköta hygien och hålla avstånd är rimligt i alla situationer för att minska risken att bli smittad.
Folk gör inte som de blir tillsagda även om det finns en lag som säger något. Se bara på fortkörningar, slagsmål, skattefiffel eller vad som helst.Verdi skrev:frippe skrev:Förstår inte vad det är som är så svårt.
Inga symptom - ut och rör dig, jobba men upprätthåll distans, minst 1-1,5m meter. Tvätta händerna m.m.
Och stänger du ned, kapar du en topp, men när du öppnar upp igen finns viruset kvar och smittan börjar igen.
Fast folk gör tyvärr inte som de blir tillsagda. Många gör det men långt ifrån alla.
Och ja, tanken med att stänga ner är mer eller mindre att vänta in vaccin. Att satsa på flockimmunitet som Sverige gör kommer kosta massor av människors liv. Det är ju det som är den stora chansningen.
Det verkar lite dubbelt, du misstror svenska myndigheter. Men har hög tilltro till utländska myndigheter. Eller till och med utländska regeringar. Danmarks motsvarighet till folkhälsomyndigheten höll till exempel inte med om effekten av den danska regeringens åtgärder.
Om vi ska tro imperial college och deras studie om de två olika alternativen, mildra eller stoppa helt i väntan på vaccin. Enligt dem skulle ditt alternativ stänga och vänta in vaccin, innebära en total stängning av samhället i fem månader, sedan under 13-18 månader öppna och stänga samhället beroende på hur antal smittade utvecklade sig. Därefter kanske vi har ett vaccin som finns fullt ut tillgängligt för alla. Vilka andra effekter hade det fått på folkhälsan och ekonomin tror du?
Model Y LR.
Model S70D
Problemet var väl att det inte är 100% tillförlitligt?Mickep skrev:De har påbörjat tester för att se om man haft sjukdomen (om man ev är immun) Har man gjort det testet kommer man vara guld värd på arbetsmarknaden.
frippe skrev:Folk gör inte som de blir tillsagda även om det finns en lag som säger något. Se bara på fortkörningar, slagsmål, skattefiffel eller vad som helst.Verdi skrev:frippe skrev:Förstår inte vad det är som är så svårt.
Det verkar lite dubbelt, du misstror svenska myndigheter. Men har hög tilltro till utländska myndigheter. Eller till och med utländska regeringar. Danmarks motsvarighet till folkhälsomyndigheten höll till exempel inte med om effekten av den danska regeringens åtgärder.
Om vi ska tro imperial college och deras studie om de två olika alternativen, mildra eller stoppa helt i väntan på vaccin. Enligt dem skulle ditt alternativ stänga och vänta in vaccin, innebära en total stängning av samhället i fem månader, sedan under 13-18 månader öppna och stänga samhället beroende på hur antal smittade utvecklade sig. Därefter kanske vi har ett vaccin som finns fullt ut tillgängligt för alla. Vilka andra effekter hade det fått på folkhälsan och ekonomin tror du?
Om det finns lagar så kan polisen ingripa. Hade staten sagt "det vore bra om ni höll hastighetsgränsen" eller "vi är tacksamma om ni betalar skatt" så hade det nog inte funkat så bra.
Jag tror på majoriteten. Lite lustigt att engelska experter ansågs som planetens högsta auktoritet inom området så länge de höll med Tegnell och grabbarna på fhm. Men nu när de fick klart för sig vad deras tidigare taktik skulle innebära så tog de till drastiska åtgärder. Vilket vi kommer göra i Sverige också förr eller senare. Men då kan det vara försent.
Vad det får för effekter? Vad tror du en explosion av antalet smittade får för effekter då? Folk kommer inte våga gå ut. Det blir samma katastrof för ekonomin. Dock med betydligt fler dödsoffer som följd. När det tar slut på respiratorer kommer dödssiffrorna explodera. Folk kan inte andas utan en och vårdpersonalen måste börja välja vem som ska dö och vem som ska få leva.
Är lite trött på inte fler tar till sig allvaret. Läser ni inte om hur det ser ut i länder som ligger före oss? Tror ni inte det kommer drabba oss? Jag förstår att det känns surrealistiskt att tänka sig trygga lugna Sverige i en sån krigsliknande situation. Men det kommer hända. Frågan är exakt hur allvarligt läget blir.
Det är ju en ännu större chansning att stänga ner landet i 1-2 år i väntan på vaccin. Hur skulle Sverige eller vilket annat land se ut om ett par år utan tillverkning, industri, transport och jordbruk?Verdi skrev:
Lite intressant att misstro regeringen och myndigheter för att sedan vilja ge dem mer drakoniska verktyg som kan användas av ännu värre framtida regeringar.Verdi skrev:Om det finns lagar så kan polisen ingripa. Hade staten sagt "det vore bra om ni höll hastighetsgränsen" eller "vi är tacksamma om ni betalar skatt" så hade det nog inte funkat så bra.
Jag tar detta på fullaste allvar. Jag har sagt det flera gånger. Det går dock inte bara fokusera på endast corona och ignorera övrigt. Det är inte särskilt roligt att konstatera "Bra, patienten hade i alla fall inte corona även ifall hen nu är död..."
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tycker mig visst se allvaret i situationen. Hundratals respiratorbehövande människor och enorma insatser för dessa som krävs 24/7 kommer vi nog att se. Agerar själv därefter. Men jag tror att Kina som lyckats stoppa smittan i praktiken bara ser ett skenbart lugn nu.
De åtgärder för att förhindra snabb smittspridning är effektiva, men frågan är om de räcker. England har varit sena och tvärbromsar nu. Kina kommer att vara sårbart så länge det inte finns vaccin eller behandling och de är inte av med problemet på något vis.
Katastrof i utsatta länder är att vänta.
Kan smittakten hållas någorlunda konstant eller minska något är det bra. Tror att arbetet med att skapa ett smittsäkert arbetssätt på arbetsplatserna har fått för lite fokus.
Om man kan nå dit kan många verksamheter komma igång och fungera bra tror jag ...
De åtgärder för att förhindra snabb smittspridning är effektiva, men frågan är om de räcker. England har varit sena och tvärbromsar nu. Kina kommer att vara sårbart så länge det inte finns vaccin eller behandling och de är inte av med problemet på något vis.
Katastrof i utsatta länder är att vänta.
Kan smittakten hållas någorlunda konstant eller minska något är det bra. Tror att arbetet med att skapa ett smittsäkert arbetssätt på arbetsplatserna har fått för lite fokus.
Om man kan nå dit kan många verksamheter komma igång och fungera bra tror jag ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det här att vi ligger efter andra länder, hur mäts det? Är det från första registrerade smittofall eller vad är själva definitionen av "var i tiden" vi ligger i förhållande till andra? Finns det en "officiell" siffra på det så att säga?
Jag har inte riktigt fattat det så det är därför jag undrar, men också för att få kontext till siffrorna över antal människor som ligger på intensivvård, där vi verkar ligga lägre än både Damark (enligt ett tidigare inlägg här) och Norge ju. Dessa är länder där jag spontant skulle förvänta mig ligger i ungefär samma tid i utvecklingen som oss, av rent geografiska anledningar.
Jag har inte riktigt fattat det så det är därför jag undrar, men också för att få kontext till siffrorna över antal människor som ligger på intensivvård, där vi verkar ligga lägre än både Damark (enligt ett tidigare inlägg här) och Norge ju. Dessa är länder där jag spontant skulle förvänta mig ligger i ungefär samma tid i utvecklingen som oss, av rent geografiska anledningar.
Ja, det är ju väldigt intressant, för det kan ju även visa på skillnader i hur effektiva åtgärderna som vidtagits faktiskt är.kenny skrev:Det här att vi ligger efter andra länder, hur mäts det? Är det från första registrerade smittofall eller vad är själva definitionen av "var i tiden" vi ligger i förhållande till andra? Finns det en "officiell" siffra på det så att säga?
M3 LR -20, okrokad
Ja exakt. Nu menar jag inte att komma med en åsikt om vilka åtgärder jag tycker är korrekta, men det är just det jag tänker på. Ligger vi tex på samma nivå nu som Italien gjorde för två veckor sedan? Och jag är också intresserad av vad som gör att Norge och Danmark skiljer sig från Sverige, rent konkret liksom. Det är svårt att förhålla sig till några siffror överhuvudtaget i nuläget tycker jag personligen.cpt_rb skrev:Ja, det är ju väldigt intressant, för det kan ju även visa på skillnader i hur effektiva åtgärderna som vidtagits faktiskt är.kenny skrev:Det här att vi ligger efter andra länder, hur mäts det? Är det från första registrerade smittofall eller vad är själva definitionen av "var i tiden" vi ligger i förhållande till andra? Finns det en "officiell" siffra på det så att säga?

Svenssons skrev:Det är ju en ännu större chansning att stänga ner landet i 1-2 år i väntan på vaccin. Hur skulle Sverige eller vilket annat land se ut om ett par år utan tillverkning, industri, transport och jordbruk?Verdi skrev:
Lite intressant att misstro regeringen och myndigheter för att sedan vilja ge dem mer drakoniska verktyg som kan användas av ännu värre framtida regeringar.Verdi skrev:Om det finns lagar så kan polisen ingripa. Hade staten sagt "det vore bra om ni höll hastighetsgränsen" eller "vi är tacksamma om ni betalar skatt" så hade det nog inte funkat så bra.
Jag tar detta på fullaste allvar. Jag har sagt det flera gånger. Det går dock inte bara fokusera på endast corona och ignorera övrigt. Det är inte särskilt roligt att konstatera "Bra, patienten hade i alla fall inte corona även ifall hen nu är död..."
Om Västeuropa, USA, Indien, Australien osv stänger ner så tror jag inte vi har så stor chans att fixa ekonomin på egen hand i dessa globala tider. Vilka länder ska köpa vad vår industri tillverkar? Därför är det lika bra att följa resten som jag ser det.
Ordet "drakoniska" har jag tröttnat rejält på. Det handlar om att skydda folket från sig själva. De flesta länder hade redan lagar att ta till i såna här situationer och de har klarat sig från nazistiska övertaganden, eller vad man nu är rädd för, ändå... Jag misstror inte regeringen på det sättet. Funderar faktiskt på att rösta på sossarna framöver. Jag tycker helt enkelt de borgerliga har gjort fel som har monterat ner välfärden. Man saknar inte kon förrän båset är tomt tyvärr.
Det är bland annat för att skydda andra vårdtagare som vi måste hålla nere antalet Corona-fall. Det finns inget motsatsförhållande i det. Så ju mer vi "fokuserar" på Corona ju mer vårdutrymme lämnar vi till andra grupper.
Var hittar ni siffror på hur många som ligger på intensivvård? Dom jag har sett har handlat om: "får eller har fått".
Annan data som jag saknar är antal tillfrisknade. På den sida jag använder har antal tillfrisknade (16st) inte uppdaterats sen 19:de mars. Antal döda uppdateras kontinuerligt. Om det stämmer att ingen blir frisk igen så är det ju inte bra alls.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Annan data som jag saknar är antal tillfrisknade. På den sida jag använder har antal tillfrisknade (16st) inte uppdaterats sen 19:de mars. Antal döda uppdateras kontinuerligt. Om det stämmer att ingen blir frisk igen så är det ju inte bra alls.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
https://www.expressen.se/nyheter/ud-fly ... -utlandet/
42 personer har dött av coronaviruset i landet.
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, säger på dagens pressträff att 144 personer har vårdats på intensivvårdsavdelning.
Framförallt är trycket högt i Stockholm.
- Gustafsson
- Teslaägare
Enligt en artikel på NRK förs inte statistik över tillfrisknade. Eftersom majoriteten av smittade friska aldrig är testade eller har varit i kontakt med vården. Edit rättat
Siffrorna på misstänkt smittade i Norge kan man delvis uppskatta med de tal som distriktsläkarna registerar som misstänkt Corona. Även dessa är en grov uppskattning med många felkällor.
Man får nog använda någon generell tumregel typ att friska, tidigare sjuka bör vara minst 10 ggr så många som de svenska siffrorna, kanske betydligt mer.
Siffrorna på misstänkt smittade i Norge kan man delvis uppskatta med de tal som distriktsläkarna registerar som misstänkt Corona. Även dessa är en grov uppskattning med många felkällor.
Man får nog använda någon generell tumregel typ att friska, tidigare sjuka bör vara minst 10 ggr så många som de svenska siffrorna, kanske betydligt mer.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
... har vårdats. Det säger inte mycket om beläggningen just nu. Samma sak på Svenska intensivvårdsregistret där finns just nu 201 registrerade IV-patienter men inget om beläggningsgrad eller liknande.
Dessutom verkar 42 av dessa 201 ha dött om man räknar med att alla döda har hunnit till IV. Dåliga odds om man behöver intensivvård.
Man kan väl inte utgå från en tumregel för att bestämma tillfrisknandegraden? Vad utgår man från då? Staten borde väl veta hur många som har överlevt efter intensivvård.
Dessutom verkar 42 av dessa 201 ha dött om man räknar med att alla döda har hunnit till IV. Dåliga odds om man behöver intensivvård.
Man kan väl inte utgå från en tumregel för att bestämma tillfrisknandegraden? Vad utgår man från då? Staten borde väl veta hur många som har överlevt efter intensivvård.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nx ... onaviruset
DEBATT. Tänk om de drastiska åtgärder som vidtas för att hindra smittspridningen av corona orsakar fler dödsfall än viruset själv. Uppenbart verkar de ekonomiska konsekvenserna vara värre än smittspridningen.
