Då blir det till att vänta snällt för oss med äldre bilar. Skönt att värmen blev åtgärdad. Vad fick du pröjsa och vad var det som pajat?mans71 skrev:Jag kan rapportera att jag inget har att rapportera... Det blev ingen ny version. SC kan inte påverka vilken version som kommer till vilken bil och när, det styrs centralt. Dom kollade flera ggr ifall det fanns en högre version för min bil. Fick iaf FSD 3.0 installerat och en fungerande värme - det är allt jag behöver så här årsKriper skrev:Heja! Följer!mans71 skrev:Jag ska till Tesla SC Norrköping imorgon med X:en - hoppas på en uppdatering
Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Moderator: Redaktion
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Värmepaketet ”version 1” och tillhörande säkring. 13k. Värt varenda krona! Första saken som gått sönder på snart 4 år. Teslor må vara dyra att köpa men helt galet billiga att äga. Totalkostnaden slår många bilar jag har ägt innan.Kriper skrev:Då blir det till att vänta snällt för oss med äldre bilar. Skönt att värmen blev åtgärdad. Vad fick du pröjsa och vad var det som pajat?mans71 skrev:Jag kan rapportera att jag inget har att rapportera... Det blev ingen ny version. SC kan inte påverka vilken version som kommer till vilken bil och när, det styrs centralt. Dom kollade flera ggr ifall det fanns en högre version för min bil. Fick iaf FSD 3.0 installerat och en fungerande värme - det är allt jag behöver så här årsKriper skrev:Heja! Följer!mans71 skrev:Jag ska till Tesla SC Norrköping imorgon med X:en - hoppas på en uppdatering
Model S P85DL+
- AndersBosson
- Teslaägare
Läste för snabbt sist, har fortfarande 48.12 (inte. 26. Laddahastigheten på min 85 D är enligt bilderna (startar på 125 kw).Det är ok till ca 50% där efter segt så högre fart hade varit fint!AndersBosson skrev:Jag har samma nu som innan, dvs 125 kw vid riktigt låg Soc sedan fallande ner till ca 50 kw vid dryga 50% Över 50% Soc har jag inte snabbladdat sedan uppdateringen men kommer göra det imorgon, uppdaterar då. (verkar inte vara någon skillnad från tidigare)Richardk skrev:Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Morötter i frunken, glöm inte att göra det på torsdagar, sen kommer jag inte ihåg vad som skulle göras.mans71 skrev:Jag kan rapportera att jag inget har att rapportera... Det blev ingen ny version. SC kan inte påverka vilken version som kommer till vilken bil och när, det styrs centralt. Dom kollade flera ggr ifall det fanns en högre version för min bil. Fick iaf FSD 3.0 installerat och en fungerande värme - det är allt jag behöver så här årsKriper skrev:Heja! Följer!mans71 skrev:Jag ska till Tesla SC Norrköping imorgon med X:en - hoppas på en uppdatering
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Var det inte bananer?Tars skrev:Morötter i frunken, glöm inte att göra det på torsdagar, sen kommer jag inte ihåg vad som skulle göras.mans71 skrev:Jag kan rapportera att jag inget har att rapportera... Det blev ingen ny version. SC kan inte påverka vilken version som kommer till vilken bil och när, det styrs centralt. Dom kollade flera ggr ifall det fanns en högre version för min bil. Fick iaf FSD 3.0 installerat och en fungerande värme - det är allt jag behöver så här årsKriper skrev:Heja! Följer!mans71 skrev:Jag ska till Tesla SC Norrköping imorgon med X:en - hoppas på en uppdatering

Model S P85DL+
NU börjar den här tråden nå riktigt skön filosofisk nivå.mans71 skrev:Var det inte bananer?Tars skrev:Morötter i frunken, glöm inte att göra det på torsdagar, sen kommer jag inte ihåg vad som skulle göras.mans71 skrev:Jag kan rapportera att jag inget har att rapportera... Det blev ingen ny version. SC kan inte påverka vilken version som kommer till vilken bil och när, det styrs centralt. Dom kollade flera ggr ifall det fanns en högre version för min bil. Fick iaf FSD 3.0 installerat och en fungerande värme - det är allt jag behöver så här årsKriper skrev:Heja! Följer!mans71 skrev:Jag ska till Tesla SC Norrköping imorgon med X:en - hoppas på en uppdatering

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Tars
- Teslaägare
Tror det är beroende på årstid kanske.mans71 skrev:Var det inte bananer?Tars skrev:Morötter i frunken, glöm inte att göra det på torsdagar, sen kommer jag inte ihåg vad som skulle göras.mans71 skrev:Jag kan rapportera att jag inget har att rapportera... Det blev ingen ny version. SC kan inte påverka vilken version som kommer till vilken bil och när, det styrs centralt. Dom kollade flera ggr ifall det fanns en högre version för min bil. Fick iaf FSD 3.0 installerat och en fungerande värme - det är allt jag behöver så här årsKriper skrev:Heja! Följer!mans71 skrev:Jag ska till Tesla SC Norrköping imorgon med X:en - hoppas på en uppdatering

