Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Model 3

Inlägg av Laban »

Såg det igen och håller med. Frågan gällde bilder och dessa kommer nog i samband med eventet. Något mer ska man nog inte tolka in i det han sa. Att man sedan kommer släppa mer info eftersom är väl givet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Laban skrev:
Såg det igen och håller med. Frågan gällde bilder och dessa kommer nog i samband med eventet. Något mer ska man nog inte tolka in i det han sa. Att man sedan kommer släppa mer info eftersom är väl givet.
Jag har bara lyssnat en gång, i bakgrunden medan jag satt och jobbade.

Jag gjorde ingen reflektion över just bilder eller inte - något jag reagerade på var dock hur han formulerade sig kring att "hela" bilen inte skulle visas upp nu. Det kändes precis som hur dom höll på fronten på Model X in i det sista. Hos mig väcker det mer irritation än nyfikenhet.

Med den batteriutökningstakt som Nissan och BMW verkar hålla nu så lär dom ha samma räckvidd sent 2018 när Model 3 kanske dyker upp i Sverige.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Hok skrev:
Var inte frågan som han svarade på. När finns det bilder på Model 3? Så jag tror att han bara menar att det inte kommer några bilder före eventet. Jag hoppas och tror verkligen att de visar upp en riktig Model 3 i slutet av mars.
Om de inte gör det så lär produktionsstart ligga närmare 2020 än 2017 om man säger. Det tra minst två år att förbereda supply kedjor, pressverktyg och alla de andra 10000 delar som skall kunna massproduceras. Det är liksom inte bara att gå ut några månader innan och tro att det går. Om de siktar på sent 2017 måste det redan nu finnas färdiga kontrakt med tredjepartsleverantörer av allt från hjulbultar och fälgar till läder och tyg... Och dit kommer man inte utan att ha en verkligt god uppfattning om vad man vill göra. Så antingen har man en prototyp att visa upp, eller åtminstone inom lyckta dörrar (om man nu inte vill visa upp den av någon anledning), eller så så kan man i bästa fall starta klockan nu och räkna två år framåt. dvs mitten av 2018 som bäst. Men tja... Den som lever får se det är elon time och inte riktig tid som gäller.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

vigge50 skrev:
...att de vill få konkurrenterna så långt efter sig som möjligt?

http://insideevs.com/elon-musk-march-mo ... eveal-all/
Deras "mission" har ju varit att skynda på utvecklingen, så det vore att gå emot deras företagsmotto.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

dstr skrev:
Jag gjorde ingen reflektion över just bilder eller inte - något jag reagerade på var dock hur han formulerade sig kring att "hela" bilen inte skulle visas upp nu. Det kändes precis som hur dom höll på fronten på Model X in i det sista. Hos mig väcker det mer irritation än nyfikenhet.
Jag tänker mig att det har mer att göra med detaljer, olika batteristorlekar osv. Tror nog att man kommer att få se hela bilen utvändigt nu i mars.
Med den batteriutökningstakt som Nissan och BMW verkar hålla nu så lär dom ha samma räckvidd sent 2018 när Model 3 kanske dyker upp i Sverige.
Bolt "har" ju redan 60 kWh batteripack, Nissan har visat upp 60 kWh pack i samma storlek som dagens Leaf pack. Så det är nog troligt att de kan ha samma räckvidd, eller i närheten. Frågan är när de visar upp en snabbladdningsnät i 120+ kW klassen och en bil som inte är en weirdmobile och/eller i Golf klassen.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Laban skrev:
Bolt "har" ju redan 60 kWh batteripack, Nissan har visat upp 60 kWh pack i samma storlek som dagens Leaf pack. Så det är nog troligt att de kan ha samma räckvidd, eller i närheten. Frågan är när de visar upp en snabbladdningsnät i 120+ kW klassen och en bil som inte är en weirdmobile och/eller i Golf klassen.
Leaf är väl ganska golfklassig och inte sådär jätteweird, eller?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Jag räknar nog in Leaf till weirdmobile. Har visat bilder på den för de som har varit ute efter en pendlingsbil och inte varit så insatta i elbilsutbudet. Det blir "NEJ" direkt.

