Autopilot kommer

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Autopilot kommer

Inlägg av Herr X »

Albatross skrev:
Det är nog ganska uppenbart att en bil som kommer i hög fart i filen man är på väg till kommer att detekteras för sent av nuvarande sensorer.

En annan sak som förvånar mig när jag läst recensioner och sett videoklipp på AP är att man inte tycks använda data från GPS:en. Noggrannheten är givetvis för låg för att positionera bilen i körfältet men borde kunna förbättra framförhållningen när det gäller avfarter, kommande kurvor o dyl. AP är ju avsedd för motorväg men rapporterna tyder ju på att den ibland är på väg att avvika när det kommer en avfart. GPS:en i Teslan har IMHO en ovanligt exakt positionering. Vi har ju rätt mycket landsväg i Sverige och där skulle en kombo av GPS och AP kunna göra underverk, speciellt när Galileo (EUs satelitnavigationssystem) kommer igång.
Innebär detta att om bilen kör på en väg med tvära svängar så kommer bilen köra av vägen? Jag har en extremt kurvig 60-väg alldeles i närheten - om jag skulle hålla 60 i 90-graderskurvor skulle jag köra av.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

I tvära svängar ber den föraren vara beredd att ingripa. Han måste placera handen på ratten. 90-graderskurvor ger den väl helt upp och ber dig ta över helt.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

TiborBlomhall skrev:
I tvära svängar ber den föraren vara beredd att ingripa. Han måste placera handen på ratten. 90-graderskurvor ger den väl helt upp och ber dig ta över helt.
Hur snabbt ger den indikation till föraren? Säg att det kommer en riktigt skarp kurva på en skogsväg i 70-80, hinner man reagera innan man ligger i diket? Dock ska den ju endast användas på motorväg, så kanske är en icke-fråga?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nemesis skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hur snabbt ger den indikation till föraren? Säg att det kommer en riktigt skarp kurva på en skogsväg i 70-80, hinner man reagera innan man ligger i diket? Dock ska den ju endast användas på motorväg, så kanske är en icke-fråga?
Den har ju kartdata, så den borde kunna ha koll på om det kommer en skarp kurva långt innan det är dags för föraren att ta över.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

"Vi har talat med MC-föraren, mjölkutköraren Affe Laval och hans ko-drajver Carlsson på Flaket"
--Mosebacke Monarki, för er som inte minns det riktiga 1900-talet. På den tiden ångradion var kul. :roll:
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare

Inlägg av Senox »

Hej,

Har inte riktigt hängt med det sista. Är v7 under utrullning i Sverige eller är det som en artikel skrev att Svenskar fick vänta lite?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja vi får vänta lite.
Hur långt "lite" är och varför spekuleras det en hel del om, men verkar vara "ca en vecka" och "pga myndighetsgodkännande" enligt Tesla. Detta gäller förresten hela Europa, inte bara oss.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:
Ja vi får vänta lite.
Hur långt "lite" är och varför spekuleras det en hel del om, men verkar vara "ca en vecka" och "pga myndighetsgodkännande" enligt Tesla. Detta gäller förresten hela Europa, inte bara oss.
Frågan är bara om det är en kalendervecka eller en teslavecka.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

I så fall kan de ju rulla ut 7:an till de av oss med "gamla" bilar utan autopilot så länge. Kanske blir jag som blir först med version 7 trots allt! :)
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Datordoktorn skrev:
I så fall kan de ju rulla ut 7:an till de av oss med "gamla" bilar utan autopilot så länge. Kanske blir jag som blir först med version 7 trots allt! :)
Ja man vet ju aldrig.
Jag är fortfarande nyfiken på övriga förbättringar.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Apropå förbättringar som borde komma i 7:an till de "gamla bilarna" så är det att klämma in en markering på stora skärmens navigator över vilken hastighetsgräns den tror att det är just nu. Den funktionen hade jag på min Prius redan för 10 år sedan. Och med den indikeringen på plats skulle man kunna ställa farthållaren på exakt samma sätt som i de nyare bilarna, dvs hålla spaken mot sig i någon sekund så ställs den automatiskt på hastighetsgränsen +/- den avvikelse man valt i menyn. Helt obegripligt att det inte funkar så redan nu!
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Man får passa sig när man kör med autopilot så att man inte får en fortkörningsbot:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Datordoktorn skrev:
Apropå förbättringar som borde komma i 7:an till de "gamla bilarna" så är det att klämma in en markering på stora skärmens navigator över vilken hastighetsgräns den tror att det är just nu. Den funktionen hade jag på min Prius redan för 10 år sedan. Och med den indikeringen på plats skulle man kunna ställa farthållaren på exakt samma sätt som i de nyare bilarna, dvs hålla spaken mot sig i någon sekund så ställs den automatiskt på hastighetsgränsen +/- den avvikelse man valt i menyn. Helt obegripligt att det inte funkar så redan nu!
Du menar att bara gå på GPS info? Borde vara enkelt då den delvis använder sig av det i de nyare bilarna och där visas det på den stora skärmen också. Tror dock att med dagens precision på GPS datan så kan det nog ofta bli fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