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- Tars
- Teslaägare
Saknat mig?Kriper skrev:NU börjar den här tråden nå riktigt skön filosofisk nivå.mans71 skrev:Var det inte bananer?Tars skrev:Morötter i frunken, glöm inte att göra det på torsdagar, sen kommer jag inte ihåg vad som skulle göras.mans71 skrev:Jag kan rapportera att jag inget har att rapportera... Det blev ingen ny version. SC kan inte påverka vilken version som kommer till vilken bil och när, det styrs centralt. Dom kollade flera ggr ifall det fanns en högre version för min bil. Fick iaf FSD 3.0 installerat och en fungerande värme - det är allt jag behöver så här årsKriper skrev:Heja! Följer!

Nu har 2020.48.30 släppts läste jag i en annan tråd. Kan någon som laddat ner den bekräfta om det fortfarande är snabb laddning?
Känns som att jag missat tåget annars eftersom jag har 2020.48.12.1 och det är 2020.48.26 som alla vill ha med snabb laddning.
+1 på den funderingen.Richardk skrev:![]()
Nu har 2020.48.30 släppts läste jag i en annan tråd. Kan någon som laddat ner den bekräfta om det fortfarande är snabb laddning?
Känns som att jag missat tåget annars eftersom jag har 2020.48.12.1 och det är 2020.48.26 som alla vill ha med snabb laddning.
Börjar kännas som ett lotteri detta med nya versioner och vem som får dom.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Nu har vi precis fått 2020.48.12.1 och hunnit göra en längre resa med SuC. Men kan inte se någon större skillnad gentemot innan. Något högre laddeffekt vid motsvarande SoC men kan likaväl bero på varmt batteri då vi kört i lite mer än tre timmar före laddning.
Innan senaste uppdateringen och efter den sänkta laddeffekten låg vi på 50kw vid 50% SoC, nu hade vi 55kw vid samma SoC. Före nedsättningen hade vi runt 64kw vid 50% SoC.
Men det kanske är fel uppdatering att utgå ifrån om det är 2020.48.26 som är den som möjligen gör det magiska?
Innan senaste uppdateringen och efter den sänkta laddeffekten låg vi på 50kw vid 50% SoC, nu hade vi 55kw vid samma SoC. Före nedsättningen hade vi runt 64kw vid 50% SoC.
Men det kanske är fel uppdatering att utgå ifrån om det är 2020.48.26 som är den som möjligen gör det magiska?
Model Y LR.
Model S70D
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Den stora skillnaden ligger nog vid 10-40 % SoC. Och tempen på batteriet spelar skapligt stor roll, så har du inte möjlighet att se den är det nog svårt att säga något. Och ja, det är 2020.48.26 det gäler.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Väl medveten om att temperaturen på batteriet spelar stor roll. Dock var de yttre förutsättningar likvärdiga, 3 grader ute och laddningen föregicks av drygt 3h körning där de sista 40min gjorts i motorvägsfart.kenjon skrev:Den stora skillnaden ligger nog vid 10-40 % SoC. Och tempen på batteriet spelar skapligt stor roll, så har du inte möjlighet att se den är det nog svårt att säga något. Och ja, det är 2020.48.26 det gäler.
Model Y LR.
Model S70D
- kenjon
- Teslaägare
Vilket väl brukar ge 20-30 grader i batteriet, medan man behöver närmare 50 grader för att ladda max (jag är absolut ingen expert, bara försöker minnas vad jag har läst...).
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Jo, men två laddningar med likvärdiga förutsättningar har inget med vad optimal temperatur på batteriet är på. Och de två borde ge likvärdigt resultat, inte så stor skillnad om inte laddeffekten minskats av tesla.kenjon skrev:Vilket väl brukar ge 20-30 grader i batteriet, medan man behöver närmare 50 grader för att ladda max (jag är absolut ingen expert, bara försöker minnas vad jag har läst...).
Vid 25% SoC låg gårdagens laddning på 73kw och jämförbar laddning februari 2019 på 98kw vid samma SoC. Det är en rejäl skillnad. Men ska göra lite mer jämförelser för att få mer data.
Model Y LR.
Model S70D
- kenjon
- Teslaägare
Det kunde väl lätt skilja 10 grader i batteritemperatur utan att du visste om det? Det blir ju bara gissningar när vi inte har alla data.
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Ingen med gamla 85-or som kör Teslafi och kan jämföra data bakåt innan uppdateringen?
Det som OCKSÅ hände vid uppdateringen var att batterivärmningen användes annorlunda, något som definitivt påverkar. Det borde ju också gå att leta fram ur Teslafi, dvs vad bilen drar vid likartade temperaturer före och efter den berömda uppdateringen.
Till dess finns det alldeles för många påverkansfaktorer för att kunna dra slutsatsen att det enbart beror på att Tesla infört begränsningar såsom det påståtts. Det kan vara så, men det kan lika gärna bero på annat.
Det som OCKSÅ hände vid uppdateringen var att batterivärmningen användes annorlunda, något som definitivt påverkar. Det borde ju också gå att leta fram ur Teslafi, dvs vad bilen drar vid likartade temperaturer före och efter den berömda uppdateringen.
Till dess finns det alldeles för många påverkansfaktorer för att kunna dra slutsatsen att det enbart beror på att Tesla infört begränsningar såsom det påståtts. Det kan vara så, men det kan lika gärna bero på annat.
Tesla Y LR -22 EAP
"Tesla infört begränsningar såsom det påståtts". Det kan vara så, men det kan lika gärna bero på annat.[/quote]
Det är inget påstående.
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... re-update/
Det är inget påstående.
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... re-update/
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
”Enbart beror på” som sagt. Det finns många andra faktorer som också påverkar, därav behovet av fakta.
Ingen som använder Teslafi eller motsvarande alltså?
Ingen som använder Teslafi eller motsvarande alltså?
Tesla Y LR -22 EAP
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Tjoho!
Anlände till Ulricehamn med 101 km kvar och superladdaren inmatad som destination, så temperaturen borde varit optimal i batteriet... Kopplade in den vanliga Typ2-kontakten...
2020.48.26 i en 2017 X100D med MCU2, FSD samt CCS.
Högsta hastighet under laddningen: 139 kW
En mycket trevlig julklapp från Tesla