Varsel, ökad arbetslöshet, ekonomiska problem, psykisk oro är exempel som kanske kommer att påverka folkhälsan mer än viruset.
Coronaviruset är mycket smittsamt, men sannolikt inte farligare än den årliga influensan. Vissa bedömningar pekar på att influensan i Sverige orsakar cirka 200 dödsfall varje år och hittills har sju personer uppgivits avlidna som en följd av coronavirus.
Risken att dö uppskattas till 1–2 procent. Osäkerheten i andelen orsakade dödsfall är stort dels beroende på att många coronafall är oupptäckta och dels på att det nästan bara är de riktigt gamla och sköra som får allvarliga komplikationer och som kan dö.
Det är inte heller säkert att de som blivit smittade av coronavirus dog av det. Många kanske dog av sina allvarliga kroniska sjukdomar. Några sådana analyser har inte gjorts, men visst kommer corona sannolikt bidra till en del dödsfall......
DEBATT. Tänk om de drastiska åtgärder som vidtas för att hindra smittspridningen av corona orsakar fler dödsfall än viruset själv. Uppenbart verkar de ekonomiska konsekvenserna vara värre än smittspridningen.
Varsel, ökad arbetslöshet, ekonomiska problem, psykisk oro är exempel som kanske kommer att påverka folkhälsan mer än viruset.
Coronaviruset är mycket smittsamt, men sannolikt inte farligare än den årliga influensan. Vissa bedömningar pekar på att influensan i Sverige orsakar cirka 200 dödsfall varje år och hittills har sju personer uppgivits avlidna som en följd av coronavirus.
Risken att dö uppskattas till 1–2 procent. Osäkerheten i andelen orsakade dödsfall är stort dels beroende på att många coronafall är oupptäckta och dels på att det nästan bara är de riktigt gamla och sköra som får allvarliga komplikationer och som kan dö.
Det är inte heller säkert att de som blivit smittade av coronavirus dog av det. Många kanske dog av sina allvarliga kroniska sjukdomar. Några sådana analyser har inte gjorts, men visst kommer corona sannolikt bidra till en del dödsfall......
Hittade denna nu, vet inte spontant hur pålitlig den är dock. Den deklarerar åtminstone dock att den jämför från hundrade konfirmerade fall per land, så där är ju iaf en startpunkt på så vis. Men å andra sidan så mäter ju alla länder olika så ur den aspekten tolkar jag det som oanvändbart för jämförelse? Jag tänker spontant att det enda som går att jämföra är hur många som vårdas för corona, men det är bara min magkänsla som säger det. Även där har man ju variabeln att olika länder kan bedömma behovet av vård olika, men det känns ändå som en lite mer vedertagen måttstock tänker jag.
https://www.visualcapitalist.com/infect ... d19-curve/
https://www.visualcapitalist.com/infect ... d19-curve/
- Gustafsson
- Teslaägare
Tyvärr är det delvis en felaktig beskrivning. Det är inte bara gamla som blir allvarligt sjuka. Medelåldern för intensivvård ligger runt 60 år. Det betyder att rätt många är betydligt yngre.
Influensa är också en farlig sjukdom som inte får bagatelliseras, men Corona är omvittnat värre för de som blir sjuka.
Bäst är att inte få den. Får man den så klarar man sig nog bra men några av oss gör inte det.
Influensa är också en farlig sjukdom som inte får bagatelliseras, men Corona är omvittnat värre för de som blir sjuka.
Bäst är att inte få den. Får man den så klarar man sig nog bra men några av oss gör inte det.
Utan att lägga någon värdering i något av alla inlägg kan man bara konstatera att det skrivs väldigt mycket på väldigt många ställen..........
Det mesta som skrivs har ju faktiskt ingen vetenskaplig grund utan är tycke och tolkningar.
En del är tyvärr dessutom medvetet vilseledande och ibland rent falskt....
https://www.regeringen.se/debattartikla ... pandemien/
Det mesta som skrivs har ju faktiskt ingen vetenskaplig grund utan är tycke och tolkningar.
ml42 skrev:... har vårdats. Det säger inte mycket om beläggningen just nu. Samma sak på Svenska intensivvårdsregistret där finns just nu 201 registrerade IV-patienter men inget om beläggningsgrad eller liknande.
Jag läste nånstans att de flesta som har dött inte hann få intensivvård.
Splfredde skrev:Utan att lägga någon värdering i något av alla inlägg kan man bara konstatera att det skrivs väldigt mycket på väldigt många ställen..........
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-se ... erimentet/