TiborBlomhall skrev:
Den är tänkt för motorvägskörning "from onramp to offramp"
Men folk kommer ju misbruka de och skylla på autopiloten, som den här videon:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jo, men hur gick det med hen som satte husbilen på Cruisecontrol och gick bak och koka kaffe? Om det nu inte var en skröna.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

LarsL skrev:
Jo, men hur gick det med hen som satte husbilen på Cruisecontrol och gick bak och koka kaffe? Om det nu inte var en skröna.
Det finns många fake-versioner av den historien. Det var en halvgammal dam som gjorde detta från början. Slutade med en av dom största stämningarna i usa's historia.
Då var det vara den som brände sig på McDonalds kaffe som var större.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Autopilot kommer

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
LarsL skrev:
Det finns många fake-versioner av den historien. Det var en halvgammal dam som gjorde detta från början. Slutade med en av dom största stämningarna i usa's historia.
En sak som är ganska intressant kring de här båda historierna om amerikansk skadeståndsrätt, är att de är förvrängda in absurdum. Det finns en föreställning om att man i USA kan stämma vem som helst för små obetydligheter, och sådana här skrönor brukar användas som bevisföring för USAs knasiga system, men faktum är att det fungerar nästan exakt lika dant i USA som i Sverige.

Tanten som brände sig på kaffet blev en förlikning med McDonalds. Deras överenskommelse är såvitt jag vet okänd, men hon hade ett starkt case: McDonalds hade för att spara pengar, beslutat sig för att vrida upp temperaturen på kaffet till sådan nivå att när tanten spillde det på sitt ben, fick hon tredje gradens brännskador och blev inlagd på sjukhus.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
LarsL skrev:
Även det där med damen och stämningen är vandringssägner. Såvitt jag vet finns det ingen sann ursprungsberättelse bakom alla olika varianter som florerar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Även det där med damen och stämningen är vandringssägner. Såvitt jag vet finns det ingen sann ursprungsberättelse bakom alla olika varianter som florerar.
Nej, det finns en grundberättelse som är sann, men det är ett case som är ganska rimligt och som hon säkert hade vunnit om det hänt i Sverige också. Jag rekommenderar alla att läsa denna text som är ganska bra och ger en helt annan bild av amerikansk skadeståndsrätt än den som allmänheten har:
https://martenschultz.wordpress.com/200 ... tandsratt/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Nej, det finns en grundberättelse som är sann, men det är ett case som är ganska rimligt och som hon säkert hade vunnit om det hänt i Sverige också. Jag rekommenderar alla att läsa denna text som är ganska bra och ger en helt annan bild av amerikansk skadeståndsrätt än den som allmänheten har:
McDonalds-berättelsen, ja, det visste jag sen innan. Men det var inte den jag pratade om utan den om husbilen. Jag har letat men aldrig funnit någon källa på en ursprunglig, sann berättelse där. Snopes tar upp den som en ren sägen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Herr X skrev:
danni skrev:
McDonalds-berättelsen, ja, det visste jag sen innan. Men det var inte den jag pratade om utan den om husbilen. Jag har letat men aldrig funnit någon källa på en ursprunglig, sann berättelse där. Snopes tar upp den som en ren sägen.
Det är såklart möjligt. Har inte researchat så mycket. Läste om detta fösta gången för säkert 16 är sedan, men kan ha varit tidigare. Vill minnas att det var från en ganska seriös källa och dom hänvisade till tidningsurklipp mm.
Dom listade upp denna tillsammans med många andra korkade stämnings- och försäkringsfall. McDonalds-grejen var åxå med.
Men som sagt väldigt länge sedan.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Torka katten i micron.... Det finns några att välja på.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Det finns skrönor och sägner. Men även om en del inte är sanna så finns det så många korkade människor. Så en del värre saker har nog hänt som vi aldrig får höra.
Surfaren
elbilist

Autopilot kommer

Inlägg av Surfaren »

Ska vi döpa om tråden till "tanten med kaffet"? :D

Det där med highway hade jag förträngt lite grann. Jag hade hoppats kunna köra på autopilot på en viss landsväg i Finland som är ganska rak. Men efter klippet på snubben som höll på att krocka på en landsväg så får jag skippa min lilla förhoppning tror jag. :P
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Skriv svar