Anlände till Ulricehamn med 101 km kvar och superladdaren inmatad som destination, så temperaturen borde varit optimal i batteriet... Kopplade in den vanliga Typ2-kontakten...

En mycket trevlig julklapp från Tesla

Senast redigerad av Nicklas, redigerad totalt 1 gånger.
Vad hade du för hastighet vid ca 50%?Nicklas skrev:Tjoho!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min. Kurvan är nedjusterad en hel del.BrooklynS skrev:Till dess finns det alldeles för många påverkansfaktorer för att kunna dra slutsatsen att det enbart beror på att Tesla infört begränsningar såsom det påståtts. Det kan vara så, men det kan lika gärna bero på annat.
Men visst finns det många faktorer som spelar in. Men skulle ändå vilja påstå att den stora faktorn är teslas förändring. Annars hade jag kunnat uppnå likartade laddeffekter och laddtider som före förändringen någon gång. Inte ens på sommaren får jag samma laddeffekter som jag hade på vintern före teslas korrigering.
Model Y LR.
Model S70D
Det hade som sagt varit mycket intressant att se tex batteritemperaturen före och efter uppdateringen. När alla fick 5% längre räckvidd tex, sammanföll inte det ungefärligen i tid?
Jag tror säkert att Tesla valt att dra ned maxhastigheten på de bilar som laddat massor på SuC- inte minst borde väl Taxi Stockholm kunna vidimera detta? Vad maxar deras bilar på nuförtiden?
Men eftersom det finns så många andra faktorer som också avgör laddeffekten så hade det varit intressant att också få ta del av mer fakta gällande dessa.
Varje uppdatering syftar ju till att göra bilen lite bättre, exempelvis genom att använda klimatanläggningen smartare, att använda batterivärmen bara då det behövs osv, allt syftande till att minska effektbehovet och värmeutvecklingen så mycket det bara går.
Hoppas de nya uppdateringarna gör att det går att ladda fortare igen!
Jag tror säkert att Tesla valt att dra ned maxhastigheten på de bilar som laddat massor på SuC- inte minst borde väl Taxi Stockholm kunna vidimera detta? Vad maxar deras bilar på nuförtiden?
Men eftersom det finns så många andra faktorer som också avgör laddeffekten så hade det varit intressant att också få ta del av mer fakta gällande dessa.
Varje uppdatering syftar ju till att göra bilen lite bättre, exempelvis genom att använda klimatanläggningen smartare, att använda batterivärmen bara då det behövs osv, allt syftande till att minska effektbehovet och värmeutvecklingen så mycket det bara går.
Tesla Y LR -22 EAP
I mitt fall behöver du inte tro eller tveka! Min har långsam laddhastighet och det hände direkt efter en mjukvaru uppdatering under 2019. Nu hoppas vi alla på snabb laddhastighet för framtida mjukvaruuppdateringar!BrooklynS skrev:Det hade som sagt varit mycket intressant att se tex batteritemperaturen före och efter uppdateringen. När alla fick 5% längre räckvidd tex, sammanföll inte det ungefärligen i tid?
Ja men min poäng är ju att det mycket väl också kan vara ANNAT som kom vid samma uppdatering, exempelvis hur batterivärmen beter sig osv osv osv. För att utesluta detta måste man jämföra med faktisk temperatur osv.
Tesla Y LR -22 EAP