Men för att sammanfatta, jag ser inte Bolt/Leaf 2 som konkurrenter till Model 3 mer än jag ser Polo/Golf som konkurrenter till Audi A4, BMW 3 serie. Framförallt inte om de inte klarar 100+kW snabbladdning och det finns ett utbyggt nät. Då är det inte bara en utan två klasser mellan dessa.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Laban skrev:
danni skrev:
Jag räknar nog in Leaf till weirdmobile. Har visat bilder på den för de som har varit ute efter en pendlingsbil och inte varit så insatta i elbilsutbudet. Det blir "NEJ" direkt.
Men det beror nog mer på att det är generell Nissandesign än att det är en typisk elbilsdesign som vissa andra biltillverkare har anammat. Så fort de ska designa en elbil så måste den se ut som en jäkla clownbil. Model S är väl den första riktiga elbilen som ser ut som en vanlig bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, precis, Nissan har ju en generell dragning mot det lite weird. Juke är ju ännu värre, och så illa är inte Leaf. Så jag menar att det inte känns som att de gjort Leaf väldigt annorlunda och utstickande bara för att den är en elbil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

danni skrev:
Ja, precis, Nissan har ju en generell dragning mot det lite weird. Juke är ju ännu värre, och så illa är inte Leaf. Så jag menar att det inte känns som att de gjort Leaf väldigt annorlunda och utstickande bara för att den är en elbil.
Mer OT: Jag älskade min Navara. Släpper Nissan en med ren eldrift så är jag definitivt spekulant.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Visst, men Juke är ett exempel, finns även Note, Pulsar, Qashqai som inte sticker ut, åtminstone inte åt fel håll. Man hade kunnat välja det spåret istället.

Kanske ska tillägga att det inte är ett problem i sig att en design sticker ut, men elbilsmarknaden är ung ännu. I dagsläget ser jag därför helst att bilarna passar så många som möjligt. När vi producerar 80 miljoner elbilar/år så är det bara kul med designer som ex Juke, Citroen Cactus osv.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Enligt tweets nyss:
Ingen signaturmodell för model 3
1000dollar i reservation
Reservation öppnar 31mars i tesla butiker och 1a april online.

Dags att ta ut en ledig dag torsdag 31a mars med andra ord :p
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Enbart 10000kr ( ca ) helt överkommlig reservationsavgift
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Frågan är hur de gör med olika marknader, om de släpper på reservationer från hela världen samtidigt eller tar det stegvis?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
Enligt tweets nyss:
1000dollar i reservation

Najs :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Enligt tweets nyss:
1000dollar i reservation

blir ett fint aprilskämt när tusentals går in på sidan samtidigt för att reservera ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Frågan är hur de gör med olika marknader, om de släpper på reservationer från hela världen samtidigt eller tar det stegvis?
Elon har svarat att det gäller globalt.(alla länder de säljer i antar jag)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Elons tweet:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Fortfarande 35'000$
image.jpg
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Intresant svar på frågan "taking bookings in India?" Jag viste inte att de sålde model s där ens? Tengte att "global" bettyde "där vi sälger bilar nu" inte global som i överallt..
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Kalle skrev:
Intresant svar på frågan "taking bookings in India?" Jag viste inte att de sålde model s där ens? Tengte att "global" bettyde "där vi sälger bilar nu" inte global som i överallt..
Nä, Elons svar är till ett annat tweet som du ser på namnet, det har bara oturligt hamnat efter den frågan.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Ah! Jusdet. Lätt att missa sånt på Twitter
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

$1000 är ju ingen fara att ligga ute med (jag hann glömma bort mina 17000 tills jag fick leverans av min Model S). Så man ska alltså kunna åka till Teslas butik även i Sverige (Elon svarade "global") och boka 31 mars? Det tror jag på när jag ser det. :mrgreen:

(För övrigt: hur f-n följer man diskussionerna på Twitter? Jag vill bara se frågor Elon svarat på, samt hans svar...)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ah... Då undrar man om man vinner något på att åka till en butik och lägga sin beställning eller om det räcker att lägga den på nätet...
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Ah... Då undrar man om man vinner något på att åka till en butik och lägga sin beställning eller om det räcker att lägga den på nätet...
Kan ju påverka vilken plats man får i turordningen en del, om det är butik 31 mars och online 1 april som Elon sa.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar