Provperiod EAP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Rubiks »

Min provperiod försvann föra helgen men igår kväll kunde jag använda parkeringsassistans när jag skulle parkera hemma. Är det något som släpar efter eller är inte parkeringsassistans en del av EAP? Möjligheten till summon har försvunnit med att provperioden gick ut.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av John Galt »

Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten
Referralkod: ts.la/arto25600

Re: Provperiod EAP

Inlägg av R2_m3 »

Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Provperiod EAP

Inlägg av McFace »

R2_m3 skrev:
Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?

EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.

Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Provperiod EAP

Inlägg av OfarligTesla »

Hade bara tid att prova EAP lite lite, det var ju inte sämre filbyten än på min S med AP2.5 utan snarare sagt bättre. Bara slå på blinkers så byter den, var väldigt skönt att ha det igen faktiskt så minst EAP blir det på nya bilen. Har nästan börjat fundera på FSD dock efter de senaste videorna som kommit ut i USA, börjar se riktigt tufft ut och kan nästan vara värt att köpa bara för att prova hur det utvecklas. Gissar på att betan kommer till Europa innan nya Model S gör...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Provperiod EAP

Inlägg av AAKEE »

John Galt skrev:
Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
Har för mig att han Elon pratade om "i vår - kanske i Maj"
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1644
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Provperiod EAP

Inlägg av frippan »

AAKEE skrev:
John Galt skrev:
Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
Har för mig att han Elon pratade om "i vår - kanske i Maj"
"Q2 for sure" sa han i sitt tweet.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av John Galt »

Ok, intressant. Tyckte det stod i mailet att man när som helst under prövoerioden kunde abbonera.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Provperiod EAP

Inlägg av ErikHallq »

McFace skrev:
R2_m3 skrev:
Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?

EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.

Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
Det fungerar väl lite så som du säger angående FSD, dock bara 50% av priset. Dvs att folk med EAP betalar bara 50% av FSD priset, oavsett vad det blir. Men iofs är det ju ingen garanti på det
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Provperiod EAP

Inlägg av McFace »

ErikHallq skrev:
McFace skrev:
R2_m3 skrev:
Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?

EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.

Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
Det fungerar väl lite så som du säger angående FSD, dock bara 50% av priset. Dvs att folk med EAP betalar bara 50% av FSD priset, oavsett vad det blir. Men iofs är det ju ingen garanti på det
Jo men det enda vi vet med säkerhet är att vi får 50% rabatt på FSD om vi äger EAP. När Tesla ökar priset på FSD har vi ingen aning om hur det påverkar priset på FSD för den som har EAP.

Gick Tesla på förhand ut med att om man har EAP får man garanterat ingen (eller kanske garanterat halva) prisökning på FSD skulle det vara ett dragplåster.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av TeslaRoq »

ErikHallq skrev:
Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner

Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. I princip alla begränsningar och nackdelar med självkörande funktionerna är ju pga eu regler. Sen väljer tillverkarna olika approacher. Mercedes är mer erkännande att detta endast är assistans och är helt enkelt försiktigare. Den är mer sömlös mellan självkörande och assist, dock betydligt mer självsäker än tex VW motsvarighet som jag inte alls gillar.

Tesla är mer självsäker, men kör mer som en ivrig tonåring när något är lite oroligt/oklart runtomkring. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag föredrar, båda har sina fördelar och nackdelar. VWs "autopilot" är dock alldeles för feg för mig. Volvo är något mittemellan Mercedes och Tesla i hur självsäker den känns, men var lite "dummare", dock har jag inte kört den senaste versionen av denna som ska erbjuda mer i linje av vad Tesla och Mercedes har idag

Enligt mig är EAP något som motsvarar vad tex Volvo och Mercedes erbjuder idag om man väljer de tillval som krävs (Mercedes är mycket otydliga i detta). Mercedes erbjuder också en "light" version av AP som bara håller sig i filen och har adaptiv farthållare. Den byter inte filer och anpassar inte farten efter kurvor, rondeller och korsningar, vilket den mer påkostade drive pilot hade som jag hade på min mercedes.


Det som EAP ger mig och som jag haft hos andra tillverkare
- Byter fil om jag slår på blinkers, oavsett om det är ett förslag från bilen eller ej. Dvs antingen bekräftar jag eller så "berättar" jag för bilen vad jag vill. Jag tycker att förslagen som bilen ger funkar rätt dåligt här i Sverige. Den tycker om att ligga för mycket i vänsterfilen, även fast jag har valt "mesigaste" läget på omkörning.
- Autoparkering
- Summon (om man blivit inparkerad)
- Kör av avfarten själv

Den fetmarkerade är väl i princip det enda nya för mig, men detta fungerar dåligt. Den blinkar alldeles för sent, precis när den börjar svänga, dvs precis (eller precis efter) att avfartsfilen börjar. Mercedesen är lite "försiktigare" med allt, men i grunden gör de precis samma sak.

Anledningen till att jag valde EAP var att för det första få samma samma funktioner som min tidigare bil och kunna låta bilen sköta filbyte, speciellt eftersom vanliga AP inte tillåter filbyte. Ett väldigt irriterande moment med vanliga AP. En annan anledning var auto parkering. Använder det ofta här i Stockholm, tycker det är så enkelt att låta bilen avgöra om jag får plats eller inte när jag ska fickparkera. När jag började kika på model 3 så var dock inte EAP ett alternativ, utan bara dubbelt så dyra FSD, och då hade jag bestämt mig för att inte köpa det. Sen dök EAP upp i precis rätt tid för mig

En sak som Mercedes gör bättre är att det räcker att endast dutta på blinkersen så byter den fil, men frågar inte efter handen på ratten direkt efter. Nu är jag ju rätt ny med Teslan, och jag märker att jag störs mindre och mindre av detta då jag hittat hur jag ska hålla handen för att sitta bekvämt och inte bli "plingad" på av systemet. Då sköter sig även filbytet sig väldigt smidigt också.

Så om jag ska rangordna:

1. Tesla EAP
2. Mercedes Drive pilot (Men väldigt stark 2a. Gillar man inte att Tesla är så bestämd, även när den inte kör helt "rätt" så skulle nog de byta plats i listan)
3. Tesla AP / Volvo Drive assist (nya versionen)

TLDR
Är det då värt att köpa EAP för ca 37k? Om du kör mycket motorväg, tex bor i Stockholmsområdet, är det värt. Om du utöver detta även fickparkerar mycket så är det definitivt värt det.

Hade det varit värt 70k (som var det enda alternativet förr) Nej, absolut inte.
Jag står i valet och kvalet. Din lilla, men utförliga, recension här har hjälpt mig mycket även om jag inte ännu bestämt mig. Tack för den!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Skriv svar